+ Plus

Occasion: 4 toerbuffels

Toegegeven, er zijn nog maar weinig schepen die met stoom worden aangedreven, maar motorfietsen hebben metaforisch gesproken ook vaak een flinke portie stoom onder hun achterste. Deze vier ‘reisstomers’ doen hun naam in ieder geval alle eer aan: van sportief-modern en vriendelijk-veelzijdig tot comfort-koning brengen ze je altijd met het grootste gemak naar je reisdoel.

Wie met de motor reist, heeft een hogere kwaliteit van leven, wint de vrijheid terug, geniet van prachtige vergezichten en maakt vaak unieke dingen mee. Compromissen zoals een te lage maximale belading, beperkte bagagemogelijkheden en het ontbreken van een dak boven je hoofd zijn onderdeel van het avontuur en zijn niet per se storend. Maar wees eens eerlijk, wie zegt er nu nee tegen handvatverwarming, een verstelbare ruit en ook nog eens lekker vlot vooruit komen? Deze stoomboten bieden misschien een beetje minder ‘adventure’, maar schotelen je daarentegen een berg comfort voor.

Daarbij is de Kawasaki 1400 GTR op basis van zijn sportieve genen eerder wendbare kruiser, die een buitengewoon krachtiger voorwaartse drang heeft. De BMW K1200LT is zijn gemoedelijke tegenpool en weet ondanks zijn leeftijd te overtuigen met veel comfort, laat zich zelfs nog heel energiek sturen en is zo stabiel als een boei in het water. De Suzuki Bandit-afstammeling mag door de stroomlijn misschien wat minder aanvalslustig ogen, maar de Suzuki is een echte underdog met een enorm lol- en reispotentieel. Net als de Kawasaki kun je ook de Yamaha FJR1300 als sportief-comfortabel bestempelen. Daarnaast pronkt de Yamaha met een uitstekend afwerkingsniveau en bovendien is de FJR als enige van de vier modellen op deze pagina’s nog nieuw leverbaar.

KAWASAKI 1400 GTR
Ze konden het blijkbaar niet laten bij Kawasaki. De Japanners hesen een dikke toerbuffel op de wielen, hingen er zijkoffers met elk 35 liter inhoud aan en het kleine groene mannetje op de schouder stak meteen zijn wijsvinger al manend in de lucht: sportief, we zijn sportief, niet van de koers afwijken! Maar de ingenieurs rolden destijds slechte met hun ogen, want dat wisten ze natuurlijk al lang. De 1400 GTR moest in modeljaar 2008 het klassieke toersegment flink opschudden en als wendbare kruiser de concurrentie op de linkerbaan voorbijstreven. ‘Spicy and full off Kawasakiness”, luidden destijds de ronkende marketingkreten.

En Kawasaki nam de gelegenheid meteen maar te baat om een geheel eigen segment voor de GTR in het leven te roepen: Mega-Sport-Touring. Gezien de cijfers die het toerkanon kon overleggen nog niet eens zo’n gekke actie: een viercilinder met 1.352 cc longinhoud, 155 pk vermogen en 136 newtonmeter koppel. De concurrentie zou zich haast in het inlaatkanaal al verslikken. Zeker als je ook nog eens in ogenschouw neemt dat de Kawasaki ondanks zijn wielbasis van 1.500 millimeter, cardan-aandrijving en meer dan 300 kilo gewicht bijzonder dynamisch en toch ook comfortabel te rijden is. Goede handling, nauwelijks merkbare lastwisselreacties van de cardanaandrijving, comfortabel, dynamisch en krachtig; de GTR kiest probleemloos zijn weg.

Ook op de occasionmarkt is de GTR juist vanwege die eigenschappen veel gezocht. Afgezien van een paar kleine terugroepacties van de eerste modelserie voor de verstelling van de koplamp, de vergrendeling van de zijkoffers en het bagagerek en een modificatie aan het achterrempedaal voor de 2008- en 2009-modellen zijn er geen bijzonderheden. Vlotte reizigers zullen met de 1400 GTR niet snel misgrijpen en hebben op de occasionmarkt in de regel een ruime keuze aan goed onderhouden modellen. De prijzen variëren door de lange modegeschiedenis sterk.

BMW K1200LT
Wie in 1999 in de showroom van een BMW-dealer voor deze brok van een machine stond, kon zich waarschijnlijk nauwelijks voorstellen dat deze LT op de weg nog behoorlijk vlot te rijden zou zijn. Deze reus bleek eigenlijk al vanaf stapvoets tempo uiterst stabiel door het verkeer te laveren en was daarbij ook nog eens enorm handelbaar, zeker als je de liefst 385 kilo drooggewicht in ogenschouw nam. Maar vanwege de extreme breedte van meer dan een meter was en is het in het stadsverkeer wel oppassen geblazen met deze gigantische Duitser. Kruip-door-sluip-door kun je rustig vergeten.

Maar gezien het enorme comfort waarvan je in het luxezadel van deze LT kunt genieten, zal het woord hectisch niet snel naar boven komen borrelen. Om stress te voorkomen, hoef je het geluid van de cd-speler (wie kent het nog?) in de linker zijkoffer maar een tikje op te schroeven en nog iets dieper in het zadel te zakken. Dankzij de royale maximale belading van 208 kilo is de LT niet alleen een pakezel maar vooral ook een heerlijke reismachine. Ook met duopassagier, waarbij een reisgenoot door de forse rugsteun zowaar een nog comfortabelere zitplek heeft. Afgezien van zware jongens als de Hond Gold Wing en de BMW K1600 kom je deze mate van comfort ook tegenwoordig niet op iedere straathoek meer tegen, ook al omdat de K1200LT alweer dertien jaar geleden voor het laatst nieuw werd verkocht. Dat heeft uiteraard zijn weerslag op de waardevastheid van dit model, die bijzonder netjes is. Uitrusting en comfort doen de rest. Maar dan heb je ook een super toermachine met de haast onweerstaanbare charme van een youngtimer. De LT was bijvoorbeeld de eerste BMW met zadelverwarming voor rijder en passagier (tegen meerprijs).

