+ Plus

Overzicht 2010 nieuws

Yamaha blijft geheimzinnig doen, maar de andere fabrikanten hebben hun kaarten, hun folders, open op tafel gelegd. En daar in zien we de modelserie voor 2010 die, ondanks zijn algemene terughoudendheid, toch een paar echte knallers toont. MotoPlus zet alles nog een keer op een rijtje. Voor het nieuwe jaar zijn er toch nog aardig wat nieuwe modellen gepresenteerd. En daarbij bestaat er nog een goede kans dat we binnenkort met een Yamaha FZ8, een Super Ténéré en misschien zelfs met zescilinder BMW verrast worden. Afgezien van de spektakelstukken als de nieuwe Honda VFR1200F en de verwachte Yamaha’s heeft de trend van de afgelopen jaren gewoon doorgezet: de initiatieven op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe motorfietsen en de invoering van nieuwe technieken komen meer van de Europese merken dan uit Japan. De meest sprekende voorbeelden daarvan komen uit de koker van BMW en Ducati. BMW scoort met de S1000RR, die in verschillende injectiemappings tractiecontrole en ABS op meerdere manieren met elkaar combineert. Ducati gaat met de Multistrada 1200 zelfs nog een stap verder door in het samenspel van elektronica ook verschillende, automatisch geactiveerde instellingen voor het rijwielgedeelte te betrekken. Omdat BMW al beschikt over Electronic Suspension Adjustment (ESAS) zal het niet lang meer duren voordat ‘das Haus’ ook die elektronica in een meer algemeen softwarepakket implementeert. BMW en Ducati zijn hier de trendsetters. Andere fabrikanten zullen vroeg of laat moeten volgen. De elektronische regelneefjes op het gebied van rijden en remmen gaan zich de komende jaren in ieder geval uitbreiden naar de onderkant van de diverse modelgamma’s en ook het aantal cruisers dat met ABS is uitgerust – een initiatief van Honda en Triumph – zal toenemen. Alleen de massale komst van tweewielige elektrische of hybride voertuigen zal nog wel even op zich laten wachten tot ze betrouwbaarder en goedkoper te produceren zijn. [Motorfietsen]APRILIA RSV4R “Het kan er alleen maar beter op worden.” Zo zou je de huidige stand van zaken voor de RSV4 R kunnen omschrijven. Bij de eerste perspresentatie liepen de demofietsen immers aan de lopende band stuk. Desondanks is zelfs de RSV4 in zijn basisvorm, dus zonder Öhlins vering en demping, zonder de verstelbare inlaatkelken en zonder carbon gevechtstenue, de meest opwindende motorfiets die je op dit moment kunt kopen.PRIJS: NL € 19.990,- / B € 17.490,- INFO: www.mototricolore.nl BMW R1200GS/ADVENTUREDe Yamaha Super Ténéré komt er aan, voor BMW een van de redenen om de immens populaire R1200GS/Adventure op te waarderen. De nieuwe cilinderkoppen hebben nu elk twee bovenliggende nokkenassen en daardoor konden de nokprofielen geoptimaliseerd worden. De boxer moet er iets meer vermogen en aanzienlijk meer koppel door krijgen. Of dat allemaal gelukt is lees je binnenkort in Motoplus.PRIJS: NL € 15.500,- / B € 13.850,-PRIJS ADVENTURE: NL € 16.990,- / B € 15.300,-INFO: www.bmw.nl DUCATI MULTISTRADA 1200/SEindelijk past de naam bij de motorfiets, want wat Ducati voor modeljaar 2010 als ‘Multistrada’ aanbiedt, is waanzinnig veelzijdig. Een beresterke V-twin, weinig gewicht, vier variabele set ups voor de motor en het rijwielgedeelte. De Multistrada is klaar om te reizen en te racen: als ‘Touring’ met zijkoffers en als ‘Sport’ met veel carbon. PRIJS: v.a. NL € 16.700,- / v.a. B € 14.990,-INFO: www.ducati.nl [VICTORY CROSS COUNTRY NIET] APRILIA SMV750 DORSODURO FACTORYElke keer wanneer Aprilia het ‘Factory’ label aan een model hangt, komen er betere en duurdere spullen op en aan. Dat geldt ook voor de meest recente Dorsoduro variant. Dat is een 92 pk sterke 750 cc machine in supermoto stijl. Naast de carbondelen en het speciale lakwerk (met onder andere rode framedelen) zijn er andere remklauwen aan boord en heeft de volledig instelbare achterschokbreker een extern oliereservoir.PRIJS: NL € 9.990,-/ B € INFO: www.mototricolore.nl BMW S1000RREr is al een hoop geschreven over BMW’s eerste supersport. Ook in Motoplus hadden we al een eerste test en daarom houden we het hier kort: de S1000RR heeft niet alleen een beul van een blok, maar is ook de eerste motor waarvan ABS en tractiecontrole onder één digitale hoed zijn gevangen. PRIJS: v.a. NL € 17.990,- / B € 15.850,-INFO: www.bmw.nl BMW R1200RTOok de RT heeft baat bij de dubbele nokkenassen. Maar waar de GS uiterlijk hetzelfde bleef, kreeg de RT een nieuwe kuip, een andere cockpit plus de schakelaars van de K1300 modellen. De reeks opties werd ook opgewaardeerd. De muziekinstallatie en ESA II zetten de zaak weer helemaal op scherp.PRIJS: NL € 18.400,- / B € 16.750,-INFO: www.bmw.nl BUELL LIGHTNING CITYX XB12SXHet doek voor Buell is intussen gevallen, maar toch verkoopt Harley-Davidson Benelux in 2010 nog nieuwe motorfietsen. De service en onderdelenvoorziening worden door Harley nog tien jaar gegarandeerd. Het enige nieuws van Buell voor 2010 is de CityX met zijn 1200 cc blok. PRIJS: NL € 12.695,- / B € 11.395,-INFO: www.buell.nl DUCATI MONSTER 696/1100 ABSHet belangrijkste nieuws: de grote en het kleine Monster zijn nu optioneel te koop met ABS. Daarnaast beperkte Ducati zich bij de 696 tot detailveranderingen: nieuwe hendels, andere cockpit. De 1100 werd opgewaardeerd met snoepgoed van Öhlins en kreeg lichtere wielen.PRIJS: v.a. NL € 8.790,- / v.a. B € 7.990,-PRIJS 1100 : v.a. NL € 12.500,- / v.a. B € 11.300,-INFO: www.ducati.nl DUCATI HYPERMOTARD 796Een Hypermotard als allemansvriend. Wie 1100 cc te veel vindt, kan nu een 796 cc exemplaar scoren. Het nieuwe blok is gebaseerd op een lichter carter en een selectie van onderdelen van de andere modellen. Het resultaat: lichter, iets minder vermogend en een beetje duurder. Als je naar een uitbundig ontwerp met praktische inzetmogelijkheden zoekt, dan is dit je fiets.PRIJS: v.a. NL € 9.790,- / v.a. B € 9.100,-INFO: www.ducati.nl DUCATI HYPERMOTARD 1100 EVO/SPZeven kilo minder gewicht, vijf pk meer vermogen. Dat zijn de bonuspunten van de herziene Hypermotard, waarvan de luxe uitvoering nu ‘SP’ heet.[KADERTJE]! Een actuele rij indruk van de nieuwe Ducati Hypermotard Evo/SP vind je op pagina 24 in dit nummer.DUCATI 1198 R CORSEAls je op zoek bent naar de ultieme V-twin eruptie, dan kom je goed weg met de sterkste 1198 variant. Die krachtpatser mobiliseert nominaal 180 pk en het koppel aan het achterwiel is 124 Nm. En met een eigengewicht van slechts 164 kilo is dat een explosieve cocktail. Het exclusieve driekleuren lakschema en de gesmede 18 liter aluminium tank maken het begeerlijke plaatje af.PRIJS: NL € 44.000,- / B € 38.800,-INFO: www.ducati.nl [HARLEY-DAVIDSON CVO FAT BOB NIET]HARLEY-DAVIDSON XR1200RDe rode veren zitten om nieuwe, instelbare achterschokbrekers met extern oliereservoir. De nieuwe