+ Plus

WK Superbike Phillip Island, Australi

Iedereen die Carlos Checa op het circuit van Phillip Island de eerste twee Superbike-races van het nieuwe seizoen zag winnen, was onder de indruk maar niet verrast. De 38-jarige Spanjaard domineerde eerder in de week tijdens de laatste officiële test en zette die lijn in het weekend voort. Generatiegenoot en titelverdediger Max Biaggi hield met twee tweede plaatsen de schade beperkt. Carlos Checa startte vanaf pole en terwijl hij in de eerste race nog moest wachten tot de derde ronde om de leiding over te nemen van nieuweling Eugene Laverty, in de tweede wedstrijd was hij na de eerste doorkomst al de leider. Leon Haslam, zeer verrassend derde in de eerste race, voerde daarna nog even een rondje het veld aan, maar andermaal stelde Checa in de derde ronde orde op zaken. Max Biaggi stond op de grid al het dichtst bij zijn oud Marlboro/Yamaha-teamgenoot, ook in beide races was de Italiaanse wereldkampioen de man die generatiegenoot Checa het best in het vizier hield. In de eerste race moest Biaggi ruim vier tellen toegeven, in de afsluitende wedstrijd was het gaatje met de freewheelende Checa iets meer dan een seconde. Marco Melandri begon zijn WK Superbike-carrière hoopgevend met een derde plaats in race 2, in de slipstream van landgenoot Biaggi. Terwijl Sylvain Guintoli (als derde getraind, maar niet gestart in race 2 na een crash in de eerste race) en Jakub Smrz beschikken over de 2010-fabrieks-Ducati’s, weet Checa zich verzekerd van geëvolueerd 2011-materiaal van de fabriek uit Bologna. De glorieuze dubbelwinnaar liet zich na afloop niet gek maken. “Verwachtingen worden gecreëerd door je resultaten”, begon de filosofisch geworden Spanjaard. “Mijn tijden in de testen waren goed en daarom verwachtte iedereen dit ook. Meer dan ooit betekent de racerij voor mij nu plezier hebben, maar ik zal het hele jaar mijn concentratie vast moeten houden. We weten dat Phillip Island me ligt (in 2010 won Checa er ook een race, MG), maar misschien is het bij de volgende race in Donington koud en anders.”Zijn ervaring van inmiddels twee decennia helpt hem nu, meent Checa. “Ik bekijk het van race tot race en we moeten kalm blijven. Ik wil mezelf niet onder druk zetten, want of ik nu wereldkampioen word of niet, er verandert niets in het leven. In 2000 leidde ik even het WK 500, maar miste ik de mentale weerbaarheid om het vast te houden. Ik ben nu veel meer uitgebalanceerd als mens.”Max Biaggi toonde opgetogen over zijn twee tweede plekken. Aprilia’s technische baas riep meteen dat het technisch reglement op de helling moet – de Ducati V-twins beschikken over 1200 cc – maar Biaggi wilde voorlopig alleen naar zijn eigen races kijken. “Onze basis is beter dan vorig jaar en dat is te danken aan het werk dat we hier tijdens de test en in de winter hebben gedaan”, vond Biaggi. “Als we bedenken dat dit een moeilijke baan voor ons is, zou je kunnen zeggen dat de concurrentie op mag passen. Maar wij weten dat iedereen zich in de komende maanden zal verbeteren.”Opmerkelijk was de transformatie die Leon Haslam en zijn BMW-team doormaakte. Tijdens de testen voorafgaand aan de seizoensouverture speelden Haslam en teamgenoot Troy Corser nog een zeer bescheiden rol. In de eerste race verraste de Brit een halve seconde voor Lavert en Melandri met de laatste podiumplek, in de tweede race baalde hij al van plaats 5. “De eerste race was de moeilijkste race van mijn leven en hoe ik derde heb kunnen worden, weet ik niet”, aldus Haslam. “Ik heb vooral agressief gereden tegen Melandri.” In de tweede race werd Haslam ernstig geplaagd door problemen met grip, chatter en elektronica. “Daar moeten we hard mee aan het werk”, luidde zijn oordeel.Marco Melandri was tevreden na zijn WK Superbike-debuut. “Ik heb het de laatste jaren in de MotoGP erg moeilijk gehad en toen ik tekende voor het WK Superbike Team van Yamaha wist ik dat dat een uitdaging zou worden”, vertelde Melandri. “Ik ben in de winter geopereerd aan een oude schouderblessure en daarom verbaas ik me er over dat we hier nu al staan. In de MotoGP had ik geen kansen meer op goede resultaten en daarom ben ik blij met waar ik nu ben. Ik wil geen nummer meer zijn. Als je mee kunt doen voor podiumplaatsen of overwinningen ben je meer gemotiveerd dan wanneer je rijdt voor de tiende plek.”De volgende WK Superbike-race is op 27 maart op het circuit van Donington, een plek die Melandri vaak goed gezind is geweest. Kort• Jonathan Rea maakte