+ Plus

Occasion – crossovers

Ken je de verhalen over optimisten en pessimisten en hun verschillende opvattingen over een niet helemaal gevuld glas? Met de tegenwoordig zo populaire crossover is het een beetje van hetzelfde laken een pak. Hebben motoren in dit segment van alles het beste? Of is het glas half vol?

De allroad heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen, met name ook onder rijders die voorheen meer dan eens uitstapjes in het onverharde maakten. Lange reizen kwamen onder deze groep in zwang en bij voorkeur met veel bagage en waar mogelijk een duopassagier – twee zaken die zich normaal gesproken niet echt met offroad-rijden laten verenigen. Dat verspreidde zich als een olievlek over de motormarkt en tegenwoordig heeft iedere zichzelf respecterende fabrikant wel een of twee van deze machines in ‘we-kunnen-wanneer-we-maar-willen’-verpakking in het assortiment. En als je helemaal ‘all the way’ wilt gaan, kun je er ook nog een pak bij aanschaffen, waarmee je moeiteloos de Sahara kunt doorkruisen.
Maar de diversificatie in motorland is ook daarna onverdroten doorgegaan en toen een deel van die potentiële allroad-klanten constateerde dat het eigenlijk helemaal geen grof genopte banden, een 19-inch-draadspaak-voorwiel, ellenlange veerwegen en een hooggeplaatst voorspatbord nodig had, werd een jaar of tien terug de crossover geboren. Of, zoals gekscherend vaak werd gezegd: een motorfiets die te zwaar is om een funbike te zijn, te spartaans voor een toerfiets, te straatgericht voor een offroad en te veel kuipdelen voor een naked.
Kijk je door de ogen van iemand met een ‘het-glas-is-half-vol’-mentaliteit, dan is de crossover misschien wel het beste dat semi-sportieve en reislustige rijders kon overkomen. Door de 17 inch wielen heb je immers een enorme keuze uit banden, de gematigde maar zeker niet te korte veerwegen zijn in de regel perfect voor een heerlijk stukje toeren, terwijl een breed stuur en een comfortabel zadel lange reizen mogelijk maken en een ruitje in combinatie met een niet al te pompeuze stroomlijn aan de voorzijde de winddruk van je weghoudt. En ‘last but not least’: voor wat betreft het motorblok wordt in de regel gekozen voor een bewezen alleskunner, die bij lage toerentallen en in het middengebied vaak net even wat is gepimpt en daardoor perfect is voor gewenste gebruiksgebied. Kortom: crossovers hebben het helemaal!

APRILIA SMV750 DORSODURO

Vanaf € 5.500,-

Eigenlijk bevond deze in 2008 gepresenteerde Aprilia zich meer in het supermoto-métier, maar met zijn potente 90°-V-twin paste deze Italiaan niet helemaal in dat hokje. Toch een crossover dus, waarbij de echte toerist zich weliswaar zal verheugen over de handelbaarheid van de stug geveerde Aprilia in het bochtenwerk, maar moeite zal hebben met het comfort op de lange baan, ondanks de op zich best comfortabele zit-driehoek. Dat is een dan een kwestie van even de tanden op elkaar zetten. De actieradius is nog best acceptabel, maar door de hooggeplaatste uitlaten maken het gebruik softbags nagenoeg onmogelijk. Gebruikt wordt de Dorsoduro niet veel aangeboden, prijzen beginnen bij zo’n € 5.500,-.

Technische gegevens (modeljaar 2008)
Vloeistofgekoelde tweecilinder V-motor, 750 cc, 67 kW (91 pk) bij 8.750 tpm, 82 Nm bij 4.500 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 211 kg, max. belading 189 kg, zithoogte* 880 mm, tankinhoud 13 liter, topsnelheid 200 km/uur, acceleratie* 0-100 km/uur 3,9 sec, rollende acceleratie 60-100 km/uur 4,5 sec, verbruik secundair* 1 op 20,4. Nieuwprijs 2008: € 9.990,-.
*MotoPlus-meting
VOOR OF TEGEN
Terugtunen tot 48 pk mogelijk, brede powerband, perfect doseerbare remmen, ruime onderhoudsinterval

