Nieuws

Volgende generatie Speed Twin 1200

Met vijf pk extra topvermogen en een aangescherpt rijwielgedeelte staat de Speed Twin er in 2025 krachtiger en flitsender bij dan ooit.

De vernieuwde Speed Twin vormt de basis voor de veel duurdere (€ 19.495,- om € 16.995,-) RS-variant en dat geld komt zoals altijd uit de simpeler vering. De reguliere Speed Twin heeft zowel voor- als achteraan vering van Marzocchi. Voor zit een niet instelbare Ø 43 mm upside-down vork van de Italianen en achter stereoschokdempers waarvan de veervoorspanning instelbaar is.

Het blok is in beide varianten gelijk en sterker dan voorheen. De dikke staande twin is dankzij een nieuwe nokkenas en ontsteking iets sportiever. Het vermogen stijgt van 100 pk bij 7.250 tpm naar 105 pk bij 7.750 tpm. Het Euro5+ blok met zijn 270° krukas geeft zijn maximale koppel van 112 Nm lekker laag bij 4.250 tpm af.

Ten opzichte van het 2024-model heeft de laatste Speed Twin een smaller zadel om makkelijker bij de grond te kunnen komen. Het stuur staat hoger en verder naar voren dan voorheen. Voor de remmen vertrouwt Triumph voor op vierzuigerklauwen uit eigen huis en achter op Nissin tweezuigers. Voor het gewicht maakt het allemaal niets uit. Dat blijft zowel op de gewone Speed Twin  als op de RS net als het vorige model beperkt tot 216 droge kilo’s.

De optische wijzigingen zijn gelijk voor beide modellen. De koplamp is volledig led met een dagrijlicht-gedeelte. De benzinetank is aangepast en de zijpanelen zijn versimpeld voor een minimalistische uitstraling. Daarbij dragen de nieuwe kleinere uitlaatdempers ook een steentje aan bij. De Speed is vanaf december verkrijgbaar in de kleuren: Crystal White, Aluminium Silver en Carnival Red en heeft sexy strepen op de benzinetank. Zoek hier voor een dealer in de buurt.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws