Nieuws

Nieuwe sportieve Triumph Speed Twin 1200RS

Triumph heeft het gat dat is ontstaan door het verdwijnen van de Thruxton 1200 opgevuld met de RS-versie van de Speed Twin. Met de optionele clip-ons verandert de RS van een roadster in een spannende caféracer en zo slaat Triumph zelfs twee vliegen in een klap.

De 1200RS deelt zijn motorblok en frame met de voor 2025 aangescherpte Speed Twin, maar heeft door een quickshifter en aangepaste vering meer sportieve noten op zijn zang. Achterop dit luxebeestje monteert Triumph een set volledig instelbare Öhlins stereoschokdempers. Die presteren niet alleen beter dan de standaard Marzocchi’s op de gewone Speed Twin, maar tillen de achterkant ook nog eens vijf millimeter op.

Aan de voorkant is het ook sportiviteit wat de klok slaat. Het begint allemaal met een volledig instelbare Marzocchi upside-down vork, radiale Brembo M4.30 Stylema remklauwen (achter zit een iets minder sexy klinkende Nissin tweezuiger remklauw), dubbele Ø 320 millimeter remschijven en Metzeler Racetec RR K3 rubber ronden de sportiviteit af. Iets verder naar voren geplaatste stuurhelften en juist naar achter en verhoogde voetsteunen plaatsen de rijder in een iets sportiever positie.

De dikke staande twin is dankzij een nieuwe nokkenas en ontsteking eveneens iets sportiever. Het vermogen stijgt van 100 pk bij 7.250 tpm naar 105 pk bij 7.750 tpm. Het Euro5+ blok met zijn 270° krukas geeft zijn maximale koppel van 112 Nm lekker laag bij 4.250 tpm af. De elektronica bestaat uit geoptimaliseerd bochten-ABS en tractie-controle, verschillende rijmodi waarbij alleen de RS een Sport-modus heeft. Ook de quickshifter – die werkt bij het op- en terugschakelen – is enkel aan de RS voorbehouden.

De optische wijzigingen zijn gelijk voor beide modellen. De koplamp is volledig led (met dagrijlicht-gedeelte), de benzinetank is aangepast en de zijpanelen zijn versimpeld voor een minimalistische uitstraling. Daarbij dragen de nieuwe kleinere uitlaatdempers ook een steentje aan bij. De RS is verkrijgbaar in de kleuren Baja Orange en Saphhire Black.

De Speed Twin staat vanaf december in de showroom en in Nederland kost ‘ie € 19.495,- (€ 16.995,- voor de gewone Speed Twin), terwijl het prijskaartje in België € 17.595,- vermeld (€ 15.295,- voor de gewone Speed Twin). Info: www.triumphmotorcycles.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha teaser YZF-R9

Yamaha teaser YZF-R9

6 oktober, 2024

Begin dit jaar werd bekend dat de Yamaha R6 afgelost gaat worden door de nieuwe R9. Op 9 oktober moet er meer ...
Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

5 oktober, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Noppennieuws 5 in de winkel!

Noppennieuws 5 in de winkel!

4 oktober, 2024

Op vrijdag 4 oktober is Noppennieuws 5 verschenen en daarin onder meer een test van de nieuwe Beta X-Pro ...

Overig nieuws