+ Plus

Occasion Kawasaki ZX-9R

Een supersport is het al jaren niet meer en als sportieve toermachine wil de Kawasaki ZX-9R niemand in verlegenheid brengen. Misschien dat de term sport-allrounder hem nog het best op het lijf is geschreven.
Comfort en alledaags gebruiksgemak, dan denk je niet meteen aan een sportfiets of wel? De Kawasaki ZX-9R weet wel beter. Tussen 1994 en 2003 was deze Ninja de toonaangevende hardloper bij de Japanners uit Kobe en met een (destijds) vet vermogen van 140 pk stond de ZX-9R in die dagen absoluut zijn mannetje. Aanvankelijk speelde de ZX-9R in de eredivisie, maar de tweede generatie vanaf 1998 schutterde in bepaalde situaties als het op de voorvork aankwam (resonantiebewegingen als gevolg van de blokophanging). Niet dramatisch voor de meer gematigd sportieve rijders, maar de Kawasaki liep er desondanks toch imagoschade door op en werd na de eeuwwisseling in toenemende mate buitenom ingehaald door een compleet nieuwe lichting kanonnen als de Yamaha YZF-R1 en de Suzuki GSX-R1000. Het snelst was de ZX-9R in die dagen al lang niet meer als het op kille rondetijden aankwam. De accenten verschoven richting het secundaire rondje in de achtertuin, waar de Kawasaki heer en meester bleef. Gek was dat niet met de uitstekende windprotectie en de uitmuntende rempartij. Dat koppelde de door carburateurs gevoede ZX-9R aan een bijzonder prettige zitpositie, een ergonomie die ook op de lange baan tot zijn recht kwam, een prima handelbaarheid en een soevereine vermogensafgifte. En pas bij de laatste modelupdate in 2002 gold het rijwielgedeelte als onberispelijk. Voor fanatieke sportrijders is het woord ‘toeren’ als vloeken in de kerk, maar toch beheerst de ZX-9R ook dit kunstje. Maar dan moet je wel alleen reizen, want het duocomfort is geheel in de beste sporttraditie aan de bescheiden kant. Zo biedt de ondertussen aardig op leeftijd gekomen, maar tegen aardige prijzen verkrijgbare ZX-9R als occasion een breed gebruiksgebied. Een echte allrounder! AANKOOPTIPS Bij de B-serie kom je nog wel eens een lekkende waterpomp of koppakking tegen. Daarnaast hebben niet al te getalenteerde hobbysleutelaars de ZX-9R nog al eens misbruikt om hun lusten op te botvieren. Dan kan de aankoopprijs misschien heel aantrekkelijk in de oren klinken, maar de kosten die daar achteraan komen zijn dat zeker niet. Check in ieder geval frame en stroomlijndelen op scheurtjes en krassen. Dat zegt veel over de staat van onderhoud en eventuele valpartijen die de machine heeft meegemaakt. Aangezien de mechaniek van een ZX-9R – ook op de openbare weg – vaak flink werd belast, is het bij hogere kilometerstanden (vanaf zo’n 40.000 kilometer) zaak om voor wat betreft de versnellingsbak extra oplettend te zijn. Vallen de versnellingen goed op hun plek? Is er sprake van opvallend geluid? De modellen die tussen 1998 en 2001 zijn gemaakt, hebben bij extreme remacties een minder presterende voorvork en zijn wat dat betreft voor de sportief ingestelde rijder geen goede keuze. Relatief probleemloos en daarom een kooptip zijn modellen van de laatste serie, type F (vanaf 2002), met een relatief lage kilometerstand. MODELGESCHIEDENIS 1994 Modeldebuut. De eerste ZX-9R (type B) levert 139 pk vermogen en weegt 243 kilo rijklaar. 1995 Versnellingsbak, carburateurs en einddemper gemodificeerd. 1996 Komst van zes- in plaats van vierzuiger remklauwen en duohandgrepen. 1998 Nieuw model, type C, met 143 pk en 210 kilo rijklaargewicht. 