+ Plus

Occasion: Yamaha Dragstar 1100

Schokkend was de introductie van de XVS1100 Drag Star in 1999 geenszins. Sterker: de trend van custom naar cruiser was al veel eerder ingezet en de concurrentie was al dik aan het verkopen voordat het merk MET de drie gekruiste stemvorken op dezelfde toonhoogte zat. Niet schokkend dus, maar toch blijkt bij een nadere beschouwing van de XVS1100 Drag Star dat Yamaha het wel anders deed dan anderen bij het maken van een lange en lage cruiser. Ten eerste deed Yamaha niet mee aan de al dan niet verkrampte (en al dan niet: min of meer geslaagde) pogingen om Harley-Davidson te imiteren qua uiterlijk of blokopbouw. Ten tweede gebruikte Yamaha als enige Japanse concurrent een luchtgekoeld blok met simpelweg twee kleppen per cilinder. Logisch omdat ze voortborduurden op het (betrouwbare) blok van de Virago, slim omdat ze door het weg laten van een radiator de blokhoek wat groter konden houden en zo de meeste ideale cilinderhoek van 90° benaderden. Die 75° waren gunstig voor een trillingsarme loop, zonder dat daar een balansas voor nodig was. De luchtkoeling was een plus, omdat een luchtgekoeld blok esthetisch veel fraaier is dan een vloeistofgekoeld blok. Geen ontsierende waterslangen, radiator, slangenklemmetjes, waterpompen, ventilatoren en andere koelelementen. Maar wel de aanwezigheid van goudeerlijke koelribben. Anders ook was de keuze van de cilinderinhoud. Waar Kawasaki en Suzuki kozen voor een kleine 800 en een grote 1500 voor hun cruisers, had Yamaha een stootkussen nodig tussen de XVS650 Drag Star en de toen nog leverbare XVZ1300 viercilinder Royal Star. En die kwam er dus in de vorm van de 1100 Drag Star. In 1999 als ´new age´ cruiser, een jaar later ook als ´classic´. Zoals gezegd met dat blok van de 1100 Virago, maar op een aantal punten aangepast. Het kreeg dikkere carterwanden om minder mechanische geluiden voort te brengen, het kreeg lichtere zuigers en drijfstangen om minder trillingen te veroorzaken en vooral meer chroom om als een ster te schitteren en blinken.Er werd buitengewoon veel aandacht aan de afwerking besteed en dat maakte de fiets een lust voor het oog. Goedkoop werd de motor daar niet van, maar voor de liefhebbers was dat kennelijk geen punt gelet op het feit dat de Drag Star bijna tien jaar in nagenoeg ongewijzigde vorm in productie is geweest. Voor de occasionkoper is het prijsverschil ten opzicht van de concurrentie na een aantal jaar voor het overgrote deel verdwenen. En omdat de XVS1100 in de loop der jaren dezelfde gebleven is, kun je in het geval je een occasion koopt van het uitgespaarde geld rijkelijk shoppen in het officiële accessoireaanbod van Yamaha. Om je droomfiets nog meer te laten schitteren.PLUSAfwerkingGebruikte materialenOfficieel accessoireaanbodEchte koelribbenMINPlaats contactslotZitcomfortLuide klak van 1 naar 2MODELGESCHIEDENIS1999Introductie van de Yamaha XVS1100 Drag Star met typeaanduiding VP052.2000Introductie van de Drag Star Classic (VP055). Groter en anders gebogen stuur, treeplanken met hak/teen schakeling, bredere en langere spatborden, 16 inch voorwiel met bandenmaat 130/90-16 (standaard 110/90-S18), voorvorkcovers en andere tellereenheid. Andere koplamp en achterlicht.2001Nieuw typeplaatje voor de XVS1100 (VP057), waarvan de cilinderkoppen veranderd worden en een secundair