voorvork is geheel instelbaar en de remschijven zijn nu zwevend gemonteerd. Kleine aanpassingen aan de olietank en het dry-sump smeersysteem maken het verhaal af.PRIJS: NL € 13.895,- / B € 12.395,-INFO: www.harley-davidson.nl HARLEY-DAVIDSON FAT BOY SPECIALVolgens Harley is deze dikkerd ‘de oermoeder van alle cruisers’. En Harley presenteerde die motor al twintig jaar geleden. Nu is er de verlaagde en donker gekleurde ‘Special’. Maar natuurlijk is hij wel up to date met zijn1584 cc motor met balansassen, een geoptimaliseerde zesbak en een alarminstallatie. PRIJS: NL € 23.295,- / B € 20.495,-INFO: www.harley-davidson.nl [HARLEY-DAVIDSON DYNA WIDE GLIDE NIET]HARLEY-DAVIDSON ELECTRA GLIDE ULTRA LIMITEDHij zou zo bij de Blues Brothers weg kunnen komen, Want hij heeft een ‘politieblok’. De 1690 cc motoren werden tot nu alleen voor overheidsdiensten gemaakt. Verder is er een hoop luxe aan boord en kreeg de motorfiets de gewone updates: de bak is aangepast, het uitlaatsysteem en de remcilinders zijn gewijzigd.PRIJS: NL € 32.695,- / B € 28.795,-INFO: www.harley-davidson.nl [CVO SOFTAIL CONVERTIBLE NIET]HONDASHADOW RSSHADOW BLACK SPIRITSHADOW 750 SPIRIT ABSSHADOW 750 ABSDe 750 cc Shadow-serie is een kwartetspel. De verschillen zitten hem in het onbevangen gebruik van wat verschillende aanbouwdelen. De standaard Shadow is nog het meest een gewone cruiser. De Spirit met zijn grote voorwiel heeft chopper looks en ze hebben allebei ABS. De puristische RS en de verregaand in het zwart geklede Black Spirit remmen weer zonder ABS.PRIJS: v.a. NL € 9.450,- / v.a. B € 7.790,-INFO: www.honda.nl HONDA FIREBLADE C-ABSIn zijn derde modeljaar komt de SC59 aan de start met 7% meer roterende massa, nieuwe kleuren en kleine veranderingen aan het achterlicht, het achterspatbord en de kentekenplaathouder. De ‘vlektyfus’ op de uitlaatdemper wordt door een schild aan het oog onttrokken. PRIJS: NL € 18.299,- / B € 16.290,-INFO: www.honda.nl HONDA CBF1000FDe jongste generatie CBF1000 krijgt een ‘F’ achter zijn naam. Dat betekent dat de motor nu geen stalen, maar een aluminium frame heeft. Andere verschillen met de gewone CBF die voorlopig gewoon ook in productie blijft: negen pk meer vermogen, een grotere tank en een nieuwe cockpit.PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b. INFO: www.honda.nl HONDA VFR1200FEindelijk is het zo ver! V4 en VFR-fans kunnen zich verheugen op Honda’s nieuwe sport/toerfiets vol noviteiten! 173 V4-pk’s verpakt in hypermodern gelaagd kuipwerk met een zeer opvallende koplampconstructie. Interessant is ook het optionele Dual Clutch Transmission, waarmee je halfautomatisch kunt schakelen.PRIJS: v.a. NL € 16.990,- / B n.n.b.INFO: www.honda.nl HONDA VT1300CX FURYHij lijkt op een chopper van het zuiverste water. Helaas, overal waar je op klopt, hoor je het doffe ‘toktok’ van plastic. Maar de VT rijdt goed en trekt veel aandacht. Ook van mensen die niet gek op tupperware zijn.PRIJS: NL € 16.690,- / B n.n.b. INFO: www.honda.nl HUSQVARNA 630SMSWie de 610 i.e. kent, kent de 630SMS ook al aardig. Maar de motor maakt het verschil. Die heeft door zijn 2 mm groter boring nu een cilinderinhoud van echt 600 cc. En dankzij de moderne kop met dubbele nokkenassen op het carter van de 610 ook nog eens 57 pk.PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b.INFO: www.motomondo.nl [HYOSUNG GT250I NAKED NIET]KAWASAKI VERSYSVersys. Wegbanden. Dat