+ Plus

Uitslag Motor van het Jaar-verkiezing

Maar liefst 85.000 Europese motorrijders, waarvan 4.500 MotoPlus-lezers, hebben hun stem uitgebracht in de Europe’s Motorcycle of the Year 2016 verkiezing. In deze populariteitspoll, gehouden rond de jaarwisseling kon iedereen zijn of haar favoriet kiezen uit 208 modellen, verdeeld over negen categorieën. Grote winnaar onder de lezers van MotoPlus werd de KTM 1290 Super Duke GT, die daarmee de eretitel ‘Motor van het Jaar 2016’ mag dragen! Daarmee koos Nederland en Vlaanderen anders dan ‘Europa’, want daar ging de voorkeur uit naar de BMW R1200GS/Adventure, die bij ons tweede werd. Ook de derde plaats was een verrassing: de MotoPlus-lezer koos hier de zeer betaalbare Yamaha MT-09 Tracer.

Waar Europa dus koos voor de best verkochte motorfiets, ging de MotoPlus-lezer een eigen weg. Met 16,5% van de stemmen verkozen zij de KTM 1290 Super Duke GT tot de nummer één in de Toer/Sporttoer-categorie. En aangezien die categorie zowel in Nederland/Vlaanderen als in Europa als het meest populair is gaat de KTM bij ons dus met de ereprijs aan de haal.
De tweede plaats van de BMW GS mag geen verrassing worden genoemd: BMW’s allroad is al jarenlang een vaste klant in de top van het klassement. Wel een verrassing is de derde plaats van de Yamaha MT-09. Vorig jaar moest hij in de Crossover-categorie nog zijn meerdere erkennen in de Ducati Multistrada 1200/S en dit jaar werd Europees gezien de BMW S1000XR verkozen tot beste Crossover, maar bij de MotoPlus-lezer regeert de realiteit in plaats van het droom-stemgedrag en werd de MT-09 klassewinnaar en derde in de totaalstand.
De Yamaha MT-09 is ook meteen de enige echte Japanse ‘motorwinst’ in deze verkiezingen, samen met de Yamaha TMax motorscooter, die de scooter-categorie opnieuw op naam schreef.
Net als vorig jaar blijken met name BMW, KTM en Ducati met hun modellenpolitiek prima aansluiting te hebben gevonden bij de Europese motorrijder, en waar die (stiekem) van droomt. Naast de Yamaha MT-09 en TMax scoorde Ducati een eerste plaats met de Xdiavel bij de Choppers/Cruisers en werd BMW als winnaar verkozen bij de Supersports (S1000RR), Allroads (R1200GS) en Modern Classics (R nineT/Scrambler). KTM bleek de winst weg te kapen bij de categorieën Toer/Sporttoer (met de 1200 Super Duke GT), Naked Bikes (met diens zustermodel, de 1290 Super Duke R) en 125 cc met de 125 Duke.

In totaal was er voor de Motor van het Jaar-verkiezing 2016 een keuzelijst opgesteld van 208 motoren, verdeeld over negen categorieën. Net als bij de 2015-verkiezingen is er dus naast de allroads/offroads opnieuw een aparte categorie voor de zogenaamde crossovers. Dit zijn over het algemeen motoren met een allroad-achtig uiterlijk en een hoge zitpositie, maar wel met nadrukkelijk op straatgebruik toegespitste wielen en banden. De winnende MT-09 Tracer, de BMW S10900XR, de Ducati’s Multistrada en Hypermotard, de Honda NC750X, de Triumph Tiger Sport, de Kawasaki Versys 1000 en 650, de MV Agusta Turismo Veloce en de Honda Crossrunner zijn allemaal crossovers die vaak worden vergeleken met allroads, maar die hun kwaliteiten toch vooral op het asfalt hebben liggen.
Qua waardering komt de Crossover-categorie op de vierde plaats, achter de Toer/Sporttoer, Allroad en Naked Bikes. De Toer/Sporttoer is in Nederland en in Europa de belangrijkste motorcategorie met bijna 22% ‘marktaandeel’. In Nederland werd deze grootste categorie zoals gezegd gewonnen door de KTM 1290 Super Duke GT; Europabreed koos men voor de BMW R1200RS. De vernieuwde Yamaha FJR1300 (zie de test vanaf pagina 18) scoorde een keurige derde plaats.
Bij de allroads was de MotoPlus-lezer het bijzonder eens met de Europese kiezer: de BMW GS eindigde als eerste, op korte afstand gevolgd door de Honda Africa Twin, terwijl de Ducati Multistrada Enduro ‘best of the rest’ werd, voor de Triumph Tiger Explorer en de twee KTM’s 1050/1190 Adventure en 1290 Super Adventure. Het verschil in cilinderinhoud tussen de Adventure en Super Adventure nekt KTM in deze categorie; anders waren ze met 11,4% keurig derde geworden; nu moesten de stemmen verdeeld worden over deze twee KTM’s.
De Naked Bikes spelen als derde categorie een grote rol in de motorwereld; 18,75% van onze lezers kiezen voor dit segment. Ook hierin is KTM weer sterk vertegenwoordigd: de 1290 Super Duke R won nipt voor de nieuwe Yamaha MT-10. Daarachter finishen op respectabele afstand de BMW R1200R, Ducati Monster en Triumph Speed Triple.
Na de Toer/Sporttoer, Allroads, Naked Bikes en Crossover volgen de Modern Classics (9,91%) en de Supersports (9,76%) op gepaste afstand. De motoren in beide categorieën zijn perfecte image-builders en ideaal als gesprekstof in het clubhuis van de motorclub of aan de bar, maar kunnen qua verkoopaantallen geen hele grote potten breken. Bijzonder is dat bij de Supersports de MotoPlus-lezer de BMW S1000RR met 14,2% heel nipt verkiest boven de Ducati Panigale, die Europees gezien op nummer één staat. De Yamaha R1, Kawasaki H2 en Aprilia RSV4 maken de top-5 vol
Bij de Modern Classics is er geen enkele twijfel mogelijk: de BMW R NineT/Scrambler steekt er met kop en schouders bovenuit met 22,4% van de stemmen, voor de Ducati Scrambler (9,9%) en Yamaha XSR900 (7,8%). In geen enkele andere categorie is de eerste plaats nadrukkelijker gekozen.
De Choppers en Cruisers zijn met minder dan 5% van de stemmen de minst gewaardeerde categorie zware motorfietsen. En als het dan toch een chopper of cruiser moet zijn, dan maar een Ducati lijkt de motorrijder te zeggen, want de Ducati XDiavel (20,1%) en Ducati Diavel (13,1%) zijn met afstand het populairste, voor de Indian Scout (8,9%), Triumph Rocket (6,6%) en Moto Guzzi Calfornia Custom (6%).
De twee minst gewaardeerde categorieën onder de MotoPlus-lezers zijn de scooters en de 125 cc. Ook Europees gezien scoren deze categorieën het laagste, maar door gemis aan een echte 125 cc- en scooter-cultuur mogen ze hier in de lage landen helemaal op weinig belangstelling rekenen.
Bij de scooters blijft de Yamaha TMAX 530 de BMW C600/C650 en de elektrische C-Evolution voor. Bij de 125 cc-machines zijn net als in 2015 twee KTM’s veruit favoriet: ditmaal wint echter de naked 125 Duke met 17,1% voor de sportieve RC125 met zijn 14,1% van de stemmen. De Aprilia RS4, de Yamaha MT125 en Yamaha YZF-R125 maken de top-5 vol.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-