een week mee om snel te vergeten. Tijdens de test moest de coureur met dik 200 van zijn Castrol/Honda springen toen die door olielekkage vlam vatte. Rea leek door een polsblessure de race te moeten missen, maar meldde zich op vrijdag toch voor de trainingen. Ook in de tweede vrije training en in de Superpole crashte Rea zeer hard. Van zich afmelden voor de races was geen sprake, liet de Ier weten. In de eerste race miste hij een mogelijke top 5-plaats toen hij zich verremde en naast de baan terecht kwam. In de tweede race werd de doorzetter knap vierde, nipt voor Haslam. “Van het tempo aan de kop word ik niet nerveus”, meende Rea na afloop. “Ik weet dat ik daar kan rijden als ik weer 100 procent fit ben. Ik voel echt dat dit mijn jaar moet worden.” Ten Kate-teamgenoot Ruben Xaus pakte alleen in de tweede race punten met een tiende plaats.• Chris Vermeulen ontbrak bij zijn thuisrace in Phillip Island. De Australiër die vorig jaar na twee crashes op Phillip Island zijn seizoen zag mislukken, bleek tijdens de test nog niet voldoende hersteld van zijn knieblessure. Ook in Donington zal de ex-Supersport-kampioen nog toekijken. Zijn teamgenoot Tom Sykes werd achtste en negende, nieuweling Joan Lascorz crashte in de eerste race en kwam voortijdig binnen in de laatste wedstrijd. • James Toseland kende weinig geluk in Australië op zijn Motorrad Italia-BMW. De oud-wereldkampioen pakte in de tweede race slechts twee schamele puntjes. In de eerste race werd Toseland twee maal van de baan gereden, claimde hij. Toseland klaagde over een gebrek aan training door de slechte weersomstandigheden tijdens de wintertesten. • Luca Scassa won een zeer spectaculaire WK Supersport-race. De 27-jarige Italiaan kwam samen Broc Parkes op het laatste rechte stuk uit de slipstream van de verbluffende 20-jarige Brit Sam Lowes. Voor ex-Superbiker Scassa was het zijn eerste overwinning op WK-niveau. Zijn ParkinGo Team switchte enkele maanden geleden van Triumph naar Yamaha – met succes. Massimo Roccoli, Chaz Davies en Fabien Foret werden het slachtoffer van lekke banden. De teams wezen naar Pirelli, de bandenfabrikant hield het op slecht afgestelde motoren. Voor Foret vierde overigens een enerverende comeback bij Ten Kate. De oud-wereldkampioen kwalificeerde zich als tweede achter Kawasaki-coureur David Salom, maar brak bij een crash in de warm up een nekwervel en beschadigde enkele vingers zeer ernstig. De Fransman startte toch. WK SUPERBIKE PHILLIP ISLANDRace 11. Carlos Checa (E), Ducati; 2. Max Biaggi (I), Aprilia; 3. Leon Haslam (GB), BMW; 4. Eugene Laverty (IRL), Yamaha; 5. Marco Melandri (I), Yamaha; 6. Michel Fabrizio (I), Suzuki; 7. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 8. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 9. Noriyuki Haga (J), Aprilia; 10. Troy Corser (AUS), BMW; 11. Roberto Rolfo (I), Kawasaki; 12. Jonathan Rea (GB), Honda; 13. Leon Camier (GB), Aprilia; 14. Ayrton Badovini (I), BMW; 15. Bryan Staring (AUS), Kawasaki.Race 21. Checa; 2. Biaggi; 3. Melandri; 4. Rea; 5. Haslam; 6. Camier; 7. Haga; 8. Fabrizio; 9. Sykes; 10. Ruben Xaus (E), Honda; 11. Smrz; 12. Rolfo; 13. Joshua Waters (AUS), Suzuki; 14. James Toseland (GB), BMW; 15. Laverty. WK Tussenstand: 1 Carlos Checa, 50 punten; 2. Max Biaggi, 40; 3. Marco Melandri, 27.WK SUPERSPORT1. Luca Scassa (I), Yamaha; 2. Broc Parkes (AUS), Kawasaki; 3. Sam Lowes (GB), Honda; 4. David Salom (E), Kawasaki; 5. Robbin Harms (DK), Honda; 6. James Ellison (GB), Honda; 7. Florian Marino (F), Honda; 8. Vittorio Iannuzzo (I), Kawasaki; 9. Alexander Lundh (S), Honda; 10. Danilo Dell’omo (I), Triumph; 11. Ronan Quarmby (RSA), Triumph; 12. Ondrej Jezek (CZ), Honda; 13. Bastien Chesaux (CH), Honda; 14. Balazs Nemeth (HON), Honda; 15. Imre Toth (HON), Honda. WK Tussenstand: 1. Luca Scassa, 25 punten; 2. Broc Parkes, 20; 3. Sam Lowes, 16.BijschriftenOpening_ voorlopigCarlos Checa was oppermachtig in Phillip Island. De Spanjaard won beide races. Checa_podiumTeambaas Ginesio Bevilacqua was apetrots op zijn rijder. Voor Shane Byrne was geen plaats meer, maar Checa kan het uitstekend alleen. Laverty_leidingIn zijn allereerste WK Superbike-race mocht Eugene Laverty zowaar twee ronden het veld aan voeren. Daarna nam Checa (7) de kop over. Melandri_biaggiWereldkampioen Biaggi werd twee keer tweede. Marco Melandri (33) en Leon Haslam (91) werden beiden een keer derde. Michel Fabrizio (84) had het moeilijk

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-