+ Plus

Vergelijkingstest BMW F650GS – Honda Transalp – Kawasaki Versys – Suzuki V-Strom 650

Jagers- in plaats van Pieterpad, motorfiets in plaats van wandelstok. Vier wendbare, lichte allroads duiken onder in de wereld van de eenzame wegen langs de rivier Doubs, om de zin van hun bestaan te doorgronden.Waar vind je meer ideale omstandigheden om een motor te testen dan in Zuid-Frankrijk? De weg erheen is vaak niet meer dan saaie snelweg met Lyon als richtpunt voor de kortste weg naar het zuiden. Dit keer stopt de reis echter al bij Montbéliard, een plaatsje dicht bij het drielandenpunt tussen Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Honda’s nieuwe Transalp, Suzuki’s V-Strom 650 en de Kawasaki Versys nemen afscheid van de saaie, monotone en rechte dubbele asfaltstroken. Ze willen liever, samen met de eveneens nieuwe BMW F650GS, hun geluk beproeven op kleine slingerweggetjes met af en toe een stuk gravelpad. Gewoon op de bonnefooi een weg zoeken en het geringe gewicht, de lichtvoetigheid en de beheersbare kracht van hun pittige tweecilinders, zonder overdreven krachtpatserij, op een heerlijke manier van reizen omzetten. Daar waar de Doubs eindelijk definitief besluit niet naar het noordoosten, maar naar het zuidwesten af te buigen, verruilt het kwartet de snelweg voor de bochtige en glooiende straten van de Franche Comté, die met enige willekeur in het landschap lijken neergelegd. De zogenaamde jaagpaden, vroeger gebruikt om trekschuiten, of peniches, met behulp van paarden stroomopwaarts te slepen, nodigen je daarbij uit om lekker te gaan motorrijden. Nu begint de reis van de vier pas echt. Nog net op tijd voor het begin van het seizoen heeft Kawasaki de Versys ABS tot Travel Edition opgewaardeerd. Met twee 32 literkoffers en een stuurkuipje begint deze mix tussen funbike en lichte allroad voor de prijs van € 9.025,-. (excl. ABS voor € 8.431,-) aan de tocht. Maar ook Honda biedt een pretpakket met reisbenodigdheden aan voor een pakketprijs. Voor de Easy-uitvoering van € 9.514,65 krijg je er een hoge ruit, verwarmde handvatten, middenbok, 45-liter topkoffer en zelfs ABS bij. Twee passende zijkoffers moet je dan nog wel extra bestellen en daar nog eens € 600,- voor neertellen. De bagage voor een paar daagjes ertussenuit past evenwel gemakkelijk in de ruim bemeten topkoffer. Behoorlijk storend zijn de korte, dikke verwarmde handvatten, waardoor het wat moeilijk wordt om het stuur stevig vast te pakken. Voor de V-Strom kozen we voor de Touring-uitvoering, standaard geleverd met onder andere middenbok, ABS en in kleur gespoten topkoffer. Met de zijkoffers en het varioruitje met spoiler, die de toch al forse allroad nog massiever doet lijken, komt het totaalplaatje op € 9.562,-. Wat duurder is de BMW F650GS. Een uitschakelbaar ABS, twee strak lijnende koffers met variabele inhoud, automatische sluiting gekoppeld aan het contactslot, middenbok en een uitermate zinvolle boordcomputer komen samen uit op een forse € 10.766,-. Zonder al die extra’s kost de motor ook al € 8.900,-. Neem je dan ook nog de hogere ruit, dan moet je er nog eens € 160,- extra bijlappen. Overigens wel een verstandige investering, aangezien de wind met standaard ruit de oren vanaf 130 km/uur behoorlijk terroriseert. Daarentegen merk je achter de ruit van de V-Strom en de Transalp nauwelijks iets van de rijwind. Zelfs het kleine varioscherm van de Versys is in orde, omdat hij de turbulentie rond je helm sterk weet te verminderen. Is het echt koud en nat, dan zijn de handkappen van de Transalp weer een geschenk uit de hemel. Hotel de la Marine in L’Isle-sur-le Doubs bij de sluis heeft zijn beste tijd al ruimschoots gehad. Michele geeft de reizigers een bos kamersleutels met de boodschap “zoek zelf maar wat uit”. Erg groot