+ Plus

MotoGP Mugello en Barcelona

De strijd in het MotoGP-kampioenschap spitst zich toe op Valentino Rossi en Dani Pedrosa. Hoewel wereldkampioen Casey Stoner zowel in Mugello als in Barcelona het podium kon beklimmen, is zijn achterstand in het WK al aanzienlijk. Rossi won op grootse wijze voor eigen publiek in Mugello, Pedrosa deed op minstens zo indrukwekkende wijze hetzelfde in Barcelona. Het verschil tussen de twee bedraagt slechts zeven punten. Op Mugello, één van de vier circuits waar Bridgestone nog nooit had weten te winnen, was Valentino Rossi subliem, terwijl wereldkampioen Casey Stoner als tweede finishte – óók op Bridgestones. Bovendien bewees Rossi met zijn én Bridgestones eerste pole van het jaar dat de Japanse qualifiers ook sterk evolueren. Stoner zorgde een week later in Barcelona voor de tweede Bridgestone-pole op rij. Opvallend, omdat er daar nog niet eerder een Bridgestone-rijder de beste trainingstijd had geklokt én omdat zijn volgende merkgenoten pas op de achtste (Chris Vermeulen) en negende (Rossi) te vinden waren. Even leek er sprake van dat de Michelin-rijders ook in de race zouden domineren, maar alleen Dani Pedrosa bleef ver buiten de klauwen van de concurrentie. Rossi stormde in een zeer knappe race in negen ronden naar voren van de negende naar de tweede plaats, terwijl Stoner hem schaduwde tot de streep. In Barcelona stonden dezelfde mannen op het podium als in Mugello – maar wel in een andere volgorde. Voor het zevende opeenvolgende jaar bleef Rossi ongeslagen op Mugello. Het kostte de thuisheld drie ronden om naar de leiding te komen en het pleit was beslist. “Hier winnen is altijd een fantastisch gevoel”, vertelde Rossi in een kolkend volksfeest. “Ik heb hier mijn familie en vrienden om me heen en het publiek is altijd heel enthousiast. Daarom geef ik in Mugello altijd wat extra’s. Mugello past bij mij en mijn Yamaha. Toen ik aan de leiding kwam, kon ik een klein voordeeltje pakken, maar Casey bleef pushen. Hij kwam sterk terug en dat maakte het alleen maar moeilijker. De omstandigheden vandaag waren zwaar en hard rijden in Mugello kost veel kracht, maar het was een mooie race.” Een klein foutje in de tiende ronde beroofde Stoner van een laatste kans om het Rossi echt lastig te maken. “De race is gelopen zoals hij is gelopen, dus het valt niet te zeggen of ik dichter bij Valentino in de buurt had kunnen zitten”, dacht de getekende Stoner na de krachten vretende race op Ducati’s testcircuit in Mugello. “Het was maar een klein foutje, maar net groot genoeg. Daarna kostte het me wel moeite om weer in mijn ritme te komen. Het was zeker niet mijn beste fase.”Stoner moest Dani Pedrosa vier ronden voor zich dulden, maar passeerde de Spanjaard toen weer. Even leek hij dichterbij te komen, maar Rossi had de race onder controle. Stoner was echter beslist niet ontevreden na pas zijn derde podium van 2008. Pedrosa moest in de slotfase lossen toen zijn banden het beste hadden gehad. Alex de Angelis besloot een fantastische race met een vierde plaats. Jorge Lorenzo stelde teleur in Mugello. De 250 cc-wereldkampioen van de laatste twee jaren trainde als zevende en crashte in de race. In Barcelona zou het nog slechter met hem aflopen. Lorenzo was daar één van de in totaal zeven crashers op de eerste trainingsdag en kwam er het slechtste af. De Fiat/Yamaha-coureur vloog met een lowsider van zijn machine en raakte even buiten bewustzijn. Lorenzo kreeg een startverbod en kreeg een aantal dagen rust voorgeschreven waarin hij de tumultueuze laatste races nog eens de revue kon laten passeren. De race in Barcelona kende spanning, maar in feite ook een kort verhaal. Ondanks technische problemen in de tijdtraining en een bepaald niet indrukwekkende warm up verdiende niemand