+ Plus

Test 8 ruiten voor de Honda CBF1000

Ongeacht of het nu een sportfiets of toermotor betreft, een goede kuipruit is onmisbaar. Die spaart krachten, vermindert windgeruis en verhoogt de concentratie onder het rijden. Wij vergeleken de standaard ruit van een Honda CBF1000 met een zevental vervangingsruitjes. De in 2006 geïntroduceerde Honda CBF1000 is een uitermate populaire motorfiets. De betrouwbare allrounder is boodschappenfiets, een lange-afstandsmotor, tweepersoons-vervoermiddel en funbike in één. Tekortkomingen kent deze Japanner eigenlijk niet, enkel de kleine ruit op de stroomlijn wordt door veelrijders nog wel eens bekritiseerd: hinderlijke turbulentie, lawaaiig en ondanks de hoogteverstelling is de windbescherming nogal matig. Genoeg redenen dus om zeven accessoireruitjes te vergelijken met het origineel. Die vervangingsruiten komen van Ermax, Five Stars, Givi, MRA (twee modellen), Powerbronze en het wat minder bekende Bullster. Deze laatstgenoemde is daarbij helemaal nieuw op de markt.Speerpunt bij deze test was de windbescherming. Hiervoor hebben we de ruiten op Duitse Autobahn bij 150 en 200 km/uur in de praktijk getest, maar we zijn er ook de windtunnel (van helmenproducent Schuberth) mee in geweest. Daarnaast kwamen ook de punten montage, pasvorm en afwerking aan bod.Het monteren van de ruiten is zelfs voor een ongeoefende sleutelaar een makkie. Het enige stuk gereedschap dat je nodig hebt is een passende kruiskopschroevendraaier om de vier bevestigingsboutjes los te kunnen draaien. De voor de linker en rechter kant verschillend gevormde (en als zodanig gemerkte) rubbers haal je makkelijk zonder gereedschap los, maar ze laten zich niet bij alle geteste vervangingsruiten weer probleemloos bevestigen. Zo ligt de Five Star ruit bijvoorbeeld erg vlak op de cockpitafdekking, waardoor sommige van deze rubbers niet in de daarvoor bestemde uitsparingen passen omdat ze iets te bol staan. Waar het op windbescherming aankomt luidt de algemene conclusie dat alle accessoireruiten beter – en voor een deel zelfs veel beter – functioneren dan het originele ruitje. Wat betreft het criterium ‘turbulentie/geluid’ kan echter alleen de MRA-ruit door haar vlakke montagehoek enigszins overtuigen. De modellen van Bullster en Givi produceren enorm veel lawaai, maar bieden daarentegen wel een uitstekende bescherming tegen de wind. Deze twee ruiten zijn vrij hoog en zijn mede daardoor al bij snelheden van rond de 50 km/uur onaangenaam luidruchtig. Oordoppen zijn daarom zonder meer aan te bevelen.Conclusie: er zijn zeker betere ruiten te krijgen dan de standaard versie. Afgaande op de testresultaten bleek de Givi D303ST uiteindelijk over de beste papieren te beschikken, met name vanwege zijn excellente bescherming tegen weer en wind. Voor de volledigheid: we weten dat het oog natuurlijk ook graag wat wil, maar aangezien smaken verschillen en je daar dus geen objectief oordeel over kunt vellen, hebben we het uiterlijk van de ruiten niet meegenomen in de eindbeoordeling.________________________________________[KASTEN EINFLUSSEN AUF DIE AERODYNAMIK]INVLOEDEN OP DE AËRODYNAMICATURBULENTIE EN LAWAAI HEEFT EEN OORZAAKSnelheid: over het algemeen kun je stellen dat het met toenemende snelheid luider en minder comfortabel wordt op een motorfiets. Stapvoets door de stad is de ruis immers een stuk minder dan bij een snelheid van 120 km/uur op de snelweg. Toch kan het gebeuren dat het geluidsniveau met toenemende snelheid weer afneemt omdat de resonantie ervoor zorgt dat het geluid als het ware weer verdwijnt. Type motorfiets/model: op een naked bikes heb je minder last van turbulentie dan op een machine met