is de keuze niet, maar daar staan dan wel een prima pizza, rode wijn en pastis tegenover. Tijdens het avondeten laat we de indrukken van de dag nog eens de revue passeren. Een kleine 750 kilometer onder slechte weersomstandigheden hebben we inmiddels achter de rug en dat vergt het nodige aan kracht. En dat maakt een comfortabele zit des te belangrijker. Zoals op de Honda bij voorbeeld. Hoewel het stuur wat smal is uitgevallen, klopt verder eigenlijk alles. Knieën sluiten strak aan onder een ontspannen hoek, waarbij het lichaam zich licht voorovergebogen naar voren strekt. Zo kun je het lang uithouden. Dat geldt ook voor de V-Strom. De sterk gebogen stuuruiteinden in combinatie met de brede buddy zorgen in vergelijking met de Transalp wel voor een meer inactieve zithouding, en helemaal wanneer je daarna overstapt op de Kawa. Hier komt het stuur als het ware de berijder tegemoet en zorgt zo voor een rechte zithouding op de aangenaam straffe buddy. De kniehoek is wat scherper dan bij de anderen, maar dat stoort nauwelijks, ook niet bij langere toerritten. Zelfs met mijn 1.90 meter, inclusief een paar lange stelten, is het er prima op uit te houden. Net als op de BMW trouwens, zit als gegoten, het stuur ligt perfect in de handen en de zithoogte en de positie van de voetsteunen zorgen voor een goede en actieve houding. Voeg daarbij ook nog de goed beklede, smalle en perfect gevormde buddy en je kunt niets anders zeggen dan “grote klasse!”.De bomen zijn nog bedekt met een lichte, groene zweem, als een baard van drie dagen. ’s Morgens hangt er een lichte nevel over de Vallée Doubs, maar al gauw dringen de eerste zonnestralen door, warmen de grond op en drogen het ruwe asfalt. Snel op de motoren dus en wegwezen!De Transalp moet echter eerst nog even tanken. Hij heeft met 17 liter weliswaar een liter meer tankinhoud dan de BMW, maar vanwege het hogere verbruik wel de kleinste actieradius van de vier. Met een gemiddeld verbruik van 1 : 21,7 is op zich overigens niks mis. De V-Strom slaat af en toe de tankstop liever over, hij verstookt op buitenwegen nauwelijks één liter dure Euro95 per 25 kilometer, evenals de Versys trouwens. En die laatste pronkt dankzij de 22-liter tank met een onwaarschijnlijke actieradius van ruim 560 kilometer.Chaux, Hyèvre, Ougny, Laissey, Osse en Vaire-Archier heten de plaatsen die slechts als kleine puntjes op de landkaart te vinden zijn. De wegen die ze verbinden nemen zelden de kortste route, maar maken ruime slingers naar links en rechts en af en toe komt de Doubs met zijn hoge water wel erg dichtbij. In dit slingerende bochtenrepertoire komt de kracht de kleine twins pas echt goed bovendrijven. Zelfs de Transalp, die met zijn 52° V-twin en gemeten 62 pk zelfs de zwakste van het kwartet is, voelt zich als een vis in het water. Dat is onder andere te danken aan het feit dat de 680 cc vierklepper flink strak aan het gas hangt en zijn krachten over bijna het gehele toerentalbereik erg gelijkmatig overbrengt. Toch vlakt de prestatiecurve bij 7.000 tpm duidelijk af en ook in het echte leven voelt de twin in het bovenbereik wat lusteloos aan, duidelijk minder pittig dan de andere aggregaten. De goed afgestelde vijfversnellingsbak schakelt probleemloos en de koppeling laat zich speels bedienen. Lastwisselreacties kent de Honda zo goed als niet. Daarbij produceert de demper een prettig geluid, wanneer de motor lekker muzikaal, ritmisch maar niet al te opdringerig doorstampt. Zijn voorganger was daarbij vergeleken een stuk saaier en minder uitgesproken. Toch staat de Honda, wat acceleratie betreft, helemaal achteraan.Heel anders is de V-Strom. Zijn gemeten 69 pk producerende 90º V-twin klimt krachtig als een turbine omhoog en levert bij elk toerental een flinke dosis power. En dat met