anders dan Dani Pedrosa de overwinning. De kleine Spanjaard deed dat in “Pedrosa-stijl”: zo hard mogelijk wegrijden bij de start en een gat slaan. Zo deed de Honda-coureur dat bij zijn eerdere vijf MotoGP-zeges, zo deed hij het ook tijdens zijn tweede seizoensoverwinning voor eigen publiek. Profiterend van de negende startplaats van Rossi (zijn slechtste van het seizoen en zijn slechtste ooit in Barcelona) sloeg hij een onoverbrugbare kloof met de achtervolgers. De one man-show was verrassend na de dertiende tijd in de warm up. “Net voor de race vonden we iets waardoor de balans van de machine een stuk beter was”, glunderde Pedrosa. “We hadden problemen, maar in de race waren ze opgelost. Tijdens de wedstrijd was het best moeilijk om te blijven pushen en om geconcentreerd te blijven, omdat het publiek zo tekeer ging. Dat was goed te merken, omdat de tribunes redelijk dicht op de baan staan. Ik raakte even de concentratie kwijt, maar kon me daarna toch weer focussen op de race.”Pedrosa verkleinde zijn achterstand op Rossi tot zeven punten. “Dat is goed, maar het belangrijkste is dat je constant blijft presteren.”Voor de twaalfde achtereenvolgende keer finishte Rossi in Catalonië op het podium. Het duel met Stoner besliste hij in zijn voordeel. “Het is lang geleden dat er een gevecht was om de tweede plaats in de MotoGP”, lachte de Yamaha-coureur. “Ik ben erg tevreden met deze tweede plaats. Zaterdag hadden we een lange meeting na de problemen die we hadden met de settingproblemen aan de achterkant. In de warm up had ik een veel beter gevoel (Rossi was de snelste voor Colin Edwards, FW) met de machine en de banden. Alles was veel beter in balans. Mijn doel was het podium, want als je tegenwoordig als negende start kun je de overwinning vergeten. De laatste twee ronden met Casey waren erg leuk, maar we moeten proberen om in de toekomst een betere setting zien te vinden in de training. Toen we hier naar toe kwamen, waren we redelijk zeker hoe de setting er uit moest zien, maar de kwalificatie was een ramp. Dat moeten we zien te voorkomen.”Hoewel hij de winst aan Pedrosa moest laten, was Rossi’s tweede plaats een bewijs dat hij beter ingespeeld raakt op zijn nieuwe banden. De WK-leider prees echter ook zijn Yamaha. “De M1 waar ik in 2005 wereldkampioen mee werd, was een heel goede machine, maar dit is waarschijnlijk de beste ooit.” Rossi’s chefmonteur Jerry Burgess onderschreef het gevoel van zijn coureur ten dele. “Ik denk inderdaad dat het technisch de grootste sprong voorwaarts is sinds jaren”, meende Burgess. “Valentino is iemand die ook met een mindere machine anderen kan passeren. Als je niet de snelheid hebt, is dat voor mindere rijders een stuk moeilijker. Nu heeft de Yamaha wel die hogere top en dat maakt de machine makkelijker voor meer rijders.”De switch van Michelin naar Bridgestone was een zeer ingrijpende stap geweest, benadrukte Burgess nog eens. Rossi vertelde na zijn eerste pole van het jaar in Mugello dat de Yamaha een moeilijke machine was om af te stellen, terwijl Colin Edwards eerder dit seizoen liet weten dat hij races achtereen een standaardafstelling nauwelijks hoefde aan te passen. “Colin heeft alle informatie van de afgelopen jaren meegenomen, dus dat klopt tot op zekere hoogte. Wij hebben nu de Bridgestones en dan duurt het soms wat langer. Dat je dan eerst wat problemen hebt, daar moet je niet over zeuren, want die stap is nu eenmaal gezet. Het is net zo ingrijpend als toen Valentino van Honda naar Yamaha ging. Maar na een handvol wedstrijden weet je wel aardig waar je aan toe bent en kun je een bepaald patroon ontdekken en dan door deductie wel een bepaalde voorspelling maken van de set up die je nodig hebt. Wij wisten vanaf de eerste GP van het jaar dankzij