+ Plus

Royal Enfield Himalayan by Wrench Kings

Bovenstaande kop mag je vrij letterlijk nemen. Niet omdat het lijdend voorwerp toevallig Himalayan heet, maar vooral omdat er maar eentje van is. Deze Royal Enfield werd namelijk onder handen genomen door het Utrechtse Wrench Kings. En het mooiste van het hele verhaal, ook jij kunt dit unieke beestje zelf rijden. Winnen zelfs!

De klappen van de eencilinder uit de Dominator vervangingsuitlaat galmen als geweerschoten over het heidelandschap, maar worden al snel overstemd door de duistere brom van verschillende laag overvliegende Hercules C130 transportvliegtuigen. Het lijkt wel alsof de Ginkelse Heide 75 jaar terug in de tijd is gegleden en er elk moment duizenden parachutisten uit de lucht kunnen komen vallen. Hoewel deze locatie puur uit praktisch oogpunt is gekozen (want de gulden middenweg tussen woonplaats fotograaf en de thuisbasis van deze Himalyan by Wrench Kings), had de timing niet beter kunnen zijn. De voorbereidingen voor de herdenking van 75 jaar Operation Market Garden zijn in volle gang en de viermotorige luchtmastodonten van defensie, met een gecombineerd vermogen van bijna 20.000 pk, vliegen hun oefenrondjes. Een bijna surrealistische ervaring, die de toch al aangename eerste kennismaking met deze ‘ultimate adventure’ nog van wat extra glans voorziet.
Nu klinkt dat ‘ultimate adventure’ wellicht wat overdreven voor een 411cc eencilinder van Indiase makelij, waarvan het maximum vermogen piekt bij een heel bescheiden 24,5 pk. Toch is ‘ie dat wel, volgens Wrench Kings oprichter Joost Dingemans (38): “De basisgedachte achter deze Himalayan was een motorfiets bedenken en bouwen waarmee je altijd en overal ergens naar toe wilt en ook kunt.” En dat kan met een basic lichtgewicht Indiër misschien nog wel beter dan met een full option zwaargewicht Duitser. De waarheid als een heilige koe!
Dingemans is al vanaf jongs af aan gebiologeerd door motoren en techniek, rondde ook een technische HTS opleiding af. Toch kwam het hele Wrench Kings verhaal een beetje bij toeval op z’n weg. Na een aantal jaren in het buitenland te hebben gewerkt voor diverse multinationals, streek hij een jaar of zes geleden weer neer op Neerlandse bodem. “Ik had geen vervoer in het begin, maar mocht van een vriend wel zijn Suzuki GS450L hebben. Dat ding was alleen zo lelijk, dat ik ‘m eerst bij een vriendje in de schuur heb omgebouwd. Uiteindelijk heb ik ‘m te koop gezet en binnen twee dagen was ‘ie weg. Vervolgens ben ik aan een tweede project begonnen en die motor was binnen twee uur weg. Zo is het balletje eigenlijk gaan rollen.”
Via een garagebox is Wrench Kings inmiddels doorgegroeid naar een volwaardig bedrijfspand in Utrecht. En ook het personeelsbestand is met niet minder dan honderd procent gegroeid. “Toen ik nog niet zo heel lang bezig was, kwam Take (Menick red.) een keer aanwaaien. Of hij niet één dagje in de week mocht helpen? Vervolgens is ‘ie nooit meer weggegaan.”