luchtsysteem voor schonere uitlaatgassen moet zorgen. Tevens grotere koplamp.2002De standaard Drag Star verlaat de markt, de Classic blijft over.2003Weer een nieuwe typeaanduiding: VP161. Nu met ongeregelde katalysator, verbeterde carburatie en andere ontstekingsunit, zijstandaardbeveiliging, alarmlichten en automatisch dimlicht.2007 Einde productie, de Drag Star Classic wordt opgevolgd door de XVS1300 Midnight Star.TECHNISCHE GEGEVENS (2000) MOTOR luchtgekoelde 75° tweecilinder V-motor, enkele bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder, carburateurs, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 95,0 x 75,0 mmCilinderinhoud 1.063 ccCompressie 8,3 : 1Max. vermogen 45,6 kW (62 pk) bij 5.800 tpmMax. koppel 85 Nm bij 2.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe van ronde buis, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm met tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm met tweezuiger remklauw, bandenmaten 130/90-16 en 170/80-15.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.640 mm, balhoofdhoek 57°, naloop 136 mm, veerweg voor 140 mm, veerweg achter 113 mm, zithoogte 680 mm, tankinhoud 17 liter, rijklaar gewicht volgetankt 277 kg. [Albert Ensing nog noemen????]AANKOOPTIPSWat kan het leven van een cruiser eenvoudig en aangenaam zijn. De 1100 Virago kende geen problemen en dus bestaan die er bij het doorontwikkelde XVS1100 Drag Star blok ook niet. Niet voor niets werd er aan het blok uit 1986 in 22 jaar tijd nagenoeg niets veranderd. Het blok geniet een grote mate van betrouwbaarheid, is slijtvast en houdt het makkelijker 100.000 km vol dan de berijder. Dat betekent dat je bij de aanschaf van een Drag Star eigenlijk alleen op de uiterlijke staat hoeft te letten: de weerspiegeling van het chroom, de glans van de lak en de aanwezigheid van op prijs gestelde accessoires. Verder ´hoe lang nog tot de volgende onderhoudsbeurt´ en de staat van de banden, waarbij gelet op vermogen en gemiddelde jaarkilometrage de banden eerder op zijn vanwege ouderdom dan door een te geringe profieldiepte (let op de DOT code). `Onze´ Drag Star Classic staat te koop bij Ensing Motoren in Apeldoorn. Het gaat hier om een Amerikaans exemplaar, wat het voordeel heeft dat er in de lak op de tank heel gedistingeerd een vlammenmotief bewerkt zit en misschien voor sommigen het nadeel dat de machine gegoten wielen in plaats van gespaakte heeft. De koffers, de sissy-bar en het schermpje zijn extra´s. De Ster moet € 5.250,- kosten en heeft 11.730 kilometer gereden. Voor meer informatie: Albert Ensing, telefoon 055-323 07 90 of albertensing@ensingmotors.nlMARKSITUATIEHet is volop winter en het lijkt erop dat er meer Yamaha Snowmobiles te koop staan dan Starmobiles. Maar misschien kun je nu van winterprijzen profiteren. De prijzen beginnen zo rond de € 6.000,-. Voor dat bedrag kun je een XVS tegen het lijf lopen uit 2002 met 20.000 op de klok, één uit 2000 met 18.000 kilometers, maar net zo makkelijk een 2003-model met net geen 15.000 op de teller. Andermaal is de uiterlijke staat en die van de slijtagedelen, het ´net wel of nog net niet een beurt gehad hebben’ misschien wel het belangrijkst. Om aan te geven dat er eigenlijk geen lijn in de prijzen te ontdekken is: er wordt ook een XVS uit 2000 aangeboden, waar ´zomaar´ € 1.000,- meer voor gevraagd wordt dan die uit 2003, terwijl er zo op het eerste gezicht geen verschil te ontdekken valt….Wil je een Ster die nog geen 10.000 kilometer heeft geschitterd, dan moet je denken aan een bedrag vanaf € 8.000,- waarbij je puur rationeel eigenlijk een dief van eigen portemonnee bent gelet op de kilometerprestaties van de XVS.