+ Plus

Motorrijden met duo

Met twee personen dubbel plezier! Onder dit motto klimmen veel motorliefhebbers getweeën in het zadel om samen van een mooie tocht te genieten. Om te zorgen dat de gedeelde vreugde geen gedeelde smart wordt is het belangrijk om goed met elkaar te communiceren. Wij geven tips over hoe je een tandemtoer tot een geslaagd einde brengt. Met z’n tweeën er op uit kan de motorbeleving en alles daaromheen een heel leuker maken. Wanneer een passagier zich niet weet te schikken in de wereld van de rijder en de rijder niet in die van de passagier, kan het echter ook averechts werken. Het is dan ook belangrijk dat een passagier uit vrije wil en gezonde nieuwsgierigheid achterop plaatsneemt. Wie met het angstzweet in de handen en volledig verkrampt in het zadel klimt, neemt niet alleen zichzelf in de maling, maar kan daarnaast ook de berijder flink in de nesten werken. Dit wil echter niet zeggen dat je, wanneer je de motor nog niet helemaal met open armen omsluit, nooit zult kunnen kennismaken met dit prachtige fenomeen. Volgens psychologen is een stukje onwetendheid er namelijk vooral de oorzaak van dat veel mensen nogal terughoudend op motorrijden reageren. Een groot deel van die angst kun je weghalen door iemand vooraf al kennis te laten maken met de motorfiets zelf, de techniek erachter, de rijdynamiek en wat ze kunnen verwachten. Je creëert een stukje bewustzijn waardoor de toekomstige passagier zich een voorstelling kan maken van hetgeen er op de berijder afkomt en waar deze op moet letten. En natuurlijk wat hij zelf kan doen om de rit zo aangenaam mogelijk te maken. Ét voila, een succesvol duo is geboren.________________________________________[KASTEN][KASTEN DIE ZEHN GEBOTEN]DE TIEN GEBODEN VOOR HET RIJDEN MET PASSAGIERRIJDER1. Motor voorbereiden: rijwielgedeelte instellen en bandenspanning verhogen2. Vertrouwen scheppen: leer de passagier alles over de motor en rijtechnieken3. Communicatie: spreek handgebaren af voor communiceren tijden het rijden4. Rijstijl: niet abrupt, maar geleidelijk remmen en accelereren5. Snelheid: nooit harder dan 160 km/uurPASSAGIER6. Zelfbescherming: draag beschermende motorkleding7. Meerijden: niet passief, maar actief meerijden en op de borden letten8. Zwaartepunt: kruip zo dicht mogelijk op de rijder9. Bochten: zorg dat je lichaam één lijn met dat van de rijder vormt10. Blikveld: kijk in linkerbochten links, in rechterbochten rechts en bij rechtuit over de schouder________________________________________[KASTEN TIPPS FÜR DAS ERSTE MAL HINTENDRAUF]TIPS VOOR DE EERSTE KEER MEERIJDENIemand die nog nooit achterop heeft gezeten zal een motor, ongeacht het vermogen en/of koppel, met enige terughoudendheid tegemoet treden. De belangrijkste voorwaarde voor een geslaagde en veilige rit is daarom dat je je passagier vooraf een stuk vertrouwen meegeeft in zowel motor als berijder. En dat bereik je door hem of haar, voordat je ook nog maar een meter gereden hebt, een beetje de basisbeginselen van het motorrijden bij te brengen. Belangrijk punt is uiteraard de rijdynamiek en de verschillende zithoudingen (zie kader pag. 39) die daarbij horen. Stelregel: zorg dat beide lichamen van voren gezien altijd één lijn vormen, volg dus de bewegingen van de rijder. Ook de verhoudingen en plaats op de weg zijn van belang. En niet te vergeten handgebaren zodat je ook tijdens het rijden nog duidelijk met elkaar kunt communiceren.Bij een goede voorbereiding hoort ook het gezamenlijk bepalen van de te rijden route. Zo heeft de bijrijder tenminste een idee waar het heen gaat en komt hij of zij niet constant voor verassingen te staan. Als laatste ook nog even een open deur intrappen: ga alleen rijden met iemand die een goedgekeurde helm, robuuste laarzen, handschoen en beschermende motorkleding draagt. [UNTERSCHRIFT KASTEN]Ondanks dat het er best cool uitziet, zo ga je natuurlijk niet rijden: handschoenen, broek en laarzen ontbreken.