kuip, omdat de verschillende stroomlijndelen de rijwind in een andere richting dwingt. Uiteraard ontbreekt het je op een naked bike wel totaal aan bescherming tegen de wind en ook ligt het geluidsniveau hoger dan op een gekuipte machine.Afmeting ruit: hier geldt over het algemeen dat hoe groter de ruit, des te beter de bescherming.Positie: hoe steiler de ruit en hoe verder deze van de berijder af staat, hoe sterker de luchtwervelingen (turbulentie) zijn. Beste voorbeelden hiervan zijn allroads als de BMW R1200GS, Honda Varadero of de Yamaha XT660Z Ténéré. Rijhouding: recht zittend, licht voorover gebogen of zelfs liggend op de tank. Je houding is van invloed op de aërodynamische verhoudingen en daarmee ook op uitwerking van de rijwind.Positie van het hoofd: een punt dat je heel eenvoudig zelf kunt testen. Afhankelijk van de stand van je hoofd ten opzichte van de wind varieert de ontwikkeling van geluid van onaangenaam luid tot aangenaam stil.Helm: een schot voor open doel natuurlijk, maar een open helm is een stuk luider dan een gesloten exemplaar. Daarnaast zijn er ook andere zaken die een helm stiller kunnen maken, denk bijvoorbeeld aan een kinspoiler, goede afdichting bij de hals, een strak aanliggend vizier, een geïntegreerde viziermontage (dus geen losse klepjes aan de buitenkant op het vizier), geen windvangende hoeken en geen grote ventilatieknoppen. Een uitgebreide testrit voor de aanschaf van een nieuwe helm kan je een hoop ongemak schelen. Bij een aantal helmenmerken – zoals Shubert – is de windtunneltest m.b.t. de geluidsproductie een vast onderdeel bij de ontwikkelingKleding: nauwsluitend leren pak of losjes zittend textiel pak? Een sjaal of tochtmuts, of juist niet? Dat wild wapperende kleding het geluidsniveau omhoog drijft, behoeft geen verdere uitleg. Een strak zittende halsdoek die aan de onderkant van de helm goed afsluit kan in vele gevallen voor de broodnodige rust zorgen.________________________________________[KASTEN IM WINDKANAL]IN DE WINDTUNNELSTORMWAARSCHUWINGOm de test compleet te maken hebben we alle ruiten niet alleen in de paktijk getest, maar ook in de windtunnel. In de windtunnel van Schuberth werd een snelheid van 160 km/uur gesimuleerd, waarbij een in een motorpak gestoken dummy met zeer gevoelige registratiesensoren voor objectief vergelijkingsmateriaal zorgde. Daarbij werd het hoofd tijdens elke meetcyclus steeds automatisch in tien verschillende houdingen versteld. Drie verschillende waarden, die van de opwaartse kracht, zijwaartse kracht en weerstand, dienden als basis voor de berekening van de totaal optredende kracht op het hoofd van de rijder, één van de belangrijkste criteria in het eindoordeel van deze ruitjes. Om het plaatje volledig te krijgen is de testdummy in twee verschillende houdingen op de motor geplaatst: een rechte toerhouding en een iets sportievere, licht naar voren gebogen houding. De zitpositie van de meetpop werd pas veranderd nadat alle ruiten achter elkaar waren gemonteerd en getest, om een objectief resultaat te waarborgen.Al deze windtunnelmetingen tonen aan dat de kritiek op de standaardruit van de CBF1000 terecht is: tijdens de meting met de rechte lichaamshouding bleek dat de rijder bij vier van de vijf metingen aan de hoogste krachten uit de test bloot stond. Tijdens de meting met de sportievere zithouding zijn de verschillen echter veel minder duidelijk. Hier behaalt de voor een accessoireruit verbazingwekkend klein uitgevallen ruit van Five Star zelfs een slechter resultaat dan het standaard exemplaar. De laagst gemeten krachten op hoofd en nek in beide zitposities komen op naam van Bullster en Givi.