+ Plus

WK Superbike Brno – Brands Hatch

Tegenover de knappe dubbele zeges van Troy Bayliss in Brno en van Ryuichi Kiyonari in Brands Hatch stond het dramatische ongeluk van Craig Jones in Brands Hatch. De Supersport-coureur was in een gevecht om de leiding verwikkeld met Jonathan Rea en Andrew Pitt toen hij in de laatste bocht voor start-finish onderuit ging. Jones werd aangereden door Pitt en laat op de avond kwam het bericht dat hij aan zijn verwondingen was overleden. Het drama omtrent Craig Jones vormde een intriest dieptepunt van een tumultueuze racedag op Brands Hatch. De start van de eerste Superbike-race werd uitgesteld vanwege een regendreiging. De wedstrijd vond echter plaats op een droge baan zonder incidenten. Ook de Supersport-race liet lang op zich wachten, maar toen het veld eenmaal van start ging was het asfalt droog. Na acht ronden gingen de verrassende leider Robbin Harms en Russell Holland onderuit nadat Jonathan Rea al eerder had aangegeven dat de race gestopt zou dienen te worden vanwege plaatselijke regen. Bij de herstart was de baan weer opgedroogd. Het Honda-trio Jonathan Rea, de slecht gestarte Craig Jones en WK-leider Andrew Pitt vochten een harde strijd uit totdat Jones met nog zeven ronden te rijden in de fout ging – in de bocht waar hij vorig jaar eveneens crashte toen hij aan de leiding lag. Zijn machine gleed van achteren weg en de coureur werd gelanceerd. Pitt kon Jones niet meer ontwijken en raakte hem aan zijn hoofd en reed vervolgens over zijn rechter onderarm. De wedstrijdleiding zwaaide meteen de rode vlag, aangezien de roerloze Jones midden op de baan lag. De plek van het ongeval werd direct aan het gezicht onttrokken en na ruime tijd werd Jones met een ambulance vervoerd. Met een traumahelikopter werd hij naar het Royal London Hospital gevlogen waar hij vanwege een hersentrauma kunstmatig in coma werd gehouden. Laat op de avond kwam het slechte bericht dat Jones aan zijn verwondingen was overleden. Jones stond bekend om zijn aanvallende rijstijl, die hem dit jaar drie podiumplaatsen had opgeleverd. Drie jaar geleden werd hij tweede in het Britse Supersport-kampioenschap. Tijdens enkele gastoptredens voor het Ten Kate Team maakte Jones een sterke indruk.Voor het seizoen 2006 tekende hij echter een contract bij het Foggy Petronas Team. Jones kende dat jaar weinig geluk en kwam slechts in beeld na valpartijen met de oncompetitieve driecilinder. In 2007 keerde hij terug naar de Supersport en op WK-niveau toonde hij aan bij de betere rijders te horen. Mede dankzij drie podiumplekken finishte het jonge Engelse talent als vijfde in de titelstrijd.Dit seizoen wilde hij met het ambitieuze Parkalgar Team dat de WK-race in Portimao promoot mee strijden om de titel. In Brno leek hij op weg naar zijn eerste WK Supersport-zege toen zijn machine de geest gaf. Op Brands Hatch, één van zijn favoriete circuits, kwam Jones’ opmars op WK-niveau tot een abrupt einde. Dat hij in de wedstrijduitslag nog als tweede werd gerangschikt achter Rea maar voor Pitt gaf een wrange bijsmaak. Voor 2009 werd Jones al in verband gebracht met het Ten Kate team. Craig Jones werd 23 jaar. Na de fatale crash van Jones werd de tweede Superbike-race wel gestart in Brands aangezien toen de afloop van het drama nog niet bekend was. De vier Superbike-races in Brno en Brands Hatch kenden slechts twee winnaars. In het vers geasfalteerde Brno bewees Troy Bayliss dat hij ook daar kan winnen. De Australiër veroverde op zaterdag de pole en besloot zijn galavoorstelling met twee klinkende zeges, waaronder de 500e race in de WK Superbike-geschiedenis. Opvallend was dat de Ducati 1098 aanmerkelijk succesvoller was dan zijn voorganger, de 999. Niet alleen pakte Bayliss er de eerste Ducati-overwinning sinds Brno weer in 2005 opgenomen werd in de WK-kalender, het podium na de tweede race werd uitsluitend bevolkt door Bologna-klanten. In de eerste race