+ Plus

Test 8 tweedelige leren pakken

De leren combi is terug. Steeds meer motorrijders hullen zich in het natuurproduct waarvan de beschermende werking buiten kijf staat. Welke tweedelige pakken in de betere middenklasse het in zich hebben om een topmodel te worden, blijkt na een uitvoerige test.Even leek het er op dat de dagen van de leren combi geteld waren. Ongeveer tien jaar geleden begon de zegetocht van Cordura, Gore-Tex en soortgenoten. In de winkels werd opeens alleen nog maar naar synthetische samengestelde kleding gevraagd en als gevolg daarvan besloten steeds meer fabrikanten hun collecties ingrijpend te veranderen. De keuze aan textiel motorpakken is inmiddels ook enorm groot, van combinaties voor minder dan € 100,- tot meer dan € 1.000,-.En de leren combi? Die raakte bij de productontwikkelaars steeds verder op een zijspoor. In het interessante prijsgebied tussen de € 500,- en € 800,- was het zo goed als onmogelijk geworden iets te krijgen dat er ook nog eens mooi uitzag. Alleen voor de racefans was er nog zoiets als een redelijk assortiment, maar dan wel voor prijzen vanaf € 1.000,-. Sinds ruim een jaar lijkt deze neerwaartse spiraal gestopt. Volgens vertegenwoordigers van toonaangevende merken vragen klanten steeds nadrukkelijker om leren motorpakken, die goed strak aansluiten en zijn uitgevoerd in mooie designs. Of gevoelsmatige of rationele redenen, zoals bijvoorbeeld de hogere slijtvastheid van leer in vergelijking tot textiel, de aanleiding vormden voor deze omslag blijft in het midden. In ieder geval is het een goede zaak voor de fabrikanten die de ontwikkeling van leren combi’s gewoon hebben doorgezet, ook in een periode dat het wat minder ging. Wij hebben voor de test acht combinaties in de prijsklasse tussen € 600,- en € 800,- verzameld en aan de beproefde combinatie van laboratorium- en praktijktesten onderworpen. Daaraan gekoppeld zit een puntenwaardering, die je samen met de uitslag vindt in onze eindconclusie. We beoordeelden de combi’s op de volgende punten:Veiligheid (35 punten): het puntentotaal maakt duidelijk dat deze categorie in de test het zwaarst weegt. Naast de schokabsorptietest van de protectoren, maken ook de zit en verdere veiligheidsvoorzieningen deel uit van dit onderdeel.Uitrusting/afwerking (20 punten): wat heeft de combi aan uitrusting te bieden (zakken, uitneembare voering, ventilatiemogelijkheden) en wat is de kwaliteit van de afwerking?Pasvorm (25 punten): twee verschillende standaardmaten werden tijdens uitvoerig passen en in de praktijk op de motor op een vast testtraject aan de tand gevoeld. Kloppen de lengtes van mouwen en pijpen, knelt de kraag misschien bij verschillende zithoudingen, spant het rugpaneel aan, kloppen de afmetingen en verhoudingen van het pak?Draagcomfort (20 punten): overtuigt de combi tijdens het dagelijkse gebruik? Op een supersportieve Yamaha YZF-R1 en het allround vlaggenschip Suzuki Bandit 1250 blijkt hoe de tweedelers bij sportief gebruik en tijdens toeren uit de bus komen. Bieden ze voldoende bewegingsvrijheid, zitten ze lekker en knellen ze nergens? Hoe zijn ze in combinatie met handschoenen en/of laarzen en last but not least, wat wegen ze? Bij alles geldt: wat er het eerste oog prima uitziet, kan tijdens het dagelijkse gebruik enorm tegenvallen en omgekeerd kan een grijze muis op de motor uitgroeien tot een prachtige kaketoe. Dus maak de catwalk maar vrij, wij zoeken het nieuwe topmodel!