Voor geïnteresseerden die wat huiverig zijn voor de enorme massa van de LT, wees gerust: er zit niet alleen een elektrische achteruit op (de startmotor helpt bij achteruit manoeuvreren), vanaf modeljaar 2004 zat er ook een elektrohydraulisch bediende middenbok onder, die de LT met een druk op de knop de hoogte in bracht. Daarbij blijf je als bestuurder natuurlijk ontspannen in het zadel zitten om meteen even een frietje-mayo te verorberen. Naast nog meer comfort kreeg de LT vanaf modeljaar 2004 met name meer vermogen: 116 in plaats van 98 pk. Gezien het gewicht pure winst.

SUZUKI GSX1250FA
Zo veel boze bandieten en hooligans en de GSX1250FA mag niet meedoen. Motorblok en rijwielgedeelte waren in 2010 in ieder geval zeker van hun zaak: “Ik ben een Bandit, een 1250-Bandit.” Maar zo rolden ze echter niet van de fabrieksband, ze gingen eerst nog door een geheime toverkast. Flits, boem, weg Bandit, de FA was geboren. Een sportieve toermachine, die Suzuki onder druk van de concurrentie uit de hoge hoed toverde.

Makkelijk leek het niet tegen concurrenten van Honda, Kawasaki en Triumph, maar in een directe vergelijking pakte de Suzuki destijds meteen de winst met als sterkste punten uitstekende omgangsvormen, het laagste gewicht en het koppelsterke motorblok. Echt verrassend was die winst eigenlijk niet, aangezien de FA wordt aangedreven door het als uiterst sterk bekendstaande 98-pk-blok van de Bandit. Ook het rijwielgedeelte, het uitlaatsysteem en de ABS-remmen zijn afkomstig van de zo succesvolle Bandit. Wat van de FA een sportieve toermachine maakte, was onder andere de stroomlijn (gebaseerd op die van de GSX650F), dubbele koplamp (van de vroegere GSX-R-modellen) en een grotere radiateur. Valt mee dus, maar het relatief lage gewicht, de hoge maximale belading en de aantrekkelijke nieuwprijs spraken hoe dan ook in het voordeel van de GSX1250FA.

Een toerfiets dus voor ongecompliceerd en dynamisch reizen, want veel extra’s en comfort-goodies zitten er standaard niet op. Daarentegen kom je op de occasionmarkt in de regel goed onderhouden machines met een verleidelijke prijs tegen, terwijl ook de keuze nog behoorlijk ruim is. Door de uitgerijpte techniek van de donormachine kent de FA weinig zwakke punten. Alleen de steekstekkers moeten even op de eventuele aanwezigheid van vocht worden gecheckt.

YAMAHA FJR1300
Dat noem je consequente modelpolitiek: de FJR1300 zit sinds 2001 in het modelgamma van Yamaha, een vaste waarde dus in het hogere toersegment. Door de jaren heen onderging de FJR talloze modificaties, waarbij de Japanners hun toerkanon in 2013 een heel grondige facelift gaven. Net als achttien jaar geleden staat de FJR ook vandaag de dag nog bekend als een sportieve reismachine.

Weliswaar was en is de Yamaha geen lichtgewicht, maar in tegenstelling tot de meeste concurrenten biedt de Yamaha veel dynamiek en nog meer rijplezier, zonder dat het ontbreekt aan comfort en uitrusting voor aangename snelwegritten. Zitruimte en windbescherming zijn goed voor honderden kilometers aan één stuk. De dikke viercilinder heeft overal meer dan voldoende kracht, heeft zijdezachte draai-eigenschappen, is enorm elastisch en draait graag toeren.

De uitstekende testindrukken die we in de afgelopen jaren hebben opgedaan, worden bevestigd door onze lezers en ook door motorzaken. Technisch onopvallend, maar top afgewerkt en ook na vele jaren nog statig om te zien, hoef je als occasionkoper niet echt op bijzondere zaken te letten. Regelmatig onderhoud is uiteraard van belang en daarnaast moet je natuurlijk, net als bij alle occasions, ook even letten op eventuele valschade. ABS (tot 2007 wat grof regelend) is er sinds 2003, maar de remvertragingswaarden breken overigens geen records. Wie net zo van schakelen houdt, kan kiezen voor de sinds 2006 leverbare FJR1300AS met semi-automatische versnellingsbak.

Natuurlijk, de laatste paar jaar is er veel veranderd en ook andere fabrikanten hebben alternatieven voor de FJR, maar ook als occasion blijft de FJR1300 enorm gewild. Zeker omdat de Yamaha’s toermachine door de jaren heen steeds verder is verfijnd, zelfs de kleinste pijnpuntjes zijn aangepakt en er in 2016 zelfs een nieuwe versnellingsbak kwam met de al zo lang verlangde zesde versnelling. Wie op zoek is naar sportief, lol en comfort, koopt de FJR1300.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...