+ Plus

Occasion: Yamaha FZ6

Wat te doen met een uitgerangeerd Yamaha R6-motorblok dat na twee jaar al weer te langzaam is om te winnen in de Supersport 600-klasse? Terugtunen en in een ´alleskunner´ stoppen! Om zo nog járen dienst te kunnen doen en plezier te leveren.Het overkwam de Fazer, die daarmee de schrik van de concurrentie werd. In 1998 toen hij als FZS600 met het afgeroomde motorblok van de YZF600R Thundercat ´op de parkeerplaats náást het circuit´ verscheen en in 2004 als FZ6 Fazer, de opvolger van de FZS met teruggebracht R6-blok. Een gouden idee destijds in 1998. De ontwikkelingskosten en machinekosten om het Thundercat-blok te kunnen produceren, waren al lang uitgegeven en naar verwachting terugverdient. Dus konden er van dat blok zo nog enkele tienduizenden stuks worden gemaakt, puur en alleen tegen productiekosten. Bij Yamaha voegde men er een relatief simpel stalen buizenframe, eenvoudige voor- en achtervork, standaard remmerij en andere semi-budget materialen aan toe en creëerde zo: 1. Een absoluut goedkope motorfiets.2. Een makkelijk toegankelijke motorfiets.3. Een prima rijdende motorfiets.4. Een zeer goed verkopende motorfiets.De FZS600 Fazer werd van meet af aan zeer goed ontvangen door zowel pers als publiek en geroemd om zijn betrouwbaarheid, eenvoud, kracht en pracht. Echter, de emissiedruk dreigde roet in lucht en eten te werpen. Euro2 was in gegaan en de inmiddels good old FZS kon met zijn carburateurs niet meer aan de milieueisen voldoen. Ach, was niet erg, want ondanks een vooral optische update in 2002, was een echte nieuwe Fazer op basis van het geïnjecteerde R6-blok welkom. Het Fazer-imago was door de jaren heen misschien toch wat stoffig geworden en het werd tijd voor een wat moderner en hoogwaardiger model.En daar stond hij dan in 2004: de FZ6 Fazer. Vanaf de eerste pennenstreek tot de montage van de laatste schroef helemaal nieuw. Gedurfd en gewaagd ook. De vormgeving is wellicht wulps te noemen, de lijnen sierlijk, van het redelijk effectieve kuipje tot de vorm van de benzinetank en het kontje met buddyseat voor twee. Ook werd er eindelijk afscheid genomen van de fantasieloze driespaaks gietwielen die jaren lang uniform dienst hadden gedaan in zowat elke motorfiets die uit Japan kwam. Uitlaatdempers in het kontje en hup, een welhaast revolutionaire Japanner voor de gewone man stond te trappelen van ongeduld om het asfalt te betreden. Samen met een kaal broertje, die geen Fazer mocht heten maar alleen FZ6. De naked had een koplamp mee gekregen die bevestigde wat MV met de Brutale al bewezen had: een koplamp hoeft niet saai en rond te zijn.In Nederland werd ‘ijs en wederdienend’ (lees: regen en wind trotserend) de Fazer het best verkocht van de twee. En wederom góed verkocht. Een bewijs dat het principe van de eenvoud – hoewel een beetje verlaten – een goed uitgangspunt kan zijn voor een succesvolle motorfiets. De FZ6 blinkt uit in allround eigenschappen en rijgemak voor een meer dan acceptabele prijs. Minder acceptabel daarbij is dat het échte vermogen pas boven de 10.000 tpm vrijkomt, wat voorkómt dat het schakelpedaal (en de kunstig dóór het frame lopende schakelstang) ´vast gaat roesten´. Ook minder is de injectie die zowel een aan/uit karakter bij gas open/dicht heeft als een vertraagde gasaanname bij ‘meer gas’ en de gewenste acceleratie een fractie van een seconde uitstelt. Relatieve kleinigheden, die het aangezicht van de FZ6 door de jaren heen niet dramatisch hebben kunnen verstoren.Drie jaar na de introductie van de eerste FZ6 wordt de serie uitgebreid met de S2. De bestaande FZ6 bleef nagenoeg ongewijzigd, maar het vermogen werd naar 78 pk teruggebracht. De acceleratie tot 8.000 is verwaarloosbaar, daarboven loopt de nieuwe bij de oude weg en de snelheidscontroleur te grijnzenPLUSAlleskunnerStabielRijgemakStuurgedragMINVermogensontplooiingVersnellingsbakGasreactie Koppeling!Veel motor voor niet te veel geldEén van de eerste Yamaha´s met ABSTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, injectie, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zes versnellingen, ketting.Boring x slag 65,5 mm x 44,5 mmCilinderinhoud 600 ccCompressie 12,2 : 1Max. vermogen 72 Nm (98 pk) bij 12.000 tpmMax. koppel 63,1 Nm bij 10.