[UNTERSCHRIFT]In de windtunnel kregen de subjectieve meningen uit de praktijktest een objectief vervolg. De uitkomsten bleken bijzonder veel overeenkomsten te vertonen. ________________________________________[Text bei Enwertung]CONCLUSIEDe testwinnaar komt dit keer uit Italië, de Givi D303ST biedt een uitstekende windbescherming, is netjes afgewerkt en de montage is een fluitje van een cent. Enkel het hoge geluidsniveau zorgt voor een behoorlijke puntenaftrek. Wie dat een probleem vindt, kan beter zijn heil zoeken bij de Touring ruitjes van MRA, die echter maar een marginaal betere bescherming bieden dan het origineel. Het middenveld is gevuld met exemplaren die allemaal een betere bescherming dan de standaard ruit bieden en qua aanschafprijs zonder meer acceptabel zijn. Goedkoper dan de Five Star ruit gaat het niet, echt flitsende resultaten behaalt deze ruit echter ook niet.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]HONDAOrigineelImporteur: Honda Nederland, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlPrijs: € 164,22 (helder)Afmeting*: 40,5 x 25,5 x 33 cmGewicht: 592 gramPLUSUitstekende afwerking; zeer eenvoudige montage; perfecte pasvorm.MINWindbescherming ontoereikend, zowel in de windtunnel als in de praktijk; veel turbulentie en redelijk luidruchtig.CONCLUSIEDe compacte standaardruit van de CBF1000 biedt niet alleen de minste windbescherming, maar is ook het duurst. Het is dus niet verbazingwekkend dat beschadigde originele exemplaren doorgaans vervangen worden door andere. De pasvorm en afwerking zijn daarentegen wel van de bovenste plank.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________BULLSTERHigh ProtectionImporteur: Trophy BV, tel. 0164-61 66 66, www.trophymotorsport.nlPrijs: € 110,00 (helder, licht getint, donker)Afmeting*: 59,3 x 40 x 35 cmGewicht: 970 gramPLUSZeer eenvoudige montage; goede pasvorm; uitstekende windbescherming in windtunnel en praktijk.MINGeen randbescherming; gaten voor de afdekrubbers scherp en iets te klein; enige ruit zonder traploze hoogteverstelling; voelbare turbulentie; al vanaf 50 km/uur luidruchtig.CONCLUSIEAchter de gigantische Bullster-ruit kunnen ook langere ritten op de snelweg moeiteloos worden afgelegd. De windbescherming is uitstekend, maar vooral op provinciale wegen bij snelheden tussen de 50 en 100 km/uur is de ruit echter zeer luidruchtig.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________ERMAXFlip-up screenImporteur: IGM Trading, tel.074-291 77 00, www.igm-trading.nlPrijs: vanaf € 92,00Afmeting*: 54 x 36,7 x 36 cmGewicht: 801 gramPLUSRandbescherming al gemonteerd; eenvoudige montage; zeer goede windbescherming in praktijk en windtunnel.MINUiteinden van de gemonteerde randbeschermers zitten niet even hoog; randbeschermer laat los; gaten lijnen niet perfect, voelbare turbulentie, luidruchtig.CONCLUSIEDe Ermax heeft weliswaar enkele detailgebreken, maar in vergelijking met het origineel zijn de aërodynamische kwaliteiten een stuk beter. Weliswaar biedt de Ermax niet dezelfde goede bescherming als de testwinnaar Givi, maar in ruil daarvoor is de Ermax wel duidelijk stiller. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________FIVE STARS Powerblade SpoilerImporteur: JF Motorsport, tel. +49 60 02-91 03 91, www.jfmotorsport.dePrijs: vanaf € 29,99 (exclusief verzendkosten) Afmeting*: 41 x 28,7 x 33,5 cmGewicht: 517 gramPLUSMet uitzondering van de randbeschermer een eenvoudige montage.MINEenvoudig en deels matig afgewerkt; randbescherming moet zelf gemonteerd worden; niet alle rubbers kunnen weer gemonteerd worden omdat de ruit op de kuip ligt; zowel in de praktijk als in de windtunnel matige windbescherming; opvallende turbulenties; luidruchtig.CONCLUSIEDe