+ Plus

Presentatie Victory V-Twin

Tien jaar geleden begon het Amerikaanse Polaris, fabrikant van sneeuwscooters en ATV’s, met de productie van Victory motorfietsen. Vanaf 2009 moeten die twins naar Europa komen. MotoPlus ging op bezoek bij ‘the new kid on the block’ en mocht proeven van de andere Amerikaanse V-twin.“The New American Motorcycle.” Zo presenteert Polaris de Victory. En elke keer als bouwers en bewonderaars van het merk die slogan uitspreken lijkt het alsof ze vanuit de heup op dat andere Amerikaanse merk schieten. Harley-Davidson maakt in hun ogen ‘The Old American Motorcycle’, gebouwd door een fabrikant met een loden rugzak met 105 jaar historie en beladen met begrippen als ‘heritage’ en ‘tradition’. Daarentegen is de Victory – volgens de eigen gelovigen – de pure, tot motorfiets geëvolueerde pioniersgeest. En de typeaanduidingen van de Victory’s zijn gebaseerd op het nobele bowlingspel en de spelmogelijkheden in Las Vegas.We wisten het: de Amerikanen hebben marketing uitgevonden. Het feit dat Polaris het huiseigen motormerk helemaal vanaf de tekentafel zelf heeft opgebouwd laat zien dat Amerikanen nog steeds ondernemersrisico durven te nemen. Het moederbedrijf geldt dan wel als oersolide, maar is het zo groot dat het de hoge investeringen als kleingeld uit de kontzak kan financieren? Nee, zo groot is het bedrijf niet. Victory-chef Mark Blackwell meldt dat elke gewonnen dollar weer in het bedrijf wordt geïnvesteerd, maar dat er nog steeds geld bij moet. Er wordt gewerkt aan de toekomst. De leeftijd van de kopers biedt perspectief voor die toekomst. Victory-kopers zijn aanzienlijk jonger dan Harley-adepten. Ze zijn zelfs jonger dan de gemiddelde Europese motorrijder. En dat ondanks het feit dat Victory niets revolutionairs brengt, maar draait op oersolide, conventionele techniek. Maar dan met een ketting aangedreven, bovenliggende nokkenas per cilinder in plaats van stoterstangen en met vier in plaats van twee kleppen per cilinder. De Victory Freedom motoren zijn niet revolutionair, maar duidelijk moderner dan de Harley Twin Cams. De 100 en 106 cubic inch ( 1634 en 1731cc) metende 50° V-twins hebben een boring van 101 mm en een slag van respectievelijk 102 en 108 mm. Daarmee zijn het nog maar op het randje langeslagmotoren. En ook daarmee zetten ze zich moderner in de markt dan Harley doet met zijn uitgesproken langeslagmotoren. Maar op één structureel gebied zijn beide partijen het Amerikaans met elkaar eens: ze gebruiken enorm veel metaal. Ze laten carters gieten met vingerdikke wanden en daar stoppen ze krukassen en versnellingsbakken van vrachtwagenformaat in. Die lompe techniek heeft zijn charme, dat is zeker. En daarvoor hoeft de motor niet eens door ongedempte pijpen uit te ademen. Je krijgt het goede gevoel al wanneer de startmotor haast uit zijn hok springt om de krukas in beweging te zetten. Want dan slaat de motor aan en masseren de trillingen van het blok – ondanks de balansas – op de prettigste manier het middenrif. En wanneer de eerste versnelling dan, na een stevige trap en een metalig geluid uit de machine kamer, klaar voor gebruik is, laat de motor zien waar hij toe in staat is. Dan tellen de kilo’s niet meer. Want alle modellen, of ze nu 1643cc en 85 pk of 1731cc en 97 pk hebben, laten bij elke stoplichtsprint zien dat ze uit het land met de meest glorieuze drag race traditie komen. Ze blazen moeiteloos van hun plek. Vanaf 2.000 tpm hebben ze al een indrukwekkend koppel. Onder volle acceleratie komt het voorwiel geen millimeter los van de grond en de koppeling voelt aan alsof hij onverwoestbaar is. Hoe bruut hij ook wordt losgelaten, die combinatie van elementen geeft een unieke acceleratiesensatie. De Vision is daarbij het buitenbeentje. Dat komt door het ontwerp en het denkwerk achter het rijwielgedeelte. De Vision is het vlaggenschip van Victory, een met wellustig ronde lijnen getekende luxe toerfiets. In tegenstelling tot de andere modellen heeft de Vision