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, enkelzuiger remklauw (ABS optioneel voor de Fazer), banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 25°, naloop 98 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte 815 mm, tankinhoud 19,4 liter, volgetankt gewicht 208 kg.MODELGESCHIEDENIS2004Introductie van de FZ6 (Fazer) als opvolger van de FZS600 Fazer. Met teruggetuned R6-blok, gegoten aluminium frame, modern design en uitlaatdempers in de kont. Evenwijdig aan de Fazer wordt de kale FZ6 geïntroduceerd. Alle FZ’s hebben een grijs frame.2005Er komen nu ook FZ’s op de markt met een zwart frame. Die hebben de lettertoevoeging S.2006De FZ6 Fazer wordt optioneel met ABS aangeboden. 2007Wat ingewikkelde modelwijzigingen. De oude vertrouwde FZ6 (Fazer) wordt teruggetuned naar 78 pk en krijgt het zadel van de hierna te benoemen S2. Verder verandert er helemaal niks, behalve dat de Fazer niet via de officiële kanalen naar Nederland komt. De kale dus wel. Daarmee wordt de FZ6 in Nederland een echt opstapmodel die als enige FZ6 met steun van de importeur naar 34 pk terug te tunen is. Daarnaast komt er een gewijzigd model die dus de lettertoevoeging S2 krijgt, vanwege…het zwarte frame. De S2 krijgt een andere, beter bij het frame passende en lichtere achtervork. Daarnaast heeft de kuip een andere en aërodynamisch betere vorm, de buddy wordt iets smaller voor beter bodemcontact bij stilstaan. De duovoetsteunen zakken 2 cm, de remklauwen komen van de FZ1. Tot slot: de S2 heeft weer een afleesbare toerenteller. Voor alle modellen vanaf 2007, de FZ6, FZ6 S2 en FZ6 S2 Fazer dus, geldt dat ze door de Nederlandse Yamaha importeur alleen met ABS ons land binnen komen.2008Voor de 78 pk-uitvoering wordt in Duitsland een ´de-terugtuneset´aangeboden voor € 50,- om het vermogen naar de oorspronkelijke 98 pk op te krikken.AANKOOPTIPSVeel tips kunnen we niet geven, omdat er weinig op de FZ6 aan te merken valt. Enerzijds omdat het gebruikte blok al lang genezen is van zijn kinderziektes, zo hij die al gehad heeft. Anderzijds heeft de FZ6 bewezen betrouwbaar en degelijk te zijn. In het begin is er een terugroepactie geweest in verband met problemen met de gasklepsensor. Vraag bij de Yamaha-dealer dus na of de fiets van jouw interesse de update heeft gehad. Verder kun je het beste opteren voor een uitvoering met ABS. Nu er een ´opvoerkit´ voor € 50,- te koop is, waarmee je een ´oude´ FZ6 (v.a. 2007 dus) weer op 98 pk kunt krijgen, kun je overwegen een grijs geïmporteerd exemplaar aan te schaffen of deze zelf uit (bijvoorbeeld) Duitsland te halen voor weinig geld. Let op: niet ABS-exemplaren vanaf 2007 zijn per definitie grijs geïmporteerde machines. Daar mankeert in principe niets aan, maar het is dat je het weet. Dat geldt ook voor de volgende opmerking: een officieel geïmporteerde, maar als overjarig verkochte FZ6 Fazer met ABS van het bouwjaar 2006 is alleen van een grijs geïmporteerde FZ6 Fazer van 2007 met ABS te onderscheiden door de nieuwe buddy (en boven 10.000 tpm voelbaar, tenzij de vorige eigenaar onlangs € 50,- gespendeerd heeft aan…)Snap je het allemaal nog? Geeft niet, want je bent ongetwijfeld niet de enige. Tot slot deze: wanneer je hoe dan ook een 98 pk fiets wilt, kijk dan op de kentekenpapieren voordat je de deal sluit!MARKTSITUATIEDe FZ6 is nog maar kort op de markt. Ondank dat, is het aanbod occasions enorm. Dat heeft niets te maken met ontevredenheid, maar met het feit dat het een veel verkochte motorfiets is. 2004-exemplaren moeten doorgaans tussen de € 5.250,- en € 6.000,- opbrengen, voor een 2005-model wordt minimaal € 5.800,- en maximaal € 6.500,- gevraagd. Heb je een 2006-fiets voor ogen, dan moet je rekenen op een verkoopprijs uiteenlopend van € 6.250,- tot € 7.250,-, voor een FZ6 S2 Fazer (uit 2007 dus en vrijwel het enige FZ6 S2-model dat gebruikt aangeboden wordt) moet je om en nabij € 8.000,- ophoesten.Dan levert de Nederlandse importeur ook nog een aangeklede FZ6 Fazer, de Grand Tour, maar die lijkt niet erg goed aangeslagen te zijn (of niemand wil er van af). De enige GT met verhoogde ruit, topkoffer en volle