een nagenoeg vibratievrije en briljante loop. De versnellingen grijpen precies en soepel in elkaar en bij het inhalen neemt de Suzuki dan ook meteen het voortouw. Ook bij een gematigd tempo blijkt de V-Strom echter over een soepele tred te beschikken, voor het rustig pruttelend door kleine dorpjes flaneren draait ‘ie z’n hand niet om.Dit in tegenstelling tot de Versys. Bij 2.000 tpm hakt de 68 pk sterke tweepitter wat onwillig in de ketting, om dan met omhoog lopend toerental zijn krachten steeds gelijkmatiger te ontvouwen. Ondanks de kleinste inhoud en het geweldige draaiplezier, hoeft je de motor nooit echt uit te persen om flink vooruit te komen. Wat eerder de bak beroeren is geen probleem om de rest van het veld bij te houden, wat dat betreft laat hij wat prestaties betreft niet alleen de V-Strom achter zich. Van de wat hakerige bak wordt je echter iets minder vrolijk. Hoewel de typeaanduiding anders doet vermoeden, is de F650GS op het gebied van cilinderinhoud toch echt de koning van de test. Net als de F800GS is de inhoud 798 cc, waarbij echter het topvermogen van 85 naar 71 pk werd teruggeschroefd. De testbank gaf zelfs maar 68 pk aan. Ondanks zijn enorme inhoudsvoordeel en het daaruit voortvloeiende grotere koppel, waarmee hij zich duidelijk van de anderen onderscheidt, kan de GS dit voordeel in de praktijk nauwelijks uitbuiten. De op 240 km/uur afgestemde overbrenging berooft de als een boxer klinkende tweecilinder van het nodige elan. Niet alleen op het gebied van acceleratie, maar ook wat doortrekken betreft, is hij bij elke snelheid de mindere van de Kawasaki. En dat terwijl hij met zijn 215 kilo wel de lichtste van allemaal is. Een goed blok is echter niet per definitie puur en alleen afhankelijk van dikke prestaties. En dan blijkt de GS toch nog een troef achter de hand te hebben. De ter vergelijking vaak aangehaalde elektromotor, past bij hem als het hoofddeksel bij Beatrix. Nagenoeg vanaf stationair draaien hangt de twin zijdezacht aan het gas, hapert niet en heeft bij het opendraaien van het gas geen enkele last van lastwisselreacties. Bovendien pakt hij na een bocht op dezelfde elegante wijze het gas weer op en blijft zonder enige moeite strak in het spoor, een rijgedrag dat veel vertrouwen inboezemt als de weg bijvoorbeeld nat is. Dat het blok daarbij hoog in toeren wat neigt naar vibreren is hem vergeven. Zo hoog wil je hem toch überhaupt al niet opjagen. Je krijgt al rijkelijk vroeg de drang om een versnelling op te schakelen, en dat komt voornamelijk omdat de tweepitter ook in het middelste toerenbereik flink met de spierballen rolt.In Frankrijk beperken de wegenbouwbudgetten zich voornamelijk tot de hoofdwegen. Tenminste, dat gevoel bekruipt je na een tijdje rondtoeren in het land van knoflook, wijn en kaas. De landelijke idylle tussen Besançon en Dole heeft zo te zien al lang geen financiële injectie meer gehad, maar onze vier zijn daarvan nauwelijks onder de indruk. De BMW nog het minst. Uitermate gevoelig spreken de voorvork en achtervering aan, als een hoovercraft veert de GS over het beschadigde asfalt. Doorslaan? No way! Zelfs niet bepakt en bezakt bij grote gaten in de weg. Soeverein trekt de GS zijn spoor, swingt langs de ideale lijn door de bochten. Niet super handelbaar, maar echt veel moeite kost het ook niet. Gewoon zonder scherpe kantjes, gewoon goed. Zelfs de enkele remschijf in het voorwiel is geen beletsel, doet zijn werk goed en vertraagt als je krachtig knijpt super goed, waarbij de vork gevoelsmatig iets lijkt te torderen.Vergelijkbaar comfortabel baant de Suzuki V-Strom zich een weg. De voorvork voelt wel wat stug aan, maar neemt de flinke gaten in de weg net zo soepel als de achtervering, waarbij ze beide nog voldoende reserve bieden. Ondanks zijn imposante verschijning is de V-Strom duidelijk handelbaarder dan de BMW. Datzelfde geldt ook voor de Transalp, maar aan de rijstabiliteit van de BMW kunnen ze beide niet tippen. Daar staat dan wel weer tegenover dat de dubbele schijfrem van de V-Strom met weinig handkracht erg goed vertraagt.Als een ware dribbelkunstenaar manifesteert de Versys zich al de hele dag. Zo lichtvoetig danst hij over de wegen van de Jura. Wel ontbreekt het hem door de strakkere afstelling van het rijwielgedeelte wat aan comfort. Af en toe stuitert de ietwat ongevoelige voorvork ongemakkelijk over oneffenheden in de weg. Het kleine 17-inch voorwiel en de brede 160-achterband achter, zijn er bovendien de oorzaak van dat de Versys zich bij het remmen wat opricht. Ook is het drukpunt van de voorrem wat sponzig. De goedmoedige Transalp daarentegen vecht tegen een slecht afgestelde, te zachte achterschokbreker, die bij hobbelige gedeeltes niet snel genoeg uitveert. Comfort is ver te zoeken. Als troost zijn er dan wel de gecombineerde remmen, die zich met gemiddelde handkracht, overduidelijk aangrijpingspunt en een fijngevoelig ABS met de top van dit segment kunnen meten.Verder naar het zuidwesten, in Dole, is het leven in z’n volle glorie bezig. De wegcafé ’s zijn open en in de haven worden de jachten opgepoetst. Pierre, een rijzige, gepensioneerde man, is onder de indruk van de vier allroads. Toch is hij niet genegen zijn kleine, wendbare kajuitjachtje in te ruilen voor één van deze vier alleskunners. Hoe mooi ze ook zijn, echt geschikt voor zijn tochten door de nauwe Franse kanalen zijn ze niet. En wie zijn wij om hem tegen te spreken?MOTOPLUS CONCLUSIE1 BMW F650GSEen comfortabel rijwielgedeelte en een goedmoedig en soepel blok. De kleine GS levert over de hele linie gezien het meest complete pakket. De potentie van het blok komt er echter niet helemaal uit.2 Suzuki V-Strom 650De goede windbescherming, het comfort tijdens het reizen en het levendige en krachtige blok maken hem geschikt voor zowel dagelijks gebruik als om te toeren. De telescoopvoorvork van de oudgediende zou beter kunnen.3 Kawasaki VersysHet prima blok is geschikt om te toeren en de voordelige kofferset en het variowindscherm passen bij lange reizen. Zijn lichtvoetigheid in combinatie met het straffe rijwielgedeelte maken de Versys echter in eerste plaats een echte funbike.4 Honda TransalpEen prima allroad, ware het niet dat de slechte achterschokbreker een flinke streep door de rekening haalt. Lijkt misschien wat onderbedeeld, toch is de karakteristiek van het blok helemaal okay.________________________________________[KASTEN ZUBEHÖR]BMW F650GS(basisprijs € 8.900,-)o.a.• Uitschakelbaar ABS• Verwarmde handvatten• Boordcomputer• Witte richtingaanwijzers• Middenbok• Variabele zijkoffers€ 10.766,-HONDA TRANSALP(basisprijs € 8.640,-)o.a.• ABS (standaard)• Hoge ruit• Middenbok• Topkoffer• Handvatverwarming€ 9.705,-KAWASAKI VERSYS(basisprijs € 7.836,-)o.a.• ABS• Zijkoffers in kleur• Varioruit€ 9.134,-SUZUKI V-STROM 650Touring uitvoering met accessoires(basisprijs € 8.423,- / Touring uitvoering € 8.918,-)o.a.• ABS (standaard)• Varioruit • Middenbok• Topkoffer• Zijkoffers€ 9.562,-________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENSBMW F650GSMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterstangen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, 400 watt dynamo, 12 V/ 14Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 82,0 x 75,6 mmCilinderinhoud 798 ccCompressieverhuding 12,0:1Max. vermogen 52 kW (71 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 75 Nm bij 4.