+ Plus

Tips & Tricks MP 01-2012

DRAAICIRKELVooruit, achteruit, vooruit, achteruit. Even draaien kan een omslachtig karweitje zijn, zeker als de stuuruitslag van je motor beperkt is. Eenmaal onderweg speelt de draaicirkel geen grote rol meer, aangezien een motor op straat met verrassend kleine stuurbewegingen te sturen is. Maar bij rangeren, parkeren, draaien en zelfs bij scherp afdraaien is een beperkte stuuruitslag onder bepaalde omstandigheden merkbaar. Kleinere motoren zijn ook in dit soort omstandigheden het meest wendbaar, maar zelfs een machtige avonturier als de BMW R1200GS heeft slechts vijf meter ruimte nodig om van rijrichting te veranderen. Beduidend meer ruimte vragen supersports – met name die uit Italië – en een aantal cruisers/choppers. Dat de gigantische Boss Hoss de grootste draaicirkel heeft, zal niemand verbazen. Draaicirkel in mmYamaha WR250X 4.400 Yamaha XT660X 4.500 KTM 990 Supermoto 4.550Kawasaki KLX250 4.600Honda CBR250R 4.690Aprilia Dorsoduro 1200 4.800BMW R1200GS 4.850BMW G650GS 5.000Honda Transalp 5.000Yamaha MT-03 5.070[rood]Draaicirkel in mmBoss Hoss BHC-3 LS2 9.200 Ducati Desmosedici RR 8.150Benelli Tornado 1130 8.010MV Agusta F4 RR 7.880Bimota DB8 7.760Triumph Rocket III 7.550Honda VT1300CX 7.300Yamaha YZF-R6 6.950Aprilia RSV4 Factory APRC SE 6.920Triumph Thruxton 6.900[mrd 24 s. 55]PRAKTIJKTIPSECHT WARM AANTREKKENHanden, hals en gezicht goed ingepakt? Mooi, want met winterkleding die we onder andere op deze pagina’s beoordelen en in het artikel over doorrijders, elders in deze MotoPlus, zou het niet verkeerd mogen gaan. Of beter gezegd: zou er niets af moeten vriezen. Maar toch ben je er niet helemaal met handschoenen, stormkraag en goede kleding alleen. Op de echt koude dagen loop je zelfs tegen de grenzen van goede winterkleding aan. Met name de voeten worden dan al snel zorgenkindjes. Speciale wintermotorlaarzen zijn er eigenlijk niet, waardoor je voor de koudere jaargetijden al snel terugvalt op een paar hoge en absoluut waterdichte laarzen, waarin je ook nog eens twee paar sokken over elkaar aan kunt trekken. Als eerste laag kun je dan het best kiezen voor een dunne sportsok met een hoog synthetisch gehalte, die het vocht optimaal opneemt en afvoert. Daarna volgt dan een dikke wollen sok als tweede laag. Een paar outdoor- of goede skisokken heb je al voor € 25,- maar de gebreide sokken van oma voldoen in principe ook. Belangrijk is dat er een isolerend luchtpolster in de laars ontstaat en dat t (zweet zorgt al voor afkoeling) goed naar buiten kan worden afgevoerd. Als de eigen lichaamswarmte niet voldoende is, dan zijn er in de handel ook speciale verwarmingssets met accu te krijgen (zie foto) en handig zijn ook de zogeheten warmtekussens van Heat Pax, die je voor een paar euro koopt. Eenmaal blootgesteld aan de lucht ontstaat er in deze kussentjes een chemische reactie, waardoor ze een paar uur lang een aangename warmte afgeven. Ook zijn er bij goed gesorteerde motorzaken gel-warmtekussens te koop die je onder een niergordel kunt dragen en zo het belangrijke gebied rond de nieren warm houden. Als je echt grof geschut tegen de kou wilt inzetten, moet je warmtevest aanschaffen dat je kunt aansluiten op de boordspanning van je motor. Let er wel op dat deze vlekkeloos functioneren, anders heb je er alsnog weinig aan. [BU’s][linksboven]Altijd in het midden: een goed isolerende niergordel is absoluut zinvol, omdat het centrum van het lichaam zo warm blijft.[rechtsboven]Voor onderweg: warmtekussen voor eenmalig gebruik die je in handschoenen of laarzen kunt stoppen.[rechtsonder]Het is wat omslachtig, maar aangenaam is het wel: warme voeten door middel van een externe, kleine accu. [onderste foto alleen met BU, dus geen test]Met een elektrisch warmtevest ga je helemaal zeker de winter in. Ook gel-warmtekussens kunnen uitkomst bieden. [MRD 24 s. 56 linksboven]GETEST: DIFI HUSKY PRO EENDELIG TEXTIELPAKOok een goed eendelig textielpak kan op een koude winterdag uitkomst bieden om de ergste kou buiten de deur te houden. Deze Husky Pro van Difi is wat dat betreft voorzien van een dikke thermovoering en hij is ruim genoeg om over je normale straatoutfit aan te trekken. CE-gekeurde protectoren en slijtvast polyamide-weefsel op de kwetsbare plekken zorgen voor de veiligheid. Maten: S t/m 4XLPrijs: € 259,95Info: www.motoport.nl MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[MRD 24 p.56 rechtsonder]GETEST: RUKKA TOAST ONDERKLEDINGHoogwaardige onderkleding als basis is een eerste vereiste om aangenaam door de winter te rollen. Het Finse Rukka heeft wat dat betreft een naam hoog te houden., maar deze Toast set (what’s in name…) voldoet daar in ieder geval helemaal aan. De set kent een eenvoudige constructie, kost de wereld niet en is hoogst efficiënt. De tweedeler van microfleece zit weliswaar losjes als een pyjama, maar zorgt voor een prima warmtehuishouding en voert lichaamsvocht uitstekend af. Kortom, een echte vriend in de winter!Maten: S t/m 3XLPrijs: Info: www.hocoparts.comMOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[MRD 26 p. 110 linksonder]NIEUWE LSL STURENOP DE INCH NAUWKEURIGEen inch meet precies 2,54 centimeter en deze maat kom je op veel Amerikaanse en Britse motorfietsen tegen. Bij Harley’s en andere cruisers is dit dus geen ongewone maat, maar ook op een aantal huidige retro-modellen van Triumph kom je sturen met een inchmaat tegen. Accessoirefabrikant LSL biedt als eerste hoogwaardige aluminium aftermarket sturen aan in deze maat. Ze zijn er in vijf verschillende vormen en in een viertal kleuren en ze zijn er vanaf € 89,95. Info: www.tech-line.nl

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-