________________________________________[KASTEN ANFORDERUNGEN AN EINEN MENSCHWÜRDIGEN SOZIUSPLATZ]EISEN VOOR EEN MENSWAARDIGE ZITHoe comfortabeler de zit, hoe fijner de rit. Waar echter de rijder belast is met zaken als koppelen, remmen, schakelen en gas geven, is de rol van de passagier voornamelijk passief. Een voor de piloot perfecte, vaak actieve, zithouding kan daarom voor een passagier uitmonden in pure marteling. Die zit liever comfortabel met enige mate aan bewegingsvrijheid. Daarom mag de kniehoek niet te extreem zijn en is het van belang dat de voetsteunen symmetrisch zijn geplaatst. De ideale buddy is ruim bemeten, niet glad, waterdicht, ergonomisch goed gevormd en vrij van storende, opstaande randen. Ondanks dat de passagier zich primair aan de rijder zou moeten vasthouden, kan het natuurlijk geen kwaad wanneer er stabiele handgrepen aanwezig zijn om aan vast te houden bij het remmen en accelereren.Hoge zitplaatsen als op bijvoorbeeld een Triumph Sprint ST 1050 of Tiger 1050, maar ook zoals op de meeste supersport fietsen (waarbij de voetsteunen vaak ook nog eens veel te hoog zijn gepositioneerd), bieden weliswaar een veel beter zich naar voren, keerzijde is meer turbulentie, slechter contact met de rijder en moeilijk opstappen. Is je eigen buddy niet naar wens dan kun je ook kiezen voor een vervangingsexemplaar. Die zijn er onder andere van Corbin (www.buddyfashion.nl), Mustang (www.buddyfashion.nl), Bagster (zelf ontwerpen, www.trophymotorsport.nl) en Baehr (www.grand-canyon.nl).[UNTERSCHRIFT]Voor sommige plekjes is de naam duozit echt teveel eer: wie wil er nu zo rijden?________________________________________[KASTEN TIPPS FÜR DEN ULTIMATIVEN GENUSS]TIPS VOOR DE TWEEDE RANGHier moet je als passagiers tijdens het rijden op letten:● Losjes zitten, maar desondanks een zekere mate van basisspanning in het lichaam houden.● Een rechte zitpositie (borst vooruit) voorkomt dat de helmen als gevolg van de massatraagheid tegen elkaar botsen bij het remmen en schakelen.● Volg de bewegingen van de rijder (lichaamscontact helt daarbij), blijf in één lijn, ook bij grotere hellingshoeken. Afhankelijk van het type kan een motorfiets met het grootste gemak heel schuin de bocht door, geen paniek dus wanneer delen van de motor over het asfalt schrapen.● Ga nooit uit angst middenin de bocht rechtop zitten. De rijder moet dan namelijk nog schuiner de bocht door om de plots veranderde middelpuntvliegende kracht te compenseren.● Maak nooit abrupte bewegingen.● Kruip dicht op de berijder zonder zijn zithouding krapper te maken. Dit zorgt dat het zwaartepunt niet te ver naar achteren komt te liggen, bovendien laat de motor zich beter sturen wanneer rijder en passagier een éénheid vormen. ● Leun nooit naar achteren.● Bij voorkeur vasthouden aan de taille van de rijder en niet aan bagagedrager of handgrepen.● Actief meerijden, schrap zetten voor het optrekken bijvoorbeeld en meedenken tijdens het rijden.● Bij hard remmen om de taille van de berijder heen rijken en op de tank steunen.● Bij rechterbochten over de rechterschouder van de rijder meekijken, bij linkerbochten over de linkerschouder.