+ Plus

Test Continental Sport Attack 2

Met de SportAttack sloeg bandenfabrikant Continental een paar jaar terug een goed figuur op de competitieve sportbandenmarkt. De absolute top bleek in onze bandentesten net iets te hoog gegrepen, maar een goede subtopper was de SportAttack in ieder geval, met een uitstekende levensduur bovendien. Dicht de nieuwe SportAttack 2 het gat met de top? De BMW S1000RR loopt als een verdekte rode draad door de presentatie van de nieuwe SportAttack 2 die Continental geeft op het Contidrom, het eigen testcomplex iets ten noorden van het Duitse Hannover. Niet zo gek, want de SportAttack 2 is een eerste montage band onder het pk-kanon van de Duitsers. Een knap staaltje werk voor een relatief jonge speler op het gebied van competitief rubber en ja, dat willen ze weten ook. Maar op bescheiden wijze, vooral niet te nadrukkelijk. Dus het passeert uiteraard de revue in het obligate marketingpraatje en jawel, er staat ook een S1000RR op het nieuwe Conti-rubber. Niet om op te rijden, maar om naar te kijken. Alsof ze maar vooral willen laten zien dat de ‘2’ het ook op andere machines dan die BMW het proberen meer dan waard is. Keuze is er in ieder geval genoeg, want Continental heeft een ware snoepwinkel aan motoren laten aanrukken, van nakeds als de Triumph Street Triple, Speed Triple, KTM Super Duke R, Kawasaki Z1000 en de Ducati Streetfighter 848 tot atleten als de Kawasaki ZX-6R, de Suzuki GSX-R750 en 1000 en de Triumph Daytona 675. Opvallend weinig dikke 1.000’s, maar dat is gezien de smalle en korte lay-out van de droge testbaan van het Contidrom ook niet zo gek. Onder een supersport 600 of een sportieve naked kun je hier ongetwijfeld het meest uit de SportAttack 2 halen. Een band die volgens Continental over de hele linie verbeterd is, maar vooral aan handelbaarheid, levensduur en droge grip gewonnen moet hebben. Alle fietsen staan zonder bandenwarmers klaar. Bewust, want het is mede een gevolg van de bijzondere receptuur die de Duitse bandenfabrikant voor haar rubber hanteert. Conti’s zogeheten Black Chili Compound is verbeterd en dat heeft, naast meer dynamische stijfheid bij hogere temperaturen, geresulteerd in een nog kortere opwarmtijd. Bovendien is ook bij de SportAttack 2 gebruik gemaakt van Traction Skin, een technologie van Continental waarbij er in het productieproces van de banden geen losmiddelen nodig zijn om een band uit de mal te halen. Dat resulteert in een bijzonder ruw aanvoelend bandoppervlak, waardoor een nieuwe band bijzonder weinig inrijdtijd vraagt en in feite direct gebruiksklaar is. Dat de SportAttack’s inderdaad weinig tijd nodig hebben om op temperatuur te komen, blijkt al in de eerste paar rondjes die ik in het zadel van een Street Triple maak. Je hebt geen moment het idee op eieren te rijden. Het gripgevoel is ook in nog redelijk koude staat meteen goed en ook de feedback voor en achter is direct heel helder. Wat sturen betreft overheerst in deze eerste rondjes het neutrale gevoel, iets wat de nieuwe SportAttack’s meenemen naar de tweede machine die ik rijd, de GSX-R750. Ook de Soes laat zich heel neutraal leiden op het Duitse rubber en met het stijgen van de snelheid blijkt de SportAttack ook in ruime mate aan instuurgemak gewonnen te hebben. Dat is mede het gevolg van een meer spitsere contour van de banden (zie ook tekening), wat de handelbaarheid duidelijk ten goede komt. Wel is de Suzuki wat onrustig in de achterzijde bij bijvoorbeeld het hard aanremmen voor de links-rechts-chicane op het Contidrom. Daar heeft de Daytona 675 geen last van. De Britse vechtjas matcht heel mooi met de Conti’s, laat zich nog een tik lichter insturen dan de GSX-R750 en lijkt tot op de rand van een servet nauwkeurig te mikken. De stabiliteit onder hellingshoek is voorbeeldig en gripgevoel en feedback zijn heel transparant. Net als bij de voorgaande SportAttack is ook bij deze nieuwe ‘2’ gebruik gemaakt van Conti’s Continuous Compound In feite is er dus sprake van een band met een doorlopende rubbercompound, maar het effect is hetzelfde als bij een band met een multicompound. De compound op de SportAttack’s loopt naadloos over van een meer slijtvaste laag op het loopvlak voor een langere levensduur naar een zachtere op de beide wangen van de band voor meer grip onder hellingshoek. Het levert in het geval van de Triumph in ieder geval een heel mooi homogeen geheel op, dat naar mijn idee alleen nog wordt overtroffen door de combinatie met een ZX-6R, wat mij betreft de verrassing van de dag. In combinatie met de Conti’s ontpopt de Japanner zich tot een fantastisch stuurapparaat, dat zich gevoelsmatig nog weer even lichter laat insturen dan de Daytona 675 en zich daarnaast zonder tegensputteren tot heel diep in een bocht laat door remmen. Het vertrouwen dat de voorband daarbij schenkt is groot. Naast die overtuigende stabiliteit bij remmen is ook de bochtstabiliteit aan boord van de Kawasaki van hoog niveau. Heel even iets bijremmen onder hellingshoek leidt nauwelijks tot een noemenswaardig oprichtmoment, wat het toch al niet geringe vertrouwen alleen nog maar meer ten goede komt. Bocht uit kun je met hetzelfde vertrouwen het gas er weer heel lomp opdraaien, want ook het gevoel voor tractie is groot. Waar met name de GSX-R750 en de Daytona 675 dan kleine stapjes op zij beginnen te zetten, blijft de Kawasaki onverstoorbaar accelereren. Echt overtuigend. Minder overtuigend vind ik de natte grip en dat ondanks het feit dat Continental het aandeel silica in de nieuwe SportAttack 2 heeft verhoogd om die grip op nat wegdek te verbeteren. In die opzet lijkt het maar ten dele geslaagd. Op de natte omloop van het Contidrom is de grip rechtuit in het zadel van een Street Triple goed en is ook de feedback van wat er onder de wielen gebeurt helder, maar onder hellingshoek is die transparantie een stukje minder. De Triumph heeft dan met name aan de voorzijde licht de neiging om naar binnen door te vallen, wat het vertrouwen niet te goede komt. Waar de SportAttack 2 zich precies bevindt in het sportieve bandenspectrum weten we al snel, want in een van de komende nummers van MotoPlus brengen we een uitgebreide test van sportieve straatbanden. [kader maten] LEVERBARE MATEN Voor Adviesprijs 110/70ZR17 (54W) TL € 184,45 120/60ZR17 (55W) TL € 208,25 120/70ZR17 (58W) TL € 208,25 Achter 150/60ZR17 (66W) TL € 255,85 160/60ZR17 (69W) TL € 267,75 180/55ZR17 (73W) TL € 279,65 190/50ZR17 (73W) TL € 285,60 190/55ZR17 (75W) TL € 309,40

Lees meer over

BMW Ducati Kawasaki Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...