Nieuws

Voge lanceert sportieve viercilinder

Voge, het huismerk van de Chinese BMW-partner Loncin, heeft in China de RR660S gepresenteerd, een sportieve viercilinder met 100 pk vermogen en interessante technische details.

Voge had eind februari 2023 al verschillende nieuwe modellen aangekondigd tijdens een dealerconferentie in China. Het hoogtepunt voor de aanwezigen: de sportieve Voge RR, toen nog de ‘660 Infinity’ genoemd. In september 2023 presenteerde Voge het nieuwe sportmodel met een viercilindermotor, ogenschijnlijk klaar voor serieproductie als de RR666S mét een enkelzijdige swingarm. De uiteindelijke productieversie volgt echter nu in 2024, gaat RR660S en heeft – helaas – een conventionele swingarm.

De eerste belangrijke gegevens zijn al sinds maart dit jaar bekend: viercilinder-lijnmotor met 663 cc, 100 pk vermogen, 215 kilo gewicht en een wielbasis van 450 millimeter. Medio september werd de uiteindelijke productieversie getoond op de motorbeurs in Chongqing, in vurig rood en met winglets op de voorkuip. Voge maakte ook meer technische gegevens bekend, met name over de viercilinder. Deze tikt zijn 100 pk topvermogen aan bij 11.500 tpm en zijn maximum koppel van 64 Nm bij 10.000 tpm.

Dit motorblok is trouwens het eerste blok van het relatief nog jonge Voge met meer dan twee cilinders en meer dan 650 cc cilinderinhoud.  Bovendien is het in dit geval blijkbaar geen kopie van een reeds beproefd model, zoals meestal het geval is in China, maar in ieder geval gedeeltelijk een eigen ontwikkeling van Loncin. De nieuwe vier-in-lijn Loncin is naar verluidt 10 procent compacter en een paar kilo lichter dan de 650cc vier-in-lijn van Honda en zijn eerdere Chinese kopieën.

Voge serveert ook indrukwekkende remcomponenten van Brembo, met een dubbele schijf en twee radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers in het voorwiel, en uiteraard ABS. Naar verluidt werken de hulpsystemen hellingshoekgevoelig, want er wordt gesproken over de weergave van de gereden hellingshoek en acceleratie in het kleurendisplay in de cockpit.

Een ander opmerkelijk kenmerk van de Voge RR660S is de klep in het 4-in-1 uitlaatsysteem, waarmee naar verluidt met een schakelaar op het stuur kan worden omgeschakeld van stiller naar luider. Praktischer is echter het in drie standen verstelbare zadel: 780, 810 of 830 millimeter.

Het frameconcept van de Voge RR660S is nog wat onduidelijk. Of hij een aluminium brugframe krijgt of dat er aluminium kappen over een stalen frame zijn gemonteerd, is nog niet duidelijk. De genoemde 215 kilogram – met een volle of lege 15-liter benzinetank is onduidelijk – suggereert eerder staal dan aluminium. In ieder geval lijkt de Kayaba-vering instelbaar.

De Voge RR660S is in China inmiddels te koop. Prijs: 37.666 yuan, zo’n 4.800 euro. Het is goed mogelijk dat hij in 2025 ook naar Europa komt, aangezien Voge al een Europees dealernetwerk heeft.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

15 oktober, 2024

Triumph heeft haar Speed Twin 900 een flinke update gegeven voor 2025. Daarbij lag de nadruk op de vering en ...
Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

15 oktober, 2024

Ongeveer dertien jaar geleden vormde Tenerife het decor voor de presentatie van de eerste ‘grote’ Versys, de 1000. ...

Overig nieuws