+ Plus

WK Superbike Misano, Itali

Troy Bayliss mag soms “down” zijn, maar “out” is hij nooit. In Misano toonde de 38-jarige wereldkampioen weer eens waar hij toe in staat is als alles klopt. Troy Corser mocht in de trainingen zijn veertigste Superpole veroveren, Bayliss was op de wedstrijddag oppermachtig. De Ducati-coureur klom naar de tweede plaats in het WK achter James Toseland.
Terwijl Toseland met zijn Ten Kate/Honda het hele weekend problemen kende, verkeerde Bayliss in absolute topvorm. In de eerste race liet hij zich niet gek maken door aanvallen van Corser of diens teammaat Nori Haga en reed uiteindelijk naar een comfortabele zege. De manier waarop zijn eerste dubbel van het seizoen tot stand kwam, was misschien nog wel indrukwekkender. Bayliss was de enige die vanaf de start van de tweede race een hoog tempo aanhield en wist dat in de zinderende hitte ook 24 ronden vol te houden. Vanwege de tegenvallende resultaten van WK-koploper Toseland – de vleugellamme Brit werd vierde en zesde – verkleinde Bayliss de achterstand tot nog slechts 21 punten. “Sinds vorig jaar in Silverstone had ik geen dubbel meer gehaald”, vertelde het Ducati-boegbeeld. “Voor de tweede race liet ik de motor heel iets veranderen, maar eerlijk gezegd maakte me dat wel behoorlijk nerveus. Maar het bleek goed te gaan en ik kon constantere tijden rijden. D’r is niks beter dan een dubbel. In het WK sta ik er weer een stuk beter voor. Het was de bedoeling dat ik hier punten zou goedmaken op Toseland, maar zoveel had ik niet verwacht. Van vier naar twee in de stand is boven verwachting.”
Na zijn afschrikwekkende crash in Donington waarbij een deel van zijn rechterpink verloor, is Bayliss weer helemaal terug en beslist nog niet kansloos voor een derde wereldtitel. Nori Haga jaagt nog steeds zijn eerste Superbike-kampioenschap na en zag zijn kansen in Misano een aardige deuk oplopen. En dat terwijl ook Bayliss besefte dat de Japanner zijn grootste concurrent was bij de tweede Italiaanse race. “Na een rondje of zeven zag ik nog steeds ‘plus 0’ op mijn pitboard en ik wist niet zeker of Nori achter me zat. Maar ik realiseerde me ook dat hij het niet echt kalm aan deed, omdat het tempo knap hoog lag. Ik heb even gedacht om hem voorbij te laten, maar dat leek me toch eigenlijk ook niet zo’n goed idee. In plaats daarvan heb ik vijf rondjes heel erg gepusht.”

