+ Plus

Occasion: Honda CBF1000

Na jaren van alleenheerschappij van de Suzuki´s met de 600 en vooral de 1200 Bandit als ultieme budget bikes, kwam Honda in 2006 ´eindelijk´ met een antwoord. En wat voor één.Nadat Honda in 2004 de CBF600 gelanceerd had, was de verrassing niet zo heel groot toen het twee jaar later de CBF1000(S) op de markt bracht. De linker schetsplaat voor de voetsteunen van de 600 was voorzien van een montageoog voor een tweede uitlaatdemper. En de CBF600 met als hart van een aangepast CBR600-blok en simpele maar doeltreffende middelen om motorrijden leuk, makkelijk en goedkoop te maken, was meteen al een succes en een groot concurrent voor de GSF600. Een rivaal voor de Bandit 1200 kon dus niet uitblijven.Die kwam dus in 2006. Wederom volgens het inmiddels beproefde concept. Simpel stalen wiegframe, veerelementen met weinig instelmogelijkheden, een (relatief) smalle achterband, weinig verfraaiende onderdelen en een basale afwerking. Maar wel alles binnen de grenzen van het acceptabele en zéker niet ´minder´. Uiterlijk leek de 1000 als twee druppels benzine op de 600, behalve dan dat het linker ophangpunt voor de uitlaatdemper nu ook daadwerkelijk werd gebruikt. Als aandrijfbron werd voor de 1000 het 2006-blok uit een Fireblade gesloopt, waarvan er een paard of zeventig op non-actief gesteld werden. Dit om beter aan te sluiten bij de doelstellingen en het inzetgebied van de CBF1000. Eenvoudige ingrepen als het verlagen van de compressie, tammere nokkensassen, kleinere inlaatkleppen en natuurlijk het aanpassen van de evenzo natuurlijk gemonteerde injectie, realiseerden dat. Hoe je een vurig stier tot mak schaap kunt maken….Nou ja, mak schaap. Met de overgebleven 98 pk en 93 Newtonmeters en vooral de beschikbaarheid van het koppel en vermogen in het lage- en middentoerengebied kun je als toerrijder natuurlijk nog steeds best vooruit. Toerrijders ja, want de CBF1000S is het best te omschrijven als een ´economy’ toerder, zeker als daar nog de twee- of driedelige Honda kofferset op gemonteerd zit. Voor mensen die een Pan-European te duur, te zwaar of teveel van het goede vinden. Maar ook voor mensen die niet teveel willen inboeten op comfort, een soepel blok, makkelijke rijeigenschappen en ABS.Comfortabel is de CBF zeker. Want niet alleen zit Honda-gebruikelijk alles op het juiste moment op de juiste plek, ook heeft hij voorzieningen die je nog steeds weinig op veel duurdere motoren tegenkomt: een in hoogte verstelbare ruit en zadel en een horizontaal verstelbaar stuur. De ruit geeft een goede bescherming, hoewel de turbulentie van de ruit wel minder had gemogen. Daarvoor is er echter een zeer effectief, zogenaamd vario-scherm op de markt. Soepel is het blok zeker. Tussen de 3.000 en 8.000 toeren is er meer dan 90 Nm beschikbaar en dankzij de uitgekiende versnellingsbakverhoudingen en eindoverbrenging, zijn er altijd en overal voldoende acceleratiemogelijkheden beschikbaar. En ook aan rijgemak geen gebrek. Door een eveneens doordachte geometrie, maar ook door af te zien van een modernistische superbrede achterband, kan iedereen met de CBF (motor)lezen en (rijdend)schrijven. Goed in balans, handelbaar en geen onverwachte dingen. Samen met het gecombineerde remsysteem en het ABS, kan bijna niemand zich een buil vallen aan de CBF1000S. Zowel letterlijk als figuurlijk.PLUSGasaannameOverbrengingsverhoudingenErgonomieRollende acceleratieHandelbaarABS-optieMINAcceleratie vanuit standGrondspelingStelmogelijkheden veringTurbulentie ruit[Kasten][Bild IMG_0038 + knip]DE OCCASION VAN…Maarten Bolle uit Heerjansdam, 43 jaar, heeft zijn CBF1000S te koop staan. Na een zeer fijne VTR1000 maakte hij een keuze voor een wat rechtere zithouding en een motor mét ABS. Vandaar dat hij ´uiteraard binnen het Honda-segment´, na een veelbelovende proefrit deze CBF1000S koos. Dat was op…06-06-´06. Ook de twee dempers gaven de doorslag, want op de Firestorm had hij ook twee sportdempers van Maxtreme en die heeft hij nu ook op de CBF: ´Het maakt veel in je los, geweldig wat een geluid en vermogen´, aldus Maarten.Er is niks wat hem is tegengevallen. ´Nee hij bevalt uitstekend. Wat ik jammer vond bij het afleveren, is dat er geen Michelins onder zaten. Ze worden of werden toen met Bridgestone en Michelin afgeleverd.