+ Plus

Occasion: BMW K1200GT

BMW had zich lang genoeg door Japanners laten provoceren, op eigen terrein zelfs, maar in 2006 was de maat vol: BMW lanceerde de ultieme tweewielige TGV in de vorm van de K1200GT.

Wanneer een beresterke viercilinder wordt gecombineerd met een ook bij 200 km/uur super stabiel rijwielgedeelte, het reiscomfort voor berijder en passagier tiptop gewaarborgd is, bagage een ruim onderkomen heeft en de wind- en weersprotectie bovengemiddeld is, dan gaat het al snel over – juist ja – een Yamaha. De 144 pk sterke FJR1300 om precies te zijn. BMW kon daar anno 2001 niets tegenover zetten. Pijnlijk, aangezien dynamisch reiscomfort immers het BMW-revier bij uitstek was. Een jaar na het debuut van de FJR schoven de Duitsers de op de oude K1200RS gebaseerde, halfslachtig tot toerfiets opgeleukte en ‘slechts’ 130 pk sterke KT1200GT als opponent naar voren. In zeer beperkte mate vergelijkbaar met de Yamaha dus, die daarna dan ook gewoon de maat der toerdingen bleef.
Dat duurde tot de EICMA in de late herfst van 2005. En toen was het ook gedaan met halfslachtige pogingen: een volledig nieuwe über-toerfiets zag het levenslicht, die – goed idee – met exact dezelfde typeaanduiding als zijn treurige voorganger de echte kilometervreters en toerrijders weer naar het BMW-kamp moest lokken. Compleet nieuw? Niet helemaal. Behalve de wielgrootte had deze nieuwe GT niets meer gemeen met zijn voorganger. De belangrijkste wapenfeiten: 17 procent meer vermogen, een tot elf procent hoger maximum koppel, zes procent minder massa, zelfs 19 procent meer beladingscapaciteit en 17 procent meer actieradius.
Technisch gezien wortelde de GT in de sinds 2005 in het BMW-gamma aanwezige zustermodellen K1200Sen K1200R. Tammere nokkenassen en een aangepast motormanagement moesten er voor zorgen dat de koppelkromme nog wat voller werd. Met succes, want de 152 pk sterke K1200GT pakte de directe concurrentie van meet af aan in. In de eerste vergelijkingstesten moesten de Honda Pan European en ook de Yamaha FJR1300A het hoofd buigen en later had ook de nieuwe Kawasaki 1400GTR onder de streep geen schijn van kans. Het waarom achter wordt duidelijk aan de hand van een paar citaten uit testen van die tijd. Onderdeel motorblok: “De BMW trekt in de zesde versnelling beter door dan het overige testveld in vijf.” Onderdeel rijwielgedeelte: “Op negen van de elf testcriteria op dit onderdeel rijdt de BMW de concurrentie op een hoop. Het is de meest handelbare, meest precieze en de stabielste, zowel in bochten als op de snelweg.”
Een beresterk blok, top comfort en een onbetwistbare stabiliteit, ook met volle koffers en op topsnelheid, dat waren de punten waarmee de K1200GT kon pronken. En dat waren niet toevallig de pluspunten, die voorheen de FJR tot zo’n succesnummer maakten. Een perfecte motor was en is de GT desondanks nog lang niet. De luide versnellingsbak, de deels harde lastwisselreacties en de weliswaar stevig toehappende, maar niet overdreven fijn doseerbare remmen staan dat in de weg. Maar een tip voor de occasionkoper met toeristische ambities is het absoluut.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-