[Beeld: avas_16274_]STERRENMIXNaast de XVS1100 Drag Star heeft Yamaha nog veel meer sterren laten schijnen. Zo is er ook een 650 Drag Star gemaakt en naar Nederland gevallen. Elders in Europa rijden er ook Drag Stars rond met 125 cc, 250 cc en 400 cc. Maar daarmee is de sterrenparade niet ten einde. Nog lang niet. Er volgen nog de al eerder genoemde (en vanwege vier cilinders eigenlijk buiten de melkweg vallende) Royal Star 1300, de tweecilinder 1300 Midnight Star (foto), tegenwoordig de Dark Star (en jawel: ook in 950 cc en 1900 cc uitvoering), de Wild Star 1600 en tot slot de Road Star 1700. ALTERNATIEVENEen iets lastiger verhaal dan je in eerste instantie zou verwachten. Honda had een direct en duidelijk alternatief in de vorm van de Honda VT1100C3 Aero. Maar Suzuki en Kawasaki hebben nooit een 1100 custom/cruiser in het programma gehad. Dus wordt het kiezen tussen de Kawasaki VN800 (met ketting) of de VN1500 (met cardan) en de Suzuki VL800 Volusia (wel met cardan) of de VL1500 Intruder. We kiezen voor de kleinsten, omdat die qua vermogen en rijklaargewicht dichter bij de XVS1100 zitten dan de zwaardere.[Beeld: MVT111998SBA]HONDA VT1100C3 AERODe VT1100 Shadow was een custom, de VT1100C2 Ace de eerste classic cruiser, en alsof die nog niet retro genoeg was, kwam Honda in 1999 met de VT1100C3 Aero. Een nog dikkere voorband (140 mm), spaakwielen met heuse ´white wall´ banden, een nog langere wielbasis, nog grotere spatborden en fishtail uitlaten deed de tijd nog langer geleden stilstaan. ´Geïmiteerd´ was de Harley-blokhoek van 45°, eigenzinnig de drie kleppen per cilinder en de stereo achterschokbrekers. Het wat magere vermogen van de Ace werd met 7 pk iets opgekrikt en kwam zo wat dichter in de buurt van de 1100 Drag Star. Voor wie het vooral om het jaren ´30 uiterlijk en de betrouwbaarheid te doen is, een prima alternatief.TECHNISCHE GEGEVENS HONDA VT1100C3 AERO (1999)Vloeistofgekoelde 45° tweecilinder V-motor, 1.099 cc, carburateurs, 57 pk, vijf versnellingen, cardan, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereo achterschokbrekers, banden 140/80-17, 170/80-15, tankinhoud 15 liter, rijklaar gewicht volgetankt 281 kg.PLUSHandelbaarUitgebalanceerdStil blokMINSchakelenHarde achterveringRemmen[Beeld: vn800_photo1]KAWASAKI VN800 CLASSICVoor Kawasaki geldt dat er eerst de custom VN750 Vulcan was, toen een ´moderne´ cruiser, de VN 800, en dat er even later nog een Classic uitvoering kwam. Alleen gebeurde dat allemaal wat eerder dan bij Yamaha. Al in 1995 was er de VN800, een jaar later de VN800 Classic, één van de betere (beter: natuurgetrouwere) Harley Fat Boy kopieën, waarvan ze zich in Milwaukee een cowboyhoedje schrokken. En toegegeven: je moet echt heel goed kijken of je met een Harley of een Kawasaki te maken hebt. Voor degene die de gelijkenis met het origineel belangrijker vindt dan de pure kwaliteit van de gebruikte materialen en de hoeveelheid chroom is de VN800 Classic een goed alternatief. PLUSHandelbaarheidVersnellingsbakVermogensontplooiingMINVer