De ‘Wrench Kings’ hebben al tal van opzienbarende projecten achter hun naam staan, waaronder de Vanguard V7 en V850, de Yamaha TR1/TR2 en de Honda CB1000 Radical. Niet dat het werk voor het oprapen ligt, maar tegenwoordig kijkt Joost Dingemans wel wat kritischer naar een aanvraag voor hij toehapt. “Weet je, ik zou het van harte toejuichen wanneer iedereen zijn eigen motor zou bouwen, zo leuk is het. Alleen niet iedereen kan het ook. Op een gegeven moment waren we vooral problemen aan het oplossen, die door anderen veroorzaakt waren. Maar als de basis niet klopt, kun je er zoveel aan sleutelen als je wilt, het eindresultaat is nooit zoals wanneer je alles zelf zou hebben gedaan. Het is dan gewoon niet helemaal je eigen ding. Daar zijn we dus mee gestopt. We waren op een bepaald moment ook met vijf à zes projecten tegelijkertijd bezig, teveel gewoon. Nu doen we er nog maximaal twee tegelijk. Met leuke mensen, leuke dingen doen, daar draait het om. Niet koste wat het kost iets maken, maar iets bouwen dat ook daadwerkelijk wat toevoegt.”
Leuke dingen doen dus. Toen Dingemans door Royal Enfield-importeur Jan Ykema werd benaderd voor de ombouw van een Enfield, was ‘ie dan ook meteen enthousiast. “Royal Enfield is een mooi historisch merk natuurlijk, en met name de Himalayan is een type motorfiets dat me wel aanspreekt. Ik hou van allroads, met name het avontuur dat ze representeren. Daar draait het toch om bij het motorrijden, avonturen verzamelen. Dus ja, we hadden direct al zoiets van, ‘stuur maar een motorfiets, dan maken wij er iets vets van!’” Al snel werd duidelijk dat het ook meer dan een standaardproject zou worden, voor zover je daar bij custombouw überhaupt van kunt spreken natuurlijk. Voor MotoShare had Wrench Kings ooit een BMW R1100 gecustomized, die vervolgens werd verloot. En datzelfde gaat ook met deze Himalayan gebeuren. “We wilden er een soort van sociaal project van maken, waarbij iedereen de voortgang zou kunnen volgen, maar ook ideeën kon aandragen. Daarom hebben we ook de hulp ingeroepen van Gannet Design, een Zwitserse ontwerper waar we wel vaker mee samenwerken. Die jongen kan waanzinnig mooie tekeningen maken. Dat kunnen we zelf ook wel, maar niet op zijn niveau. En dit moest echt iets speciaals worden, dat we met iedereen konden delen.”
In april van dit jaar kon het team aan de slag. In kleding- en accessoiresspecialist motoZoom was inmiddels een derde ‘partner-in-crime’ gevonden, die onder meer enkele accessoires voor de ombouw leverde. Uiteraard was er al wel het nodige voorwerk gedaan. “Bij al onze projecten volgen we een redelijk strikt stappenplan”, legt Dingemans uit. “Ik zal niet zeggen dat we dan geen fouten maken, maar zo minimaliseren we de kans daarop wel.” De eerste stap is altijd plannen en bedenken, waarbij het duo het al vrij snel eens was dat de Himalayan tot ‘ultimate adventure’ getransformeerd moest worden. “Hij moest niet alleen uitnodigen tot het avontuur opzoeken, maar het ook kunnen. Mooie dingen bouwen is één ding, maar uiteindelijk moet het natuurlijk ook gewoon goed rijden. Vervolgens gaan we dan even ‘pingpongen’. Hoe moet het eruit komen te zien? Welke designelementen willen we er in? En als alles staat, gaan Take en ik aan de slag.”
Exact zeventien stappen neemt een volledig project van planning tot aflevering in beslag. “We hebben daar zelfs een speciaal softwareprogrammaatje voor onszelf voor gebouwd.” Het echte handwerk begint uiteraard met het demonteren van de motorfiets, en na onder meer de fabricage van alle metaalwerk, poedercoaten, eerste en tweede montage en testen staat er uiteindelijk een stukje unicaat. “Afhankelijk van hoe gek je het wilt, neemt een project tussen de twee en vier maanden in beslag. Omdat het hier een nieuwe motorfiets betrof, waren we relatief snel klaar, twee maanden om precies te zijn”, legt Dingemans uit.

Over smaak valt niet te twisten, maar dat het duo iets bijzonders op poten heeft gezet, staat als een paal boven water. De standaard ronde koplamp met daarboven een opvallend steil kuipruitje, heeft moeten wijken voor een soort rally-style front met twee door geel plexiglas afgedekte lampjes. De lijnen van de tank lopen vloeiend over in een handgeklopt aluminium zijkuipdeel en het wat rudimentaire zadel is vervangen door een exclusief ogende bruinlederen variant. De standaard al best avontuurlijke uitstraling van de Himalayan is zonder twijfel naar een veel hoger plan getild, ook door stijlaccenten als de als koffer fungerende jerrycan, dikke carterbeschermer en mistlampen op de valbeugels. De matte rookgrijze basiskleur met gouden accenten (waaronder het Wrench Kings-logo op de tank) toppen het geheel vervolgens smaakvol af.
Aandacht trekken doet de Indiase globetrotter ontegenzeggelijk, en dat niet alleen door zijn opvallend luidruchtige einddemper. Een groepje Engelse motorrijders, ongetwijfeld hier in het kader van de herdenking, heeft zich bij het Airborne Monument op de Ginkelse Heide rond de Himalayan verzameld. Dat het geen standaardmodel is, daarover is het groepje het al snel eens. Maar wat er dan wel aan de basis van dit opvallende object staat, daarover verschillen de meningen. “I think it’s an oldie!”, merkt een Triumph Sprint GT-rijder op na een blik op de merknaam Royal Enfield. Er stijgt een licht hoongelach op uit het groepje dat zicht heeft op de digitale cockpit en het TomTom navigatiesysteem erboven. Royal Enfield was z’n tijd altijd al ver vooruit, klinkt het enigzins sarcastisch. “Whatever, I like it!” Waarvan acte…

ZELF RIJDEN?
Niet de grootste, niet de sterkste, maar wel een van de leukste en zeker bijzondere motorfietsen om te rijden, deze custom Himalayan. Wil je deze Wrench Kings creatie zelfs eens aan de tand voelen? Dat kan, voor € 99,00 staat de motorfiets namelijk 24 uur tot je beschikking voor een uitgebreide testrit. In totaal wordt de motor 200 keer ‘verhuurd’, aansluitend wordt de Royal Enfield onder alle deelnemers verloot. Een kans van 1 op 200 dus om een unieke motorfiets te winnen, veel groter wordt de win-kans niet snel. Ga naar www.wineencustomroyalenfield.com om de Himalayan te reserveren voor een dagje sturen.
En dan is er nog een tweede manier om in het zadel van deze ‘ultimate adventure’ te geraken. Wij mogen namelijk twee lezers blij maken met een dag rijden op de Royal Enfield. Het enige wat je moet doen om hiervoor in aanmerking te komen, is een mailtje sturen naar mail@motoplus.nl o.v.v. Royal Enfield Himalayan by Wrench Monkees. Uit alle inzenders trekken wij vervolgens twee winnaars.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-