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 265 mm, éénzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 2.50 x 19; 3.50 x 17Bandenmaat 110/80-19; 140/80-17Banden in test Bridgestone Battle Wing 501/502MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.575 mm, balhoofdhoek 64,5º, naloop 97 mm, veerweg v/a 180/170 mm, zithoogte* 830 mm, volgetankt gewicht* 215 kg, max. belading* 221 kg, tankinhoud 16,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren rood, zilver en blauwPrijs NL € 8.900,- / B € 8.200,-INFO BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw.nlINFO BELGIË BMW Belux, tel. +32 (0)389-09711, www.bmw-motorrad.beHONDA TRANSALPMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52º V-motor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 40 mm, geregelde katalysator, 396 watt dynamo, 12 V/11 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 81,0 x 66,0 mmCilinderinhoud 680 ccCompressieverhouding 10,0 : 1Max. vermogen 44,1 kW (60 pk) bij 7.750 tpmMax. koppel 60 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning en ingaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 256 mm, driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, eenzuiger remklauw, integraal remsysteem met ABS.Spaakwielen 2.15 x 19; 3.50 x 17Bandenmaat 100/90-19; 130/80-17Banden in test Bridgestone Trailwing 101/152MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.515 mm, balhoofdhoek 61,9º, naloop 106 mm, veerweg v/a 177/173 mm, zithoogte* 830 mm, volgetankt gewicht* 240 kg, max. belading* 179 kg, tankinhoud/reserve 17,0/2,4 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren geel, rood, blauw, groenPrijs NL € 8.640,- / B € 7.790,-INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. 053-725 111, www.honda.beKAWASAKI VERSYS ABSMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via nokvolgers, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 344 watt dynamo, 12 V/14 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 83,0 x 60,0 mmCilinderinhoud 649 ccCompressieverhouding 10,6 : 1Max. vermogen 47,0 kW (66 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 61 Nm bij 6.800 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm en monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, eenzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17Bandenmaat 120/70 ZR17; 160/60 ZR17Banden in test Dunlop D 221 ‘G’MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.415 mm, balhoofdhoek 65,0º, naloop 108 mm, veerweg v/a 150/145 mm, zithoogte* 850 mm, volgetankt gewicht* 220 kg, max. belading* 169 kg, tankinhoud/reserve 19,0/3,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren oranje, zwart, zilverPrijs NL € 8.431,- / B € 7.590,-INFO NEDERLAND Kawasaki Motors Europe N.V. tel. 023-567 05 00, www.kawasaki.nlINFO BELGIE Kawasaki Motors Europe N.V. tel. 0031-23-567 05 00, www.kawasaki.beSUZUKI DL650 V-STROMMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 39 mm, 375 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 81,0 x 62,6 mmCilinderinhoud 645 ccCompressieverhouding 11,5 : 1Max. vermogen 49,0 kW (67 pk) bij 8.800 tpmMax. koppel 60 Nm bij 6.400 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 260 mm, tweezuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 2.50 x 19; 4.0 x 17Bandenmaat 110/80-19; 150/70-17Banden in test Bridgestone Trailwing 101/152MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.540 mm, balhoofdhoek 64,0º, naloop 110 mm, veerweg v/a 150/150 mm, zithoogte* 840 mm, volgetankt gewicht* 221 kg, max. belading* 199 kg, tankinhoud 22,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren zilver, zwart, rood, blauwPrijs NL € 8.423,- / B € 8.330,-INFO NEDERLAND B.V. NIMAG, tel. (0)347 349 749, www.suzuki.nlINFO België Suzuki 2Wheels Belgium, tel. (0)3 450.04.11, www.suzuki2wheels.be* MotoPlus metingen________________________________________[KASTEN MOTOPLUS