+ Plus

Vergelijkingstest Kawasaki Ninja 250R – Yamaha WR250R

Lang leek het er op dat de roemruchte 250 cc klasse hoogstens binnen de motorsport nog zou weten te overleven, maar nu blazen Kawasaki en Yamaha de kwartliter-klasse nieuw leven in.Quizvraag: wat is het verschil tussen de late jaren 70 en nu? Antwoord: ongeveer één omwenteling, één cilinder, één PK en zeven kilo.Meer is het namelijk niet wat op het gebied van technische eigenschappen een Yamaha RD250 uit 1976 onderscheidt van een Yamaha WR250X van het bouwjaar 2008.En net zo dicht bij elkaar liggen de Kawasaki Ninja 250R uit 2008 en de Kawasaki Z250A van 1980: er is zes pk in het voordeel van de Ninja bij zes kilo meer gewicht. Cilinderinhoud en aantal cilinders zijn verder exact hetzelfde gebleven. Wel heeft de nieuweling vier kleppen per cilinder in plaats van de twee die oude had. Dan werpt zich natuurlijk direct de vraag op of dit nu vooruitgang is en of dit is wat de mensen willen. Gezien het feit dat zowel de nieuwe Kawasaki als de nieuwe Yamaha goed zijn ontvangen, geeft wel aan dat de tijd inderdaad rijp lijkt voor een comeback. Dat het bij potentiële kopers voor deze twee kwartliters om twee heel verschillende groepen moet gaan, wordt al meteen duidelijk bij een zitproef. De wat langer uitgevallen rijders zullen op de Yamaha met zijn zithoogte van 920 mm beter zitten, terwijl de wat korter uitgevallen rijders zich op de Kawasaki met een zithoogte van 765 mm ongetwijfeld beter thuis zullen voelen. Maar het is niet alleen het concept (de hoogbenige supermoto met een ééncilinderblok tegenover de compacte sportmotor met een tweecilinder lijnmotor) wat deze beide machines van elkaar onderscheidt, maar ook de verkoopsfilosofie. Kawasaki komt met een functionele, simpel in elkaar stekende motor voor een lage prijs en Yamaha met een highend-sportbike met de allerfijnste techniek en hoge funfactor, die dan ook wel wat meer moet kosten.In geld gaat het om 4.765 tegenover 6.799 euro: het prijsverschil zal voor velen de keuze al hebben bepaald nog voordat je de motorzaak binnen bent gestapt. Beginnende motorrijders kunnen met de kleine Kawasaki niet alleen een leuke, goed uitziende en functionele sportmotor scoren, maar ook nog één die geschikt is voor het stappenrijbewijs. De Yamaha echter valt door zijn gewicht van slechts 137 kilo met volle tank net buiten de lichte rijbewijscategorie. Daarvoor geldt immers de regel 0,16 kilo per pk en om hieraan te kunnen voldoen moet de Yamaha dus iets geknepen worden tot onder de 30 pk. Of er een kilo of vijf lood extra aan hangen, zodat hij meer dan 141,5 kilo weegt. Al zou dat wel zonde zijn, want de WR250X is nu een ongelooflijk flitsende machine. Met deze kleine supermoto door de stad of over kronkelige buitenwegen te rijden is een puur genot. Niet alleen omdat het hightech ééncilinderblok, (vier kleppen, twee bovenliggende nokkenassen, injectie) uit de Yamaha sportafdeling ook in het dagelijkse verkeer een prima gasaanname en lineaire vermogensopbouw aan de dag legt, maar ook omdat dit ook nog eens in een voortreffelijk rijwielgedeelte hangt. Zelfs als de kleine draaitol tot boven de 10.000 toeren komt, blijft hij levendig aanvoelen en wil hij nog steeds méér!Voordat er dus misverstanden ontstaan: de krachtbron is gewoon erg goed, maar het rijwielgedeelte is echt helemaal boven alle twijfel verheven. De massieve, volledig instelbare 46 mm upside-down-voorvork levert een geweldige feedback met een goed aanspreekgedrag en veel comfort. En de eveneens instelbare achterschokbreker doet daar niets voor onder. De slagroom op de taart is de handelbaarheid: je kunt gewoon elke lijn rijden die je wilt. Met zachte hand gestuurd, laat de WR zich met een dergelijk gemak van de ene in de andere bocht gooien dat op smalle trajecten zelfs echte krachtpatsers hun borst flink nat mogen maken. De