Haga’s verzet was gebroken, mede omdat de Yamaha-coureur in de eerste race ten val was gekomen met Max Biaggi en daarbij licht geblesseerd was geraakt. Haga had voor de start van de slotrace een pijnstiller geslikt om zijn geblesseerde pols te ontzien. Tegen het einde van de wedstrijd werd Haga echter misselijk door de pijnstillers. Met nog twee ronden te rijden in de openingsrace zette Biaggi in een van de snelste bochten een alles of niets-actie in ten opzichte van Haga. Biaggi dook in een klein gaatje, maar Haga zag de Italiaan niet komen en gooide de deur dicht. Het gevolg was dat Biaggi Haga raakte en het tweetal dook bikkelhard het grind in, waardoor de ver teruggevallen Corser en Yukio Kagayama – de snelste man in de warm up – nog naar een podiumplaats promoveerden.
Voor Haga – die een handvol grind richting Biaggi mikte – was de crash zuur, omdat hij zo de kans miste om dichterbij James Toseland te komen. “Je kunt in die bocht niet passeren en volgens mij miste Biaggi gewoon zijn rempunt. Ik denk dat hij de bocht ook niet had gehaald als hij er op was blijven zitten”, luidde Haga’s lezing. De nummer 3 van het klassement was echter erg kwaad. “Iedereen kan een fout maken en ik ben dan ook niet kwaad vanwege de crash. Wat mij ontzettend stoorde, was de manier waarop Biaggi er mee om gaat. Hij heeft zich niet verontschuldigd en alleen na de tweede race wilde hij me voor het oog van de camera’s de hand schudden. Zijn probleem is zijn ego. De fans roepen zijn naam, maar die realiseren zich helemaal niet dat hij niet echt snel is. Naar mijn mening is hij een van de ‘shit people’ in het paddock. In Valencia werd ik geraakt door Toseland en het eerste wat hij na de race deed, was bij me komen en sorry zeggen.”
Biaggi scoorde na een vijfde startplaats uiteindelijk nog een indrukwekkende derde plaats in de slotrace. Ondanks een goede start zakte de thuisrijder terug naar de achtste plaats. De opmars werd echter beloond met een podium – waar hij Haga de hand schudde. Over het incident in de eerste race had Biaggi zo zijn eigen gedachten. “Het was voor 65 procent mijn schuld”, stak de Suzuki-coureur de hand in eigen boezem. “Ik zag een mogelijkheid, helaas ging het fout. Maar ik rijd liever een dag als een leeuw dan dat ik m’n hele carrière als een mak schaap rond ga.” Ook Biaggi ervoer echter de gevolgen van de crash in de tweede wedstrijd. “Ik had een pijn in mijn rechterhand en rechterbeen. Ik had moeite met concentreren en daarom maakte ik in het begin wat fouten. Het ging beter toen ik Toseland en Kagayama was gepasseerd, maar het was te laat om Haga en Bayliss nog te achterhalen.”

James Toseland behield de leiding in het WK, maar kende in Misano veel problemen. Het feit dat het Ten Kate Team de test in mei op het nu met de klop mee gereden Misano had laten schieten, bleek een misrekening. Toseland had koppelingsproblemen in de eerste race en kwam ook daarna door chatter op het hobbelige circuit gewoon te kort. Tijdens tests in Brno zal het team vooral werken aan de door Ten Kate mede ontwikkelde PI-elektronica. Het nu gebruikte Honda-systeem is eenvoudiger, maar biedt ook minder mogelijkheden.
Hoewel de Brit bepaald nog niet op rozen zit richting zijn tweede WSB-titel, werd ook in Misano volop gepraat over zijn toekomst. Honda wil Toseland ook volgend jaar op een Superbike hebben, terwijl ook het Flammini-management hem graag binnen de serie wil houden. Anderzijds wordt er door Dorna (de eigenaar van de MotoGP-rechten) aan hem getrokken. Het Gresini/Hannspree Team en ook het Yamaha Tech 3 Team heeft blijk gegeven van interesse. “Het plezier en de bevrediging van elke week met competitief materiaal onderweg zijn, dat wil ik niet missen”, zegt Toseland er zelf over. “Ik zal alles tegen elkaar af wegen en ik wil voorkomen dat ik een verkeerde beslissing neem. Volgend jaar komt Honda met een nieuwe Fireblade en ook het Ten Kate Team wil er alles aan doen om wereldkampioen te worden. Ik schuif dat niet zo maar aan de kant.” Teammanager Ronald ten Kate lijkt zijn eigen MotoGP-plannen voorlopig op sterk water te hebben gezet en geeft toe dat het behouden van Toseland hoog op zijn prioriteitenlijst staat. “Uiteindelijk moet James doen wat hij denkt dat goed is voor hem”, meent Ten Kate. “Ik weet dat hij niet zo maar naar een ander Superbike-team zal stappen voor het geld. James weet wat hij aan ons heeft en wat hij bij ons kan krijgen.”
Daags na de Dutch TT gaat een zware Japanse delegatie op bezoek bij Ten Kate, waarbij gesproken gaat worden over de toekomst van het team en de invulling van de rijders.

