+ Plus

Occasion Suzuki GSR600

Imiteren kunnen ze als de beste. Doen ze niet de Europese of Amerikaanse fabrikanten na, dan reproduceren de Japanners wel individuele creaties van huis-, tuin-, keuken- en knutselhok producties. Alleen: ze doen het gelijk zo goed!Streetfighters begonnen hun leven in het begin van de jaren negentig. Meestal als opgekalefaterde supersportmachines die ten prooi waren gevallen aan te enthousiaste pogingen om Mick Doohan en co te imiteren en er geen geld meer gespendeerd kon worden aan fatsoenlijk herstel. Kuipdelen bleven buiten de bestelling, hogere stuurtjes lagen genoeg in het schap en stuurkuipjes van scooters brachten de jeugdige flair terug. Niet veel later werden de eerste kale fabrieksmotoren van soortgelijke plastische ingrepen voorzien, vooral in landen waar de gemiddelde temperatuur 10 graden hoger ligt dan in ons kikker- en dijkenlandje.Het zat er dus aan te komen. Zeker na de rebellerende Triumph T509 Speed Triple, de vrijgevochten Aprilia RSV1000 Tuono en bovenal de agressieve Benelli 1130 TNT. Japan kon niet anders dan het verdrag van Imyoto ondertekenen en de soevereiniteit van de fabrieksklare streetfighter erkennen. Het eerste resultaat was de Kawasaki Z1000 in 2003, het tweede teken de Yamaha FZ1 in 2005. Vreemd genoeg was dat voor Suzuki kennelijk nog steeds geen reden om aan het al jaren eerder in Tokio (en de beurs van Utrecht…) getoonde studiemodel B-King een bul uit te reiken. Waren ze bang te blunderen?In ieder geval is Suzuki een merk dat op zeker gaat. Afgezien van de GSX-R750 in 1985 en de Hayabusa in 1999, kan het merk eigenlijk zelden worden betrapt op het zetten van trends of ontwikkelen van gedurfde machines. Niks mis mee, want daartegen staat wel dat er uit Hamamatsu oerdegelijke en vooral financieel aantrekkelijke motorfietsen rollen, met de V-Strom en de Bandit als kroonjuwelen. Die Bandieten waren vooral in Frankrijk en ook in Engeland populaire, geliefde en gewillige ´slachtoffers´ om zich door het aanbod van de accessoirehandel uit te laten dossen als venijnig ogende streetfighters.Maar het duurde nog even voordat Suzuki daadwerkelijk de bepalingen in het verdrag om zelf een streetfighter te bouwen ten uitvoer bracht. Dat deden ze dus pas in 2006, toen Suzuki de streetfightermarkt af ging tasten met de ´B-Prince´ ofwel de GSR600 met een minder extreem voorkomen dan die roemruchte B-King. Maar nog steeds spectaculair: agressieve koplamp, breed geschouderde tank met ingebouwde knipperlichten, tweekleurig zadel, verzorgd ogende onderkuip, space-odity knipperlichten achter en ´vier uitlaten in het kontje waarvan er twee achterlicht waren´. Ook het rijwielgedeelte oogde sterk, strak en uitdagend met een naadloos aluminium balken frame en naadarme swingarm met bovenbrug. Er leek op niets te zijn bezuinigd qua ontwikkeling en uitvoering, afgezien wellicht van de zo langzamerhand uitgerangeerde driespaakswielen en de relatief eenvoudige remmerij. Gelet echter op de bijna belachelijk lage verkoopprijs was hem dat allemaal op voorhand vergeven.Je mag gerust zeggen dat de B-Prince in ons calvinistisch landje een redelijk verkoopsucces geworden is. Natuurlijk kan hij niet tippen aan de verkoopaantallen van vooral de gestroomlijnde Bandit 600/650 en al helemaal niet aan de afzetmarkt in de meer zuidelijke Europese landen, maar je komt hem met regelmaat tegen.Heeft natuurlijk met zijn prijs te maken, maar ook met de toegankelijkheid van deze