● Zowel tijdens het rijden als stilstaan de voeten op de voetsteunen houden. Dit voorkomt onbalans in de motor. [UNTERSCHRIFT KASTEN]Actief meerijden: één lijn met de rijder vormen en in de bocht meekijken over de schouder.________________________________________[KASTEN RATSCHLÄGE FÜR SPASSBELADENE FAHRTEN MIT SOZIUS]TIPS VOOR DE EERSTE RANGHier moet je als rijder tijdens het rijden op letten:● Rustig wegrijden, schakelen en remmen.● Snel accelereren alleen na afspraak en niet te misverstaan handgebaar.● Vermijd hoge snelheden voor langere tijd (niet meer dan 160 km/uur). De nekspieren van de passagier worden sterk belast door turbulentie tijdens het rijden. Bovendien is een passagier doorgaans niet zo getraind als een veelrijder en heeft hij sneller last van z’n achterste.● Maak voldoende stops, liever om de honderd dan tweehonderd kilometer en in het begin nog frequenter. Zo krijgt de passagier gelegenheid om de benen te strekken en, veel belangrijker, geef je hem/haar de kans om plezier in het rijden te ontwikkelen door de gelegenheid te bieden om ervaringen en belevenissen uit te wisselen.● Waarschuw voor extreme hobbels en gaten in het wegdek.● Hou rekening met de wensen en eigenschappen van je passagier.● Probeer extreme hellingshoeken en onnodige inhaalmanoeuvres te vermijden.[UNTERSCHRIFT KASTEN]Motorrijden vanuit het perspectief van de passagier kan heel fascinerend zijn, voorwaarden zijn vertrouwen in de berijder en actief meerijden.________________________________________[KASTEN DIE ZEHN BESTEN SOZIUSPLÄTZE]DE TIEN BESTE DUOZITS1. Honda ST1300 Pan European2. BMW R1200RT3. Moto Guzzi Stelvio 1200 4V4. BMW K1200/1300GT5. Yamaha FJR1300A/AS6. Moto Morini Gran Passo 12007. Honda XL1000V Varadero8. Suzuki DL1000 V-Strom9. BMW R1200GS10. Kawasaki 1400GTR[UNTERSCHRIFT KASTEN]1. Honda ST1300 Pan European2. BMW R1200RT________________________________________[KASTEN DIE MASCHINE SOLLTE AUF MITFAHRER VORBEREITET WERDEN]VOORBEREIDING VAN DE MOTORVoor je veilig op weg kunt is het van belang dat de veerelementen worden aangepast aan de extra belasting. Dat betekent bij de meeste motoren het verhogen van de veervoorspanning achter. Heb je een volledig instelbare achterschokbreker, dan moet je daarnaast ook nog de in- en uitgaande demping verhogen. Indien mogelijk is het ook raadzaam om de voorvork wat stugger in te stellen zodat deze bij het remmen minder diep duikt.Een tweede punt van aandacht is het verhogen van de bandenspanning. Dat betekent de achterband op de maximaal toegelaten spanning brengen. Staat deze niet in het instructieboekje vermeld, dan kan het bij alle types radiaalbanden vanaf 160 millimeter breed geen kwaad om 2,9 tot 3,1 bar aan te houden. De extra belasting van het voorwiel is een stuk minder, daarvan hoeft de spanning dan ook slechts met 0,2 of 0,3 bar worden verhoogd (2,5 tot 2,7 bar). Dit zodat remstabiliteit en stuurprecisie gelijk blijven. Tip voor de gedreven piloot die zijn rijwielgedeelte ook voor sologebruik al aan een dynamische rijstijl heeft aangepast: laat een helper met een rolmaat de hoogte van de achterzijde meten met berijder. Verhoog vervolgens de veervoorspanning en meet de hoogte van de achterkant opnieuw, nu alleen met passagier. Wanneer deze gelijk is aan de solo-instelling zal het rijwielgedeelte, door de onveranderde geometrie, hetzelfde reageren als wanneer je alleen rijdt. Uiteraard worden wel de remmen extra belast en dus is het zaak ook deze even na te lopen bij de voorbereiding. Zowel voor- als achterrem, aangezien die laatste door het extra gewicht veel efficiënter kan worden ingezet dan bij sologebruik. Laatste punt van aandacht is de stand van de koplamp met passagier. Een achterkant die ver doorzakt kan resulteren in een tegenligger verblindende lichtbundel, en dat moet natuurlijk niet.