geen stalen buizen frame, maar heeft hij een ruggengraat in de vorm van een aluminium doosconstructie. Vergeleken met stalen frames is dat gietstuk bijna een lichtgewicht van een haast onwaarschijnlijke schoonheid, die als een brug over de cilinderkoppen hangt, er ook nog aan zit vastgeschroefd en tegelijkertijd fungeert als aanzuigtraject. De kont is gemonteerd in een vergelijkbaar lichtmetalen beeldhouwwerk. Die constructie geeft samen met de in rubbers opgehangen treeplanken en stuur een heel ander beeld van de vette V-twin. Je hoort en voelt er bijna niets meer van. Daarom, en vanwege het feit dat een Vision Tour met berijder en bagage toch een ruime halve ton weegt, rijdt je op een Vision met een beduidend hoger toerental dan dat je op de andere modellen doet. En grappig genoeg wil het blok die extra toeren maar wat graag draaien. Natuurlijk is de handelbaarheid van een 400 kg wegende motor een kwestie van wennen, maar net als de gerenommeerde slagschepen van Harley, Honda en BMW gedraagt de Vision zich eenmaal op weg voorbeeldig. Hij pakt zijn bochtjes makkelijk en is in druk stadsverkeer heel wendbaar. En tijdens de rit voorziet hij zijn berijder van de handige informatie via GPS en Bluetooth communicatieapparatuur. En niet te vergeten van comfort, want na een lange, koude rit stap je nog opgewekt af voor een gezellige avond. Maar hoewel het rijden op de Vision fantastisch was, was het toch de power cruiser, de Hammer S, die ons hart stal. Dat kwam niet alleen door de ‘Stage Two’ nokkenassen, die het 106 cubic inch blok op een vermogen van 97 pk brengen, maar ook door het, binnen de Victory-familie, sportiefste bochtengedrag. Ondanks de brede 130-voorband en de 205 aan de achterkant duikt de Hammer S probleemloos en doelgericht van het ene op het andere oor de bochten door. Dat komt voor belangrijk deel door de wielen, die voor modeljaar 2009 veel lichter zijn geworden. Daarbij biedt de Hammer S, voor de lage fiets die hij is, een aanzienlijke bodemvrijheid in de bochten. Op een Hammer kun je in de Ardennen of het Zwarte Woud gewoon meeblazen met de rest van de jongens. En bij elk stoplicht ben jij op de Hammer S het eerst weg. De Hammer laat met zijn krap gesneden spatbordjes en zijn dubbele schijven voor zien hoe sportief hij is. De Kingpin laat met zijn wulpse spatborden, treeplanken, meerkleurenlak en veel chroom zien dat hij een echt klassieke Amerikaanse cruiser is. Maar juist bij deze motor hebben de ontwerpers er veel aan gedaan om niet in de ‘retro’ of ‘heritage’ val te stappen. Zoals bijvoorbeeld bij de spatborden. De uitbundigheid daar van lijkt op de stroomlijntijd van de dertiger jaren van de vorige eeuw, maar is helemaal zelf bedacht. Chefdesigner Gregg C. Brew weet er breed armgebarend over te vertellen. Net als over het druppelvormige reliëf in de tankflanken, dat een duidelijke handtekening voor de Victory-lijn is. En voor de nuchtere Hollandse motorrijder is het haast niet voor te stellen dat deze ogenschijnlijk onbelangrijke stylingdetails voor de Amerikaanse markt het verschil tussen succes of ondergang betekenen. Ze zijn net zo belangrijk voor het imago van het merk als het motorblok of het rijwielgedeelte. De Kingpins hebben met hun realistische bandenkeuze (130/180), net als hun goedkopere broertjes de Eight-ball types, een uitgebalanceerd rijgedrag. Maar de Kingpins remmen aan de voorkant met slechts een enkele 300 mm-schijf en om de 300 kilo dikke fiets daarmee af te remmen, moet je flink knijpen. Waar we ons in Europa geen zorgen maken over kortere rijders als de zadelhoogte 700 mm is, daar hebben de Victory’s standaard een buddy hoogte van 673 mm. En omdat in de States blijkbaar niet alles groter is, voorziet de fabriek ook in een ‘low’ versie met een zithoogte van 640 mm. In het thuisland van de twins is 42% van de kopers van die modellen van het prettiger geboetseerde geslacht.De smalle 21 inch voorband van de Vegas Low past optisch mooi bij de 180-achterband. Daar