2000 Compleet nieuw model, type E, met 142 pk vermogen en 211 kilo rijklaargewicht. 2002 Grondige update met de komst van het nieuwe F-type, met onder andere modificaties aan de voorvork, motorophanging, remmen en uitlaatsysteem. Vermogen: 143 pk; rijklaar gewicht: 214 kg. 2003 Laatste bouwjaar. [bij detalisfoto’s V.L.N.R.] IN DETAIL De ZX-9R gold bij zijn debuut in 1994 als een hypermoderne machine. Maar een blik in de klassiek ogende cockpit maakt tegenwoordig bijna nostalgische gevoelens los. Zo snel kan het gaan. De zes zuigers van de gemodificeerde remmen zorgen met ingang van 1996 voor de vertraging. Hoe dat remt, moge duidelijk zijn. Rank en slank: in 1998 moest de ZX-9R in totaal meer dan 30 kilo afvallen om weer een beetje met de concurrentie mee te kunnen. Een onrustige voorpartij bij hard remmen op hobbelig wegdek baarde Kawasaki tussen 1998 en 2001 grote zorgen. Nuttige update: onder andere nieuwe ophangpunten voor het blok verwezen de eerdere vorkproblemen naar de geschiedenisboekjes. [BU bij actie p. 65] Het silhouet van de ZX-9R was zacht en rond, maar zo onder hellingshoek ziet de Kawasaki er zeker goed uit. TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 75,0 x 50,9 mm Cilinderinhoud 899 cc Max. vermogen 105 kW (143 pk) bij 11.000 tpm Max. koppel 100 Nm bij 9.200 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.417 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 98,5 mm, veerweg v/a 120/135 mm, zithoogte* 802 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 216 kg, tankinhoud 19,0 liter. METINGEN Topsnelheid 276 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 2,9 sec Doortrekken 60 – 140 km/uur 4,0 sec Verbruik Secundair 1 op 22,7 Snelweg (130 km/uur) 1 op 22,0 MARKTSITUATIE Instappen in de wereld die ZX-9R heet, is relatief voordelig. Modellen uit de eerste bouwjaren vind je met een beetje geluk al voor een bedrag rond de € 2.000,-. Dat zijn vooral particuliere aanbieders, maar voor jongere rijders met een ‘vol’ rijbewijs zijn het aantrekkelijke prijzen om een sterke machine te kunnen rijden. Ben je op zoek naar een net exemplaar, dan kun je beter in een iets hoger prijssegment rondneuzen. Voor bedragen rond de € 4.000,- is er genoeg te vinden uit de bouwjaren tussen 1998 en 2002. Kies dan wel voor een motorzaak, aangezien je er dan vaak garantie bij krijgt. Voor bedragen rond de € 5.000,- heb je in de regel een heel nette machine, vaak van de laatste F-serie. INTERNET www.zx-9r.net (Engels) www.zxforums.com (Engels) www.zxr-club.nl www.zxr.be GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 8.500,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 8.500,-. Waar: DIVMO Motoren, Rijen Wat: Honda CB1000R ABS Prijs: € 8.690,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 10.340 km Info: 0161 – 24 01 07 [foto CB1000R] MOTOPLUS- oordeel + Souplesse blok Versnellingsbak Laag gewicht Ergonomie – Duocomfort Grondspeling Waar: John van de Bunt Motoren, Nijkerk Wat: Suzuki GSX-R750 Prijs: € 8.250,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 10.640 km Info: 033-475 11 81 [foto GSXR750] MOTOPLUS-oordeel + Ideaal alternatief voor 600 en 1000 Ergonomie Remmen – Lastwisselreacties Waar: Triumph Bollenstreek, Hillegom Wat: Triumph Bonneville SE Prijs: € 8.495,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 3.851 km Info: 0252 – 53 13 61 [foto Triumph] MOTOPLUS-oordeel + Ongecompliceerd rijgedrag Ontspannen zit Remmen – Vering mist demping Feedback

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.