Nieuws

Updates voor Ducati Multistrada V4, V4 S en Pikes Peak

Ducati heeft updates voor de Multistrada V4, V4 S en V4 Pikes Peak voor 2025 gepresenteerd. Naast Euro 5+ zijn er updates voor de elektronica en een kleine wijziging aan het rijwielgedeelte.

Het verhaal achter de Ducati Pikes Peak is even glorieus als triest. Na twee overwinningen met de Multistrada 1260, die er al was als Pikes Peak, verongelukte Carlin Dunne in 2019 op een Streetfighter V4 S tijdens de training voor de legendarische bergrace in Colorado (VS), waarmee er uiteindelijk in 2021een eind kwam aan motordeelname aan deze race. Desondanks presenteerde Ducati drie maanden later de nieuwe Multistrada V4 Pikes Peak. De basis was de Multistrada V4 S, omgebouwd naar een enkelzijdige swingarm en een 17 in plaats van 19 inch voorwiel. Het 2025-model van de Ducati Multistrada V4 Pikes Peak verschilt oppervlakkig alleen door een nieuwe set stickers op het kuipwerk, dat is aangevuld met wat koolstofvezel maar verder ongewijzigd is. Daaronder heeft Ducati echter nog een paar wijzigingen aangebracht. De kleinste daarvan zou wel eens het grootste effect kunnen hebben: een één millimeter hoger scharnierpunt van de swingarm in het motorblok. Maar goed, dat moet een test straks uitwijzen. Deze wijziging hebben ook de V4 en de V4 S.

Nieuw voor 2025 op de drie Multistrada-modellen is de Ducati Vehicle Observer (DVO), die het hele voertuig bewaakt en alle subsystemen op elkaar afstemt. Met andere woorden, Ducati gebruikt de informatie van verschillende subsystemen zoals het chassis, de motor en de remmen, gebruikt deze gegevens om de rijtoestand van de motor nauwkeurig te bepalen en past de bronsystemen dienovereenkomstig aan om de prestaties te verbeteren.

Bijvoorbeeld: als de motor in een bepaalde versnelling rijdt, onder een bepaalde belasting, bij een bepaalde hellingshoek, kan de DVO afleiden hoeveel de rijder weegt en daaruit berekenen hoe de demping, tractiecontrole enzovoort moeten worden bijgesteld. Zeer interessant, net als het eCBS, dat ook de achterrem activeert als de rijder alleen voor remt. Als klap op de vuurpijl: het optionele radarsysteem voor adaptieve cruisecontrol en het dodehoekwaarschuwingssysteem. Daar komt nu Forward Collision Warning bij, dat waarschuwt voor een mogelijke botsing met een voorligger.

Vertrouwd en geliefd: het aluminium frame herbergt nog steeds de bekende Granturismo V4-krachtbron met conventionele kleppentrein, 1.158 cc, 170 pk en 123 Nm. Naast de Euro 5+ setting met echte rijgeluidemissies en katalysatorbewaking, kan de V4 op slechts twee cilinders kan draaien. Volgens Ducati zou dit tot 6 procent benzine moeten besparen. Het was al bekend dat de cilinderuitschakeling bij stationair toerental het brandstofverbruik en de warmteontwikkeling vermindert.

De Pikes Peak-uitvoering behoudt uiteraard zijn Öhlins Smart EC 2.0-veersysteem, maar de beide andere Multistrada’s zijn voorzien van Automatic Lowering Device, waarbij de motorfiets zakt bij lage snelheid (<10 km/uur) en bij stilstand, wat de handelbaarheid moet vergroten.

Andere kleinere updates aan de Multistrada’s behelzen een verbeterde koplamp-unit, een nieuwe gebruikersinterface voor het TFT-dashboard en meer ruimte voor een passagier.

 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws