+ Plus

WK Superbike Misano, San Marino

Kreeg hij in Amerika zijn derde dubbel van het seizoen nog in de schoot geworpen door pech van Carlos Checa, voor eigen publiek in Misano voerde Max Biaggi zelf het zware werk uit en werd beloond met zijn vierde dubbel van het seizoen. De verrassing in Misano kwam van Troy Corser die niet alleen de eerste BMW-pole pakte, maar in de eerste race om de zege mee streed. Op het podium na de eerste race stonden drie coureurs toch even te grinniken. “Fijn om weer op het podium te staan”, aldus tweede man Carlos Checa. “Maar niet te geloven dat ik de jongste van ons drie ben!” Met zijn 38 jaar was de als derde finishende Troy Corser een jaartje ouder, terwijl winnaar Max Biaggi daags tevoren zijn 39e verjaardag had gevierd. Zijn eerste racezege in Misano behaalde hij na een hard gevecht met generatiegenoten Checa en Corser, die binnen 0,9 seconde van de als tweede gestarte Biaggi finishten. In de tweede race leek het wat eenvoudiger te gaan voor Biaggi, want na zes ronden kopwerk van de gemotiveerde Corser en twee rondjes van Michel Fabrizio (vierde in de eerste heat) nam Biaggi het heft in handen en liet de schermutselingen tussen de sterk opkomende Leon Haslam, Fabrizio en de op revanche zinnende Cal Crutchlow – hij was door “a stupid mistake” in de eerste race gecrasht – ver achter zich. Dankzij zijn imponerende vierde dubbel op de Aprilia RSV4 heeft Biaggi nu 37 punten voorsprong op Leon Haslam. Biaggi heeft nu acht van de zestien races gewonnen, iets wat voorafgaand aan het seizoen voor onmogelijk werd gehouden. In de eerste race moest hij diep gaan om zijn oud-MotoGP-teamgenoot Checa en polesitter Corser achter zich te houden. Na de tweede race op het bloedhete Misano gooide Biaggi zijn helm in het publiek. “Ik pushte als een gek om weg te komen”, vertelde de Romein. “Bij het uitkomen van de snelle rechter ging ik een keer helemaal wijd en ik kwam in het gras terecht. Dat was knap riskant, maar ik bleef overeind en begon meteen weer te pushen. Toen ik aan de leiding kwam in beide wedstrijden kon ik mijn eigen lijnen rijden en in een goed ritme komen. Vanaf de derde ronde begon de motor al te glijden, maar ik weet hoe ik daar mee om moet gaan. Ik wilde dat gaatje slaan in die tweede race en ik wist dat dit de enige manier was om de achtervolgers een tikje te geven.”Biaggi’s teamgenoot Leon Camier kende overigens minder geluk in Misano. De eerste race sloot hij nog voor Nori Haga en Leon Haslam af als zesde, maar in de tweede manche zakte hij na een goede start af naar de elfde plaats door koppelingsproblemen. Ook het Ten Kate-team vertrok niet met blije gezichten uit Misano. Jonathan Rea pakte door ernstige chatter een zwaar teleurstellende dertiende en twaalfde plaats. Het was zwaar frustrerend voor de man die in Assen nog een overtuigende dubbel scoorde. Ondanks zijn derde plaats in de eerste race, slechts 0,822 achter Max Biaggi, was Troy Corser niet tevreden. De Australiër leidde zestien ronden, maar zag door een klein foutje Biaggi langszij sturen. “Die race had ik moeten winnen en het was mijn eigen schuld dat dat niet gebeurde”, vond Corser. “Ik kwam op het kunstgras terecht en ik had geen drive uit de bocht meer. Daardoor kwam Max er langs. Ik voelde me nog sterk genoeg om terug te vechten. Maar Max deed een remtest (bewust eerder remmen om de achtervolgers te verwarren, red) in de eerste snelle rechter en ik moest de rem er bij pakken. Ik moest om hem heen en ging daardoor veel te wijd. In mijn ogen was dit mijn eerste podium, want die derde plaats in Monza had ik vooral te danken aan het feit dat andere rijders crashten of uitvielen. Daar was ik niet zo blij mee, maar hier gingen we er voor en kon ik meedoen voor de overwinning.”Twee weken voor de race in Misano nam BMW deel aan een test op hetzelfde circuit en die test bleek cruciale winst op te hebben geleverd. Tot de race in San Marino kampte Corser steeds met een gebrek aan “edge grip”, vooral in de slotfase van races. Tot de nieuwe onderdelen die hij testte in Misano behoorde onder meer een nieuwe veringlink en een gemodificeerde achterschokbreker. Om voor meer massacentralisatie te zorgen en om een betere balans te waarborgen bij remmen en accelereren met een volle tank, verlengde BMW de tank verder naar achteren. Daarnaast verplaatsten de BMW-technici de accu van de voorkant naar het kontje van de S1000RR. Terwijl andere fabrikanten snoeien in hun ontwikkelingsprogramma’s is bij BMW het einde nog niet in zicht. “Er zit nog meer aan te komen tijdens een tweedaagse test in Imola. Ik ben hier op vrijdag gestopt met het testen van nieuwe onderdelen, omdat ik me op de race wilde concentreren. De machine is nog nooit beter geweest, maar we moeten de mechanische grip nog zien te verbeteren. Als we daar in slagen, kunnen we ook met de elektronica aan de slag. Als de grip minder wordt, grijpt de elektronica in en raak ik het gevoel en de controle over het gas kwijt. Dan schakel ik de traction control bijna helemaal uit. Oké, de machine glijdt dan, maar dan heb ik zelf tenminste de controle.”Voor de tweede race liet Corser een kleine verandering uitvoeren, die verkeerd uitpakte. De BMW-kopman kon niet meer dezelfde hoge bochtensnelheden rijden en zakte bovendien naar de tiende plaats terug toen de machine uit de versnelling schoot. Met nog vijf wedstrijden te gaan heeft Corser er vertrouwen in dat de BMW in zijn tweede volledige WSB-seizoen nog verder verbetert. “Elk weekend stel ik mijzelf een ander doel. Voor Monza was dat een podium, daarna een pole en een overwinning. Die pole hebben we (Corser pakte BMW’s eerste Superpole, nummer 43 voor hem zelf, precies twee jaar na zijn laatste op Yamaha – ook in Misano, red), die overwinning moet nog komen en dan is een top 3-plaats in het kampioenschap ons volgende doel. Dat is niet onrealistisch, want die derde plaats is maar zo’n dertig punten weg. Na dit weekend denk ik dat ik op de komende banen continu in de top 5 kan finishen. Nu de machine werkt, is alles mogelijk.” Met een tweede plaats in de tweede race hield Leon Haslam een fraaie statistiek in ere door dit seizoen in elk raceweekend minimaal één keer op het podium te staan. Eenvoudig was dat in Misano echter zeker niet voor de 27-jarige Brit. Tijdens de trainingen werd Haslam geplaagd door elektronicaproblemen die het engine braking-systeem beïnvloedden. “Alsof iemand steeds even de dodemansknop indrukt”, beschreef Haslam het probleem. Omdat de oplossing niet gevonden werd, stapte Haslam in de tweede race op zijn reservemachine en behaalde daar mee een knappe tweede plaats. “Ik heb de blaren in mijn handen staan van de chatter. Maar na alle problemen die we hebben gehad, voelt deze tweede plaats als een morele overwinning”, aldus Haslam. “Ik wist dat Max en Troy een goed ritme hadden, maar het is altijd mijn doel om voor de winst te gaan. Toen ik in de tweede race op de tweede positie terecht kwam, was Max te ver weg. Hij was vandaag weer de te kloppen man en hij rijdt erg goed.” Toch houdt Haslam het geloof dat de Italiaan nog te verslaan is. “Iedereen weet dat wij alle ontwikkelingswerk zelf doen. We hebben flinke progressie gemaakt met de vering en we krijgen voor de volgende race hopelijk een nieuw blok. We komen nog maar een paar tienden te kort en ik kan je verzekeren dat ik er dan nog eens vol voor ga.”Eugene Laverty is na Misano de nieuwe leider in het WK Supersport. Laverty reed bekeken naar zijn vijfde overwinning van het seizoen nadat hij