had Brno-expert Max Biaggi zich nog van de derde positie laten verdrijven door Michel Fabrizio, in de afsluitende wedstrijd was de jonge Fabrizio Biaggi te snel af in het duel om de tweede plaats. Troy Corser, de enige viercilindercoureur die echt sterk presteerde in Tsjechië kon een voortreffelijke tweede plaats in de openingsrace niet laten volgen door weer een podium vanwege – zoals de Yamaha-coureur zelf foeterde – een band die om de velg draaide. De band zou niet de juiste hoeveelheid lood op de velg hebben gehad. Corser zakte van de eerste naar de vierde plaats. Nog altijd veel beter dan teamgenoot Nori Haga. De Japanner finishte als zesde in de dagopener en vertrok vanwege technische problemen in de tweede race vanuit de pits met zijn reservemachine. Haga reed een sterke inhaalrace die hem op de zevende plaats bracht. Max Neukirchner zag zijn achterstand op Bayliss groeien door vijfde en zevende plaatsen. Carlos Checa had in Brno werd achtste in de eerste race en viel later op de dag uit met een elektronisch probleem. Bayliss had alle reden om tevreden te zijn na zijn derde dubbel van het jaar en met het feit dat hij na acht races zonder zege weer eens wist te winnen. “De Ducati’s waren vandaag erg snel”, vond ook de WK-leider. “In de tweede race volgde ik Corser een tijdje, maar ik zag dat hij op de grens reed. Daarna kwamen Max en Michel, maar zij waren ook druk met elkaar. Ik wist dat Max hier ook sterk zou zijn. Hij is heel ervaren en in de eerste wedstrijd moest ik flink pushen om bij te blijven. Ik denk dat onze machines heel verschillend zijn afgesteld. De mijne moet je met kracht rijden, maar ik denk toch dat dat beter is voor de achterband.” Tijdens de race had Bayliss een “out of body”-ervaring, iets wat hij wel vaker had gehad als een raceoverwinning binnen bereik was. “Soms, als het zo goed gaat als in de eerste race, lijkt het wel alsof ik van boven naar mezelf zit te kijken”, vertelde Bayliss. “Het is dan alsof ik in een trance ben en ik weet niet of ik dat wel zo prettig vind. Als het te lang duurt, moet ik m’n hoofd schudden om er uit te komen.” Bayliss deed nog een tweede opmerkelijke onthulling, toen hij vertelde dat hij bijna een nieuw contract had ondertekend dat teammanager Davide Tardozzi hem had voorgelegd. “Ik was er dichtbij, maar toen dacht ik ‘wat ben ik aan het doen’. Ik wilde nog een jaar racen, maar dan wel in Australië gaan wonen. We hebben toen de kalender nog maar eens goed bekeken en het plan maar snel aan de kant geschoven. Nu ben ik zover dat het wat mij betreft niet snel genoeg afgelopen kan zijn.” Weekenden als die van Brands Hatch zullen dat gevoel bij de 39-jarige Bayliss alleen maar versterken. De tweevoudig wereldkampioen pakte in de natte Superpole – die uiteindelijk op een droge baan werd verreden – weliswaar zijn vijfde pole van het jaar (en zijn derde opeenvolgende in Brands) en een alleszins tevreden stellende tweede positie in de eerste heat, maar in de laatste wedstrijd zakte hij na een sterk begin af naar een magere elfde plaats. Bayliss maakte een verkeerde bandenkeus en was na afloop erg teleurgesteld. Andermaal finishte hij echter nét voor Max Biaggi. In de eerste race reed de Italiaan in de slotfase op fabuleuze wijze een gat van enkele seconden dicht naar de ijzersterke Ryuichi Kiyonari en Bayliss, maar miste de winst op minder dan tweetiende seconde. In de tweede race vloog de als zevende gestarte Biaggi al in de tweede ronde van de baan. De Ducati-coureur viel terug naar de 28e positie, maar klom knap op naar de twaalfde positie, aan het achterwiel van Bayliss. Biaggi’s teamgenoot Ruben Xaus liet de races in Brands schieten. De Spanjaard was het hele weekend koortsig en crashte drie maal, waaronder tijdens de Superpole. Het team besloot om Xaus op de racedag aan de kant te houden. Brands Hatch was echter duidelijk het weekend van Ryuichi Kiyonari. Op bekend terrein – de Ten