Anthony West had er een drukke week op zitten. Een week voor de Misano-race reed hij in Barcelona een 250 cc-GP en een dag later stapte de Australiër als vervanger van de geblesseerde MotoGP-coureur Olivier Jacque op diens Kawasaki. In Misano zette West een tweede trainingstijd achter teammaat Broc Parkes om in een klinkende overwinning. Het was Wests tweede opeenvolgende overwinning. De Supersport-race werd in twee delen verreden nadat een opgeblazen Ducati zorgde voor een fiks oliespoor. In het eerste deel was Fabien Foret al ten val gekomen na een botsing met Craig Jones. Curtain-vervanger West trok zich van de schermutselingen achter zijn rug niets aan en reed onverstoorbaar naar de winst. De tweede plaats was voor Parkes, die klassementsleider Kenan Sofuoglu net voor wist te blijven. Wereldkampioen Sebastien Charpentier miste vertrouwen en strandde op de tiende plaats. Barry Veneman kende een moeizaam weekend. In de trainingen kwam de Suzuki-coureur door technische problemen met beide machines niet verder dan een 21e startplaats. Voor de race was Veneman redelijk optimistisch. “Ik kan mijn tijden goed rijden en ik denk dat er aardig wat jongens voor me staan die dat niet kunnen volhouden”, verwachtte Veneman. “Maar een nadeel is dat je hier moeilijk kunt inhalen.” Dat deed Veneman echter wel. Hij scoorde een dertiende plaats. In het WK zakte de Nederlander van de vijfde naar de zesde plaats ten koste van de oprukkende West.

Kort

V-twins mogen volgend jaar zoals verwacht 1200 cc meten. Hun minimum gewicht is vastgesteld op 168 kilo, zes kilo meer dan 1000 cc-viercilinders. Ook zullen de twins worden uitgerust met restrictors. De diameter daarvan alsmede het minimum totale gewicht kunnen gedurende het seizoen nog worden aangepast. De reglementen worden elke drie races geëvalueerd. In 2008 en 2009 moeten alle fabrikanten 1000 motoren bouwen voor homologatie, daarna wordt dat naar 3000 getild. De drijfstangen van de 1200-twins moeten standaard blijven. Alle partijen verklaarden blij te zijn met de gevonden oplossing. Alstare Suzuki-teameigenaar Francis Batta verklaarde niet langer te willen overstappen naar de MotoGP.
In de door Maxime Berger gewonnen Superstock 600-race finishte Roy ten Napel als elfde. In de tussenstand bezet hij de vierde plaats. Zijn teammaat Branko Srdanov startte niet na een crash in de trainingen. Raymond Schouten kwam in de Superstock 1000-race met een zeventiende plaats te kort voor EK-punten. Ronald ter Braake werd 27e. De race werd gewonnen door lijstaanvoerder Matteo Baiocco. De Belg Xavier Simeon pakte een keurige tweede positie.
WK Supersportkoploper Kenan Sofuoglu wil volgend jaar de overstap maken naar het WK Superbike. Ronald ten Kate bevestigde dat de Turk een kandidaat is om binnen de Ten Kate-structuur te promoveren naar het Superbike-team. In Misano kwam ook het gerucht naar buiten dat Carl Fogarty Sofuoglu op een MV Agusta wil hebben. Fogarty, nog altijd op zoek naar een hoofdsponsor, hoopt een Turkse sponsor te kunnen strikken. Dat zou een WSB-race in Turkije in 2008 een stuk dichterbij brengen.

Een “freak accident” tijdens de Superstock 600-race bleef gelukkig zonder gevolgen. Nicolas Pirot kwam ten val en gleed zonder problemen over het asfalt, maar zijn Yamaha R6 klapwiekte in het grind en vloog hoog door de lucht om uiteindelijk terecht te komen op de onderste rijen van een tribune. Die was op dat moment leeg, omdat het op zaterdagavond gebeurde. Voor de MotoGP-race zullen de veiligheidseisen moeten worden aangescherpt, waarbij een mogelijke oplossing is om de tribune niet te gebruiken.