tegen over staat dan weer de Vegas Jackpot. Die heeft aan de achterkant een 250’er, die samen met de langste wielbasis en de steilste balhoofdhoek voor een ongemakkelijk stuurkarakter zorgt. De fiets is gevoelig voor richels in de lengte en vraagt om een harde hand om door de bochten te komen. De conclusie? Victory komt met een mooi aanbod cruisers naar Europa. De machines zijn technisch eenvoudig, maar doordacht en met liefde en vakmanschap opgebouwd. En de onthaasting druipt er van af. Door de gezonde bedrijfssituatie van het gerenommeerde moederbedrijf Polaris is het voor ons Europeanen geen wilde gok om een Victory te kopen. En dat is wat we momenteel niet van elke Amerikaanse investering kunnen zeggen.[Kasten] INTERVIEW ROSS CLIFFORDRoss Clifford, de baas bij de Britse vestiging van Polaris, bereidt de komst van Victory naar Europa voor.? Welke Victory modellen uit het huidige aanbod komen er naar Europa? ! ‘’Dat worden de Kingpin en de daarvan afgeleide Low, Eightball, de Vegas en de Vegas Low, plus de Jackpot en de gelimiteerde Ness-Jackpot modellen zoals die door Cory en Arlen Ness gestileerd zijn. Daar komen de power cruiser Hammer en Hammer S, plus de Vision Tour bij. Een compleet aanbod dus. En er zijn nog meer modellen in ontwikkeling.’’ ? Wat moeten die fietsen gaan kosten?! ‘’De prijzen moeten nog vastgelegd worden. Dat gebeurt nadat we alle EU-goedkeuringen binnen hebben. Maar we denken, buiten lokale belastingen als BPM om, aan € 12.000 tot € 13.000,- voor de opstapmodellen als de 1634cc Eightball tot € 23.000 à € 24.000 voor een volledig uitgeruste Vision Tour. De Hammer S met een 1731 cc motorblok en Stage Two nokkenassen willen we onder de € 20.000 exclusief BPM houden. Kortom: onze prijsstelling zal aanvallend zijn. Overigens hebben al onze motoren twee jaar garantie zonder kilometerbeperking.’’? Waarom zou een Europeaan, of in het bijzonder een Nederlander een Victory willen kopen?! ‘’Victory biedt een mix van stijl, prestaties, comfort en wendbaarheid die andere fabrikanten van cruisers tot nu toe niet bereikt hebben. De motorfietsen zijn hoogwaardig van kwaliteit, waarbij kopers de rustige zekerheid hebben dat er een groot en gezond bedrijf achter staat. In Engeland blijkt dat Victory een beduidend jongere kopersgroep aanspreekt dan gemiddeld. Dat komt omdat wij ons met een avontuurlijk en dynamisch product op de toekomst richten in plaats van ons te koesteren in de historie.’’? Hoeveel Victory-dealers mogen we in Nederland verwachten?! ‘’Daarover zijn we het nog niet eens. Nederland is klein en voor onze dealers moet het zakelijk rendabel zijn om het merk te vertegenwoordigen. Wij willen ook dat onze dealers daarbij een optimale service verlenen. In Amerika zijn wij het merk met het hoogste percentage tevreden klanten. Daarbij zijn we ook het merk met de hoogste merktrouwheid. En die situatie willen wij ook in Europa realiseren.’’ ? Hoe gaat Victory de onderdelenvoorziening in Europa verzorgen?! ‘’Dat doen we net zo als met de Polaris producten. Dus via onze wederverkopers die uit meerdere Europese onderdelendepots toegeleverd worden.’’[Technische Daten und Unterscjhriften][Seite 48]VISION TOUR MOTOR tweecilinder viertakt 50° V-motor, ketting aangedreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 101,0 x 108,0 mmCilinderinhoud 1731 ccMax. vermogen 69 kW (94 pk) bij 4.500 tpmMax. koppel 148 Nm bij 3.250 tpmRIJWIELGEDEELTE gegoten aluminium ruggengraatframe, telescoopvoorvork Ø 46 mm, aluminium swingarm met monovering en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm, tweezuiger remklauw.[Unterschrift bij Vision Tour Seite 48 oben]Een toergigant met wellustig gewelfde lijnen en vol verwennerij: de compleet uitgeruste Vision Tour.HAMMER SMOTOR tweecilinder viertakt 50° V-motor, ketting aangedreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 101,0 x 108,0 mmCilinderinhoud 1731 ccMax. vermogen 71,3 kW (97 pk) bij 5.000 tpmMax. koppel 153 Nm bij 4.