motor. Zo agressief hij oogt, zo lief en gemakkelijk hij is. Compact, licht, geringe zithoogte, smal zadel, soepel blok, op de GSR zul je je niet gauw storen of ergeren aan onvolkomenheden. Hooguit aan de wat abrupte gasaanname, de voor gevorderden wat zachte voorvering die snel op slot gaat wanneer er hard geremd wordt en voor de langere Noord Europeaan de wat compacte afmetingen. Een eigenschap die trouwens ook voor de alternatieven geldt. Met andere woorden: een af-fabriek streetfighter die af is, waar je een heel goed gesprek mee aan kunt gaan. Maakt niet uit of je opstapper bent, heropstapper, ervaren of onervaren.PLUSSterk eindschotKrachtig middengebiedHandelbaarheidStuurprecisieMINLastwisselreactiesRemdoseringGasreactieZachte voorkantTrillende spiegels (tot 2008)TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, injectie, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 67,0 x 42,5 mmCilinderinhoud 599 ccCompressie 12,5:1Max. vermogen 72 Nm (98 pk) bij 12.000 tpmMax. koppel 65 Nm bij 9.600 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monovering, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm met enkelzuiger remklauw, bandenmaten 120/70ZR17 en 180/55ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 62,5°, naloop 104 mm, zithoogte 800 mm, tankinhoud 16,5 liter, rijklaar gewicht volgetankt 217 kg (ABS uitvoering).MODELGESCHIEDENIS2006Introductie van de GSR600 K6 met aangepast GSX-R600-blok (onder andere stalen in plaats van titanium kleppen, minder topvermogen, sterker middengebied).2007Introductie van de GSR600A K7 met ABS en vijf kilo extra aan gewicht.2008De K8 krijgt een klein cockpitschermpje en andere spiegels. 2009Introductie van de Street Xtreme (zie kader)AANKOOPTIPSSlechts een enkele gebruikt aangeboden GSR heeft een kilometerstand boven de 20.000. Veel problemen zijn bij aanschaf dan ook niet te verwachten. Sterker: op veel gebruikte exemplaren zit nog fabrieksgarantie met als bijkomend voordeel dat ze volgens de voorschriften onderhouden zijn. Het hoeft geen betoog dat je met een ABS´er (vanaf 2007 als optie) beter uit bent en mocht je je storen aan het slechte zicht in de spiegels: de betere vanaf 2008 zijn probleemloos op de ´oude´ te schroeven.De Suzuki GSR600 die wij mochten gebruiken voor de fotografie stond bij Ensing in Apeldoorn te koop. Maar Ensing verwacht er binnenkort wel weer één in te ruilen. Bovendien heeft hij een gebruikte Street Xtreme staan voor € 7.450,- (excl. € 329,- afleveringskosten) Voor meer informatie: Albert Ensing, telefoon: 055-3230790 of albertensing@ensingmotors.nlMARKTSITUATIEHoewel er (vooral in het buitenland, maar via internet toch gemakkelijk te kopen) veel accessoires te verkrijgen zijn voor de GSR600, zijn de meeste in Nederland gewoon standaard gebleven. Andere uitlaten is hetgeen wat het meest voorkomt, een enkeling heeft de (voor)vering aangepast. Prijzen schommelen doorgaans tussen € 5.200,- en € 6.300,-. De laagste prijs (€ 4.900,-) geldt voor een 2006-exemplaar met 6.600 kilometer, de meeste aanbiedingen zitten rond de € 5.800,- voor types met maximaal 12.500 op de klok. Waar algemeenheden zijn, zijn uitzonderingen: € 5.500,- zou betaald moeten worden voor een GSR met al weer 40.000 achter de raderen. Je krijgt er weliswaar garantie bij, maar er zijn betere offertes. De ‘topprijzen’ gelden voor hagelnieuwe GSR-en die in het speciale aanbiedingenschap staan en waar dus twee jaar fabriekgarantie op zit, maar waar afleveringskosten en al snel de uitgaven voor een 1000km-beurt achteraan komen.