Kate-coureur reed van 2004 tot en met 2007 in het Britse Superbike-kampioenschap – stuurde hij zich op zaterdag naar de derde startplaats; de eerste maal dat Kiyonari zich op de eerste rij kwalificeerde. Een slechte start in de eerste race weerhield hem er echter niet van om in de zevende ronde aan te sluiten bij Bayliss. Drie ronden voor het einde sloeg Kiyonari zijn beslissende slag. In de tweede race moest de 25-jarige “Kiyo” afrekenen met Nori Haga. De Yamaha-coureur verknoeide zijn tweede startplek in de eerste race door een crash, maar was later wel bij de les. Haga, viervoudig winnaar in Brands, hield zijn acht jaar jongere landgenoot lange tijd bij. Troy Corser werd in de eerste race teruggeworpen naar de achtste plaats, maar revancheerde zich met een degelijke derde plaats in race twee. De verlegen Kiyonari toonde zich terecht erg blij. Begrijpelijk, want zijn seizoenstart was dramatisch. De Japanner slaagde er de eerste twee races niet eens voor om zich te kwalificeren voor de Superpole en kende grote aanpassingsproblemen met de Pirelli-banden die zijn agressieve rijstijl niet aan bleken te kunnen. Bovendien bleek dat Kiyonari moeite heeft om nieuwe banen snel te leren, iets wat hem ook parten speelde tijdens zijn BSB-seizoen. Een derde plaats in Monza leek de ommekeer in te luiden, maar de tweevoudig Brits Superbike-kampioen bleef wisselvallig presteren. Zijn indrukwekkende dubbel kwam op een moment dat Kiyonari in een “flow” zit. Een week voor de race in Brands wist hij namelijk samen met teamgenoot Carlos Checa de Acht Uren van Suzuka te winnen. Checa kon op Brands zijn draai niet vinden. “Ik kan het niet geloven”, stamelde Kiyonari na afloop. “Om Bayliss en Haga hier te kloppen is als een droom. Ik had de DVD’s van de afgelopen jaren bekeken en ik wist hoe snel zij hier waren. Maar Brands is voor mij een soort thuisrace. Het hele weekend draaide ik al in de kop mee en we wisten dat we een goede set up hadden. Het team had de machine perfect afgesteld en uiteindelijk pakte ik de overwinning. Twee overwinningen zelfs. Het was bepaald niet makkelijk. Inhalen was lastig en in de laatste ronden van de eerste race maakte ik zelf een paar foutjes, omdat ik ontzettend nerveus was. Ik remde te laat, stuurde te laat in en ging te agressief op het gas.”In de tweede race zette hij met Haga de rest van het veld op grote achterstand door middel van een enorm hoog tempo. Uiteindelijk moest ook Haga lossen. “De laatste drie ronden hoorde ik zijn machine niet meer en kon ik wat relaxen.” Jonathan Rea negen races moeten wachten op zijn eerste WK Supersport-zege. De 21-jarige Brit versloeg in Brno in een bikkelhard duel zijn Ten Kate/Honda-teamgenoot Andrew Pitt met een verschil van 0,02 seconde. Josh Brookes completeerde het Honda-podium. In zijn dramatische thuisrace werd Rea andermaal tot winnaar uitgeroepen voor zijn goede vriend Craig Jones en Pitt. Barry Veneman presteerde fantastisch in Tsjechië. De Suzuki-coureur kwalificeerde zich zelfs als tweede en vocht tot twee ronden voor het einde in de kopgroep van vijf man. Toen kreeg hij problemen met de koppeling en moest hij polesitter Broc Parkes laten passeren. “Die tweede startplaats was mooi en ook de race was goed”, vond Veneman. “Iets meer dan twee seconden achter de winnaar finishen is mooi. Die laatste paar ronden moest ik afhaken. Ik voelde dat er iets niet goed was met de koppeling en toen ging ik het iets kalmer aan doen. Of dat uiteindelijk verstandig was, weet ik niet. Maar in de uitloopronde hield hij er helemaal mee op.” Fabien Foret en Garry McCoy ontbraken in Tsjechië en Brands. De Fransman viel tijdens de trainingen en werd met vermoed hoofdletsel en een gebroken ruggenwervel naar het ziekenhuis vervoerd. Daar bleek het hoofdletsel mee te vallen, maar Foret is maanden uitgeschakeld. In Brands werd hij vervangen door Karl Harris. De Brit reed mee in de kop, maar ging