Uitslagen WSB Misano
24 ronden (100,320 km)
Eerste race: 1. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 2. Troy Corser (AUS), Yamaha; 3. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 4. James Toseland (GB), Honda; 5. Roberto Rolfo (I), Honda; 6. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 7. Régis Laconi (F), Kawasaki; 8. Ruben Xaus (E), Ducati; 9. Max Neukirchner (D), Suzuki; 10. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 11. Marco Borciani (I), Ducati; 12. Mauro Sanchini (I), Kawasaki; 13. Luca Morelli (I), Honda; 14. Dean Ellison (GB), Ducati; 15. Christan Zaiser (AUT), MV Agusta.
Snelste ronde: Noriyuki Haga, 1.36,356 (gem. 156,171 km/u)

Tweede race: 1. Bayliss; 2. Nori Haga (J), Yamaha; 3. Max Biaggi (I), Suzuki; 4. Kagayama. 5. Corser; 6. Toseland; 7. Xaus; 8. Rolfo; 9. Lanzi; 10. Neukirchner; 11. Laconi; 12. Fonsi Nieto (E), Kawasaki; 13. Smrz; 14. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha; 15. Sanchini.
Snelste ronde: Troy Bayliss, 1.36.022 (gem. 156,714 km/u)

WK-stand
1. James Toseland, 260; 2. Troy Bayliss, 239; 3. Nori Haga, 234; 4. Max Biaggi, 217; 5. Troy Corser, 182; 6. Lorenzo Lanzi, 133; 7. Ruben Xaus, 130; 8. Roberto Rolfo, 109; 9. Max Neukirchner, 100; 10. Yukio Kagayama, 89.

Uitslagen WK Supersport
22 ronden (
1. Anthony West (AUS), Yamaha; 2. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 3. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 4. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 5. Robbin Harms (DK), Honda; 6. Simone Sanna (I), Honda; 7. Javier Fores (E), Yamaha; 8. Katsuaki Fujiwara (J), Honda; 9. Gianluca Vizziello (I), Yamaha; 10. Sebastien Charpentier (F), Honda; 11. Yoann Tiberio (F), Honda; 12. Matthieu Lagrive (F), Honda; 13. Barry Veneman (NL), Suzuki; 14. Sebastien Gimbert (F), Yamaha; 15. Gilles Boccolini (I), Kawasaki.
Snelste ronde: Anthony West, 1.39,109 (gem. 151,833 km/u)

WK-stand
1. Kenan Sofuoglu, 161; 2. Fabien Foret, 100; 3. Katsuaki Fujiwara, 77; 4. Robbin Harms, 70; 5. Anthony West, 66; 6. Barry Veneman, 50; 7. Broc Parkes, 47; 8. Massimo Roccoli, 46; 9. Gianluca Nannelli, 43; 10. Andrew Pitt, 40; 33. Arie Vos, 1.

Unterschrifte

136312

Al dirt trackend ging Troy Bayliss op weg naar de maximale score in Misano.

136725

Als je wint, kun je lachen. Troy Bayliss klom van de vierde naar de tweede plaats in de tussenstand.

136454 en 136465 zusammen

De wanhoopsactie van Max Biaggi. Het liep verkeerd af voor hem en Nori Haga. Die was “not amused” en mikte een handvol grind richting Biaggi.

136430

Bayliss leidt voor Haga, Biaggi en Troy Corser. Die noteerde zijn veertigste pole, maar presteerde op de wedstrijddag teleurstellend.

135947

Zorgen voor James Toseland. De Ten Kate/Honda-coureur behield de WK-leiding, maar leverde behoorlijk in.
Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-