[Bild: GSR600AK9]EXTREEMVoor wie de standaard GSR600 niet buitensporig genoeg is, levert Suzuki (sinds) dit jaar een Street Xtreme uitvoering. Breed vlak stuur, glimmende radiator afdekplaten en stuurgewichten, ingekort achterspatbord met minimalistische kentekenplaathouder en een gefreesd GSR-logo in de kettingbeschermer maken de GSR600 in een gitzwart uiterlijk stoerder dan stoer en pas écht ´mean´!ALTERNATIEVENMet de komst van de GSR600 als eerste volwassen streetfighter in de middenklasse, werd het sein aan de concurrentie gegeven om de mouwen flink op te stropen. In sneltreinvaart kwam Honda met een veel agressievere Hornet dan ze al jaren maakte, kreeg de Z750 van Kawasaki het mes tussen de tanden en vijlde Yamaha de stompe hoekjes van haar FZ6 scherp met de toevoeging S2 en 20 pk extra. Triumph maakte een onverbiddelijk einde aan het Speed Four verhaal door eclatant te schitteren met de succesvolle 675 Street Triple. En MV Agusta is nog aan het overwegen of ze met een 675 Brutale komen. Omdat de FZ6 S2 een wat minder uitdagende vechtjas is en meer gebruiksvriendelijk/allround, laten we die buiten de ring.[Bild: CB_600_Hornet]HONDA CB600F HORNET ABS (2007-HEDEN)De meest directe reactie op de komst van de GSR600 komt van Honda. Een jaar na de GSR werd de Hornet flink op de vuist genomen en werd hij hardhandig verbouwd. Het CBR600F-blok ging de container in en werd vervangen door het CBR600RR-blok, dat uiteraard ook aangepast werd voor minder extreem gebruik. De hooglopende uitlaat maakte plaats voor een radicale korte, onderliggende demper, de ´softie´ telescoop ging op de vlucht voor een upsidedown voorvork en de styling werd veel agressiever, met name die van de cockpit/koplamp. In zijn geheel is de Hornet de betere ten opzichte van de Suzuki, maar dat mag ook gelet op de nieuwprijs. TECHNISCHE GEGEVENS (2007)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 599 cc, injectie, 102 pk, 64 Nm, ketting, aluminium frame met centrale bovenbuis, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 19 liter, rijklaar gewicht volgetankt 207 kg. PLUS(CBS) remmenVeringLineaire vermogensontplooiingHandelbaarStuurprecisieMINLange eindoverbrengingOprichten bij remmenLastwisselreacties[Bild: street_triple]TRIUMPH STREET TRIPLE (2007-HEDEN)Sloeg halverwege 2007 in als een bom en verwoeste de concurrentie moeiteloos in elke vergelijkingstest die volgde. Net als de GSR en de Hornet heeft deze straatvechter een ingedamd sportblok, ditmaal uit de 675 Daytona. Speelt natuurlijk vals met zijn 75 cc meer, maar mag dat vanwege de ontbrekende cilinder. Vooral zijn kracht van onderuit en gebruiksgemak worden geroemd en hij oversteeg zijn eigen succes: de eerste serie was al snel uitverkocht en in 2008 liep de wachtlijst op tot wel een half jaar. Daarom gebruikt niet gemakkelijk verkrijgbaar en al helemaal niet als koopje.TECHNISCHE GEGEVENS (2007)Vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, 675 cc, injectie, 106 pk, 68 Nm, ketting, aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 17,4 liter, rijklaar gewicht volgetankt 190 kg. PLUSSturenVermogenGewichtSoundPowerbandMINHarde gasreactieZachte achterveerGeen ABS (als optie)[Bild: Z750]KAWASAKI Z750 ABS (2007-HEDEN)Ook Kawasaki reageerde op de toenemende agressie binnen het streetfighter segment. Hadden ze tussen 2004 en 2007 min of meer een straatschermutselaar