________________________________________[KASTEN PRO MARKE]ALPINESTARS OCTANE [Logo Motoplus testwinnaar]Importeur: Alpinestars, www.alpinestars.comPrijs: € 679,95Materiaal: rundleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, vast ingenaaide polyester binnenvoeringKleuren: blauw, rood, zwart, witMaten: heren 46 tot 60, in zwart tot maat 64.Gewicht: 4,6 kg (maat 52)Uitrusting: geperforeerde leren inzetstukken, kneeslidersVeiligheid: CE-gecertificeerde hardschalen protectoren op schouders, ellebogen, knieën en schenen; extra voering op heupen en stuit; optionele rugprotectorPLUSZeer soepel leer, draagt erg lekker; goede en comfortabele pasvorm; protectoren goed en slipvrij geplaatst; kraag goed gevormd, knelt zelfs bij zeer sportieve houding nergens; duidelijk merkbare, aangename ventilatie.MINBeschermoppervlakten van de protectoren vallen erg klein uit; manchetten wat wijd.CONCLUSIESoepel als een comfortabel trainingspak, zo laat de Alpinestars Octane zich het best omschrijven. Daarbij blinkt deze tweedeler ook uit met zijn goede afwerking en solide uitrusting. De protectoren sluiten goed aan, maar hebben deels (op de knieën en schouders) een klein beschermend oppervlak. Bij de schokabsorptietest laat de Alpinestars goede waarden zien.[Logo MOTOPLUS]-Oordeel: ZEER GOED________________________________________ARLEN NESS 4292Importeur: Splash Design, www.splashdesign.nlPrijs: v.a. € 689,95Materiaal: rundleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, vast ingenaaide polyester binnenvoeringKleuren: azuurblauw, groen, rood, zwart/grijs/wit, wit/zwart/grijsMaten: heren 48 tot 58, dames 38 tot 44 (niet in alle kleuren verkrijgbaar)Gewicht: 4,7 kg (maat 52)Uitrusting: geperforeerde leren inzetstukken, kneeslidersVeiligheid: CE-gecertificeerde foam protectoren op schouders, ellebogen, knieën en schenen; extra voering bij bovenbenen, heupen en stuit; voorbereid op optionele rugprotectorPLUSZeer soepel leer; goede pasvorm; verhoudingen kloppen; door de goede perforatie ook bij hoge temperaturen aangenaam in het dragen; dankzij prima pasvorm ook bij sportieve houding erg comfortabel.MINSchuurt onaangenaam bij de manchetten; protectoren drukken iets; stretchdelen bij knie- en rug van goedkoop textiel.CONCLUSIEBreed inzetbare combi, waarin je je zowel bij rustig toeren als sportief gebruik lekker voelt. De afwerking is goed, maar kan echter bij details als de rand van de manchetten wat beter. De schokabsorberende eigenschappen van de protectoren is prima, maar door verkeerde plaatsing (schouderprotector bij knie) bieden ze soms erg weinig bescherming.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED________________________________________BERIK 5872Importeur: Splash Design, www.splashdesign.nl Prijs: v.a. € 699,95Materiaal: rundleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, vast ingenaaide polyester binnenvoeringKleuren: zwart/wit/brons, zwart/wit, wit/roodMaten: heren 48 tot 58, dames 38 tot 44 (niet in alle kleuren verkrijgbaar)Gewicht: 4,9 kg (maat 52)Uitrusting: geperforeerde leren inzetstukken, kneeslidersVeiligheid: CE-gecertificeerde foam protectoren op schouders, ellebogen, knieën en schenen; extra voering bij dijen, heupen en stuit; voorbereid op optionele rugprotector; titanium kappen op de schouders, ellebogen en knieënPLUSZeer soepel en zacht leer; erg aangenaam in het dragen; perfecte pasvorm; grote bewegingsvrijheid; duidelijk merkbare ventilatie; erg goede verhoudingen; goede grip op de buddy.MINProtectoren voor een deel voor kleine oppervlakken gecertificeerd; iets te strak bij de billen.CONCLUSIEPrima sportcombi met goede uitrusting en uitstekende pasvorm. Voor degenen die in standaardmaten goed slagen, voelt de Berik bijna aan als een maatpak. Wat protectie betreft is het bijna hetzelfde verhaal als bij de Arlen Ness combi: goede demping maar deels foutieve certificering.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED________________________________________BÜSE DONINGTONImporteur: Büse, www.buese.comPrijs: € 629,-Materiaal: rundleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, uitneembare polyester binnenvoeringKleuren: blauw, groen, neonrood, oranje, zilver.Maten: heren 48 tot 62, dames 36 tot 42 (niet in alle kleuren verkrijgbaar)Gewicht: 5,8 kg (maat 52)Uitrusting: ventilatieopeningen, hump, kneeslidersVeiligheid: CE-gecertificeerde foam protectoren op schouders, ellebogen, knieën, schenen en op de rug; ingenaaide carbonfiber kappen op de schouders, ellebogen en knieënPLUSNette afwerking; arm- en beenmanchetten zacht gevoerd; uitgebreide selectie protectoren met uitstekende schokabsorberende waarden.MINKnelt op veel plaatsen; protectoren sluiten niet precies aan en kunnen verschuiven; klein beschermend oppervlak van de rugprotector; zwaar.CONCLUSIEZware toercombi waarbij het ontbreekt aan een op de motor toegesneden pasvorm. Weliswaar heeft de Büse combi uitstekende protectoren, maar die kunnen door de slechte pasvorm al gauw van de te beschermen plek wegschuiven.[Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE________________________________________HELD R9Importeur: Uvex Sports Nederland, www.uvex-sports.dePrijs: € 729,95 Materiaal: rundleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, uitneembare polyester binnenvoeringKleuren: wit/blauw, wit/rood, wit/zilverMaten: heren 48 tot 62, 98 tot 110, dames 38 tot 44 (niet in alle kleuren verkrijgbaar)Gewicht: 4,4 kg (maat 52)Uitrusting: geperforeerde leren inzetstukken, hump, klittenband voor kneeslidersVeiligheid: CE-gecertificeerde foam protectoren op schouders, ellebogen, knieën en schenen; extra voering bij heupen en stuit; voorbereid op optionele rugprotector; titanium beschermkappen bij schouders en ellebogenPLUS Mooi afgewerkt; licht; in veel maten verkrijgbaar.MIN Vouwen bij de mouwen, pijpen en bovenlichaam; knelt op sommige plaatsen; kraag knelt al bij relatief rechte zithouding; protectoren bij de ellebogen en schouders kunnen verschuiven.CONCLUSIEMooi afgewerkte toercombi, die echter wel wat stug op het lichaam aansluit. Knelpunt in de kraag en storende vouwen in mouwen en pijpen vormen wat comfort betreft een behoorlijke beperking. De protectoren bieden een goede bescherming, het pak zit echter minder lekker. Wat gewicht betreft is de Held R9 de lichtste van alle geteste pakken.[Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE________________________________________IXS FIRESTROKEImporteur: Nerons, www.nerons.nlPrijs: € 699,95 Materiaal: rundnappaleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, vast ingenaaide polyester, antiseptische binnenvoeringKleuren: zwart, zwart/blauw, zwart/rood, wit/zwartMaten: heren 48 tot 60 plus extra kleine- en lengtematen, dames 34 tot 44 (kort alleen in zwart leverbaar)Gewicht: 5,1 kg (maat 52)Uitrusting: kneeslidersVeiligheid: CE-gecertificeerde foam protectoren op schouders, ellebogen, knieën en schenen; extra voering bij heupen en stuit; voorbereid op optionele rugprotector; kunststof/metalen kappen bij schouders, ellebogen en knieënPLUS Zacht en erg soepel leer; zeer hoog draagcomfort; harmonisch en goed op elkaar afgestemde verhoudingen; mooie afwerking met goede, praktische detailoplossingen.MINMouwen iets te wijd; elleboogprotectie sluit niet exact aan; kraag klapt erg ver open.CONCLUSIENetjes uitgeruste leercombi voor een aantrekkelijke prijs. Vooral het draagcomfort zal zeker de toerrijders kunnen bekoren, sportievere rijders zullen waarschijnlijk de voorkeur geven aan een wat strakker op het lichaam aansluitend model. Tijdens de tests scoorden de protectoren gemiddeld goed, ze zouden echter wel wat groter uitgevoerd mogen.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED________________________________________M-TECH SCORPIONImporteur: Casco Sportivo, www.cascosportivo.nlPrijs: € 751,-Materiaal: rundleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, vast ingenaaide nylon binnenvoeringKleuren: zwart/zilver, zwart/blauw, zwart/rood, zwart/geel, zwart/groenMaten: heren 44 tot 60, dames 38 tot 50Uitrusting: leer met verkoelende werking; afgewerkt met winddichte Cordura en Kevlar inzetstukken; reflecterende inzetstukken; ventilatieopening bij schouders; kneeslidersVeiligheid: CE-gecertificeerde foam protectoren op schouders, ellebogen, knieën en schenen; extra voering bij borst, heupen, knieën en schenenPLUSSoepel leer; netjes en mooi afgewerkt; goed geplaatste protectie; licht.MINErg krappe snit; deels niet goed afgestemde verhoudingen; knelt bij manchetten van mouwen en pijpen; weinig grip op de buddy.CONCLUSIEOver het geheel onevenwichtig gesneden combi, die zowel bij rechtop toeren als een sportieve houding niet echt bevredigend is. Daarentegen zijn uitrusting en afwerking van erg hoog niveau. Ook een dikke plus vormen de vele reflectoren.[Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDESPIDI VARITEK TOURINGImporteur: Moto Matrix, www.moto-matrix.nlPrijs: € 699,90Materiaal: rundleer, dikte 1,2 tot 1,4 mm, vast ingenaaide polyester binnenvoeringKleur: zwartMaten: heren 46 tot 62Gewicht: 4,7 kg (maat 52)Uitrusting: reflecterende bies, hump, kraag en mouwen met neopreen afgezetBescherming: CE-gecertificeerde hardschalen en foam protectoren op schouders, ellebogen, heupen, knieën en schenen; voorbereid op optionele rugprotector; extra voering bij borst en dijenPLUSSoepel leer; sluit aangenaam aan; uitgebreide selectie protectoren tot en met heupprotector toe; goede schokabsorberende eigenschappen.MINMouwen te wijd uitgesneden; elleboogprotectie kan verschuiven; lichte spanning op de rug en in de kraag bij sportieve houding.CONCLUSIETamelijk bescheiden toercombi waarin het een beetje aan bewegingsvrijheid ontbreekt.Het bovenlichaam is in verhouding tot de broek erg krap uitgesneden, al bij licht gebogen houding begint het, ondanks de neopreen inzetten, te knellen bij schouders en kraag.[Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE________________________________________[Kasten Unten auf Seite 68]Één- of tweedelig?GEDEELDE MENINGBij de profs op het circuit is er geen discussie: racers starten zonder uitzondering in ééndelige pakken.Spreekt voor zich natuurlijk, want raceoveralls moeten onder alle omstandigheden maximale protectie bieden en dus bij een val zo weinig mogelijk wrijvingspunten hebben. Bij ééndelige pakken ontbreekt de verbindingsrits, die als extra zwakke plek kan worden aangeduid, omdat het pak daar uit elkaar kan scheuren. Bij dagelijks gebruik is zo’n overall echter lastig. Dan is een tweedelig pak tijdens stops, waar je je jas even kunt uittrekken, heel wat praktischer. Dat wil overigens niet zeggen dat een tweedeler onveilig is. Je moet er alleen wel op letten dat de rits helemaal rondloopt en vast in het leer is genaaid, zodat deze onder druk niet opengaat. Exemplaren waarbij de ritssluiting maar een paar centimeter lang is of die los aan de voering hangt moet je laten hangen.________________________________________[Kasten unten auf Seite 70]Juiste koopIN DE HURKZITEnkel poseren voor de spiegel geeft maar weinig informatie over de kwaliteit en pasvorm van de leren combi. Per slot van rekening moet hij juist in zitpositie aan een aantal belangrijke eisen voldoen. Bij het passen in de winkel biedt een stoel, waar je je rijhouding op kunt nabootsen, uitkomst. Beter is het wanneer je kunt proefzitten op je eigen motor, want alleen op deze manier weet je zeker dat je exact de goede zithouding hebt. Let vooral goed op de positie van de protectoren: sluiten ze goed aan of kan je ze gemakkelijk van de te beschermen lichaamsdelen afschuiven? En dan de kraag, lobbert deze iets of zit hij misschien te strak om je nek? Ook kan het pak mogelijk problemen geven in combinatie met laarzen en/of handschoenen. Omslagen of manchetten kunnen op je pols drukken of de schacht van je laars kan te strak zijn voor de scheenbeenprotectie. Daarom moet je de complete uitrusting bij een eventuele aankoop steeds bij de hand hebben.________________________________________[Kasten unten auf Seite 72]Leer goed onderhoudenMOOI HOUDEN Om je leren combi in de gewenste goede conditie te houden is regelmatig onderhoud beslist nodig, anders wordt dit natuurprodukt al gauw stug. Combi’s moeten niet alleen optimale bescherming tegen blessures geven, maar ook onder alle weersomstandigheden lekker blijven zitten. Om te zorgen dat het materiaal goed blijft ademen en ook zweet in de vorm van waterdamp goed kan afvoeren, moeten de poriën aan de buitenkant zo open mogelijk worden gehouden. Gebruik je voor het onderhoud leervet of balsem, dan smeer je deze poriën dicht. Je kunt een speciaal onderhoudsmiddel als speciale olie gebruiken, die de poriën open houdt, het leer impregneert en tegelijkertijd soepel houdt. Als de protectoren uitneembaar zijn, kan je het leren pak ook met een speciaal fijnwasmiddel voor leer in de wasmachine op 30 graden wassen. Na een geleidelijk droogproces( absoluut taboe: laten drogen in de zon of bij de verwarming!) zal de combi na het opnieuw in de olie zetten weer lekker soepel aanvoelen.