+ Plus

MotoGP-testen Sepang (2)

Amper een maand na de eerste officiële 2012-test op Sepang trok het MotoGP-circus andermaal richting Maleisië voor een tweede test ter voorbereiding op het nieuwe seizoen. Tussen de vele regenbuien werd al snel duidelijk dat de Repsol Honda-tandem Casey Stoner/Dani Pedrosa weer een ijzersterke is. De Australische wereldkampioen en kersvers vader klokte opnieuw de snelste tijd, voor zijn Spaanse teamgenoot. Verrassend was de derde tijd van Yamaha Tech3-rijder Andrea Dovizioso, terwijl de Ducati’s een lichte terugval lijken te hebben.
Net als bij de voorgaande test zette Casey Stoner, die even daarvoor trouwens vader van een dochter was geworden, die snelste tijd in slechts twee dagen. Dit keer niet door fysiek ongemak, maar door de beslissing van HRC om alle Honda’s (naast de beide fabrieksmachines van de Australiër en Dani Pedrosa ook de klantenfietsen van de Alvaro Bautista en Stefan Bradl) op de tweede testdag binnen te houden. Reden daarvoor was een probleem aan de machine van Pedrosa op het eind van de eerste testdag. Wat er precies aan de hand was, bleef onduidelijk. De Spanjaard zag in de laatste sessie een rood lampje in het dashboard oplichten en besloot daarop geen risico te nemen en de RC213V langs de baan te parkeren. In Japan gingen in ieder geval alle alarmbellen af, waarop besloten werd het betreffende blok met de voorlopige diagnose ‘engine failure’ naar Japan te sturen voor een grondige analyse. Niet eerder dan dat daar de uitslag van bekend zou zijn, bleven de Honda’s in de pitbox aan de ketting. Dat groene licht kwam er halverwege de tweede testdag, maar aangezien de regen die middag met bakken tegelijk naar beneden kwam, bleven de Honda pitboxen dicht en ging dag twee dus volledig verloren. Geen man overboord, want Stoner en Pedrosa gingen op de afsluitende derde testdag gewoon door met dat waar ze de eerste testdag mee hadden afgesloten: een serie snelle ronde draaien. Net als tijdens de voorgaande test op Sepang was het opnieuw de naam van de wereldkampioen die boven aan het lijstje met rondetijden stond. Dook de Australiër eerder nog net onder de twee minuten, nu bleef Stoner net aan de andere kant van die psychologische barrière hangen, 2.00,473. Tevreden was Stoner wel, maar het stak de wereldkampioen dat het chatterprobleem van de eerste test niet helemaal verholpen was. Misschien dat er meer ingezeten had als de tweede dag niet was uitgevallen? “Absoluut, maar helaas hebben we nu dus voor de tweede achtereenvolgende keer niet van de volledige drie dagen kunnen profiteren. Bovendien heb ik op de eerste dag maar zestien ronden kunnen rijden door de regen. Maar op de laatste dag was het weer goed en heb ik me vooral geconcentreerd op het verminderen van de chatter. We hebben de wielbasis wat verkleind en dat heeft wel iets geholpen. Niet veel, maar het is iets. Helemaal verdwenen is het in ieder geval nog niet, dus we hebben nog een hoop werk te doen, ook al voelt de totale balans in de machine wel heel goed aan. Ook teamgenoot Pedrosa, met 2.00,648 slechts een fractie langzamer, had nog met de haast ongrijpbare chatterverschijnselen te kampen. “Het is wel iets minder dan de vorige keer, waardoor het chassis nu beter aanvoelt, maar weg is het niet. Dat is nog een verbeterpuntje, net als het instuurgedrag en het gevoel halverwege een bocht. Met de remmen hebben we wel vooruitgang geboekt en als we tijdens de laatste test voor het seizoen met de elektronica nog wat meer de diepte ingaan, dan lossen we de andere puntjes ook wel op.” Verrassend was de derde tijd van Yamaha Tech3-rijder Andrea Dovizioso, die met een tijd van 2.00,802 fractioneel sneller was dan de fabrieks Yamaha van Jorge Lorenzo (2.00,877). Nooit leuk natuurlijk om door een satellietrijder verslagen te worden, maar de wereldkampioen van 2010 had zich op de afsluitende testdag hoofdzakelijk op een racesimulatie gefocust met de nieuwe 1.000 en