Five Stars ruit is zonder twijfel financieel gezien veruit de aantrekkelijkste, de windbescherming is echter maar marginaal beter dan het origineel en bovendien storen ook enkele kleine mankementen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________GIVI [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]D303STImporteur: Motolux Specialties, tel. 0342-49 02 08, www.motolux.comPrijs: € 85,40 (doorzichtig)Afmeting*: 54,1 x 38,6 x 38,5Gewicht: 890 gramPLUSZeer goede afwerking; randbescherming perfect vooraf gemonteerd; zeer eenvoudige montage; erg goede pasvorm; uitstekende windbescherming zowel in praktijk als windtunnel.MINVoelbare turbulentie; bijzonder luidruchtig, al vanaf 50 km/uur.CONCLUSIEDe ideale ruit, die kracht spaart op lange toeren. Met de D303ST kun je zelfs bij snelheden rond de 200 km/uur nog ontspannen rijden. De enige tekortkoming is het enorme lawaai van de ruit tussen de 50 en 100 km/uur.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________MRA TourenscheibeImporteur: Bike Design, tel. +32 52-45 33 61, www.bike-design.nlPrijs: € 87,05 (donker getint, doorzichtig, licht getint)Afmeting*: 45,8 x 28,4 x 34,5 cmGewicht: 601 gramPLUSGaten lijnen zeer precies; met uitzondering van de randbeschermers zeer eenvoudige montage; goede pasvorm; laag geluidsniveau; weinig turbulentie.MINUitsparingen voor de traploze hoogteverstelling niet 100% symmetrisch; randbescherming moet zelf gemonteerd worden; matige windbescherming in praktijk en windtunnel.CONCLUSIEDe MRA is een stille ruit, iets dat met name op het conto komt van de vlakke ruithoek. Daardoor zit je ook nagenoeg turbulentievrij. Keerzijde is dat de windbescherming maar marginaal beter is dan standaard.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________MRA Vario TouringscreenImporteur: Bike Design, tel. +32 52-45 33 61, www.bike-design.nlPrijs: € 130,60 (doorzichtig, licht getint)Afmeting*: 43,5 x 32,7 x 34 cmGewicht: 746 gramPLUSGaten lijnen zeer goed; heel eenvoudige montage; goede pasvorm; uitstekende windbescherming in praktijk en windtunnel.MINUitsparingen voor de traploze hoogteverstelling niet 100% symmetrisch; geen randbescherming; duidelijk merkbare turbulentie; luidruchtig.CONCLUSIEHet vario-spoilertje kun je geheel volgens persoonlijke voorkeur steiler of vlakker afstellen, waarmee ook het beschermings- en geluidsniveau verandert. Op beide punten zit de duurste ruit uit de test niet met z’n neus vooraan, maar biedt wel een heel goed compromis![Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________POWERBRONZEFlip ScreenImporteur: Team Métisse, tel. +49 53 73-924 07 80, www.metisse.de Prijs: vanaf € 101,55 (exclusief € 9,90 verzendkosten)Afmeting*: 48,5 x 33 x 33,5 cmGewicht: 618 gramPLUSMet uitzondering van de randbeschermers zeer eenvoudige montage; erg goede windbescherming in praktijk en windtunnel.MINSober en deels matig afgewerkt; randbescherming moet zelf gemonteerd worden; uitsparing voor de bovenste bevestigingsbout is aan de krappe kant; voelbare turbulentie; bijzonder luidruchtig.CONCLUSIEMet uitzondering van de gebreken op afwerkinggebied en het voor grote ruiten typerende hoge geluidsniveau, overtuigt de tot het duurdere segment behorende Powerbronze vooral door de zeer goede windbescherming.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________[UNTEN JEDER SEITE FOLGENDE TEXT KLEIN PLATZIEREN]* Maximale afmeting gemeten vanuit het midden van de ruit; hoogte gemeten in een loodrechte lijn tussen bovenste kroonplaat en tank tot aan de bovenzijde van de ruit.

Lees meer over

BMW Honda Yamaha CBF1000

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-