onderuit. McCoy knalde tijdens de trainingen achterop Pitt die met een lege tank stilviel. De dit jaar al door veel pech geplaagde McCoy brak ribben en een wervel.Ondanks de bittere uitkomst van de Supersport-race in Brands bevestigde Veneman ook op het heuvelachtige Engelse circuit zijn uitstekende vorm met een achtste startplaats en een fraaie zesde plaats in de race. De nummer 9 in het WK betreurde wel de rode vlag-situatie in het eerste racedeel. “Naar mijn mening hadden ze niet hoeven vlaggen vanwege de regen. Het spetterde de hele race al. Bij de herstart had ik het gevoel dat het minder ging, dat ik minder grip had.” Veneman kon ternauwernood de gecrashte Craig Jones ontwijken. “Ik dacht eerst dat zijn machine op de baan lag. Maar toen zag ik dat hij het was. Het zag er meteen erg slecht uit. Dit is heel erg.” Superbike kort• Vanaf volgend seizoen krijgen de twintig snelste Superbike-coureurs waarschijnlijk door middel van een knock out-systeem de kans om hun startplaatsen te bepalen in een sessie van vijftig minuten. Een dergelijke formule wordt ook gehanteerd in de Formule 1. Na twaalf minuten vallen dan de langzaamste vier rijders af. Vervolgens pauzeren de overgebleven coureurs zeven minuten, alvorens zij in andermaal twaalf minuten bepalen welke volgende acht moeten afstappen. De beste overgebleven acht rijders krijgen dan weer twaalf minuten om te vechten voor de pole. Promoter Flammini vertelde dat het nieuwe voorstel was gedaan naar aanleiding van gesprekken met tv-maatschappijen. Ook bestaat de kans dat – in navolging van de MotoGP – zogenoemde “flag to flag” races worden ingevoerd, waarbij de coureurs van machine mogen wisselen als het gedurende een race gaat regenen. • Pirelli blijft tot 2012 het WSB- WK Supersport-veld van banden blijft voorzien. Hoewel het contract met de Italiaanse producent pas eind 2009 afloopt, werden bandenfabrikanten gevraagd om halverwege dit seizoen hun financiële voorstellen in te dienen, dit om eventuele opvolgers de kans te geven zich voor te bereiden op het seizoen 2012. Pirelli is sinds de invoering van de “one tire rule” vier jaar geleden de bandenleverancier.• Maxime Berger deed met overwinningen in Brno en Brands Hatch goede zaken in het EK Superstock 1000. De pupil van oud-Supersport wereldkampioen Sebastien Charpentier klom van de vijfde naar de eerste plaats. De Fransman, rijdend voor het Ten Kate Team, moet de leiding echter wel delen met Ducati-coureur Brendan Roberts. Xavier Simeon zakte naar de derde plaats. Raymond Schouten werd in Brno veertiende, maar miste op het opdrogende asfalt van Brands de punten door een verkeerde bandenkeus. Roy ten Napel, Danny de Boer en Branko Srdanov kwamen in geen van beide races tot scoren. • Chris Walker maakt het seizoen af aan de zijde van Gregorio Lavilla. Walker begon dit jaar als teamgenoot van Katsuaki Fujiwara in het WK Supersport team van Kawasaki. Een aanbod van Paul Bird om in Brands in het WK Superbike van start te gaan met een Honda nam Walker met beide handen aan. De 36-jarige Brit werd twee keer vijftiende. Aan zijn WSB-come back gingen stevige onderhandelingen vooraf met zijn Gil Motorsports team dat hem niet wilde laten gaan. Promoter Flammini bemiddelde met succes.UITSLAGEN WSB BRNO, TSJECHIËRace 11. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 2. Troy Corser (AUS), Yamaha; 3. Michel Fabrizio (I), Ducati; 4. Max Biaggi (I), Ducati; 5. Ryuichi Kiyonari (J), Honda; 6. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 7. Max Neukirchner (D), Suzuki; 8. Carlos Checa (E), Honda; 9. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 10. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 11. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 12. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha; 13. Niccolò Canepa (I), Ducati; 14. Fonsi Nieto (E), Suzuki; 15. Gregorio Lavilla (E), Honda.Race 21. Bayliss; 2. Fabrizio; 3. Biaggi; 4. Corser; 5. Neukirchner; 6. Kiyonari; 7. Haga; 8. Nieto; 9. Kagayama; 10. Sofuoglu; 11. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 12. Roberto Rolfo (I), Honda; 13. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 14. Lavilla; 15. Nakatomi.WK-STAND1. Troy Bayliss, 309 punten; 2. Max Neukirchner, 230; 3. Troy Corser, 218; 4. Carlos Checa, 215; 5. Noriyuki Haga, 210.WK SUPERSPORT1. Jonathan Rea (GB), Honda; 2. Andrew Pitt (AUS), Honda; 3. Joshua Brookes (AUS), Honda; 4. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 5. Barry Veneman (NL), Suzuki; 6. Gianluca Nannelli (I), Honda; 7. Russel Holland (AUS), Honda; 8. Matthieu Lagrive (F), Honda; 9. Vesa Kallio (SF), Honda; 10. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 11. Chris Walker (GB), Kawasaki; 12. Gianluca Vizziello (I), Honda; 13. Ivan Clementi (I), Triumph; 14. Didier van Keymeulen (B), Suzuki; 15. David Salom (E), Yamaha.WK-STAND1. Andrew Pitt, 133 punten; 2. Joshua Brookes, 101; 3.Broc Parkes, 100; 4.Fabien Foret, 97; 5. Jonathan Rea, 92; 10. Barry Veneman, 38.UITSLAGEN WSB BRANDS HATCH, GROOT-BRITTANNIËRace 11. Ryuichi Kiyonari (J), Honda; 2. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 3. Max Biaggi (I), Ducati; 4. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 5. Fonsi Nieto (E), Suzuki; 6. Carlos Checa (E), Honda; 7. Max Neukirchner (D), Suzuki; 8. Troy Corser (AUS), Yamaha; 9. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 10. Roberto Rolfo (I), Honda; 11. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 12. Michel Fabrizio (I), Ducati; 13. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 14. Gregorio Lavilla (E), Honda; 15. Chris Walker (GB), Honda.Race 2 1. Kiyonari; 2. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 3. Corser; 4. Neukirchner; 5. Nieto; 6. Fabrizio; 7. Tom Sykes (GB), Suzuki; 8. Checa; 9. Smrz; 10. Lanzi; 11. Bayliss; 12. Biaggi; 13. Lavilla; 14. Rolfo; 15. Walker.WK TUSSENSTAND1. Troy Bayliss, 334 punten; 2. Max Neukirchner, 252; 3. Troy Corser, 242; 4. Carlos Checa, 233; 5. Noriyuki Haga, 230.WK SUPERSPORT1. Jonathan Rea (GB), Honda; 2. Craig Jones (GB), Honda; 3. Andrew Pitt (AUS), Honda; 4. Broc Parkes (AUS), Yamaha ; 5. Joshua Brookes (AUS), Honda ; 6. Barry Veneman (NL), Suzuki; 7. Gianluca Nannelli (I), Honda; 8. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 9. Robert Frost (GB), Triumph; 10. Hudson Kennaugh (RSA), Yamaha; 11. Steve Plater (GB), Triumph; 12. Gianluca Vizziello (I), Honda ; 13. Vesa Kallio (SF), Honda; 14. Joan Lascorz (E), Honda; 15. Graeme Gowland (GB), Honda.WK TUSSENSTAND1. Andrew Pitt, 149 punten; 2. Jonathan Rea, 117; 3. Broc Parkes, 113; 4. Joshua Brookes, 112; 5. Craig Jones, 100; 9. Barry Veneman, 48.[Bilder + Unterschriften][Opener][Gross: 199364, geht wegens die viele Text vielleicht nicht uber die ganze Spread]Ryuichi Kiyonari zorgde in Brands Hatch voor de tweede seizoensdubbel voor het Ten Kate team. [199636; 199047 zusammen]Het raceweekend in Brands Hatch werd overschaduwd door de tragische dood van Supersport-coureur Craig Jones. De Brit, die bekend stond om zijn aanvallende rijstijl, werd slechts 23 jaar oud. [Zweite Spread][198752, ganz an die Linker Seite quasi freistehend]Troy Corser scoorde goed in Tsjechië en Engeland en staat inmiddels op plek drie in de tussenstand.[199292]De dubbel van Ryuichi Kiyonari kwam niet zomaar uit de lucht vallen, want de Japanner, hier geflankeerd door Nori Haga en Troy Corser, kende het circuit al goed uit zijn tijd in het Brits kampioenschap. [Rechter Seite: 199188]Na de dubbel in Brno kon Troy Bayliss in Engeland controleren. Die opzet slaagde alleen niet in race 2, waarin de wereldkampioen slechts elfde werd. [Rechter Seite: 199509]Met een uitstekende vijfde plek in Brno en een zesde in Brands Hatch is Barry Veneman de top tien weer ingereden.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...