Yamaha voelt zo licht aan en is zo handelbaar dat je gevoelsmatig pas begint te remmen waar de superbikes en supersports net ophouden met remmen om te beginnen met insturen! Dat remmen gebeurd op de WR met een zijn krachtige 298 mm schijfrem met dubbelzuiger-klauw.Het is niet verbazingwekkend dat de Ninja 250R bij deze performance niet mee kan komen. Maar je kunt het hem niet verwijten, want hij zit totaal anders in elkaar. Veel braver dan de WR, die een minitank (7,6 liter) en een plankharde buddy heeft, waar de Ninja is uitgerust met een forse 17 liter tank en een volwaardige zitplaats. In dat opzicht is de Kawasaki vele meer een volwassen motorfiets.De tweecilinder vraagt wel om toerentallen; het liefst draait het blokje boven de 7.000 toeren, maar hij knalt niet echt. Het eenvoudige rijwielgedeelte met zijn stalen brugframe, standaard voorvork en eenvoudige schokdemper doet wat het moet doen, maar blinkt nergens in uit. Dat geldt ook voor de remmen. Die zijn gewoon goed, punt-uit. En in tegenstelling tot de WR gaat de Ninja ook op topsnelheid (160 km/uur) keurig rechtuit. Bij de Yamaha is die top 134 km/uur, maar dan begint de machine ook wel nerveus aan te voelen. Volgas-rechtuit-rijden is niet het ding van de WR, op de snelweg is de Ninja gewoon de betere machine. Al is de keerzijde van de medaille dus dat hij daarvoor de superieure handelbaarheid van de WR ontbeert.Eigenlijk is het meest opvallende talent van de Ninja 250R zijn ongecompliceerdheid, zijn gemoedelijkheid. Hij vraagt geen extra concentratie van zijn berijder en eet werkelijk uit je hand. Hiermee kun je dus echt iedereen op pad sturen.Prettig van beide fietsen is hun bescheiden opstelling aan de pomp. Tijdens een normale, rustige rit over secundaire wegen haalden we met beide kwartliters exact hetzelfde verbruik: dik 1 op 32! Kijk dan kom je zelfs met de kleine Yamaha-tank 245 kilometer ver; met de Kawa kun je zelfs bijna 550 kilometer rijden op een volle tank! De truc van dit verbruik zit hem natuurlijk in de belasting van het motorblokje: omdat er geen ‘overdosis’ aan vermogen aan boord is, worden de blokken behoorlijk zwaar belast en dat is in feite alleen maar gunstig voor het rendement. Met als gevolg dat je dus 100 prettige kilometers rijdt voor ongeveer € 4,50 aan benzinekosten! Alleen al vanwege dat aspect verdient de kwartliterklasse een herkansing! In feite verdiend dit initiatief van Kawasaki en Yamaha navolging, want het zijn beiden erg leuke en veelbelovende machines.[Testergebnis]MOTOPLUS CONCLUSIEYAMAHA WR250XZo rap en zo moedig! Deze Yamaha WR laat op indrukwekkende wijze zien dat puur geluk niet uitsluitend afhankelijk is van cilinderinhoud en pk’s. De WR is een heerlijke, flitsende machine, waarbij de kleine éénpitter trouwens een zeer respectabele 32 paardekrachten weet te mobiliseren!KAWASAKI NINJA 250RDe traditionele methode: men neme een dartel klein tweecilinderblok, zet het in een conventioneel rijwielgedeelte en geeft het geheel een zo volwassen mogelijk omhulsel. Resultaat is een ongecompliceerde motorfiets voor dagelijks gebruik. Eentje met een hoog rendement tegen lage kosten.[Text beim Leistungsgrafik]De WR250X is een hightech-machine, waarbij Yamaha kosten nog moeite gespaard heeft. En dat vertaald zich in de prestaties. Op een kleine dip bij 5.000 tpm na, is de éénpitter zowel qua prestaties als qua koppel de Kawasaki-twin de baas. Het verschil is op het asfalt ook goed merkbaar. De Kawasaki draait prima, maar mist een beetje gif. Bovendien is de WR250X 35 kilo lichter dan de Ninja, waardoor de Yamaha veel levendiger aanvoelt. Als is de Ninja meer de volwassen machine, waarop je zelfs een motorvakantie of weekendtrip zou kunnen gaan maken.TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI NINJA 250RMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 28 mm, dynamo 322 watt, accu 