wegstaande treeplankenHarde achterveringRemmenKettingTECHNISCHE GEGEVENS (1998)Vloeistofgekoelde 55° tweecilinder V-motor, 805 cc, carburateur, 56 pk, 64 Nm, vijf versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 130/90-16, 180/70-15, tankinhoud 15 liter, rijklaar gewicht volgetankt 256 kg. [Beeld Volusia1/2/3 Beste kiezen]SUZUKI VL800 VOLUSIADe middenklasse cruiser van Suzuki had ook een custom voorloper, de overbekende VL800 Intruder. Daarna kwam de Marauder met nieuwerwets uiterlijk, in 2001 gevolgd door…nee, niet de Classic maar de Volusia dus. Voor het uiterlijk, het gebruiksdoel en de rijkarakteristieken maakte dat echter niets uit, want die stonden in hetzelfde klassieke portaal als de concurrenten: lang, laag, dikke banden en de voeten ver naar voren. Wat naast de naam ook bijzonder was, was dat Suzuki de achterste cilinder van het nagenoeg onveranderde Intruder blok omgedraaid had. Daardoor zat de uitlaatpoort als bij nagenoeg elke V-twin aan de achterzijde en dat zorgde er weer voor dat ze konden volstaan met een enkele carburateur die nu tussen de cilinders paste. Hij moest daarom iets op topvermogen inleveren, maar hij won aan koppel, zodat de Volusia uiteindelijk ook wat dat betreft goed met de concurrentie mee kon komen.TECHNISCHE GEGEVENS (2001)Vloeistofgekoelde 45° tweecilinder V-motor, 805 cc, carburateur, 52 pk, 69 Nm, vijf versnellingen, cardan, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 130/90-16 en 180/70-15, tankinhoud 16 liter, rijklaar gewicht volgetankt 253 kg.PLUSVolwassen afmetingenMotorloopBenzineverbruikMINGeen treeplankenKracht onderin[Beeld: IMG_3670]De occasion van…Arjen de Ruiter (61) uit Leeuwarden heeft zijn Drag Star Classic te koop staan.En dat nadat hij hem bijna tien jaar lang in zijn bezit heeft gehad. In 2000 nieuw gekocht vanwege de stoere aanblik, de prima rijeigenschappen en de zijns inziens redelijke prijs. Nu, na 20.000 kilometer, wil hij er afstand van doen. Waarom? “Omdat ik er geen tijd meer voor heb. Ik heb onlangs een boot gekocht en heb ook nog andere hobby’s.” Niet vanwege de motor zelf, want ook na tien jaar vindt de Ruiter het nog steeds een prima motor met goede rijeigenschappen en een goede zit. “Alleen moet je wel goed oppassen dat de verchroomde delen niet gaan roesten.” In de tijd dat Arjen de motor nu heeft, is er niks kapot gegaan of snel versleten, een teken te meer dat het met de betrouwbaarheid wel snor zit.Zijn Drag Star Classic staat te koop voor € 5.900,-, heeft heel veel extra´s en: “Hij is goed onderhouden, is als nieuw en…het is verder een prima motor.”Wie geïnteresseerd is in de motor van Arjen de Ruiter kan zijn advertentie op Marktplaats bekijken onder nummer 286072481 of hem bellen op 06-511 913 34.[bijschriften][Opener 2378][9613] Hoe simpel kan het cruiserleven zijn? [9617]Onhandige maar geen uitzonderlijke plaats voor het contactslot. De ‘deuk’ in de vorkpoot is geen beschadiging, maar dient om die te voorkomen. [9619]Alles zoals het hoort: treeplanken, hak/teen schakeling en andermaal: veel chroom.[9623]Het rijderszadel kan comfortabeler, de duo mag eigenlijk niet klagen, de ruggesteun is een accessoire.[9628]Lang, laag en black: het is allemaal even ‘beautiful’. De gegoten wielen duiden ook op een Amerikaans model.

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-