+ Plus

Treffen Honda PC800 Club

Duikboot, pizzeria, tupperwaredoos of koelkast. Het zijn maar een paar van de vele ‘vleiende’ benamingen voor een Honda 800 Pacific Coast. Maar de rijders zelf trekken zich daar niks van aan: “Wij hebben er veel plezier mee!”Toegegeven, de Honda PC800 is geen stoere motorfiets. Zijn aanblik is log en de kaarsrechte zithouding maakt het geheel er niet dynamischer op. Er is ook geen spatje techniek te zien en de 800 cc tweecilinder behoort niet tot de snelsten. Kortom, het lijkt de ultieme motor voor opa. Toch is dat een misvatting, want de PC heeft namelijk een eigen club met ongeveer 200 enthousiaste liefhebbers van deze bijzondere machine. En het oudste lid is inderdaad van opa’s leeftijd, maar de jongste is 8 jaar en daar tussenin zit van alles: van jong tot oud, van man tot vrouw, van Nederlander tot Belg, met zelfs enkele Duitse leden en zelfs eentje uit Italië!,,We zijn één grote familie”, zegt voorzitter Ruud de Vries (65). ,,Althans zo voelt het. We hebben een breed scala aan leden van jong tot oud. Er zijn zelfs leden die geen PC meer rijden en inmiddels een andere machine hebben, maar ook zij mogen bij de club blijven. Het is die gezelligheid die het ‘m doet.”Het familiegevoel, de voorzitter is niet de enige die dat aanhaalt. Secretaris Erik Pluim heeft het over zijn Belgische moeke, maar ook andere leden vergelijken de gezelligheid en de sfeer met een heuse familie. PR-man Chris de Ruiter zegt: ,,Als je PC rijdt denk je in eerste instantie altijd dat je de enige bent. Pas als je weet dat er zo’n club is, blijkt dat er meer liefhebbers zijn. Daardoor voel je je verbonden.”Contacten die via de mail of op hun forum op de site zijn gelegd worden tijdens diverse ‘fysieke’ treffens bezegeld. Zoals het weekendtreffen op Strand Nulde bij Putten in september. Tientallen leden, vele met aanhang, waren er met hun PC, of met hun huidige motor, op af gekomen. Sommigen hadden elkaar nog nooit in levende lijven ontmoet, anderen maakten voor het eerst kennis met de club, zoals André (49) en Gerda (48) Alberts uit Emmen. ,,We werden meteen in de groep opgenomen”, vertelt Gerda enthousiast. ,,Iedereen was geïnteresseerd waar we vandaan kwamen, wat we deden enzovoort. We voelden ons meteen thuis.” François van Heuckelom (57) komt uit België en heeft zich met twintig Belgische mede-PC-rijders aangesloten bij de Nederlandse club. ,,Wallonië schijnt wel een PC Club te hebben, maar pogingen tot toenadering zijn tot nu toe mislukt. Vandaar dat we hier zitten. De PC is prachtig en de club is prachtig. Als je een technisch probleem hebt, zet je je vraag op de site en binnen no-time heb je antwoord op al je vragen.”PC-rijder Leo van Wijngaard (45) uit Ridderkerk loopt ondertussen met zijn aantekeningenblokje in de rondte op zoek naar nieuwe gezichten. ,,Ik ben bezig met een smoelenboek, zo breng ik alle clubleden in kaart”, legt hij uit. Ansco van Rooyen (52) staat langs de kant een sjekkie te draaien. Hij valt op in zijn lerenoutfit. Hij rijdt een nu op een Yamaha GTS1000, zo blijkt, maar heeft ooit wel een PC800 gehad en is bij de club blijven hangen. ,,Het is een maffe bende”, zegt hij. ,,Gezellig dus.” Harry (40) en Esther (36) Bakker uit Hoorn zijn met hun Goldwing gekomen. ,,Gelukkig mochten we bij de club blijven, want het is er leuk en gezellig”, zegt Esther. Vroeger reed Harry PC. ,,Waarom ooit een PC? Vanwege het rijgemak en de vergevingsgezindheid. Je kan er niets fout op doen. En niet te vergeten: het is een Honda. En Honda-producten hebben weinig mankementen.”François valt hem bij in het gesprek: “Ja, je moet wel iets met Honda hebben om bij deze club te komen. Als je eenmaal Honda rijdt, blijf je daar makkelijk bij hangen.” Zelf heeft hij al een Honda 125 en een CB400 versleten.Maar waarom rijdt een PC-rijder nou PC? Wat makat deze motor zo bijzonder? Bart Wernke (59) uit Vlaardingen is ooit van zijn Honda Helix scooter overgestapt