+ Plus

Occasion: Suzuki 650 V-Strom

Suzuki’s V-Strom 650 moet het niet direct van emotie hebben, maar juist van functionaliteit. Als Alpenkoning en als dagelijks werkpaard. En het grote voordeel van het enorme occasionaanbod? Je kunt bijna niets verkeerd doen. Potentiële kopers van een gebruikte V-Strom zijn doorgaans goed geïnformeerd. Zeer goed zelfs. Een handelaar aan het woord: “Voor veel andere motoren bestaat er nog zoiets als de verrassingskoper. Mensen die spontaan op een voor hen totaal onbekende motor stappen. Bij de V-Strom 650 is dat anders, daarvan weet een koper precies wat ‘ie wil.” Wat je in ieder geval weten moet: deze Suzuki is door en door betrouwbaar. De V-Strom kan eigenlijk alles en draait zijn hand ook niet om voor een lange snelwegrit. Er is genoeg plek voor twee aan boord, er passen koffers op en met een tankinhoud van 22 liter en een bijzonder laag verbruik heeft deze V-twin ook nog eens een enorme actieradius. Op papier komt de 67 pk vermogen wellicht wat bescheiden over, maar het is meer dan voldoende om deze rijklaar 214 kilo wegende avonturier soeverein door elke verkeerssituatie te loodsen. Helemaal omdat de twin tussen 4.000 en 7.000 toeren lekker sterk is en de remmen goed te doseren zijn. Fenomenaal. En wat velen misschien ook al weten: de V-Strom was al twee maal winnaar van onze Alpenmasters test, de ultieme veelzijdigheidtest voor een motor. Sinds 2007 is de 650 er ook met ABS, wat de populariteit zeker nog meer ten goede kwam. En waarom ook niet, de V-Strom is een nagenoeg perfecte allrounder waar verschillende types motorrijders een goede plek op kunnen vinden, van beginner tot ervaren kilometervreter, die een slim alternatief zoekt voor een te dure avonturier als de BMW GS of een sportieve toermachine als de Honda VFR. De occasionprijzen zijn ondanks de populariteit van de V-Strom heel schappelijk gebleven, maar onderhandelen loont vaak altijd de moeite. AANKOOPTIPSZe bestaan ook, V-Stroms die slecht onderhouden zijn. Die ’s winters buiten moesten staan en zonder mededogen over gepekelde wegen zijn gestuurd. Deze 650’s dragen littekens, met name op de metalen oppervlakten, die niet altijd van de hoogste kwaliteit zijn. Maar troost: dit soort ‘mishandelde’ exemplaren kom je niet zo heel vaak tegen. Kunnen die gebruikssporen je niet veel schelen, dan is dat natuurlijk een mooi wapen in de onderhandeling over de prijs. Over de techniek en betrouwbaarheid van de V-Strom 650 niets dan lof: geen stress, geen kwaaltjes, deze Suzuki doet zijn werk bij regelmatig onderhoud altijd storingsvrij. Slijtagedelen, daar houdt het onderhoud doorgaans mee op. Veel V-Strom worden aangeboden met extra’s als een kofferset, middenbok of een hoger ruitje en dat is iets waarmee je qua prijs rekening moet houden. MODELGESCHIEDENIS2004Introductie van het type WVB1.2005Automatische dimlichtwerking. 2007Upgrade naar Euro3. Langere swingarm (wielbasis neemt toe van 1.540 mm naar 1.555 mm), ABS, dubbele ontsteking, door andere mapping een tikje minder levendig dan voorganger. 2008Zuigerringen en dynamo en regelaar gemodificeerd. 2010Ander krukaslager, startmotor en koppelingshendel.2011Uitgaande versnellingsbakas en afstandsbus licht gewijzigd. TECHNISCHE GEGEVENS (Type WVB1, modeljaar 2004)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 81,0 x 62,6 mmCilinderinhoud 645 ccMax. vermogen 49,0 kW (67 pk) bij 8.800 tpmMax. koppel 60 Nm bij 6.400 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 2.50 x 19; 4.00 x 17Banden 110/80R19; 150/70R17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.540 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 110 mm, zithoogte* 815 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 214 kg, max. belading* 206 kg, tankinhoud 22 liter.METINGENTopsnelheid** 180 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,9 secDoortrekken60 – 100 km/uur 5,3 secVerbruikSecundair 1 op 25,6Snelweg (130 km/uur) 1 op 20,8*MotoPlus-meting**FabrieksopgaveMARKTSITUATIEDe vraag naar gebruikte V-Stroms is groter dan het aanbod, als we een aantal grote handelaren mogen geloven. Toch zijn de prijzen nog heel beschaafd. Omdat een V-Strom niet zelden binnen een paar jaar tijd al veel kilometers op de klok heeft staan door reizen en alledaags gebruik, beginnen de prijzen voor deze machines met vaak wat gebruiksspoortjes al rond de € 3.500,-. Goed onderhouden machines met kilometerstanden van rond de 25.000 kun je al vinden voor zo’n € 4.000,-. De ABS-modellen zijn vaak een dikke € 500,- duurder. Boven de pakweg € 5.500,- wordt de lucht al dunner voor de aanbieders, zeker de particuliere. Overjarige nieuwe modellen worden namelijk al zeer scherp aangeboden, waardoor het nauwelijks de moeite loont om op zoek te gaan naar een jonge occasion. Het prijsvenster voor de V-Strom 650 is dus klein en het loont zeker de moeite om goed naar de staat van onderhoud en eventuele extra’s te kijken. [BU’s][Details v.l.n.r.]DETAILSHet ruitje is in hoogte verstelbaar en dat komt met name op snelwegritten van pas.Een stijf aluminium brugframe en een formidabele V-twin zijn de twee belangrijkste ingrediënten van het succesrecept van de V-Strom 650. Niet heel erg mooi: de enorme einddemper. Het monteren van een vervangingsdemper is lastig en je ziet ze dan ook niet veel. Door een langere swingarm heeft het 2007-model een iets langere wielbasis. Het uitgebalanceerde karakter van de eerste generatie bleef behouden. Eindelijk ook met ABS. Sinds bouwjaar 2007 zorgt de remassistent samen met de toch al goede remmen voor meer veiligheid.[actiebeeld]Alles in de koffers? De V-Strom 650 is op iedere lange trip voorbereid en is een ideale reisgenoot. INTERNEThttps://v-strom.nlwww.suzuki-owners-club.nl GETEST IN MOTOPLUS10/2011 (VT), 17/2008 (VT), 16/2008 (VT), 13/2008 (VT), 3/2008 (VT), 24/2007 (VT), 17/2007 (VT), 16/2007 (VT), 2/2007 (VT), 16/2006 (VT), 15/2006 (VT), 12/2006 (ET), ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-