is duidelijk. Maar ook veerwegen die bijna onder een enduro zouden kunnen. Een pittige motor en een goed stel remmen maken de motorfiets compleet. En de term ‘funbike’ doet hem ernstig te kort, want de Versys voelt zich namelijk overal op zijn gemak. Van autosnelweg tot op steenslagpistes en van toeren tot vegen, met de Versys doe je gewoon wat je wilt.PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b. INFO: www.kawasaki.nl KAWASAKI Z1000Alleen de typeaanduiding is een eerbetoon aan het verleden. Verder is de Z1000 helemaal nieuw. Nieuwe, opvallende en vooral naar voren gerichte looks, nieuw frame en uiteraard een vernieuwd blok, dat nu goed is voor 138 pk’s. Waar de Z1000 voorheen schaap in wolfskleren was, is het anno 2010 een wolf in wolfskleren. PRIJS: NL +/- € 13.000,- / B n.n.b.INFO: www.kawasaki.nl KAWASAKI ZX-10RTotdat de nieuwe BMW verscheen, was de ZX-10R de sterkste 1000 cc supersport. En omdat er verder niets mis mee is, kreeg hij voor 2010 alleen een andere stuurdemper, een gewijzigd schakelmechanisme en een nieuwe uitlaat. De kuip is vanaf nu twee- in plaats van driedelig. PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b.INFO: www.kawasaki.nl KAWASAKI 1400GTREen snelle, riant uitgeruste toerfiets met een nieuwe kuip, tractiecontrole, een integraal remsysteem en een ABS.[KADERTJE]! Hoe de 1400GTR het tegenover de concurrentie doet, kun je lezen vanaf pagina 18 in dit nummer.[KTM 690 SMC NIET]KTM 690 DUKE REr is bijna geen KTM te bedenken waar geen veredeld R-model van te maken is. En de Duke verdient die aanpak zeker. Net als de andere R-modellen heeft ook de Duke een oranje frame. In het frame hangt een tot 690 cc vergrote motor met een vette 70 pk. Andere extra’s zijn: een anti-hop-koppeling, een voorvork met een hoogwaardige afwerklaag en carbon spatborden.PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b.INFO: www.ktm.nl KTM 1190 RC8R AKRAPOVIC/RED BULL REPLICADe RC8R op zich is een riant uitgeruste supersport. De gelimiteerde racereplica met zijn fantastische lakwerk, hoogwaardige voorvork en racekit maakt het verhaal helemaal af. En met de Akrapovic uitlaat is hij goed voor 180 pk.PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b.INFO: www.ktm.nl[KTM 990 SUPER DUKE R NIET]MOTO GUZZI NORGE GT 8V”Bijna als die van een auto.” Zo beschrijft Moto Guzzi de vermogens- en koppelkromme van haar toeristische V-twin met nu dus vier kleppen per cilinder. De winst zou hem voornamelijk in het andere uitlaatsysteem zitten. Verder werkten ze in Mandello aan de kuip om de bemanning nog beter tegen weer en wind te beschutten. De afstelling van het rijwielgedeelte werd ook nog veranderd. We zijn dus benieuwd.PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b.INFO: www.mototricolore.nl MOTO MORINI GRANFERRODe Granferro van Moto Morino is onmiskenbaar een supermoto met zijn straatbanden, lange veerwegen en breed endurostuur. Maar toch is de Granferro gebaseerd op de ‘Sport’ en met veel noeste arbeid en aandacht voor detail is het blok er sterker en zelfs zuiniger op geworden. PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b.INFO: www.mototricolore.nl MV AGUSTA BRUTALE 990REen Brutale op pantoffels? Zeker niet. Maar de nieuwe 990R is niet alleen veel prettiger in de omgang dan zijn grote broer, maar ook gebruiksvriendelijker dan alle voorgaande Brutales. En daarmee is de heethoofdige schoonheid