+ Plus

RST Lezerstest

Aan de andere kant van de Noordzee, in Engeland, is het RST het grootste motorkledingmerk. Inmiddels hebben de Britten ook in Nederland voet aan wal gezet, en wat is nu een betere manier van integreren dan een aantal lokale motorrijders aan te kleden met je producten? En dus krijgen drie MotoPlus-lezers de kans om dit motorseizoen ervaring met RST-motorkleding op te doen. Stuk voor stuk zijn het echte kilometervreters en vanaf deze plek zullen ze op gezette tijden hun ervaringen delen. Een korte update na twee maanden ervaring met de kleding.

Naam: Gerwin Batten
Leeftijd: 38 jaar
Beroep: motorinstructeur
Motor(en): Kawasaki Ninja ZX-6R, Honda VTR1000SP-1, Honda CB250 Nighthawk
Aantal kilometers per jaar: minimaal 40.000

“Zaterdag, dé dag bij uitstek gevuld met het leukste werk wat er is, motorrijles geven. Natuurlijk moet dit ook veilig gebeuren en daarom trek ik dan ook graag goede beschermende kleding aan. Naast dat ik natuurlijk een voorbeeldfunctie heb, rijdt dit gewoon ook een stuk prettiger. Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje.
Het enige nadeel is dat het haast nooit de ideale temperatuur is om motor te rijden, aangezien het al snel best fris of heel wam aanvoelt in je pak. Daarom is het fijn om kleding te hebben die daarin zoveel mogelijk ‘meedenkt’. De sneeuwtest heeft mijn pak van RST al met lof gepasseerd, nu maar eens kijken of het zich kan meten aan mijn nieuwe vijand: een warm zonnetje.
Met de wintervoering eruit voelt het nog steeds comfortabel aan, geen vervelende naadjes of plekjes die kunnen prikken. En met de extra ruimte die daardoor ontstaat in de jas, kan alles ook wat meer doorwaaien. Gelukkig kan ik van die mogelijkheid gebruik maken aangezien er twee ventilatiestukken in het bovengedeelte zitten bij mijn schouders. ‘Maar twee?’, dacht ik eerst. Maar toch zitten deze best slim geplaatst. Tijdens het rijden voel je de wind ook precies daar goed de jas in gaan, wat het qua temperatuur zeer comfortabel maakt. De broek waait wat minder door, maar houdt de extra warmte gelukkig ook niet lang vast. De handschoenen en laarzen zijn waterdicht en dus ook wat meer winddicht. Een beetje zweten doe je dus wel, al wordt het zeker geen zwembad. Goed te doen dus. Gewoon een kwestie van niet te lang ergens stilstaan en je hebt geen centje pijn. Maar goed, op de motor zitten we natuurlijk ook om heerlijk te rijden.”

De outfit van Gerwin
Jack: RST GT Textile, € 229,-
Broek: RST GT Textile, € 169,-
Handschoenen: RST GP WP, € 90,-
Laarzen: RST Racetech Evo 3 Sport CE WP, € 185,-


Naam: Frans Jan Boon
Leeftijd: 48 jaar
Beroep: ZZP-er zakelijke dienstverlening/online marketing
Motor: Suzuki V-Strom 1000 XTA
Aantal kilometers per jaar: 15.000

“Een kleine twee maand na de ingebruikname van de RST-kleding kent de temperatuur uitschieters naar boven de dertig graden. Inmiddels heb ik de binnenvoering uit zowel de jas als de broek verwijderd. De RST-jas en -broek zijn ook bij deze temperaturen comfortabel en niet zweterig, mede dankzij de doorwaairitsen aan de voor- en achterzijde van de jas en aan de voorzijde van de broek. De materiaalkeuze helpt ongetwijfeld ook bij het draagcomfort bij zowel lage als hoge temperaturen. Wat dat betreft zijn de RST-jas en -broek op alle fronten comfortabeler dan mijn andere textiel kleding.
Een klein minpuntje is wel dat met het verwijderen van de binnenvoering uit de jas ook de twee binnenzakken verdwijnen. Sleutels, portemonnee en pasjes passen prima in de broekzakken, maar dat geldt niet voor mijn telefoon. Die dient dus in één van de buitenzakken van de jas opgeborgen te worden, die tot nu toe waterdicht zijn. De losse Cargo Pouch, een bag die zowel aan de jas als aan de broek vastgezet kan worden, zou hiervoor een oplossing kunnen zijn. Die gebruik ik echter eerder om mijn navigatie in op te bergen, die hier precies in past.”

De outfit van Frans Jan
Jack: RST X Raid, € 369,-
Broek: RST X Raid, € 229,-
Handschoenen: RST Jet, € 60,-
Laarzen: RST Raid, € 185,-


Naam: Dennis Zandvliet
Leeftijd: 46 jaar
Beroep: ICT-detachering
Motor: BMW S1000XR
Aantal kilometers per jaar: tussen 25.000 en 40.000

Een scala aan zakken

“Inmiddels heb ik wat meer ervaring met de RST-kledingset in de dagelijkse praktijk. Dit keer aandacht voor de jas. De jas is aan de warme kant, maar ik heb het zelf altijd vrij snel warm. De laatste dagen met de hitte was dit setje mij toch iets te warm. De ventilatiemogelijkheden van de jas waaien voor mij niet genoeg door. Opmerkelijk detail: de stelband om de mouw strakker te zetten, valt over de ventilatierits. Daardoor is het onhandig om tijdens het rijden de rits te openen en het houdt daarmee ook de ventilatieopening deels dicht.
Omdat ik snel last heb van mijn nek en schouder ben ik erg blij met de stormkraag, die goed dienst doet, top! Daarnaast valt de jas ook lang, waardoor er geen wind onderdoor komt. Prettig is ook het scala aan zakken. De zijzakken zijn dubbel uitgevoerd, één met en één zonder rits (handenwarmer?).
Het is dus wel opletten dat je je spullen in de zak met de rits doet. De runners van sommige ritsen zijn met handschoenen aan wat lastig te bedienen. Een lintje of veter er aan zou welkom zijn. De meeste ritsen zijn waterdicht uitgevoerd. Handschoenen met grotere manchetten, zoals ik die nu test, zijn wat lastig in de mouw te krijgen. Mijn wens is om naast de klittenbandsluiting (voor het eenmalig afstellen van de omvang van de mouw) een rits te hebben voor dagelijks gemak.
Overall bevalt de jas goed. Hij heeft een kwalitatieve look en feel en een prima prijs-kwaliteitverhouding. Ik ben benieuwd hoe hij zich houdt in kou en regen. Volgende keer meer over de broek, laarzen en handschoenen.”

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-