Getest: Bridgestone Battlax Classic Racing CR11 banden
Tot dusver stonden de Continental RoadAttack 2 CR en 3 CR bekend als dé banden voor klassieke racers. Maar met de nieuwe Battlax Classic Racing CR11 heeft Bridgestone een nieuwe radiaalband voor dit segment ontwikkeld. We konden al even exclusief met een voorserie van deze banden op een Kawasaki Z1000J.
Volgens Bridgestone heeft het nieuwe rubber een hoge stabiliteit, een uitstekende handling en heel veel grip, ook onder natte omstandigheden. Tijdens onze eerste rij-indruk blinken de banden in ieder geval uit met een korte opwarmfase. De feedback is prima en ook de grote stabiliteit bij remmen is een sterk punt van deze Japanse banden. Daar is de ‘variabele Monospiral-gordelconstructie’ (V-MS) van de voorband verantwoordelijk voor. In het midden is de ruimte tussen de wikkelingen nauwer en aan de flanken juist groter. De achterband beschikt over tweecomponenten-technologie (3LC): meer grip op de flanken bij forse hellingshoek, duurzamer op het loopvlak. De grip bij uitaccelereren is daadwerkelijk uitstekend. Verder maakt de CR11 de ongeveer 215 kilo wegende en ongeveer 130 pk sterke viercilinder-Kawasaki daadwerkelijk handelbaarder en preciezer. De Z1000J kan merkbare krappere lijnen aanhouden en ook de rondetijden zijn sneller. Bandenspanning voor/achter: 2,2/2,0 bar. Info: www.bridgestone.nl
MOTOPLUS CHECK: 5 sterren
PLUS
Top prestaties: grip, stabiliteit, handling
MIN:
Slechts één maat, geen straathomologatie
Maten: 110/80R18 voor, 150/65R18 achter