met de totaal herziene motor en het nieuwe rijwielgedeelte ook gewoon inzetbaar geworden. Toch handig. PRIJS: NL € 17.700,- / B € 15.700,-INFO: www.motomondo.nl MV AGUSTA BRUTALE 1090RRDe Brutale voor echte mannen? Toch wel. Het verschil met de lichtere uitvoering is duidelijk merkbaar. In praktijk zit er maar 5 pk verschil tussen, maar het stugger afgestelde rijwielgedeelte, de monoblock remmen en duidelijk meer kracht in het middengebied geven toch een veel ‘Brutaler’ gevoel.PRIJS: NL € 21.700,- / B € 18.800,-INFO: www.motomondo.nl MV AGUSTA F4 1000RGelukkig ziet de F4, MV Agusta’s absolute topper, er nog net zo mooi uit als altijd. Nog gelukkiger is het feit dat hij technisch helemaal vernieuwd is. Nu weer gewoon met 1000 cc, maar met variabel inlaattraject, dubbele injectoren en tractiecontrole. Het gewicht ging omlaag en de handelbaarheid werd beter.PRIJS: NL € 21.700 / B € 18.800INFO: www.motomondo.nl [RIEJU TANGO 250 NIET][SUZUKI RMX450Z NIET]SUZUKI INTRUDER M800Alles nieuw op en aan de M800? Nee hoor. Detailzorg en kleinigheden, daar gaat het om. Het koplampkuipje lijkt nu op dat van de grote broer en op de veranderde passagiersplaats moeten nu ook grotere mensen goed zitten. En ook de berijder kreeg meer ruimte.PRIJS: NL € 8.499,- / B n.n.b.INFO: www.suzuki.nl SUZUKI BANDIT 1250A/GSX1250FAWat een verschil maakt zo’n koplamp! Met die nieuwe neus komt de basis Bandit een stuk vlotter en wat minder klassiek over. De een zal het mooi vinden, de ander niet. Toerrijders kunnen vast nadenken over de nieuwe GSX1250FA. Die komt er aan met volle kuip, verstelbare spoilerruit en –optioneel- met zijkoffers en een topkoffer.PRIJS: NL € 9.999,- / B n.n.b.PRIJS GSX1250FA: NL € 11.999,- / B n.n.b. INFO: www.suzuki.nl [VICTORY HAMMER EIGHT BALL EN KINGPIN NIET]TRIUMPH ROCKET III ROADSTERHet onbetwistbare superlatief van een cruiser. Het apparaat schudt uit 2,3 liter cilinderinhoud net zoveel vermogen en koppel als twee Harley’s dat doen. Voor 2010 werden niet alleen wat dingen op motorisch gebied aangepakt, ook de ergonomie is veranderd en daardoor zit de raketpiloot nu minder ver naar achteren geleund. ABS is nu standaard. PRIJS: NL n.n.b. / B n.n.b.INFO: www.triumph.co.uk/holland YAMAHA XJ6 DIVERSION FHeeft dat nut? Jawel hoor! Met zo´n mooie kuip zien we de tweede, nu van een volle kuip voorziene, Diversion graag op de weg komen. Zelfs ondanks het feit dat alles onder de nieuwe jas bij het oude bleef. Vanaf nu is de XJ6 Diversion ook volledig inzetbaar als dagelijks vervoer.PRIJS: NL € 8.999,- / B n.n.b.INFO: www.yamaha-motor.nl YAMAHA YZF-R6Radicaal, radicaler, R6! Blijft deze driftkikker bij de les ondanks het feit dat hij na zijn meest recente update 5 pk kwijtraakte? Vermoedelijk wel, want sportieve rijders zullen het beloofde extra vermogen in het middengebied vast waarderen. Maar over de langere uitlaatdemper lopen de meningen uit een.PRIJS: NL € 12.999,- / B n.n.b. INFO: www.yamaha-motor.nl YAMAHA FZ1Nog een duik in de duistere wereld van de mapping en vermogensontplooiing. Het ontbrak de FZ1 immers nooit aan absoluut vermogen. Maar vette power in het midden toerengebied? Daar heeft men dit jaar van alles aan willen veranderen door de injectie aan te passen. Voor de rest bleef alles bij het oude.PRIJS: NL € 13.499,- / B n.n.b.INFO: www.yamaha-motor.nl [ZERO S EN 125-ER NIET].

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-