+ Plus

Occasion 4 dikke Japanse nakeds

Geen andere natie heeft de combinatie van kracht en massa zo weten te cultiveren als Japan. Sumo-worstelaars zijn er nationale helden en demonstreren regelmatig dat een hoog gewicht en een indrukwekkende beweeglijkheid elkaar zeker niet bij voorbaat hoeven uit te sluiten. Niet zo gek dus, dat er ook onder Japanse motoren veel zware, maar uiterst handelbare machines te vinden zijn. HONDA HORNET 900 Men neme de uitgerijpte viercilinder van de CBR900RR Fireblade uit 1998, monteert een injectiesysteem, kietelt het met iets meer koppel, knijpt het topvermogen, verpakt het geheel in het versterkte frame van de Hornet 600 en klaar is Kees met een heel pragmatische Honda Hornet 900! Echt mooi is wat anders en wie vooral mooie details in een motorfiets zoekt, kan ook beter naar iets anders op zoek (CB1000?). Maar voor fans van nakeds, die domweg willen rijden op een betrouwbare machine en geen waarde hechten aan retro-looks of allerlei chromen details, worden door deze van 2002 tot 2006 gevoerde Honda op hun wenken bediend. De rijsensatie is niet heel spectaculair, maar combineert stabiliteit met wendbaarheid en veel stuurprecisie. De korte overbrenging en de spontane vermogensafgifte maken deze SC48 tot een sportieve attractie onder zijn soortgenoten. Ben je geïnteresseerd, kijk dan vooral naar modellen vanaf bouwjaar 2004, want die hebben niet alleen een facelift gehad, maar hebben eveneens een instelbare voorvork en instelbare uitgaande demping op de achterschokbreker. Ook zijn de ontsteking en de injectie van deze modellen gemodificeerd. Gebruikte Hornet 900’s vind je voor bedragen tussen de € 3.000,- en € 5.000,-. PLUS Probleemloze rijeigenschappen (uitzonderingen zie onder), soepel blok met een lekkere sound, laag verbruik, comfortabele zitpositie, gunstig geprijsd MIN Deels wat grof gemaakt, neiging tot slaan in het stuur bij accelereren over slecht wegdek. TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2002) Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 919 cc, 80 kW (109 pk) bij 9.000 tpm, 91 Nm bij 6.500 tpm, vier kleppen per cilinder, stalen buizenframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm, banden 120/70ZR17; 180/55ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 219 kg, max. belading 187 kg, tankinhoud 19 liter, zithoogte 790 mm, topsnelheid 230 km/uur, 0-100 km/uur in 2,9 sec, verbruik 1 op 20 – 1 op 18,5 KAWASAKI Z1000 Tot 1999 tekende de Zephyr-lijn voor het retro-bloed in het Kawasaki-gamma. Daarna was er sprake van bloedarmoede met modellen als de ZR-7, die de herinnering aan iconen als de Z1 en Z900 levend moesten houden. Maar sinds 2003 hebben de Groenen met de Z1000 een nieuw ijzer in het vuur, dat de herinnering aan de goede oude tijd springlevend houdt. En dat zonder neogotische retro-looks. Kawasaki is er bijzonder goed in geslaagd om de moderne en beproefde techniek van het opgeboorde ZX-9R-blok, de remmen en een upside-down voorvork met een verfrissende verpakking te combineren. En het is de Japanners vergeven dat dit deels plastic is, zoals de vele kappen die het stalen frame een aluminium-look moeten geven. Onderin maakt het blok niet de indruk 127 pk sterk te zijn, maar vanaf zo’n 6.000 toeren doet het precies wat je van een ‘Z’ mag verwachten: de armen uit hun kommen trekken en daarbij hees krijsen. Ondertussen rijdt inmiddels de derde generatie Z1000 over het asfalt (updates in 2007 en 2010), maar het eerste type is nog altijd geliefd. Vanaf zo’n € 3.700,- kun je al heel nette exemplaren vinden. Geef in ieder geval niet meer dan € 5.000,- uit voor zo’n eerste type. PLUS Bij hogere toerentallen uiterst levendig, heerlijk geluid, uitstekende remmen MIN Wat tam bij lage toeren, deels matige afwerking (lak), hinderlijke vibraties TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2005) Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 953 cc, 93,4 kW (127 pk) bij 10.000 tpm, 96 Nm bij 8.000 tpm, vier kleppen per cilinder, stalen ruggengraatframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm, banden 120/70ZR17; 190/50ZR16, rijklaar gewicht volgetankt 221 kg, max. belading 180 kg, tankinhoud 18 liter, zithoogte 820 mm, topsnelheid 245 km/uur, 0-100 km/uur in 3,4 sec, verbruik 1 op 18,2 – 1 op 15,9 SUZUKI BANDIT 1200S Veel motor voor relatief weinig geld, dat was jarenlang het credo van de uiterst succesvolle Suzuki Bandit 1200. Een sterk lucht/oliegekoeld blok, een