+ Plus

Voorbeschouwing Bikers’ Classic

Wie tien jaar geleden de Centennial Classic TT in Assen bezocht, kan er nu nog over vertellen. Met een lach en met een traan, misschien wel. Zaterdag 5 en zondag 6 juli worden op het circuit van Francorchamps tijdens de Bikers’ Classics de tijden van weleer nogmaals beleefd. Met de toppers en de geluiden van toen. Om bij te zijn en nooit meer te vergetenDe Centennial van 1998 bracht decennia racelegendes terug op de baan. Tijdens de Bikers’ Classics begin juli wordt de wat recentere racehistorie bekeken. Zeker, ze zijn er weer bij, wereldkampioenen als John Surtees, Luigi Taveri en Ralph Bryans. Maar de organisatie heeft goed begrepen dat veel ‘oudere jongeren’ zijn opgegroeid met een staartje van de carrière van Giacomo Agostini en vervolgens naast de baan hebben staan genieten van Kork Ballington, Steve Baker, Freddie Spencer, publieksspeler Randy Mamola en ook de goedlachse Carlos Lavado en de mysterieuze Luca Cadalora. Tijdens de Bikers’ Classics op 5 en 6 juli staan ze allemaal op de startlijst. Net als voormalig 250 cc-wereldkampioen Christian Sarron, ex-Suzuki- en Yamaha-fabrieksrijder Graeme Crosby, Carlos Cardus, de Fin Teuvo Lansivuori en Cagiva-coureur Juan Garriga. De eerste Bikers’ Classics vond plaats in 2003 en een aantal rijders is er al bij sinds de eerste editie; een bewijs dat ook de oude garde nog net zo geniet als toen – maar dan anders.Het circuit van Francorchamps biedt een fantastische entourage om weer eens terug in de tijd te duiken. Natuurlijk, het circuit van toen is ernstig gekortwiekt, maar nog steeds is het bijna zes kilometer lange Spa-Francorchamps een van de mooiste banen ter wereld. En het mag dan misschien niet meer zo hard gaan als vroeger met de mannen op de baan, de wetenschap dat de druk van presteren er niet meer toe doet, geeft het evenement ook veel meer relaxte sfeer. Het biedt ook het publiek de kans om handtekeningen te scoren van kampioenen die plotseling heel benaderbaar zijn, terwijl ook machines van vroeger van heel dichtbij kunnen worden bekeken. Zo wordt Freddie Spencer herenigd met de Honda 500-driecilinder waarmee hij in 1982 en 1983 won in Francorchamps. Eigenaar Chris Wilson voorziet ook viervoudig wereldkampioen Kork Ballington van de zeer interessante KR500, een ‘square four’ in een prachtig monocoque frame. Randy Mamola kruipt weer op een originele HB/Suzuki RG-fabrieksracer. Het zijn echter niet alleen tweetakten die door de Ardennen zullen snerpen, maar uiteraard ook fameuze viertakten, zoals de MV Agusta 500 van John Surtees, de Honda RC162’s van Luigi Taveri en Ralph Bryans, de wereldberoemde Honda 250/6 en de legendarische Moto Guzzi 500/8. Maar ook de Norton Manx-en, de Gilera’s, de NSU Sportmaxen, de Benelli’s zullen niet ontbreken.De Nederlandse inbreng in de Bikers’ Classics is groot. De belangrijkste verantwoordelijke man daarvoor is Ferry Brouwer. De voormalige Arai Europe-baas was in het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw een begenadigd monteur en verbonden aan het Yamaha-fabrieksteam. Brouwers passie voor de tweetakten van Yamaha is nooit verdwenen en heeft geleid tot het ontstaan van het Yamaha Classic Racing Team. Niet minder dan 23 racers (oogverblindende originelen en prachtige replica’s) brengt Brouwer mee naar Francorchamps – voor niet de minste geringste rijders. Vijftienvoudig wereldkampioen Giacomo Agostini stapt bijvoorbeeld op een 500 cc-Yamaha OW23, Steve Baker op een OW31-750 cc-machine, Luca Cadalora op een OW48R-500, Christian Sarron op een OW53 en Carlos Lavado op een OW47-250 cc. Daarnaast rijden onder meer Michelle Duff, Alan Carter (25 jaar geleden in Frankrijk de jongste 250 cc-GP-winnaar ooit), Rod Gould, Dieter Braun, Bruno Kneubühler, Chas Mortimer, Pentti Korhonen en voormalig Francorchamps-winnaar