[UNTERSCHRIFTE KASTEN]Ingaande demping: hier regelt een naaldventiel (rood) de hydraulische weerstand bij het inveren.Bijna gemeengoed: instelbare veervoorspanning. Hier maximale voorspanning met getrapte standen. ________________________________________[KASTEN AUSWIRKUNGEN DER KOSTBAHREN FRACHT AUF DIE FAHREIGENSCHAFTEN]VERANDERDE RIJEIGENSCHAPPENEen passagier op de duozit verandert het totale dynamische plaatje van mens en machine, en dat in negatieve zin. Het voorwiel wordt relatief gezien lichter en heeft vooral bij accelereren de neiging sneller los te komen, terwijl tegelijkertijd stuurbevelen minder exact worden omgezet in daden. Achter zakt de motor daarentegen sterk door z’n hoeven wat een merkbaar negatieve invloed op de handling heeft. Bovendien wordt de dynamische wieldrukverdeling een stuk extremer en verschuift het zwaartepunt van de motor een stukje naar achteren en omhoog. Dit zorgt er weer voor dat de geometrie van de motor verandert en dat heeft zo weer z’n invloed op de rijeigenschappen. Bij een doorsnee rijtempo met bagage en passagier rust 80 % (of meer) van het totaalgewicht op de achteras. De achterschokbreker en –band worden hier sterk door beïnvloed en kunnen net zo’n negatief effect op de rijeigenschappen hebben als een passagier die niet in lijn met de bestuurder zit. Een pompende of doorslaande achterzijde maakt het onmogelijk om strak de gekozen lijn te volgen, rijplezier maakt plaats voor angst en ergernis. Dat is ook meteen de reden dat motoren met een korte veerweg en zachte afstelling van de achterschokbreker zich totaal niet lenen voor een ritje met passagier. Helemaal wanneer deze laatste niet de volledige controle over zijn pondjes heeft en als een protesterend contragewicht achterop waggelt. Onderschat daarnaast ook de invloed van die 60 tot 80 kilo extra gewicht op de prestaties. Zelfs al heb je een bijzonder potente machine, inhalen gaat domweg lang niet zo snel, neem dus een flink stuk reserve in acht. Ook wat remmen betreft mag het verhaal duidelijk zijn, meer kilo’s betekenen een langere remweg. Zeker in de Alpen wanneer je bergaf rijdt. Een andere minder fraaie bijkomstigheid van het rijden met duo is het verhoogde risico op shimmyen tussen de 60 en 100 km/uur: altijd twee handen aan het stuur dus. [UNTERSCHRIFTE KASTEN]Zwaar belaste achterband (boven). Zo verschuift het zwaartepunt: S1 motor leeg, S2 met rijder en S3 met rijder en passagier. Ook balhoofdhoek verandert en de aslast stijgt.ZwaartepuntBalhoofdhoekAslast[UNTERSCHRIFTE SEITE 74-75]Extreem en mooi om te zien: volleerd testrijders in een volledig synchrone dans.Sportief: zo hoort een bochtenwals eruit te zien met een sportief ingesteld duo.Don’t try this at home: ziet er misschien leuk uit, maar is geen pretje voor de bijrijder.Comfortabele rit op een cruiser, zelfs voor de ongeoefende bijrijders een makkie.Alles kan, alleen moet je achterop een supersport bereid zijn tot pijn lijden.[UNTERSCHRIFTE MRD SEITE 78 UNTEN]Extreme vertraging met ABS: de passagier moet zich afzetten op de tank.Nuttige hulp voor de bijrijder op supersport machines: speciale tankgrepen.

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-