op een PC800 en hij rijdt inmiddels met zijn vijfde. Met de vorige heeft hij zelfs 365.000 kilometer gereden, zonder noemenswaardige problemen. ,,Het is een aparte machine. En een mooie motor”, zegt hij stellig. Bart heeft nog steeds de witte versie. ,,In de originele witte versie komt het model er het mooist uit. Zwart vind ik erg donker en rood verkleurt. Daarbij het lijkt misschien een logge motorfiets, maar hij stuurt messcherp. Ik zou niet weten op wat voor motor ik anders zou moeten gaan rijden. Dit is een zeldzaamheid en dus bijzonder. Bovendien heeft hij veel bergruimte en is hij lekker rustig. Ik hoef geen herriebak.”André beaamt dat. Hij heeft nog maar een jaar zijn rijbewijs en daarna meteen een Pacific Coast gekocht. ,,Ik leste samen met mijn zoon. Hij heeft zo’n racemonster gekocht, maar dat hoef ik niet. Voor mij gaat het om ontspannen toeren. En dat kan op de PC prima. ’s Avonds uit mijn werk doe ik dat vaak. Als je Emmen uit bent, zit je zo in de polder. Het is fantastisch rijden over landweggetjes en door kleine dorpjes. Harder dan 70 of 80 km/uur ga ik dan ook niet. Het is een comfortabele motor.” Sinds kort heeft André echter een klokje op zijn PC gemonteerd. ,,Hij vergat echt de tijd”, zegt zijn vrouw Gerda. ,,Ik zat me dan echt ’s avonds af te vragen waar hij bleef!”De bergruimte van de PC wordt door veel rijders genoemd als groot voordeel. Er kan immers veel mee in de typische kofferbak. Ansco gebruikte zijn PC vroeger als woon- werkverkeer: ,,Het was superhandig. Die laptop ging zo in die koffer en klaar.” De bijzonderheid zit hem in het feit dat de PC geen zijkoffers heeft, maar één grote bagageruimte die te bereiken is door de buddyseat en kofferdeksels omhoog te klappen. Gewoon van bovenaf te beladen dus, net zoals de kofferbak van een auto. François ging zelfs zover dat hij de motor kocht zonder erop gereden te hebben. ,,Die koffer ging open en ik dacht: wat een bergruimte in dat ding. Ik heb er wel even opgezeten voordat ik hem kocht, maar niet meegereden. Ik was gewoon meteen verkocht.”Omdat nieuwe onderdelen niet meer te verkrijgen zijn, is het ook erg prettig als je een motor erg betrouwbaar blijkt te zijn. ,,Hij rijdt echt altijd”, aldus Ruud. ,,Ik heb nog nooit pech gehad.” Technische verhandelingen worden regelmatig uitgewisseld op het forum en ook een belletje doet wonderen. ,,Doordat je dingen met elkaar kan uitwisselen, houd je het product in leven”, stelt Wim Peeters (53) uit Leeuwedorp. Hij heeft de PC zelf aangeschaft vanwege het comfort, de ruimte en vooral de zithouding. ,,Een BMW heeft ook wel een rechtere zithouding”, stelt hij, ,,maar daar zit dan ook meteen weer een kostenplaatje aan vast.”Toch blijkt die kaarsrechte zithouding juist ook één van de redenen waarom een PC-rijder soms geen PC meer rijdt. Ansco kreeg last van zijn knieën. ,,Mijn bovenbenen zaten echt horizontaal op die motor. Daar krijg ik dus last van tijdens langere ritten.” Zijn Yamaha bevalt hem nu beter. Ook Harry kreeg diezelfde klacht, hij rijdt nu een GoldWing. ,,Ik wil een motor voor langere ritten, dus hij moet comfortabel zijn en er moet genoeg opbergruimte in zitten. Zo kwam ik na de PC bij de GoldWing terecht. Bovendien heeft die 1500 cc en dat is ook wel prettig.” Want de 800 cc motor van de PC staat al niet bekend om zijn stevige prestaties en met een volgestouwde kofferbak plus duopassagier is de pit er al snel uit. Nina Lenaerts (38) kijkt dan ook heimelijk uit naar een Pan European. ,,Deze PC heb ik nu vijf jaar. Ik rijd PC omdat deze in de garage stond”, lacht ze. ,,Mijn man kocht destijds een nieuwe motor en ik kreeg deze. Maar hij is ook al weer bijna 20 jaar oud. Ik wil nu wel eens iets snellers, iets pittigers.”Over het algemeen is de PC-rijder is geen fan van snelle motoren en superscherp bochtenwerk. Lange afstanden rijden, de ontspannen zithouding, de rust (“Geen herrieding”), de opbergruimte en het rijcomfort, dat zijn toch wel