METINGEN]VERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmBMW F650GS50,1 kW (68 pk) bij 7.400 tpm74 Nm bij 5.000 tpmHonda Transalp45,7 kW (62 pk) bij 7.600 tpm63 Nm bij 5.800 tpmKawasaki Versys49,7 kW (68 pk) bij 7.900 tpm65 Nm bij 7.100 tpmSuzuki V-Strom 65050,7 kW (69 pk) bij 9.000 tpm61 Nm bij 6.400 tpmPrestatie- en toerentalcurves maken duidelijk hoeveel sterker het GS blok is bij gelijk toerental, en hoe weinig toeren hij nodig heeft om flink vooruit te komen. De lichte dip bij 4.300 toeren merk je in de praktijk niet. De grafiek laten echter ook zien dat prestatie en koppel bij de V-Strom alleen bij hogere toerentallen voorhanden zijn. De prestatiecurve van de Kawasaki Versys toont dat de kleine Japanner over de hele linie flink wat gif in zich heeft. De vermogensopbouw van de Honda is mooi lineair, tot aan de 6.000 toeren liggen prestatie en koppel op hetzelfde niveau als dat van de Kawasaki.¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150-vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar richtlijn 95/1/EG, maximale afwijking ± 5 %________________________________________[KASTEN PUNKTEWERTUNG][TEXT BEI AANDRIJVING]Hij heeft wel bijna het sterkste blok, maar toch wint de Versys hier net niet, omdat de tweecilinder op het gebied van draai-eigenschappen en de wat hakerige versnellingsbak tekort komt. Top is de BMW, het hoge koppel van de motor overtuigt met een zijdezacht aanspreekgedrag, weinig lastwissel en nette draai-eigenschappen. De rijprestaties hadden nog veel beter kunnen zijn als niet de te lange eindoverbrenging roet in het eten had gegooid. De Transalp daarentegen schittert met een perfecte spatiëring en zijn lekker schakelende bak. Hij heeft echter wel te lijden van het tammere motorblok. De rustig lopende, vitale aandrijving van de V-Strom maakt wel enthousiast, de lange zesde versnelling verhindert evenwel betere tijden bij het doortrekken.WINNAAR AANDRIJVING: BMW[TEXT BEI RIJWIELGEDEELTE]Hij is weliswaar niet de meest handelbare, maar je voelt je op de BMW toch het beste thuis. Gevoelig aansprekende veerelementen met een ruim bereik en hoog veercomfort en daarbij een neutraal en doelgericht rijgedrag. Zelfs de superhandelbare Kawa kan daar, net als trouwens de anderen, nauwelijks aan tippen. Daar zorgt de stugge, straffe vering toch wel voor een stuk minder comfort. Datzelfde geldt ook voor de voorvork van de V-Strom, hoewel hij verder wel met een ook voor twee personen erg comfortabel rijwielgedeelte is uitgerust. Verfrissend handelbaar is ook de Honda met zijn prima afgestelde voorvork, iets dat niet gezegd kan worden over de gebrekkige afstelling van de te zachte achterschokbreker. Slecht wegdek is niks voor de Transalp.WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW[TEXT BEI PRAKTIJK]Eenmaal onderweg heb je geen zin om al snel weer te stoppen, dat zou zomaar het motto van de V-Strom kunnen zijn. Met zijn enorme actieradius, perfecte windbescherming en uitzonderlijk hoog comfort voor een duopassagier, scoort hij ver boven het gemiddelde. Alleen de Transalp kan zich met betrekking tot windbescherming door de extra handkappen met de Suzuki meten, maar als het gaat om comfort voor de passagier levert hij weer in. Ontspannen comfortabel gaat het er op de F650GS aan toe, ook voor een passagier. De hoge maximale belading biedt de uitgelezen mogelijkheid voor een vakantie met twee. Dan blijf je op de Kawa toch liever alleen, want niet alleen is het zadel aan de korte kant, ook het aantal kilo’s bagage dat je kunt meenemen is aan de lage kant. Bovendien heeft de Versys ook de slechtste verlichting van het kwartet. Prijs voor de beste afwerking gaat naar BMW.WINNAAR PRAKTIJK: SUZUKI[TEXT BEI VEILIGHEID]Nu gaat de Honda eindelijk eens aan kop. Zijn krachtige, goed doseerbare