+ Plus

Tips & Tricks MP 18-2009

Met de waterdichte ‘Lockout’ sluiting wil Gore-Tex de traditionele ritssluiting van het podium verdrijven. MotoPlus kon het prototype van de nieuwe sluiting in een doornat Schotland alvast proberen. Wat heb je aan het beste membraan als regen en kou zich doodleuk via de ritssluiting een weg naar binnen zoeken? Tot nu toe was de enige manier om dat ongemak te voorkomen het zorgvuldig over elkaar sluiten van allerlei waterdichte flappen. Beduidend meer comfort biedt de nieuwe Lockout sluiting van Gore Tex.: twee dubbelkanaals schachten van zeer elastisch polymeer die met een metalen schuif naadloos met elkaar worden verbonden. Een flap of andere bescherming tegen wind en water is niet nodig. Tijdens een eerste praktijktest in een erg nat Schotland kon dit nieuwe sluitmechanisme wat weersprotectie betreft volledig overtuigen. De Lockout sluiting blijft honderd procent wind- en waterdicht en daar kan een conventionele sluiting niet tegenop. Daarnaast is deze sluiting van Gore-Tex heel licht te sluiten, makkelijker dan vergelijkbare rubbersluitingen. Wonderlijk is echter het ontbreken van een stop aan boven- en onderzijde. De beide polymeer schachten kunnen dus verschuiven en daardoor ontstaat het gevaar dat de sluiting uit de voering glijdt en zich begint te openen. Naast lekkage bestaat er ook risico op verwondingen bij een val. Gore-Tex wil het systeem op dit punt nog verbeteren (zie ook interview). Het nieuwe sluitsysteem van wordt in 2010 onder andere toegepast in waterdichte kleding van Dane, Hein Gericke, Held, IXS, Rukka en Stadler. NAPRATEN……met Colin Bell. De Schot is als productontwikkelaar bij W.L. Gore verantwoordelijk voor de Lockout-sluiting. ? Hoe zit het met de veiligheid?! ‘’Om dat te onderzoeken hebben we bij een Oostenrijkse verkeersinstantie het crashgedrag van het systeem getest. We hebben tien keer een dummy bij een snelheid van 100 km/uur van een motor op het asfalt laten vallen. In geen van de crashsimulaties is de sluiten van jack of broek open gegaan.’’ ? In hoeverre is het nieuwe systeem gevoelig voor slijtage?‘’Omvangrijke laboratoriumtesten hebben aangetoond dat het Lockout systeem zelfs na duizend keer openen en sluiten waterdicht blijft. Daarnaast is de constructie zelfsmerend, wat slijtage en materiaalmoeheid helpt voorkomen.’’? Gaat er nog iets gebeuren aan de ontbrekende stop aan boven- en onderzijde?‘’Op dit moment moet de drager de Lockout sluiting met een drukknop aan de onderzijde zekeren. We werken nog aan een andere oplossing, die op zijn vroegst pas komend seizoen beschikbaar wordt.’’[[Bild Bimota-logo aus MRD 14 seite 104 dazu]]WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze nieuwe serie bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven.BI-MO-TA, Bianchi, Morri, Tamburini. Deze drie Italianen begonnen hun bedrijf in 1973 en gebruikten de beginletters van hun achternamen als naam voor de onderneming. Financiële problemen dwongen het bedrijf om tussen 2000 en 2005 pas op de plaats te maken, maar een groep investeerders verzekerde uiteindelijk het voortbestaan van Bimota. In hoeverre de turbulente 36-jarige geschiedenis in het logo wordt weerspiegeld, blijft – net als veel andere zaken – de vraag. Bimota kan of wil daar niets over zeggen. De rode omlijning van de Bimota-B kan dus net zo goed de lievelingsbocht van een van de grondleggers zijn, als een marketingidee. [Bild: avas_43363_2008_yzf-r6_eur_det_0355]VEERBASIS, VEERCONSTANTE EN VEERVOORSPANNING. HOE ZIT DAT NU?‘Voorspanning’ is eigenlijk een beetje een misleidend woord. Bedoeld wordt het verhogen van de veerbasis (middels bijvoorbeeld een dubbele wartel of een hydraulisch stelmechanisme). De veerconstante, dus de hardheid van de veer, is afhankelijk van de bouwwijze en wordt bepaald door de draadsterkte, het aantal windingen en doorsnee van de veer. Dit is alleen te veranderen door het vervangen van de veer. Voorgespannen wordt de veer in feite door het voertuiggewicht. Het veranderen van de veerbasis beïnvloedt in feite de statische ‘nultoestand’ van de motor en daarmee de verhouding tussen positieve en negatieve veerweg (positieve veerweg = inveerweg; negatieve veerweg = uitveerweg). Door het verhogen van de veerbasis groeit de lengte van de schokbreker. De achterkant van de machine komt hoger te staan en de positie van het hevelsysteem verandert, waardoor de veerweg tot aan het inzetten van de progressie langer wordt. Daardoor kan een sterk ‘voorgespannen’ veer comfortabeler aanvoelen dan een minder sterk ‘voorgespannen’ veer. [Aus MRD 19/2009 Seite 7 mitte]NIEUW RUBBER VOOR OUDJESHeb je een eenclinder BMW F650GS in de stal staan of misschien een Honda VTR1000 Firestorm, Suzuki Bandit 600, Kawasaki ZX-9R of Yamaha FZS1000 Fazer? Dan heeft Dunlop goed nieuws, want voor dit soort oudere motoren heeft de bandenfabrikant nu vrijgaven van de Sportmax D208 en D208RR, de D220ST en ook voor de Qualifier II en de Roadsmart. Info: www.hocoparts.com [Bild IMG_0653 oder IMG_0655]WAT GOED IS VOOR BABY’S BILLETJES….…is ook goed voor papa’s helm of de ruit van papa’s motor. Speciale reinigingsdoekjes voor helmen en helmvizieren zijn er in overvloed, maar zijn in de regel niet echt goedkoop. Een beetje handzeep en lauwwarm kraanwater is een goedkoper alternatief, maar onze meest recente ontdekking komt uit nogal onverwachte hoek: het schap babyproducten in de supermarkt. Daar liggen ook billendoekjes en die blijken niet alleen ideaal om de billetjes van het kroost schoon en zacht te houden, ook een motorhelm is er prima mee schoon te houden. Met een enkel doekje poets je een smerige helm weer blinkend schoon en ook het vizier is in een paar tellen verlost van aangekoekte insecten. Wel is het verstandig om vooral het vizier nog een keer goed na te spoelen met water en handzeep, omdat de doekjes een licht vettig laagje achterlaten. Hetzelfde geldt uiteraard als je het ruitje van je motor met een billendoekje reinigt. Met een prijs tussen de € 2,- en € 3,- per 80 à 100 billendoekjes een aantrekkelijk alternatief voor de veel duurdere vizier reinigingsdoekjes.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-