de kenmerken die door vrijwel alle PC-manen en –vrouwen worden genoemd. En opa’s en oma’s blijken het allerminst! Bovendien rijden er opmerkelijk veel PC-rijders zomer en winter. Tot in de pekel aan toe wordt gewoon doorgereden met de PC. Juist dan blijkt de dichte stroomlijn trouwens een voordeel, omdat de machine dan goed is schoon te houden. “Dat het een ouwe-lullen-motor zou zijn, daar ben ik het dan ook totaal niet mee eens”, stelt de PC-clubvoorzitter. ,,Jong en oud rijdt erop. Al tien jaar vervul ik deze functie en ik ben juist trots op deze club met deze bijzondere motoren. Ik kijk nu alweer uit naar het Hemelvaarttreffen, volgend voorjaar!”[[Kasten]]ZELDZAAM TIEPJEDe Honda 800 Pacific Coast is eigenlijk alleen gemaakt voor de Amerikaanse markt en het was de auto-afdeling van een Amerikaanse Honda-fabriek die met dit idee ven een echte commuterbike op de proppen kwam. De machine kwam in 1989 op de markt en in de jaren daarna kwamen er toch honderden PC800’s naar Nederland via het grijze-import-circuit.De originele kleur van de PC uit ’89 is ‘pearl pacific white’. Hiervan zijn er 6.602 gemaakt. De PC uit 1990 is ‘candy glory red’, waarvan er 3.739 zijn geproduceerd. De zwarte versie komt uit 1994 (1.193 stuks) en 1995 (1.009 stuks). In 1996, 1997 en 1998 is er nog een andere rode (‘magna red’) bijgekomen, waarvan er destijds respectievelijk 1.070, 713, 510 stuks zijn gemaakt. De productie stopte in 1998.Bijzonder zijn de 3.003 PC’s in licht blauw metalic of ‘Canadees wit’. Deze zijn geproduceerd in 1989 en 1990, speciaal voor de Europese markt. Dat wil zeggen: speciaal voor Frankrijk en Italië, want in die landen is de PC ooit officieel door Honda gevoerd. Verschil met de gewone uitvoering is onder andere: de kilometerteller wara alle andere PC’s een mijlenteller hebben en de lichtschakelaar, die de originele PC’s ook niet hebben. Ook zijn er ooit 562 zilvergrijze gemakat, speciaal voor de Japanse markt.In alle gevallen werd de PC aangedreven door een watergekoelde V-twin, afkomstig uit de VT800C Shadow. De PC800 weegt leeg zo’n 260 kilo, maar doordat het zwaartepunt erg laag ligt, wordt het sturen als makkelijk ervaren.Twintig jaar na de PC800lijkt de motor weer ontdekt te worden als alternatief voor woon-werk-verkeer. In feite was deze Honda zijn tijd daarmee dus ver vooruit en het is eigenlijk vreemd dat juist deze PC nu niet meer nieuw te verkrijgen is. Ruim tien jaar geleden stopte de productie al en je merkt nu dat de machine toch dreigt uit te sterven. Nieuwe onderdelen worden er ook niet meer gemaakt en zijn steeds zeldzamer. Op internet is er daraom wel een levendige handel in gebruikte onderdelen. Een tweedehands PC kost momenteel tussen de 2.000 tot 3.000 euro.Kasten 2DE PC CLUBJaap Luke, Jan van Damme en Gert Westers richtten in 1993 de PC Club op. Drie jongens uit Zeeland wilden wel eens weten of er nog meer PC-liefhebbers waren. Ze plaatsten een oproep in de motorbladen en organiseerden een treffen bij café De Gouden Leeuw in Montfoort. Bart Wernke weet het nog goed; hij was erbij die dag: ,,Tot die tijd dacht iedere PC-rijder dat hij de enige in Nederland was op zo’n motor. En allemaal stonden we die dag versteld: er kwamen 68 PC-rijders opdagen. Dat hadden we nooit verwacht!.”De club was daarmee een feit en er kwamen meer treffens en ritten. Nu heeft de club 226 geregistreerde leden. ,,Er zijn in Nederland 500 PC kentekenregistraties”, vertelt Chris de Ruiter, ,,dus nog niet iedere rijder is bij ons bekend. Uiterarad zouden we graag alle PC-rijders kennen. En we spelen met de gedachte om een keer zoveel mogelijk PC’s bij elkaar te verzamelen, een soort van officieuze recordpoging. Nog steeds heerst de gedachte bij de PC-rijder: “Goh, ik dacht dat ik de enige was! Blijken er toch honderden lotgenoten te zijn, die exact hetzelfde voelen voor deze bijzondere motorfiets.”

Lees meer over

BMW Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-