die met stroomlijn moeiteloos de toermotor uit kon hangen, vanaf 2007 was het gebeurd met die pokerface. De Z750 werd geheel vernieuwd, kreeg een veel venijniger uiterlijk en flitsende kleuren, maar leunde wel erg zwaar op de eveneens in 2007 gepromoveerde Z1000. Heel veel onderdelen zijn hetzelfde. Grootste nadeel daarvan: de Z750 is nogal zwaar, hoewel daar onder het rijden weinig van te merken is. Grootste voordeel: De Z750 werd (ook) ongelooflijk goedkoop te koop aangeboden, hoewel daar onder het rijden evenmin weinig van te merken was.PLUS750 voor de prijs van een 600StabiliteitGasaannameVersnellingsbakMINGewicht VeringBediening remmenLange eindoverbrengingOprichten bij remmenTECHNISCHE GEGEVENS (2007)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 748 cc, injectie, 108 pk, 78 Nm, ketting, stalen brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 18,5 liter, rijklaar gewicht volgetankt ca. 232 kg. [Bild: patricia]DE OCCASION VAN…Patricia van Kampen (32) uit Barneveld. Zij heeft haar Suzuki GSR600 uit 2007 te koop staan.Niet omdat ze hem zat is, sterker nog: ze is trots op haar motor. Maar ze is vorig jaar bevallen van een zoon en heeft nu maar weinig tijd en rijdt er te weinig op. Dat vindt ze zonde. Haar man heeft ook een motor, dus kunnen ze het samen wel met één doen. Patricia heeft haar GSR in juli 2007 nieuw gekocht. Ze zag hem staan, was er meteen weg van, ging erop zitten en: „Het leek wel of hij voor mij gemaakt was. Het was toen net een nieuw model, de stroomlijn van de tank naar het zadel in dezelfde kleur, het stuur perfect voor een mooie houding, de knipperlichten mooi afgewerkt in het geheel en uitlaten die er zeer sportief uit zien.‘‘Patricia roemt de GSR600 vanwege de sterke punten: ‘’Het is een heel fijne stuurmotor, hij ligt lekker op de weg en geeft veel bekijks omdat ie gewoon stoer is.’’ Maar mindere punten zijn er ook. Ze vindt het een motor die je hoog in de toeren moet rijden. ‘’Het hoeft niet, maar daar is ‘ie wel voor gemaakt’’, en dat vindt ze soms lastig rijden. ‘’Sommige mannen of vrouwen vinden dat juist wel weer een pluspunt, maar dat ligt natuurlijk ook aan je rijgedrag, denk ik.’’ Ook zij heeft ondervonden dat de spiegels trillen. Verder is het volgens haar een prima motor. Er is niets kapot gegaan en ze is er ook erg zuinig op geweest.Waarom iemand nou juist haar motor zou moeten kopen? ‘’Omdat de motor in een heel goede staat is, weinig kilometers op de teller heeft, er stalen remleidingen op zitten en niet te vergeten: Leovince uitlaten die het helemaal af maken.’’ Ze zal haar motor best missen, omdat ze geen motor kan bedenken die qua uiterlijk en goede zit een vervanger zou kunnen zijn.Patricia haar advertentie op Marktplaats staan onder nummer 281647016 en zij is telefonisch te bereiken via nummer 06-22 64 17 43. [Bilder + BU’s][Opener: 0702, ohne Unterschrift][Detailbilder][9630]Dat oogt goed: bijna lasvrije swingarm, fraaie schetsplaat voor de duosteunen. Minder fraai: de manier waarop kabels en leidingen van het ABS zijn aangelegd. [9634]Als één van de eersten gebroken met de traditie van de ronde koplamp.[9635]Eenvoud ontmoet functionaliteit: meer info heb je niet nodig.[9639]Leuk idee van die vier uitlaten, maar in werkelijkheid is het een grote trommel met twee uitgangen. De middelste twee ‘pijpen’ vormen uiteraard het achterlicht. [9654]Markante en herkenbare lijnen sieren de GSR600.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-