Stoner dat je met de Bridgestones kunt winnen. We wisten daar ook met drie Yamaha-rijders op de eerste rij dat de Yamaha goed genoeg was om vooraan mee te doen. Wij moesten alleen wat goochelen met de settings om het voor elkaar te krijgen. We kwamen steeds dichterbij en in China lukte het. Maar belangrijker was nog dat hij er twee op rij van maakte in Le Mans. Dat betekende dat hij de controle had over het pakket.”De Yamaha is dit jaar de beste machine van het veld, vindt ook Burgess. “Vorig jaar vielen bij Ducati alle puzzelstukjes op de goede plek. Zij bluften de Japanners af. Het is niet dat Ducati mij verraste, maar dat de Japanners niet klaar waren. Gedurende het jaar is de ontwikkeling versneld bij Yamaha, maar dat gaf technische problemen. Die zijn nu opgelost. Ik weet niet of Ducati problemen heeft, maar de sprong die ze vorig jaar maakten, zullen ze volgens mij niet weer maken. Hun elektronicapakket was vorig jaar fantastisch en met Casey hadden ze een onervaren nieuwe rijder die deed wat ze hem vertelden. Om een onervaren jongen te hebben, is soms een voordeel.”Die “onervaren jongen” werd in 2007 MotoGP-wereldkampioen, maar heeft het nu een stuk moeilijker. Keer op keer bewijst Stoner echter dat hij als enige de problemen die de machine geeft, kan overwinnen. “Iedereen zegt dat de machine om mij heen gebouwd is”, ergerde Stoner zich. “Dat is onzin. Niemand op dit startveld heeft een machine die op maat gemaakt is. Je moet niet verwachten dat je alleen maar op moet stappen en dat je dan wel hard gaat. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de andere rijders zoveel problemen hebben. Marco klaagt over een gebrek aan tractie achter, maar dat is voor mij geen probleem van twee seconden.” Technical director van Ducati Corse Felippo Preziosi vertelde dat hij begon aan de ontwikkeling van de GP7 in 2005. “Toen reed Casey nog in de 250 cc. Casey heeft een heel aparte stijl, waarbij hij heel scherp de bochten aansnijdt en die stijl past bij de Ducati. Niet iedereen rijdt op die manier. Ik sprak met Sylvain Guintoli en die zei dat hij in China in een sectie een fout had gemaakt en te laat had geremd en ingestuurd. Toen hij de sectortijden analyseerde, bleek hij op dat punt bij de snelsten te horen.” Stoner sprak na de GP van Barcelona van een “frusterende race”. “Het was heel vreemd. In de kwalificatie reed ik met de hardste compound en die werkte goed. In de race kwam de achterkant me steeds voorbij en had ik een paar bijna-highsiders, al vanaf de eerste ronde. Ik had twee machines staan met een andere setting, maar beiden werkten goed. Maar de problemen die ik had, daar kon ik niet omheen rijden. Bij het ingaan en uitaccelereren van bochten verloor ik. Wel hebben we iets gewonnen aan bochtensnelheid. Ik ben niet teleurgesteld in de derde plaats, wel op de manier waarop ik die heb behaald. Ik had graag meer willen vechten. De tijden waren redelijk, maar zeker niet super. De race in Mugello was fysiek heel zwaar, hier had ik nóg wel een raceafstand kunnen rijden.”Ducati bereidt zich inmiddels al voor op 2009. Teammanager Livio Suppo bevestigde in Barcelona dat de GP9 een carbon frame krijgt. “Dat was een idee van Felippo (Preziosi, technical director van Ducati Corse, FW). We zijn heel benieuwd hoe de testen uitpakken.” Testrijder Vito Guareschi zou op maandag na de GP testen en bij goede resultaten zouden ook Stoner en Melandri voor het eerst met de GP9 rijden. “Aanvankelijk wilden we dat doen na de GP van Tsjechië, maar we willen zo snel mogelijk hun mening horen.” Suppo ontkende dat bij goede testen de machine al dit jaar gebruikt gaat worden. “Nee, het zijn testen voor 2009.” In Mugello liet testcoureur Tady Okada de Honda met pneumatische klepveren zijn wedstrijddebuut