+ Plus

Nieuwe Yamaha XT1200Z Super T

Toegegeven, we werden een beetje flauw van alle tipjes die Yamaha de laatste maanden van de Ténéré-sluier lichtte, maar het resultaat mag er hoe dan ook zijn. Yamaha’s nieuwe XT1200Z Super Ténéré lijkt alles in huis te hebben om een dijk van een machine te worden, in de beste traditie van de ‘good old’ XTZ750, waarmee Yamaha een dikke twintig jaar terug grote successen vierde in de Dakar Rally.Hoewel de verwantschap met de XT660Z Ténéré eencilinder evident is, heeft de nieuwste Super Ténéré onmiskenbaar ook iets van de stoere trekken van die oer-Ténéré. Grote lijnen en hoog op de poten. Maar daarmee houden de vergelijkingen ook wel op, want deze XT1200Z is van het verstelbare ruitje tot en met de ventieldopjes een compleet nieuwe machine, geconstrueerd rond een compleet nieuwe vloeistofgekoelde 1.199 cc staande twin met een 270 graden krukas met ontstekingsintervallen bij 270 graden en 450 graden. Het motorgeluid zal daardoor waarschijnlijk een beetje zoals dat van de TDM klinken. Het nieuwe blok heeft verder vier kleppen per cilinder (de oer-Ténéré had er nog vijf), twee bovenliggende nokkenassen en dubbele ontsteking. Het maximum vermogen dat via een onderhoudsvrije cardan naar het achterwiel gaat, is 110 pk en dat is ongetwijfeld niet geheel toevallig identiek aan dat van het ijkpunt in deze klasse, de BMW R1200GS. Al komt het maximum aantal paarden bij de Yamaha wel iets eerder vrij dan bij de Beier: 7.250 tegen 7.750 toeren. Twee balansassen moeten vibraties binnen de perken houden en om het blok verticaal compact te houden is gekozen voor een dry-sump smeersysteem met een aparte olietank in het carter. Hierdoor kon het blok eveneens lager in het nieuwe stalen frame worden gehangen, wat weer ten goede komt aan de massacentralisatie en dus het stuurgedrag. En dat laatste belooft volgens Yamaha zeer makkelijk en scherp te worden. Uiteraard profiteert de nieuwe Super Ténéré ook van de vooruitgang die Yamaha de laatste jaren op elektronisch gebied heeft geboekt. Zo wordt het injectiesysteem niet bediend door een gaskabel, maar aangestuurd door een ride-by-wire systeem (YCC-T), zoals we dat ook al kennen van de YZF-R1 en YZF-R6. Op de nieuwe Super Ténéré wordt dit systeem voor het eerst gecombineerd met traction control. Dit systeem kent drie verschillende modi, waarmee je de mate van wielspin met een druk op de knop kunt beïnvloeden. In de eerste stand grijpt het systeem direct in als het achterwiel begint te spinnen, terwijl in de tweede stand een bepaalde mate van wielspin wordt toegestaan. In de derde stand wordt het systeem compleet uitgeschakeld, wat wel zo handig is als je het asfalt verlaat en het zand induikt. Maar daarmee zijn de keuzemogelijkheden nog niet voorbij, want het injectiesysteem heeft ook nog twee mappings waaruit je kunt kiezen: Sport en Touring. De laatste zorgt voor een wat gematigde vermogensafgifte voor relaxed toeren, terwijl de gasrespons in standje Sport juist heel direct is.En als klap op de avontuurlijk Ténéré-vuurpijl wordt het standaard ABS gecombineerd met het geavanceerde Unified Brake System. Dit gecombineerde remsysteem verdeelt de remkracht van het voorremhendel automatisch over voor- en achterwiel, terwijl je met de achterrem uitsluitend het achterwiel afremt en dat is wel zo prettig bij offroad-gebruik of bij keren op de weg. De voorvering is volledig instelbaar en aan de achterzijde kun je de veervoorspanning en de uitgaande demping instellen. De veerwegen zijn met 190 millimeter voor en achter lekker ruim voor uiteenlopend gebruik en ook het 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel zijn kenmerkend voor dit segment. Om de beide gespaakte wielen liggen trouwens tubeless banden. De uitrusting van de nieuwe Super Ténéré is erg compleet met geïntegreerde motorblokprotectoren, een in hoogte verstelbaar zadel (845 – 870 mm) en ruitje en een 12-volt-aansluiting in de cockpit voor een GPS of voor het opladen van de GSM. De tank herbergt een bovenmodale 23 liter brandstof, waarmee de actieradius eveneens majestueus belooft te zijn. Klein kritisch puntje is wellicht het gewicht: rijklaar met volle tank ben je met 261 kilo onderweg.Maar op papier is er dus een serieuze concurrent voor de BMW R1200GS bijgekomen, die vanuit Italië ook al de nieuwe Ducati Multistrada 1200 op ziet stomen. Hoe de al jaren onaantastbare BMW het doet tegenover de KTM, Triumph en Honda lees je vanaf pagina 26; of hij ook deze Japans-Italiaanse aanval kan afslaan zal deze zomer blijken in een vergelijkende test. Het lijkt hoe dan ook een opwindend allroad-jaar te worden! De nieuwe Yamaha Super Ténéré wordt in juni leverbaar en wordt dit jaar uitsluitend in de stoere Adventure-uitvoering geleverd met standaard twee aluminium zijkoffers, koplampprotectie, aluminium bodemplaat en een speciale stickerset voor een prijs van € 16.999,-. [BU’s][yamaha_100573_2010_xt1200z opener, geen bijschrift][2010_XT1200Z_EUR]Fully loaded: in de accessoirelijn zitten nog meer avontuurlijke extra’s als een aluminium topkoffer, een tanktas, een hogere ruit en een set mistlampen. [dashboard]Overzichtelijk semi-digitaal dashboard met rechts de 12-volt-aansluiting. [buddyseat]Het zadel is in hoogte verstelbaar tussen 845 en 870 millimeter.[cardan]Geen geknoei met kettingvet, maar een schone en onderhoudsvrije cardan. [yamaha_100583_2010_xt1200z en yamaha_101260_2010_xt1200z, 1 bijschrift]Om het blok compact te houden zijn accu en radiateur respectievelijk rechts en links naast het blok gepositioneerd. [yamaha_100591_2010_xt1200z]De 1.199 cc staande twin heeft een 270 graden krukas en levert 110 pk. [beeld van het frame laten vervallen, daar is denk

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.