in de openingsronden de verrassende kopstarter Gino Rea en Joan Lascorz passeerde. Kenan Sofuoglu maakte een verkeerde bandenkeuze en moest alle zeilen bijzetten om als derde te finishen achter Laverty en Lascorz. Sofuoglu’s teamgenoot Michele Pirro pakte zijn eerste pole in Honda-dienst – vorig jaar was hij op een Yamaha de snelste in de Misano-trainingen – maar vertrok slecht. In zijn haast om naar voren te komen torpedeerde hij vervolgens de niets vermoedende Rea. Beide mannen knalden hard onderuit. Chaz Davies finishte als vierde, net voor wild card-rijder Roberto Tamburini. De 19-jarige Yamaha-coureur die in Misano ook Bimota-testwerk voor de Moto2 verricht, kwalificeerde zich als derde en had wellicht hoger kunnen eindigen als hij in het begin niet naast de baan was geraakt.Kort• Cal Crutchlow wordt voor volgend jaar in verband gebracht met een plaats in het Yamaha Tech Team als Ben Spies naar het Fiat/Yamaha Team zou vertrekken. “Ik ben in gesprek met Yamaha en de fabriek weet wat ik wil”, vertelde de in Misano van plaats vier vertrokken Crutchlow. “Nu is het afwachten wanneer er nieuws komt. Het kan binnen een paar dagen zijn, maar het kan ook nog een paar maanden duren.” Yamaha Europe en zijn huidige Sterilgarda/Yamaha Team willen Crutchlow graag nog minimaal een jaar in het WK Superbike houden. In Misano was de Brit verre van tevreden met een vierde plaats in de tweede race. Hij crashte in de openingswedstrijd, terwijl teamgenoot James Toseland in de tweede wedstrijd tegen de vlakte ging. Het was al Toselands vierde crash in zestien races.• Paolo Flammini zegt van de FIM de verzekering te hebben gekregen dat ook vanaf 2012 gemodificeerde 1.000 cc-productieblokken niet toegestaan zullen worden in de MotoGP. “We hebben de FIM om opheldering gevraagd en men heeft ons geantwoord dat het niet de bedoeling van de FIM is om nu of in de toekomst straatafgeleide motoren toe te laten in de MotoGP”, vertelde Flammini. “Voor ons is het duidelijk: wat voor het WK Superbike is gehomologeerd, kan niet racen in de MotoGP, want dat is een klasse voor prototypes. We gaan er van uit dat de FIM de regels in de gaten houdt en in zal grijpen als er wel zulke blokken gebruikt worden. Wij hebben er vertrouwen in dat onze rechten gerespecteerd worden. Ik ben blij met de reactie van de FIM en ik geloof dat dit een belangrijke stap is voor het WK Superbike.”• Chris Vermeulen reist na de race in Silverstone naar Japan om daar begin augustus op het circuit van Autopolis de nieuwe Kawasaki ZX-10R te testen. Vermeulen en zijn teamgenoot Tom Sykes scoorden in Misano slecht: beiden werden een keer vijftiende en zestiende. • Pirelli introduceerde in Misano twee nieuwe banden die beter bestand zouden moeten zijn tegen de extreme hitte. De twee nieuwe compounds waren opmerkelijk genoeg juist zachter dan de gebruikelijke band. Biaggi gebruikte het nieuwe rubber in beide wedstrijden.• Volgend jaar lijkt een race in Sepang vrijwel zeker op de WK Superbike-kalender te worden gezet. De meest voor de hand liggende datum lijkt 6 maart, een week na de seizoenstart in Phillip Island. • Het Ducati Superbike-team vreest niet dat de mogelijke komst van Valentino Rossi naar het MotoGP-team gevolgen zal hebben voor de Superbike-inspanningen van de fabriek. Sponsor Xerox blijft in ieder geval tot eind 2011. “Rossi’s eventuele komst maakt voor ons geen verschil”, zei teammanager Ernesto Marinelli. “Ik maak me meer zorgen over de technische reglementen in het WSB. Wij willen graag in samenspraak met de andere fabrikanten faire regels voor iedereen. Maar ik geloof dat dat moeilijk zal zijn, want we moeten het opnemen tegen zes andere fabrikanten.”

Lees meer over

BMW Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-