Zitcomfort, bagagemogelijkheden

DUCATI MULTISTRADA 1200/S

Vanaf € 8.000,-

Deze Ducati is eigenlijk een blauwdruk van de moderne crossover. Hoog en comfortabel als een GS, maar dan met een vette 190-achterslof en rubbers met veel grip. Kortom, de ultieme schrik voor iedereen in voorover gebogen zithouding op secundaire wegen. Het flinke gewicht kun je laten voor wat het is, het uitgebreide elektronicapakket met de talkrijke stappenmotoren en servopompen maken een echte multitool van deze Ducati. In een 50.000km-duurtest die we met de Ducati uitvoerden, ontpopte de Italiaan zich bovendien als uiterst betrouwbaar en ook de lange onderhoudsintervallen spreken in zijn voordeel. Goedkoop zijn die beurtjes in de regel echter niet.

Technische gegevens (1200S Touring, modeljaar 2010)
Vloeistofgekoelde tweecilinder V-motor, 1.198 cc, 108,8 kW (148 pk) bij 9.250 tpm, 119 Nm bij 7.500 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 234 kg, max. belading 196 kg, zithoogte* 840 mm, tankinhoud 20 liter, topsnelheid 245 km/uur, acceleratie* 0-100 km/uur, rollende acceleratie* 60-100 km/uur 4,1 sec, verbruik secundair* 1 op 15,9. Nieuwprijs 2010: € 21.300,-.
*MotoPlus-meting

VOOR OF TEGEN
Elastische vermogensafgifte, precieze stuureigenschappen, top feedback, 12.000km-onderhoudsinterval

Achterschokdemper te stug, stevig verbruik, smal ruitje

HONDA CROSSRUNNER

Vanaf € 5.500,-

Boven de 6.500 toeren wordt deze vriendelijke Dr. Jekyll een boze Mr. Hyde. Of technischer gezegd: de VTEC variabele klepbediening laat deze V4 in het hogere toerenbereik overschakelen van twee naar vier kleppen, wat de sound en levendigheid absoluut ten goede komt – het beste van twee werelden dus. Het motorblok en het grootste deel van het rijwielgedeelte van deze in 2011 gepresenteerde Crossrunners was gebaseerd op de toen al op leeftijd zijnde VFR800F sportieve toermachine. Deze volledig probleemloze alleskunner kreeg in 2015 nog een grote update.

Technische gegevens (modeljaar 2011)
Vloeistofgekoelde viercilinder V-motor, 782 cc, 75 kW (102 pk) bij 10.000 tpm, 73 Nm bij 9.500 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 239 kg, max. belading 194 kg, zithoogte* 816 mm, topsnelheid 200 km/uur, acceleratie* 0-100 km/uur 3,7 sec, rollende acceleratie* 60-100 km/uur 5,6 sec, verbruik secundair* 1 op 26,3. Nieuwprijs 2011: € 12.499,-.
*MotoPlus-meting

VOOR OF TEGEN
Onverwoestbaar motorblok, lekkere sound, lage zithoogte, prima stuureigenschappen

Matige rollende acceleratie, begrensd op 200 km/uur, matig duocomfort

KAWASAKI VERSYS 1000

Vanaf € 6.500,-

Als er één Japanse motorfabrikant extreem veel ervaring met crossovers heeft, dan is het Kawasaki wel. De groenen verkochten al crossovers op een moment dat marketing-afdelingen nog nooit van de term gehoord hadden. Een goed voorbeeld is de KLE500 en wat recenter de eerste Versys 650. De kleine Versys (wat staat voor ‘versatile system’, ofwel ‘veelzijdig systeem’) was de opmaat naar de eind 2011 gepresenteerde Versys 1000. De bullige viercilinder van deze grote Versys was afkomstig van de Z1000, maar kreeg voor het nieuwe gebruiksgebied meer draaiende massa en werd bovendien in een nieuw frame gelepeld. Het frontje met de beide gestapelde koplampen bleef tot aan de modelupdate van 2015 een heet gespreksonderwerp.
*MotoPlus-meting

