+ Plus

Occasion Kawasaki ZX-12R

Het doel was net zo eenvoudig als indrukwekkend. We citeren Kawasaki: de ZX-12R moet de snelste, meest stabiele en sterkste machine met de beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse worden. Dat is gelukt, en tegenwoordig is diezelfde machine voor een heel aantrekkelijk prijsje te koop. Kawasaki beloofde ons 178 paarden. En die zaten er ook daadwerkelijk in, een eerste meting op de rollenbank telde zelfs 182 volbloedjes in de stal. En in het eerste modeljaar, 2000, hoefden die zich met slechts 249 kilo bezig te houden, wat onder de streep neer kwam op een imposante 1,37 kilo per paardenkracht. En daarmee werd een topsnelheid van 303 kilometer per uur gerealiseerd. Onovertroffen in zijn klasse, zoals beloofd. En dan hebben we het over de echte koningklasse. Niemand die na de komst van de 12R nog repte over Suzuki’s Hayabusa, die al in het voorjaar de 300 km/uur barrière slechtte. Dat kwam ook omdat de grote Ninja niet alleen met brachiale kracht en een flinke patser bonus sierde, maar vooral omdat het vermogenspotentieel heel erg bruikbaar was. En dat ook nog eens volledig stressvrij, want de ergonomie en wind- en weersbescherming voor de rijder (wat zeer uitdrukkelijk NIET het geval voor de duo is), evenals het erg geciviliseerde, schakellui te rijden blok maakten de ZX-12R tot de ideale langeafstandsraket. Eentje die overigens ook in de stad en op krappe secundaire wegen uit de C-garnituur categorie prima uit de verf kwam, want de handling eigenschappen en stuurprecisie waren verbazing goed. Toch ontwikkelde Kawasaki al in het tweede modeljaar een soort angst voor haar eigen moed – sleutelwoord: ‘vrijwillige zelfbescherming’ – en temde het beest daarom enigszins. Al viel er in de praktijk eerlijkheidshalve met de nieuwe top van ‘slechts’ 298 km/uur ook prima te leven. Ook omdat ze het bij Kawasaki heel goed hadden begrepen en alle kleine kinderziektes er door bescheiden, maar behoorlijk effectieve modelupdates uit filterden. Zeker de bijzonder lekker klinkende modellen na de wat grotere 2002 renovatie zijn wat dat betreft een regelrechte aanrader. ________________________________________ [KASTEN AANKOOPTIPS] AANKOOPTIPS Laat je niet misleiden, de Kawasaki ZX-12R is geen ‘poser bike’, het potentieel wordt in de praktijk door de meeste eigenaren met grote regelmaat volledig benut. Daarvoor is de machine natuurlijk ook gebouwd en de mechanische betrouwbaarheid is wat dat betreft in de basis extreem goed. Volgens professionele monteurs vormen kilometrages van 100.000 kilometer zonder grote blokrevisie geen enkel probleem voor het Japanse kanon. Aan de periferie van de machine stelt een dergelijk geëngageerde rijstijl echter ook eisen en daar kan en wil het nog wel eens mis gaan. Met name de rempartij wil daar nog wel eens het slachtoffer van zijn. Makkelijk te controleren: bij een niet al te hoog tempo de voorrem licht inknijpen en wanneer het remhendel dan licht pulseert en de hele machine iets vibreert, dan weet je dat je aan de beurt bent. Alleen voor de voorpartij moet je dan al op een kleine vijfhonderd euro rekenen, waaraan met name de extreem prijzige remschijven vooral debet zijn. De ketting houdt het bij regelmatig onderhoud overigens opvallend lang vol, maar heeft natuurlijk niet het eeuwige leven: vanaf 25.000 kilometer is een verhoogde opmerkzaamheid raadzaam. Een wat hakerige versnellingsbak, niet storend overigens, is geen zeldzaamheid bij de grote Ninja. Dat geldt trouwens ook scheuren in het kuipwerk, afgebroken stuurnokjes en beschadigde uitlaatbochten, opletten dus! ________________________________________ [KASTEN MARKTSITUATIE] MARKTSITUATIE Aan de ZX-12R is er op de occasionmarkt gelukkig geen gebrek. Goed gebruikte kilometerkoningen met meer dan 50.000 op de teller zijn er al vanaf € 3.500,-. Het gros van de aangeboden motorfietsen bevindt zich echter in de prijsklasse tussen de vier- en zevenduizend euro, waarbij het privé aanbod en de handel elkaar niet zo gek veel ontlopen. De vraag is daarbij niet zo groot als het aanbod, maar tot een echte winkeldochter zal de ZX-12R nooit uitgroeien, daarvoor is hij te geliefd bij het grote publiek. Tot voor een paar jaar terug was er nog een redelijke hype rond het 300 km/uur-oermodel, maar die is inmiddels wel voorbij. Vandaag de dag gaat de Ninja-koper veel meer voor de sporttoerkwaliteiten van de machine, dan voor de patserfactor. En wat dat betreft maakt het bouwjaar dan niet zo gek veel uit. ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI ZX-12R (modeljaar 2002) MOTOR vloeistofgekoelde vierclinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 83,0 x 55,4 mm Cilinderinhoud 1.199 cc Max. vermogen 131 kW (178 pk) bij 10.500 tpm Max. koppel 134 Nm bij 7.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium monocoque frame met motor als dragend deel, upside-down voorvork, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 200/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 95 mm, veerweg v/a 120/140 mm, zithoogte* 830 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 248 kg, tankinhoud** 19 liter. METINGEN Topsnelheid** 298 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 2,7 sec Doortrekken 60 – 140 km/uur 7,1 sec Verbruik Secundair 1 : 14,7 130 km/uur 1 : 14,3 * MotoPlus-meting; ** Fabrieksopgave ________________________________________ [KASTEN MODELGESCHIEDENIS] MODELGESCHIEDENIS 2000 Introductie van de ZX-12R. Kleuren: zilver, rood, groen en limegroen. Prijs: f 33.999,- (€ 15.428) 2001 Topsnelheid elektronisch begrensd op 298 km/uur. Ontsteking en injectie aangepast, verbeterde koppeling, gemodificeerd bovenste kuipdeel met andere bevestigingspunten voor de spiegels, nieuwe snelheidsmeter en aangepaste tank met 19 liter inhoud. Kleuren: zilver, groen en blauw. Prijs: f 34.899,- (€ 15.836,-) 2002 Flinke modelupdate (op meer dan 140 punten). Onder meer Ram-Air luchtinlaat, aangepast frame, aangepaste stroomlijn en ruit, andere koplamppartij en een gemodificeerd rijwielgedeelte. Kleuren: blauw, rood en zwart. Prijs: f 34.299,- (€ 15.562,-) 2003 Automatische daglichtfunctie. Kleuren: blauw, groen en zilver. Prijs: € 15.498,- 2004 Injectie, ECU, voorvork en remmen verbeterd, uitgerust met startblokkering. Kleuren: zwart en zilver. Prijs: € 15.498,- 2005 Kleuren: blauw. Prijs: € 15.498,- 2006 Laatste officiële productiejaar. Kleur: zwart. Prijs: € 15.498,- TERUGROEPACTIES Begin 2001 Breukgevoelige leiding van de brandstof overloop in de tank en defecte sensor van het brandstofniveau. Oktober 2001 Borgmoer vervangen van het ventiel in voor- en achterwiel (ZX1200-A1/A2). Februari 2003 Olie kan via de dynamostekker op de achterband lekken (ZX1200-A1H/A2H/B1H/B2H). ________________________________________ DETAILS De prima bescherming van het oermodel uit 2000 zorgde er al voor dat eigenaren van een ZX-12R ontspannen lange etappes op hoge snelheid konden maken. Enige reden voor een snelle pauze: het hoge verbruik. Alles nieuw in 2002: nieuw frontje, hogere ruit, grote Ram-Air luchtinlaat en nieuwe spiegels. Blok en rijwielgedeelte werden eveneens op een kleine maar doeltreffende update getrakteerd. Al vanaf 2001 was het over en uit met het 300 plus circus. De snelheidsmeter gaat nog maar tot 300, bij 298 km/uur echter greep de elektronische begrenzer al in. Ook deze minder top voldoet nog prima. Een tellerschaal tot 340 km/uur en een instructieboekje dat als top 308 km/uur vermeldt: de eerste ZX-12R maakte al op papier enorme indruk. In de praktijk kwam Kawasaki’s kanon overigens tot 303 km/uur. ________________________________________ [KASTEN INTERNET] INTERNET www.kawasakimerkclub.eu www.zx12r.nl www.zxforums.com (Engels) ________________________________________ [UNTERSCHRIFT] Een aluminium monocoque chassis verbindt balhoofd met swingarmopname: compact, licht en stabiel. ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 4.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring ? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 4.000,-. Waar: NIWA Motorservice, Zwaagdijk Wat: Suzuki DL650 V-Strom ABS Prijs: € 3.999,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 73.000 km Info: 0228-564 000 MOTOPLUS-OORDEEL: + Comfortabele zit Rijkelijk aangekleed Beschaafde blok – Aanspreekgedrag remmen Kilometrage [Bild Suzuki_V-Strom] ________________________________________ Waar: Swinkels Motoren, Tilburg Wat: Ducati 996 Prijs: € 3.990,- Bouwjaar: 2002 KM-stand: 18.810 km Info: 013 – 543 1440 MOTOPLUS-OORDEEL: + Remmen Stuureigenschappen Karaktervol, krachtig blok – Extreme zit Veercomfort [Bild Ducati_996] ________________________________________ Waar: MotoPort Zelhem Wat: Yamaha FZS1000 Fazer Prijs: € 3.990,- Bouwjaar: 2002 KM-stand: 42.045 km Info: 0314-621 849 MOTOPLUS-OORDEEL: + Sterk blok Goede remmen Zithouding – Geen ABS Hoogtoerig [Bild Yamaha_FZS1000_Fazer]

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.