12V/8A, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak.Boring x slag 62,0 x 41,2 mmCilinderinhoud 249 ccCompressie 11,6 : 1Max. vermogen 24,0 kW (33pk) bij 11.000 tpmMax. koppel 22 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvork Ø 37mm, stalen swingarm, instelbare monoschokbreker met hevelsysteem, schijfrem voor Ø 290 mm met dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220mm met dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 2.75 x 17; 3.50 x 17Bandenmaat 110/70ZR17; 130/70ZR17Banden testmotor IRC Road WinnerMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, balhoofdhoek 64,0º, naloop 82 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 75 mm, gewicht volgetankt 172 kg, max. belading 167 kg, tankinhoud 17 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren groen en zwartPrijs NL € 4.765,- / B € 3.900,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, tel. +31 (0)23-567 05 00, www.kawasaki.nlTECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA WR 250 XMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen, vier kleppen, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, injectie Ø 38 mm, dynamo 350 watt, accu 12V/6A, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak.Boring x slag 77,0 x 53,6 mmCilinderinhoud 250 ccCompressie 11,8 : 1Max. vermogen 22,6 kW (31 pk) bij 10.000 tpmMax. koppel 24 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium dubbel wiegframe, instelbare upside-down voorvork Ø 46 mm, aluminium swingarm, volledig instelbare monoschokbreker met hevelsysteem, schijfrem voor Ø 298 mm met dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 230 mm met enkelzuiger remklauw.Gespaakte wielen met aluminium velgen 3.00 x 17; 4.00 x 17Bandenmaat 110/70R17; 140/70R17Banden testmotor Bridgestone BT090 “G” MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.425 mm, balhoofdhoek 64,8º, naloop 76 mm, veerweg v/a 270/265 mm, zithoogte 920 mm, gewicht volgetankt 137 kg, max. belading 184 kg, tankinhoud/reserve 7,6 liter.Garantie twee jaarServiceintervallen elke 10.000 kmKleuren blauw en zwartPrijs NL € 6.799,- / B € 6.490,-INFO Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020-654 60 00, www.yamaha.nlINFO BELGIË D´Ieteren Sport NV, tel. +32 (0)2-367 1411, www.yamaha.be[Bildunterschriften Seite 52]Digitale Yamaha-cockpit met snelheidsmeter, klok en twee dagtellers.De Ninja-cockpit met analoge snelheidsmeter, toerenteller en benzinemeter.[Kasten Rückblick 250 Kubik]KWARTLITERS IN HET VERLEDENVLOTTE FLITSERSOoit was de 250 cc een normale, logische cilinderinhoudsklasse in de motorwereld, maar het laatste decennium zijn de kwartliters – afgezien van sportenduro’s – gehele naar de achtergrond verdwenen. Dat was in de zeventiger en tachtiger jaren wel anders: toen was de 250 cc motorfiets nog een volwaardig alternatief, eentje die bovendien een geweldige rijdynamiek bood.De tweecilinder tweetakten Suzuki GT250 en Yamaha RD250 leverden 32 pk bij een gewicht van respectievelijk 146 en 144 kilo. Ter vergelijking: de Yamaha XS650 (tweecilinder-viertakt) leverde in die jaren 50 pk en woog 230 kilo. De Kawasaki Z250A is een voorbeeld van een moderne kwartliter-viertakt uit 1980. Hij leverde 27 pk bij 10.000 toeren en dat was niet toevallig. In een aantal grote motorlanden vielen motoren tot en met 27 pk in een goedkope verzekeringsklasse.De sensatie van 1980 werd gevormd door de Yamaha RD250lc, een sportieve fiets die met zijn vloeistofgekoelde tweecilinder-tweetaktblok goed was voor maar liefst 38 pk.Yamaha RD250 (1976)Tweecilinder tweetakt, 32 pk, 247 cc, 144 kiloSuzuki GT250 (1976)Tweecilinder tweetakt, 32 pk, 247 cc, 146 kilo.Kawasaki Z250A (1980)Tweecilinder viertakt, 27 pk, 248 cc, 166 kiloYamaha RD250lc (1980)Tweecilinder tweetakt, 38 pk, 247 cc, 159 kilo.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.