Jos Schurgers met een machine (van 50 tot 750 cc) van het officieel door Yamaha Europe NV ondersteunde YCRT. Ook op de baan is volop Hollands Glorie te zien. Wil Hartog keert met zijn Suzuki terug op het circuit waar hij dertig jaar geleden zijn tweede 500 cc-GP wist te winnen. Ook Marcel Ankoné heeft met zijn Suzuki 500 goede herinneringen aan Francorchamps: hij veroverde er in 1976 zijn enige GP-podiumplaats. Opmerkelijk is de ook de aanwezigheid van Jan Huberts. Hij rijdt in Francorchamps op een Honda RC162-kwartliter. In de lichtste klasse zijn onder andere tweevoudig 50 cc-wereldkampioen Jan de Vries, Aalt Toersen en de onverwoestbare Cees van Dongen te zien. Ook van Belgische zijde is de belangstelling voor de Bikers’ Classics uiteraard groot. Oud-endurance wereldkampioen Richard Hubin en Stephane Mertens (op een Johnson/Yamaha 250) zijn present. Vanaf vrijdag 4 juli zal het in het paddock in Francorchamps al gonzen van bedrijvigheid. Gereden wordt er echter pas op zaterdag en zondag. Gedurende het hele weekend zijn niet alleen de parades van de oud-coryfeëen te zien, maar je kunt ook struinen langs de vele marktkramen waar misschien wel net dat onderdeel ligt wat jij zoekt voor je klassieker. In het “handelsdorp” zijn de hedendaagse motoren te bezichtigen. Decennia was het een traditie dat talloze raceliefhebbers van de Dutch TT in Assen naar de Belgische GP in Francorchamps trokken. De Bikers’ Classics biedt een ideale mogelijkheid om die traditie maar eens te herstellen. Op www.bikersclassics.be vind je info over tijden, toegangsprijzen en deelnemerslijsten. (Kasten 1)SURTEES OP ZES WIELENDe 2008 Bikers’ Classics zal opgeluisterd worden door een eerbetoon aan racelegende John Surtees, de enige man die er in slaagde om zowel op twee als op vier wielen wereldkampioen te worden. Tijdens de Bikers’ Classics zal Surtees nog een maal verenigd worden met de 500 cc MV Agusta fabrieksracer en de 1960 Lotus F18 Formule 1-auto. Beide voertuigen hebben een enorm belangrijke rol in zijn racecarrière gespeeld.(Kasten 2)MOTOPLUS RIJDT MEEMotoPlus-redacteur Frank Weeink staat op de startlijst van de GP2. De Belgische klassiekergoeroe Bart Crauwels, zelf rijdend op een Paton 500 in de GP1-parade, stelt Frank een zeer bijzondere 250 cc-Harley-Davidson/Aermacchi ter beschikking. Op deze uitermate exclusieve luchtgekoelde tweetakt-twin wist de legendarische Renzo Pasolini in 1972 drie GP’s wist te winnen. De 55 pk-sterke machine werd het laatst ingezet tijdens de Centennial Classic TT van 1998! Eigenaar Bart heeft verzekerd dat de machine voor Francorchamps nog een keer uit elkaar gaat en helemaal nagekeken. Frank zal zich mengen tussen GP-winnaars als Luca Cadalora, Carlos Lavado, Dieter Braun, Rodney Gould, Alan Carter, Carlos Cardus, Kel Carruthers en Roland Freymond. Dat “mengen” zal dan voornamelijk (of beter: uitsluitend) bij de start van de parade zijn.[[BU]]1Fredddie Spencer won in 1982 zijn eerste 500-race in Francorchamps en deed dat in ’83 nog eens dunnetjes over. Hij staat 5 en 6 juli opnieuw aan de start op de fameuze driecilinder-tweetakt.2Uiteraard is ook Giacomo Agostini van de partij, ditmaal echter op een Yamaha 500 OW23.3Ballington rijdt op een Kawasaki KR500 square four.4Het Nederlandse 50 cc supertrio: Jan de Vries, Cees van Dongen en Aalt Toersen (v.l.n.r.).5Het Yamaha Classic Racing Team komt met maar liefst 23 oogverblindende klassieke racers naar Francorchamps.6Steve Baker komt over uit Amerika om Yamaha OW31-750 de sporen te geven.7De mysterieuze Luca Cadalora is op 5 en 6 juli ook van de partij.8Carlos Lavado wordt één van de ‘tegenstanders’ van MotoPlus’ Frank Weeink.9Marcel Ankoné keert met zijn Suzuki 500 terug naar Francorchamps, waar hij in ‘76 zijn enige GP-podiumplaats behaalde.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-