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monovering en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm, tweezuiger remklauw.[Unterschrift bei Hammer S Seite 48 unten]De sportfiets onder de cruisers. Dat gaat knallen bij confrontaties.[Seite 50]KINGPINMOTOR tweecilinder viertakt 50° V-motor, ketting aangedreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijf- of zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 101x 102 mmCilinderinhoud 1634 ccMax. vermogen 62,5 kW (85 pk) bij 5.000 tpmMax. koppel 144 Nm bij 2.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monovering en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm, tweezuiger remklauw.[Unterschrift bei Kingpin Seite 50 oben]De welvingen van de spatborden zijn onnavolgbaar.[unten]Goedkoper dankzij de zwarte lak en een vijf- in plaats van een zesbak, de Eight Ball.[Kasten Seite 51] IN DRAF VAN TEKENTAFEL NAAR EINDMONTAGEVictory is opgericht door Polaris, dus het is logisch dat de genen van Victory verwant zijn aan die van de Polaris familieleden, de ATV’s en de snowscooters. De Victory’s kregen hun basislijnen via de afdeling industriële vormgeving van Polaris. Na de erg conservatief vormgegeven ‘oer Victory’ groeiden de ‘looks’ van de motoren naar hun uiteindelijke vorm. Het feit dat die afdeling letterlijk het hart van het Polaris hoofdkwartier in Medina is, maakt duidelijk hoe belangrijk vormgeving voor de Amerikanen is. De technische ontwikkeling gebeurt in Wyoming. Dat is dan niet de staat, maar een plaats in de staat Minnesota. Daar worden de motorblokken op de computer en op testbanken ontwikkeld en daar worden ook de rijwielgedeeltes bedacht. Men doet er ook aan aërodynamische ontwikkeling. Alle varianten op de Freedom blokken worden op één lopende band van de motorenfabriek in Osceola – ook in Minnesota – gemaakt. Daar worden ook de 760 cc tweecilinder lijnmotoren in elkaar gezet die later in ATV’s komen, plus de tweecilinder tweetaktmotoren voor snowmobiles. Het spuiten en de eindmontage van de Victories gebeurt in Spirit Lake, ten zuidoosten van Minneapolis, midden in een geliefd vakantiegebied in het midden westen. Tijdens ons bezoek liepen daar de laatste motoren van een tot honderd stuks gelimiteerde oplage van de ‘10th Anniversary Models’ – de serie om de 10e verjaardag van het merk te vieren – van de band. Als we naar de productieaantallen kijken, dan is de Polaris Ranger in Spirit Lake toch de topper. Deze vierwielige vierzitter, die voor alle soorten terrein geschikt is, noemen ze in de States een ‘Side-by-side-vehicle’. [Unterschriften bei kasten Seite 51 von link nach rechts, von oben nach unten]Chefdesigner Greg C. Brew heeft vroeger in Italië gewerkt. Daarom praat hij nu nog met zijn handen.Een nieuwe constructie: de Vision heeft een gegoten aluminium ruggengraatframe.Daarom kreeg de Vision zijn kuipwerk: de berijder zou eens koude knieën krijgen.Waarom zou je gierig zijn met metaal? In Osceola komen de big blocks op hun plek.Aan de voorkant krijgt een Vision zijn bekabeling. Daar achter wachten de modellen met de stalen wiegframes.Aan het eind van de band krijgt zo’n Vision nog een stevige poetsbeurt. [Seite 52]VEGAS JACKPOTMOTOR tweecilinder viertakt 50° V-motor, ketting aangedreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijf- of zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 101x 108/102 mmCilinderinhoud 1731/1634 ccMax. vermogen 71,3 kW (97 pk) bij 5.000 tpm 62,5 kW (85 pk) bij 4.750 tpmMax. koppel 153 Nm bij 4.000 tpm144 Nm bij 2.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monovering en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm, tweezuiger remklauw.[Unterschriften S. 52, oben]De breedste achterband uit de Victory-serie is niet in harmonie met de smalste voorband uit de lijn.[S. 52 unten]Lager zitten is onmogelijk en onnodig. Het windscherm is optioneel.

Lees meer over

BMW Harley-Davidson Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-