´ De sterke punten zijn de souplesse, de kracht, de afwerking en het benzineverbruik van 1 op 18 gemiddeld. Ook het ABS, de gratis cursus en het gebruik zijn fenomenaal:´Geweldig wat een kracht.’Over de zwakke punten van de CBF1000 heeft hij niks te melden. In de tijd dat Maarten de CBF nu heeft, is er niks kapot gegaan of abnormaal snel versleten. Hij maakt melding van de modificatie bij enkele CBF´s voor de kuipbevestiging, omdat deze haarscheurtjes vertoonden. Daar is dus een setje rubbertjes voor gemaakt. Wel is bij hem de tankvlotter vervangen in verband met het onjuist aangeven van de tankinhoud. 12.000 kilometer later gaat de CBF de deur uit, omdat er weer een naakte én een tweecilinder komen ´moet´. En omdat Honda die niet heeft, zijn de pijlen op een Ducati S4R gericht. Tot slot zijn reden om juist zíjn CBF1000S te kopen: ´Ik heb als extra een Stebel Nautillus hoorn erop, een hugger, handkapjes, een verlengd voorspatbord en een ´FSD´: een verschrikkelijk lekker kontje. En dat alles in zeer goede staat voor maar € 7.200,-´. Maarten is te bereiken onder telefoonnummer 06-317 07 543. MARKTSITUATIEZoals gebruikelijk lijkt te zijn op dit moment, is er weer weinig particulier aanbod. Enerzijds vergroot dat de kans voor verkopers er een goede prijs voor te krijgen, anderzijds kun (of moet) je als koper nu voor een beetje meer geld dat je bij een dealer uitgeeft, zes maanden garantie op de koop toenemen. Bedenk echter wel dat op een Honda van anderhalf jaar oud sowieso nog een half jaar fabrieksgarantie zit, óók als je hem privé koopt. Let er trouwens ook op dat een dealer soms € 250,- afleveringskosten in rekening brengt die hij niet altijd bij de verkoopprijs zet….Veruit de meeste CBF´s zijn van een stroomlijn (en dus de letter S) voorzien. Daarnaast heeft een aantal een kofferset, al dan niet van het huismerk. Gepimpte CB-effen kom je maar sporadisch tegen, daarvoor is het aanbod van af-fabriek streetfighters waarschijnlijk te groot.Een greep uit het aanbod op internet:Een standaard CBF1000S uit het jaar 2006 is al te krijgen voor rond de € 7.000,-. Er is ook een handelaar die dit bedrag vraagt voor een ´zo meenemer´, waarbij je door de bank genomen net zoveel zekerheid en garantie hebt als bij een burgerpersoon.Voor twee andere 2006-exemplaren met 26.000 kilometers (en koffers), resp. 3.200 (en geen koffers) op de klok, wordt een kleine € 7.500,- gevraagd, incl. garantie. Duurder kan altijd: prijstoppers zijn twee gevallen van € 8.000,-, maar dan heb je minimaal ABS en maximaal de kofferset en zes maanden zekerheid. In 2007 gekentekende exemplaren worden (nog) maar weinig aangeboden. Twee voorbeelden: een ´echte´ particulier die zijn 2007 CBF met 12.000 kilometers voor € 7.850,- te koop heeft en een dealer die graag € 8.500,- (excl. afleveringskosten!) voor een 10.000 kilometer ervaringsrijke CBF wil en daar een half jaar onvoorwaardelijk en ABS bij geeft. 2008-types worden (nog) niet aangeboden.TECHNISCHE GEGEVENS (2006)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, injectie Ø 36 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 75,0 mm x 56,5 mmCilinderinhoud 998 ccCompressie 11,0 : 1Max vermogen 72 Nm (98 pk) bij 8.000 tpmMax koppel 93 Nm bij 6.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm met vierzuiger remklauwen (zes voor ABS), schijfrem achter Ø 240 mm met tweezuiger remklauw (driezuiger voor ABS), bandenmaten 120/70ZR17 en 160/60ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.480 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 110 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 120 mm, zithoogte 780-800-810 mm, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 252 kg. MODELGESCHIEDENIS2006Introductie van de CBF1000(S), type SC58, twee jaar na de CBF600(S).2007´Anti vibratie kit´ tegen het trillen en daardoor mogelijk scheuren van de kuip (ophangpunten). 2008Geen wijzigingen.[Bild kommt Freitag uber mich]MOOI KAAL……is niet lelijk. Maar of dat ook voor de kuiploze CBF geldt? In ieder geval laat die wel een open blik toe op het laswerk rond en onder het balhoofd, waaruit blijkt dat de prijs laag gehouden moest worden. Toch is dat niet de reden dat er (in Nederland) van de S veel meer verkocht zijn dan de S-loze. Zeker de Hollander die het weer in zijn kikkerlandje maar al te goed kent, wil zoveel mogelijk uit de wind en uit de regen zitten. Of de ongekuipte CBF-rijder flinker, minder slim of gewoon meer een mooiweer-rijder is, is onbekend….AANKOOPTIPSÉén van de weinige makken die de CBF1000 gekend heeft, is het stuk trillen van de kuip (ophangpunten). Honda erkende het probleem en zorgde voor een anti-vibratie kit die er vanaf 2007 