________________________________________________________________________________[Unterstehende Kasten nicht verwenden, nur Reserve wenn es zuviel raum gibt, denke aber das es eher zu wenig raum ist][Kasten auf Seite 73 – unten]Protectoren op de testbankKLAPPEN OPVANGENEen uitslag waar je vrolijk van wordt: alle 26 geteste protectoren blijven in het groen. Met inachtneming van de Europese norm voor gewrichts- en rugprotectoren (EN 1621-1/-2) hebben we op een testbank de restkrachtwaarden van de standaard protectoren onderzocht. Bij de test laat men een gewicht van vijf kilo vanaf één meter hoogte op de protector vallen. Een meetinstrument registreert de restkracht, die bij gewrichtsprotectie gemiddeld 35 Kilonewton en bij rugprotectoren uit klasse 1 gemiddeld maximaal 18 Kilonewton bedragen.Het is interessant om eens een blik op het verloop van het absorptieproces te werpen. Sommige foam protectoren verdelen de energie over een langer tijdsbestek (zie grafiek). Bij andere typen loopt de curve steil omhoog, hier bestaat dus in het ernstigste geval een verhoogd risico op botbreuken.[Bildunterschrift rechts im Kasten]Soorten protectoren: protectoren worden of van een hard, onbuigzaam materiaal, foam of rubberachtig, elastisch materiaal gemaakt.Model Samenstelling Schouder Elleboog Knie Heup RugALPINESTARS Octane HS 24,9 26,2 24,2 – -ARLEN NESS 4292 F 18,5 18,5 18 – -BERIK 5872 F 18,5 18,5 18 – -BÜSE Donington F 11,2 12,8 13,4 – 7,8HELD R9 F 18,5 18,5 18 – -IXS Firestroke F 25,6 27,6 27,6 – -M-TECH Scorpion F 18,9 24,1 28,8 – -SPIDI Varitek Touring HS/F 19,4 21,2 22,8 34,1 – HS=Harde schaal – F= Foam Gemeten waarden: Restkracht in Kilonewton ________________________________________[Kasten aus Seite 76 – oben]Acht combi’s onder de loepTOT IN DETAILAcht merken, acht filosofieën, prima werk. Veel details zijn goed, maar over sommige moet nog wel even nagedacht worden. De volgende zaken zijn ons tijdens de test opgevallen:[Bildunterschriften links von oben nach unten]Niet voor dikke nekken. Het is belangrijk dat de kraag zowel bij rechtop zitten als in sportieve, voorovergebogen houding prettig aansluit. Bij Alpinestars is dat goed opgelost.Vooral geen kunststukken uithalen. Het is belangrijk dat de combi in de stretchgedeeltes scheur- en slijtbestendig is. Daarom moeten deze eigenlijk, zoals bij de Arlen Ness, niet van textiel, maar van geplooid leer zijn.In het nauw gedreven. Om te voorkomen dat de mouwen bij een val gevaarlijk verdraaien, moeten ze goed aansluiten. Bij de Berik combi was dit overtuigend het geval.Een knieval maken. Stretchzones zorgen voor flexibiliteit, maar bij de Büse combi heeft het stretchdeel bij de knie op deze manier geen enkele functie. Wat hier ontbreekt, is een nauwsluitende, zuivere afwerking.[Bildunterschriften rechts von oben nach unten]Goed gekapt. Steeds meer fabrikanten rusten hun combi’s op de meest kwetsbare plekken uit met slijtvaste kappen, die na een val redelijk goedkoop vervangen kunnen worden.Wrijvingsverlies. Slecht genaaide manchetten veroorzaken onaangename irritaties en knelpunten bij de polsen. Wel erg prettig zijn de zachtgevoerde mouwen van de IXS.Het dappere kleermakertje. Nieuwkomer M-Tech viel in het bijzonder op dankzij de mooie en nette afwerking met veel fraaie details. Wel waren er een paar minpuntjes op het gebied van de pasvorm.Positionering. Protectoren moeten voldoende groot zijn en de gewrichten volledig bedekken. Hier troffen we bij nagenoeg alle fabrikanten gebreken aan.

Lees meer over

Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-