handelbaar rijwielgedeelte, ruim plek voor rijder en passagier en een net voorkomen, deze Bandit-mix is ook 17 jaar na de lancering nog steeds een aantrekkelijke. Met name bij populaire het S-model met zijn tophalf-stroomlijn, die je net even wat vaker tegenkomt dan zijn naakt evenknie. Je kunt kiezen uit drie generaties: het tot 1997 gebouwde oermodel (GV75A), het opgefriste en beter handelbare tweede model (WVA9 2001 – 2005) en het ‘tussenmodel’ WV CB uit 2006, dat met standaard ABS en een compleet nieuw rijwielgedeelte de basis vormde voor het in 2007 verschenen 1250-injectiemodel. Een 1200 met veel levenservaring vind je al voor bedragen rond de € 2.500,-, voor meer recentere exemplaren wordt € 4.500,- tot € 5.000,- verlangd. PLUS Sterk blok, handelbaar rijwielgedeelte, hoge betrouwbaarheid, uitstekend geschikt voor lange ritten (S-model), veel aanbod MIN Snel slijtend balhoofdlager, hoog olieverbruik (zuigerproblemen bij het 2001-model) TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2004) Lucht/oliegekoelde viercilinder lijnmotor, 1.157 cc, 72 kW (98 pk) bij 8.500 tpm, 92 Nm bij 6.500 tpm, vier kleppen per cilinder, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm, banden 120/70ZR17; 180/55ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 246 kg, max. belading 208 kg, tankinhoud 20 liter, zithoogte 810 mm, topsnelheid 230 km/uur, 0-100 km/uur in 3,3 sec, verbruik 1 op 19,6 – 1 op 18,5 YAMAHA FZ1 Onderin weinig, in het middengebied niet veel en boven de 7.000 toeren alles. De een noemt het een tekort aan karakter onderin, terwijl het voor een ander juist een radicale, compromisloze vermogenskarakteristiek is. Hoe dan ook, door de licht vertraagde gasaanname wordt de zaak er in ieder geval niet eenvoudiger op. Om toch nauwkeurig de hoek om te kunnen, is op deze ‘fabrieks-streetfighter’ een bijzonder gevoelige gashand geen overbodige luxe. En daarmee komen we tot de kern van de zaak: sinds de lancering in 2006 staat de FZ1 bekend als een polariserende machine, en dat is in het huidige klimaat van lieve en gecultiveerde nakeds ook een deugd. Van de 175 oorspronkelijke pk’s van het voor de FZ1 teruggetunede R1-blok zijn er nog altijd een indrukwekkende 150 over. Daarvoor werden de compressie, nokkenassen, draaiende massa en mapping aangepast. Het stugge rijwielgedeelte van de FZ1 kan niet tippen aan dat van de R1, maar is in combinatie met de krachtig toebijtende en fijn te doseren remmen (sinds 2008 optioneel met ABS) en onder de bezielende leiding van een kundig rijder prima in staat tot om de overwegend conservatieve concurrentie een aardige veeg uit de pan te kunnen geven. Een gebruikt FZ1 in goede staat is vanaf zo’n € 6.000,- wel te vinden, en ben je wat radicaler van karakter, dan is het absoluut een overweging waard. PLUS Indrukwekkend topvermogen, uitstekende remmen, hoge betrouwbaarheid, goede afwerking, overzichtelijke cockpit. MIN Zwak onderin en in het middengebied, gewenning vragende gasrespons, oncomfortabele duoplek. TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2006) Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 998 cc, 110 kW (150 pk) bij 11.000 tpm, 106 Nm bij 8.000 tpm, vijf kleppen per cilinder, aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm, banden 120/70-ZR17; 190/50ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 215 kg, max. belading 195 kg, tankinhoud 18 liter, zithoogte 800 mm, topsnelheid 252 km/uur, 0-100 km/uur in 3,6 sec, verbruik 1 op 16,4 GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 7.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 7.000,-. Waar: TopMoto, Apeldoorn Wat: Suzuki C800 Intruder Prijs: € 6.990,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 17.291 km Info: 055-357 44 88 MOTOPLUS-OORDEEL: + Stijlvol en harmonisch voorkomen Onderhoudsvrije cardanaandrijving – Blok mist temperament Matige remmen Zachte voorvork Waar: Hans van Wijk Motoren, Zoetermeer Wat: Yamaha XJ6 Prijs: € 6.990,- Bouwjaar: 2013 KM-stand: 3.030 km Info: 079-361 90 13 MOTOPLUS-OORDEEL: + Bijzonder lichtvoetig Comfortabel rijwielgedeelte Heerlijke gasrespons – Vering bij duogebruik Waar: MotoPort Zelhem Wat: Aprilia Tuono 1000R Prijs: € 6.990,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 29.404 km Info: 0314-62 18 49 MOTOPLUS-OORDEEL: + Karaktervol motorblok Uitdagend en stabiel rijwielgedeelte – Van onderuit niet indrukwekkend sterk

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...