gecombineerde remsysteem is samen met de fijngevoelige ABS een klasse apart. Ook de V-Strom beschikt over krachtige remmen. Zelfs met volle bepakking geeft hij geen krimp. De remmen van de Versys zijn ook in orde, maar laten wat punten liggen door het wat sponzige drukpunt en het oprichtmoment in bochten. De enkele schijf van de BMW vertoont onder grote druk neiging tot fading.WINNAAR VEILIGHEID: HONDA[TEXT BEI KOSTEN]We gaan even op de centjes letten: zowel de Versys als de V-Strom schitteren met een verbruik van 1 : 25,6. De F650GS doet het met 1 : 25,0 al niet veel slechter. Minder florissant van de Transalp zijn de hoge onderhoudskosten, die daarmee aan kop gaat.WINNAAR KOSTEN: BMWWINNAAR PRIJS-KWALITEIT-VERHOUDING: SUZUKI V-STROM 650Voor allemaal geldt dat je behoorlijk veel motor krijgt voor je geld. De Suzuki slaagt er dan in de BMW nipt te overtreffen, omdat ze met een hoge score toch goedkoper is.________________________________________ [BILDUNTERSCHRIFTE][Bildunterschrift Seite 54/55 – oben]Tussen Rhône en Rijn levert de Doubs met zijn 113 sluizen het water voor het Rijn-Rhônekanaal. De sluis bij Roche-les-Clerval is er één van.[Unterschrift bei kleine Landkarte Seite 55]Over de kleinste weggetjes gaat het zo’n 150 kilometer langs des Doubs van Montbéliard naar Dole.[Bildunterschrifte Seite 56/57 Linksoben]F650GSDe kleine ruit doet zijn werk nauwelijks. Een hogere zoals op de 800GS of een nog hogere verdient aanbeveling.TransalpDe hoge, smalle ruit neemt de winddruk compleet weg. Samen met de handbeschermers biedt de Honda goede weerprotectie.VersysDe verstelbare varioruit op de Kawasaki reduceert de turbulentie rond de helm tot een minimum.V-Strom 650Het kuipwerk en de hoge varioruit zorgen voor een uitstekende bescherming tegen de elementen.[Bildunterschrift Seite 56 –unten]Chaux, Hyèvre, Ougney, Laissez, Deluz, Vaire-Arcier, Chalèze-Orte, plaatsjes die op de landkaart nauwelijks te vinden zijn. Zij vormen het fraaie decor voor een droomrit langs het kanaal.[Bildunterschrift Seite 58 – Rechtsoben]Een gerestaureerde peniche, oftewel trekschuit. Het Hotel de la Marine heeft een restauratie echter nog tegoed.[Bildunterschrifte Seite 60]F650GSOverzichtelijke, goed afleesbare instrumenten. De boordcomputer met buitentemperatuur, resterende actieradius en gemiddeld verbruik is bijzonder informatief.TransalpAlles in één blik: digitale snelheidsmeter, benzinemeter, klokje, motortemperatuur, tripmaster. De toerenteller is nog analoog.VersysEen compacte, kleine cockpit met centrale toerenteller. Alles wat verder belangrijk is, vind je op de display: benzinemeter, tripmaster en klokje.V-Strom 650De analoge instrumenten in de cockpit zien er wat rommelig uit, toegevoegde info is in het display samengeperst. Maar alles is aanwezig.[Bildunterschrift Seite 60 – linksunten]Opgevallen langs de weg: een bejaarde Peugeot 403. Paste helaas niet in de topkoffer.Wie wil hengelen betaalt![Bildunterschrifte Seite 63 – Rechtsoben, diese Bilder nicht verwenden]]BagagesystemenF 650 GSAls uit één stuk gegoten doen de koffers van de BMW aan. Als je nog meer ruimte nodig hebt kan je ze nog eens ophogen.TransalpIn de 45 liter topkoffer van de Honda kan je heel wat kwijt. Voor koffers in de kleur van de motor moet je nog eens € 600,- neertellen.VersysDeze koffers, in de kleur van de motor gespoten, hebben weliswaar geen geweldige inhoud maar liggen wel mooi elegant strak tegen de kont van de motor.V-Strom 650Bergruimte te over. De standaard bijgeleverde koffers inclusief topkoffer van de Suzuki mogen er zijn.[Bildunterschrift Seite 63 – unten]De zevende boot van links in de haven van Dole is van Pierre. Hij wilde hem tegen geen enkele van onze allroads inruilen..

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...