kuip die wij te koop vonden was van het jaar 2007 en moest € 8.250,- opleveren.De door ons gefotografeerde FZ6 Fazer stond te koop bij Motoport in Stadskanaal (www.motoportstadskanaal.nl). Stond dus….Maar voor de geïnteresseerden staan er inmiddels wel 2 S2 Fazers: een rode met 7300 op de teller voor € 7.790,- en een zwarte met (jawel) 2069 op de klok, waar € 8.699,- voor gevraagd wordt. Telefoon: 0599-612233.ALTERNATIEVEN[Bild: HEVP179_20080704145304]HONDA CB600 HORNET Ondanks dat het (zeker vanaf modeljaar 2007) meer een agressieve streetfighter dan een goedmoedige allrounder is: het uiterlijk is opvallend genoeg en de basis is op dezelfde leest geschoeid als de FZ6 in kale vorm. De Hornet heeft een teruggetuned CBR600RR-blok. Wat de Honda-ingenieurs in tegenstelling tot hun Yamaha collega´s wél voor elkaar hebben gekregen, is een vermogensafgifte die veel gelijkmatiger verloopt dan bij de FZ6. Het vermogensgat tussen 5.500 en 10.500 tpm van de Yamaha wordt door de Hornet met gemiddeld 8 paarden en 6 Newtonmeters opgevuld. Dat is veel. En ook weer vreemd, want juist een vermogensexplosie, een schop in de rug, een extra boost bij 10.000 tpm zou veel beter bij het woeste uiterlijk van de Hornet passen dan bij de FZ6!TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 599 cc, 102 pk, 64 Nm, aluminium frame, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17, 180/55ZR17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 199 kg. PLUS(Combined Braking System) remmenRegeling ABSVersnellingsbakComfortBreed inzetbaarMINLastwisselreactiesWeinig sensationele vermogensafgifte[Bild: AGRNDRF00D_C]KAWASAKI Z750 Dan de Z750, vanaf 2007. Niet alleen omdat we de oude Z750 de volgende keer behandelen, maar ook omdat de nieuwe Z750 veel meer een eigen identiteit heeft, een opvallend kleurschema en niet in de laatste plaats, omdat hij net als de andere alternatieven ABS (als optie) heeft.De Z750 anno 2007 heeft zijn imago van de wat fletse, geminimaliseerde Z1000 van zich af geschud, hoewel hij nog steeds een versimpelde Z1000 is. Maar hij oogt nu minstens zo woest, venijnig en ledig als zijn grote broer. Absoluut nijdiger dan de FZ6, maar de rijeigenschappen tonen verrassend veel overeenkomsten. Afgezien van het vermogen waar de Z750 vooral in het middengebied veel, heel veel van heeft, komen het rijgemak, de onbekommerdheid en de wenbaarheid aardig overeen. Van de gewichtige aanduiding op de weegschaal merk je op de weg vrijwel niets. PLUSEen 750 voor de prijs van een 600StabiliteitInjectiePrijsMIN Gewicht(Zit)comfortStuurprecisieTECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 748 cc, 108 pk, 78 Nm, stalen brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17, 180/55ZR17, tankinhoud 18,5 liter, volgetankt gewicht 219 kg. [Bild: ZiexkhnHsP_GSR600_YKV_1]SUZUKI GSR600 We kiezen voor de GSR, ondanks dat hij pas tweeënhalf jaar uit is. Ten eerste omdat de FZ6 het supereenvoudige ontstegen is en de Bandit 650 niet. Ten tweede omdat ook het blok van de GSR afgeleid is van een supersport, de GSX-R600. Ten derde vanwege de opvallende, gewaagde styling, die het best te omschrijven is als die van een kleine B-King. Met vier uitlaatpijpjes in het kontje, waarvan er twee richtingaanwijzer zijn. Met eveneens naadloos aluminium frame en een even onberispelijke achtervork. Een strak blok, vijandige aanblik, maar nog steeds slaapverwekkende driespaakswielen en doe-maar-gewoon-dat-is-goed-genoeg conventionele voorvork. TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 599 cc, 98 pk, 65 Nm, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17, 180/55ZR17, tankinhoud 15 liter, volgetankt gewicht 203 kg. PLUSRemmenTemperamentVermogensontplooiingComfortabelMINLastwisselreactiesZachte veringStuurprecisieHandelbaarheid[Bilder + Unterschriften][Opener: Yamaha CB-3145, kein Unterschrift][Detailbilder][Yamaha CB-1097]Het hart van de FZ6 heeft sportieve roots, de YZF-R6.[Yamaha CB-1094]De eerste toerenteller blinkt niet uit als het om afleesbaarheid gaat. [Yamaha CB-1075, ohne Unterschrift]

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki Yamaha FZ6

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-