+ Plus

Lezerstest 2024 BMW-modellen

Veel nieuws op GS-front bij BMW dit jaar. Uiteraard was daar het nieuwe vlaggenschip, de R1300GS, maar de Duitse fabrikant verwelkomde daarnaast een nieuwe F900GS en F800GS. Reden temeer om met een tiental MotoPlus-lezers en -lezeressen een dag op pad te gaan met het volledige GS-gamma van BMW.

Naam: Anne de Blécourt
Leeftijd: 30 jaar
Beroep: octrooigemachtigde
Rijbewijs sinds: 2018
Eigen motoren: Yamaha FJR1300, Harley-Davidson Sportster Iron 883
Beoordeling: BMW R1250GS Adventure: 4 sterren / BMW R1300GS: 5 sterren / BMW F900GS Adventure: 3 sterren

“Ik startte de natte ochtend op de R1250GS Adventure. Voor mij toch nog de mooiste GS, al is de 1300 in het echt mooier dan op foto’s. Eerste indruk naast de motor: groot! Dat is fijn, ik ben 1,91 meter lang en hou van ruimte. De GSA verwent met veel beenruimte en een hoog en breed stuur. Het rijden is vooral ontspannen. De bediening en het sturen gaan licht en afstandelijk, bijna gevoelloos. Maar als je eraan went, kun je vast goed dansen met deze fiets, want wendbaar is hij zeker.
Dan de 1300. Ik heb gereden op de Trophy met sportvering en een luxe versie met de automatisch inzakkende vering bij stilstand en het elektrisch verstelbare windscherm. Om met die laatste twee zaken te beginnen: de inzakkende vering heb ik niet nodig, maar ik merk wel dat het zadel lager is als je stilstaat. Verder merk je er niks van, anders dan wat icoontjes op het dashboard. Precies goed dus. Het elektrisch verstelbare windscherm is kleiner dan op de 1250, maar werkt beter; betere bescherming en minder windruis. De 1300 voelt qua rijden ‘vleziger’, minder afstandelijk dan de 1250. De zithouding is wat actiever, maar iets minder ruim. Het motorblok lijkt qua gevoel op de 1250. Ze trekken beiden meer dan hard genoeg voor het rondje dat we deden. In de eerste, tweede en soms derde versnelling moet bij vol gas de computer aan de bak om het voorwiel aan de grond te houden. Dat merk je dan duidelijk. Beide hebben zeer goede remmen, die bij het eerste aangrijpen niet veel lijken te doen maar bij iets doorknijpen toch heel rap vertragen. Een fijne combinatie. De 1300 in de luxe variant was mijn dagfavoriet.
De F900GS Adventure. Deze heeft een meer gangbare constructie (lijnmotor met ketting i.p.v. boxer met cardan, conventionele voorvork i.p.v. telelever) en dat merk je. Zo duikt hij meer bij remmen, maar is aan de andere kant de versnellingsbak en vooral de quickshifter beter dan op de boxers. De zithouding is krapper dan verwacht. De Akrapovic uitlaatdemper klinkt beschaafd bij normaal rijden, maar rond 5.000 toeren komt er toch een leuke brom uit. Je merkt dat dit motorblok net even wat meer toeren nodig heeft dan de boxers om bokken te voorkomen, zo’n 2.500 toeren. De boxers heb ik niet voelen bokken, ook niet onder 2.000 toeren.”


Naam: Frans Stappers
Leeftijd: 47 jaar
Beroep: production engineer
Rijbewijs sinds: 1995
Eigen motoren: KTM 1290 Super Duke GT, BMW R50, Yamaha XT250

“De eerste brommer is de dikke groene 1300GS. Hoe start je zo’n ding eigenlijk? Mijn buurman helpt en een goed verzorgd TFT-scherm komt tot leven. Ik begin met knopjes drukken. Dat gaat redelijk intuïtief, al krijg ik rijdend niet ontdekt hoe ik terug moet naar softere vering. Zelf rij ik graag redelijk hard geveerd, maar BMW heeft (zover ik kan nagaan) daar te weinig stapjes in. De harde afstelling is echt een plank, wat bij harder remmen een beetje raar aanvoelt, omdat de motor niet duikt. Of je voor of achter remt, de elektronica vindt er het zijne van en bepaalt hoeveel en hoe hard elk wiel remt. Dat geldt ook voor gasgeven op nat, glad, modder en kiezels, dat gaat goed, ook in Dynamic. Perfect geregeld! De quickshifter is heerlijk om te hebben, maar vind ik lang niet in elk gebied smooth werken. Verder word ik verrast door de discotheek die bij 6.500 toeren aangaat of de alarmlichten die gaan knipperen bij harder remmen. Algemeen een heel goede motor.
De tweede is de kleinste van het stel, de G310GS. Goede remmen, goed sturen. Meekomen op kleinere wegen is echt geen probleem. Je moet gewoon wat harder werken dan op die zwaardere “luie wijve fietsen”. Maar eigenlijk is dat toch veel leuker? Je hebt ABS, maar al die andere hulptroepen van de ICT-afdeling zijn er niet en moet jezelf doen! Hier leer je mee motorrijden!
Eerlijkheidshalve moet je ook kijken wat je krijgt voor welk geld. We onderschatten vaak wat de funfactor per euro kan zijn. Ga je met je brommervriendjes allemaal op deze fiets op reis, dan heb je meer lol voor minder euri’s. Ik mis wel een beetje variatie in de zitpositie. Je zit vast op één plek, verzitten is niet mogelijk.
Ik sluit de dag af met de F80GS, dit is opstappen en fun maken! Langzaam “krantepieten” of hard poken, het maakt niet uit. Toeters en bellen van de ICT en quickshifter, alles is in de juiste mate voorhanden. Volgens mij kan iedereen op deze fiets aan zijn gerief komen. Windbescherming, vering, stabiel in een bocht, goede remmen. Keurig! Ik heb de 900 niet gereden, maar ik zou niet weten wat die nog beter moet kunnen doen.
Niks te zeiken dan? Jazeker! Bij dit soort prijzige motoren zou de Dynamic-modus gewoon standaard moeten zijn. Leuk dat verkooppraatje en het extra geld, maar BMW doet zichzelf tekort als het niet er niet gewoon op zit.”

niet onder voor de grote broers.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Lezerstest 2024 BMW-modellen

Lezerstest 2024 BMW-modellen

23 mei, 2024

Veel nieuws op GS-front bij BMW dit jaar. Uiteraard was daar het nieuwe vlaggenschip, de R1300GS, maar de Duitse ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-