Technische gegevens (modeljaar 2012)
Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.043 cc, 87 kW (118 pk) bij 9.000 tpm, 102 Nm bij 7.700 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 241 kg, max. belading 216 kg, zithoogte* 845 mm, tankinhoud 21 liter, topsnelheid 226 km/uur, acceleratie* 0-100 km/uur 3,5 sec, rollende acceleratie* 60-100 km/uur 3,7 sec, verbruik secundair* 1 op 19,2. Nieuwprijs 2012: € 13.698,-.

VOOR OF TEGEN
Motorblok met veel punch in juiste toerengebied, goede duoplek, betrouwbaar

Geen middenbok, wat ongevoelige vering (tot 2015)

TRIUMPH TIGER 1050 SPORT

Vanaf € 7.000,-

De gulden middenweg is eigenlijk nog steeds het beste compromis. Geheel ten onrechte is deze fameuze Triumph wat in het gedrang gekomen tussen de Tiger 800’s en 1200’s. In 2013 is de 1050-triple als ‘Tiger Sport’ trouwens nog flink aangepakt: het motorblok kreeg een schep extra vermogen (plus 10 pk), en dankzij het nieuwe subframe is de middelste ‘kat’ uit de Tiger-lijn zelfs een echt bagagewonder geworden. De sjieke enkelzijdige swingarm onderstreept de sportieve touch, maar verder is deze Triumph vooral een echt praktische machine voor de meest uiteenlopende gelegenheden.
*MotoPlus-meting

Technische gegevens (modeljaar 2016)
Vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, 1.050 cc, 92,9 kW (126 pk) bij 9.475 tpm, 106 Nm bij 7.000 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 244 kg, max. belading 213 kg, zithoogte* 850 mm, tankinhoud 20 liter, topsnelheid 220 km/uur, acceleratie* 0-100 km/uur 3,4 sec, rollende acceleratie* 60-100 km/uur 3,7 sec, verbruik secundair* 1 op 22,2. Nieuwprijs 2016: € 13.990,-.

VOOR OF TEGEN
Soepele vermogensafgifte, nauwelijks vibraties, uitstekende remmen, laag verbruik, bagagecapaciteit

Relatief zwaar, insturen vraagt wat nadruk

YAMAHA MT-09 TRACER

Vanaf € 7.500,-

Niet alleen Triumph heeft vette driecilinders in de aanbieding, en BMW is niet de enige fabrikant die op sublieme wijze modulaire constructies in de markt zet. De halverwege 2013 gepresenteerde Yamaha MT-09 is daarvan wel het beste bewijs. Na de nauw aan het basismodel gelieerde ‘Street Rally’ en ‘Sport Tracker’ volgde in 2015 de Tracer als vierde model in de zo succesvolle modellijn, maar dan met een tankinhoud van 18 liter in plaats van 14 liter. Wat elektronica betreft heb je de keuze uit drie motormappings, is er uitschakelbare tractiecontrole aan boord en daarnaast is het zadel in hoogte verstelbaar en is ook de positie van de stuurklemmen variabel. En uiteraard is ook het ruitje in hoogte verstelbaar, in drie standen zelfs.

Technische gegevens (modeljaar 2015)
Vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, 847 cc, 85 kW (115 pk) bij 10.000 tpm, 88 Nm bij 8.500 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 212 kg, max. belading 178 kg, zithoogte* 845 mm, tankinhoud 18 liter, topsnelheid 210 km/uur, acceleratie* 0-100 km/uur 3,4 sec, rollende acceleratie* 60-100 km/uur 4,0 sec, verbruik secundair* 1 op 23,3. Nieuwprijs 2015: € 10.999,-.
*MotoPlus-meting

VOOR OF TEGEN
Levendig en sterk motorblok, rijke uitrusting, stelmogelijkheden ergonomie

Hard zadel, tractiecontrole en ABS regelen wat grof af

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...