hij was verrast door de resultaten. “Het was fysiek heel zwaar om die simulatie op de laatste testdag te doen, maar het is juist zo ontzettend belangrijk om te doen. Zeker omdat het dit jaar heel moeilijk wordt om tijdens een race een heel constant tempo vast te houden. Na een ronde of drie, vier vermindert de grip van de achterband om daarna heel geleidelijk verder achteruit te gaan. Ook is de voorkant nog niet perfect tijdens remmen en we moeten nog werken aan de acceleratie. Er zit dan nog wat beweging in de machine, die we er uit willen krijgen. Het zou mooi zijn als we daarmee nog twee- of drietiende op racetempo zouden kunnen winnen.” Opvallend was verder dat Lorenzo uiteindelijk niet koos voor het nieuwe chassis, maar voor een combinatie van het standaard rijwielgedeelte met het nieuwe blok en elektronica. Achter Lorenzo parkeerde Tech3-rijder Cal Crutchlow met een tijd van 2.00,986 een derde Yamaha in de top vijf, gevolgd door de eerste Ducati. Niet de fabrieksmachine van Valentino Rossi of Nicky Hayden, maar de klantenfiets van Hector Barbera. De Spanjaard klokte een 2.01,231 en noteerde daarmee net als de vorige keer een keurige zesde tijd. Achter Barbera werd Ben Spies (2.01,432) op de tweede fabrieks Yamaha ingesloten door het Honda satelliettreintje van Alvaro Bautista (2.01,275) en Stefan Bradl (2.01,492). En pas daarachter vinden we de fabrieks Ducati’s van Rossi en Hayden terug. Rossi met een 2.01,550 nog net in de top tien en Hayden met een 2.01,609. Na de geslaagde eerste test op Sepang (een vijfde tijd) een flinke domper voor Rossi, die nu ook de satelliet Honda’s en Yamaha’s voor zich moet dulden. “En dat laatste baart me het meest zorgen”, uit de zevenvoudig wereldkampioen zijn bezorgdheid. “Het gat met Stoner is kleiner geworden, maar ik sta nu verder naar achteren. De nieuwe elektronica doet het goed, met name op de rechte stukken, maar door onderstuur verlies ik tijd bij het insturen en heb ik moeite om een goede bochtsnelheid vast te houden.” Aan het nieuwe aluminium twin-spar frame, dat het carbon exemplaar van afgelopen jaar vervangt, ligt het niet volgens Rossi: “Nee, dat niet. Ik heb op de laatste testdag zeker twee, drie momenten gehad waarop ik met het oude frame absoluut zou zijn gecrasht. Maar goed, het is duidelijk nog niet genoeg. We zitten er niet heel ver achter, maar nog steeds te ver!” Voor het seizoen op 8 april in Qatar van start gaat, vindt er eind maart nog één officiële test plaats op het Spaanse Jerez. [kader] SEPANG RONDETIJDEN 1. Casey Stoner (AUS), Honda, 2.00,473 2. Dani Pedrosa (E), Honda, 2.00,648 3. Andrea Dovizioso (I), Yamaha, 2.00,802 4. Jorge Lorenzo (E), Yamaha, 2.00,877 5. Cal Crutchlow (GB), Yamaha, 2.00,986 6. Hector Barbera (E), Ducati, 2.01, 231 7. Alvaro Bautista (E), Honda, 2.01,275 8. Ben Spies (USA), Yamaha, 2.01,432 9. Stefan Bradl (D), Honda, 2.01,492 10. Valentino Rossi (I), Ducati, 2.01,550 11. Nicky Hayden (USA), Ducati, 2.01,609 12. Franco Battaini (I), Ducati, 2.03,490 13. Colin Edwards (USA), Suter BMW (CRT), 2.03,681 14. Yonny Hernandez (VE), FTR Kawasaki (CRT), 2.06,632 15. Ivan Silva (E), FTR Kawasaki (CRT), 2.06,785 [beeld + bu’s] [beeld 388512] Casey Stoner was andermaal het snelst op Sepang en lijkt bij voorbaat de te kloppen man. [ook op spread: 388492] De tijden zijn goed, maar de zorgelijke blik van Pedrosa wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de nog niet volledig opgeloste chatter-problemen van de Honda. [388362] Andrea Dovizioso heeft zijn draai op de Yamaha gevonden en klokte een prima derde tijd. [388518] Hector Barbera, hier voor Stefan Bradl, was de snelste Ducati-rijder met een zesde tijd. [388579] Double Trouble: de Ducati-tandem Valentino Rossi/Nicky Hayden staat onverwacht toch weer op achterstand. [388365] Jorge Lorenzo reed op de laatste dag een racesimulatie en koos daarbij voor het oude chassis.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...