standaard op kwam. Als het goed is zijn alle 2006-modellen die na 2006 bij een dealer geweest zijn, ondertussen van deze kit voorzien. Het setje bestaat slechts uit tweezijdig klevende stukjes ´rubber´, maar het schijnt effectief te zijn en daar gaat het om. Bij twijfel navragen bij een dealer aan de hand van het framenummer. De voor de fotografie ter beschikking gestelde CBF1000S staat in Zelhem te koop bij Motoport. Het gaat om een onberispelijk 2007-model mét ABS die slechts 3.500 km gereden heeft. De verkoopprijs bedraagt € 8.950,- en dat is uiteraard met zes maanden garantie. Voor meer info: Motoport Zelhem, www.motoport-zelhem.nl of 0314-62 18 49. ALTERNATIEVENHet beste alternatief voor de CBF1000 is zonder twijfel de Suzuki Bandit, de uitvinder van budget bikes. Dan komt er een tijdje niets en dan de Yamaha FZ1 Fazer, zeg maar de streetfighter van Yamaha met kuip. Kawasaki verzaakt opmerkelijk in de dikke budgetparade, door geen groot en gekuipt broertje van de Z750 te maken. Een gemiste kans: het ZZR1200-blok was er klaar voor, het maken van een rijwielgedeelte uit grotendeels bestaande onderdelen zou kinderspel moeten zijn, maar helaas: een ZR12 is er (nog) niet….[Bild gsf1250s_k8_005]SUZUKI GSF1250 BANDIT S (2007-HEDEN)Na jaren trouwe dienst heeft het lucht/oliegekoelde 1200cc-blok, op basis van de bejaarde GSX-R 1100, in 2007 plaats moeten maken voor een nieuw watergekoeld 1250cc-aggregaat met eindelijk een zesversnellingsbak. Maar het uitgangspunt van de Bandit is gebleven. Voor heel weinig geld een heel goede motor die alles kan wat je in de praktijk van alledag nodig hebt. Koppel vanaf stationair toerental en vermogen afbouwend waar sportieve motoren pas wakker worden en de politie met het radarpistool op scherp staat. Voor veruit de meesten nergens voor nodig. In zijn totaliteit doet de Bandit het net zo goed als de CBF, wanneer het op echt toeren aankomt zelfs wat beter.TECHNISCHE GEGEVENS (2007)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1255 cc, injectie, 98 pk, 108 Nm, zes versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 274 kg. PLUSSuper sterkWindbeschermingPrijs/kwaliteitErgonomieVerbruik/actieradiusABS-optieMIN VersnellingsbakComfort duoStuurgedrag[Bild: fz1_fazer]YAMAHA FZ1 FAZER (2006-HEDEN)Tegelijk met de kale, streetfighterachtige FZ1, verscheen er een half gekuipte versie met de naam Fazer op het toneel. En net als de CBF1000 (en natuurlijk de gewone FZ1) heeft hij het blok gekregen van het sportieve boegbeeld, in dit geval de R1 uit 2006. Maar veel minder ver teruggetuned. Er staan nog altijd 150 paarden op stal te trappelen om los gelaten te worden. Die karakteristiek zorgt voor veel kracht na 7.000 toeren (waar het bij de CBF en GSF juist ophoudt), maar weinig pit daaronder. Voor de agressief ogende FZ1 nog te billijken, voor de Fazer met toeraspiraties op z´n minst discutabel. Datzelfde geldt ook voor het vlakke stuur die een sportieve licht voorover gebogen houding vereist en dito rijstijl uitlokt. Al met al is de FZ1 Fazer een kwalitatief hoogwaardigere machine dan de CBF en de Bandit. Ruimer instelbare veerelementen, upside-down voorvork, aluminium frame, lichter, stabieler en betere remmen. Het zijn echter alleen maar deugden wanneer er sportief gereden wordt. Daar staat tegenover dat bij een rustigere, meer toeristische rijstijl die voordelen snel nadelen worden. Daar komt nog bij dat er voor de Fazer, ook in gebruikte staat, beduidend meer voor betaald moet worden.Voor een echte basale budgetconcurrent is het wachten op de XJ1… .TECHNISCHE GEGEVENS (2007)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 998 cc, injectie, 150 pk, 106 Nm, zes versnellingen, ketting, aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 190/50ZR17, tankinhoud 18 liter, volgetankt gewicht 240 kg. PLUSEnorme eindspurtRemmenStuurgedragVeringStabiliteitABS-optieMINTam laag- en middengebiedComfort rijderWindbeschermingToelaatbaar totaalgewicht[Bilder+Unterschriften][Opener: 0131] [Detailbilder][5891]Strak blok met nagenoeg geen ontsierende kabels, slangen of stekkertjes. [5894]De zeszuiger remklauwen verraden het Combined ABS-remsysteem.[5901]Eenvoud troef: instrumentarium, vloeistofpotten, kroonplaat: het is niet meer dan nodig is, ook niet minder.[5900]Iets minder strak. De hoogliggende versnellingsbak verraadt zijn sportieve komaf.[0140]Aan de linkerkant is het makkelijkst te zien dat het om de 1000 gaat.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-