maken. De 41-jarige Okada scoorde een veertiende plaats, na een crash en “elektrische problemen” in de door regen beheerste trainingen. Repsol/Honda-teammanager Kazuhiko Yamano en projectleider Shinichi Kokubu gaven in Mugello tekst en uitleg. “Het debuut heeft lang geduurd, omdat de prestaties van de standaard machine nog zo goed waren’, vertelde Kokubu. “Dat betekende dat we een blok moesten maken dat beter was en dat heeft tijd nodig gehad. Het doel was een betere acceleratie en een betere rijdersvriendelijkheid. Dit blok is de toekomst voor Honda.”Door de interne wrijving te beperken gaat minder vermogen verloren en dat kun je met pneumatische klepveren bereiken. Omdat het vermogen soepeler aanvoelt, heeft dat ook weer gunstige gevolgen voor een beter stuurgedrag. De gewichtsverdeling is vrijwel hetzelfde, volgens Yamano, maar het karakter van het blok is anders waardoor het geheel een ander gevoel geeft – een gevoel dat Hayden tijdens de wintertesten beter paste. Kokubu vertelde dat de V4 1.000 toeren meer draait dan de oude machine, terwijl ook veel aandacht is besteed aan de benzineconsumptie. Door de verbrandingskamers aan te passen in combinatie met een gereviseerde elektronica claimt Honda een betere benzineconsumptie. Okada hield Kawasaki-coureur Anthony West in een rechtstreeks duel achter zich. Het gevecht met West bracht de sterke punten van het blok aan het licht. “Hij was sneller bij het uitkomen van bochten, maar ik kon hem op de rechte stukken makkelijk inhalen. De acceleratie van de machine was in de race niet zo goed, omdat ik te veel gleed aan de achterkant. Met meer droge trainingstijd was dat zeker beter geweest. Dan was de topsnelheid op het rechte stuk ook hoger geweest als ik beter die laatste bocht uitgekomen was.”Okada werd nu op het 1.141 meter lange rechte eind van Mugello geklokt op 325,2 km/u, 1,2 kilometer langzamer dan tijdelijk teamgenoot Dani Pedrosa. “Met een betere drive uit de laatste bocht pak je zeker 5 km extra topsnelheid. Dan waren we beslist ook sneller geweest dan de Ducati’s.” Daags na de race in Mugello vertrok Okada weer naar Japan voor testwerk. Het Repsol/Honda-teammanagement besloot echter al zondagavond om Pedrosa en Hayden niet de nieuwe machine met pneumatische klepveren aan te bieden voor Barcelona. Hayden kon zijn teleurstelling niet verbergen, maar probeerde wel begrip op te brengen voor het Honda-standpunt. “Tady had vanwege het weer weinig tijd om de machine echt af te stellen, maar twee seconden per ronde langzamer is toch wel veel”, vond ook de Amerikaan. “De problemen zijn nog steeds hetzelfde als voorheen. De machine is bij lage toerentallen te agressief en geeft het vermogen niet vloeiend af. Honda wil niet gokken. Ik moet de technici vertrouwen, ik kan niet eisen dat ik de machine krijg.” De 2006-wereldkampioen gaf echter toe dat hij de machine wél had willen proberen als het wel een optie was geweest. Maandag en dinsdag na de GP in Barcelona konden Hayden en Pedrosa hernieuwd kennismaken met de nieuwe machine. “Maar we hebben nog meer aan ons hoofd”, somberde Hayden na een teleurstellende achtste plaats in de race. “De huidige machine moeten we ook nog verder ontwikkelen. En Dani voelt er toch niet zo veel voor om op de nieuwe motor te stappen.” Als de testen voorspoedig verlopen, acht Hayden de kans groot dat hij de machine over twee weken in Donington wel kan inzetten. “Ik zie geen reden waarom niet.”In Donington krijgt Hayden echter wel te maken met illustere concurrenten. Teamgenoot Pedrosa won er twee jaar geleden zijn eerste MotoGP-race, Rossi rekent het tot zijn favorieten en Casey Stoner heerste vorig jaar voorbeeldig in de regen. ________________________________________[KASTEN][KASTEN PITSTOP]PITSTOP* Casey Stoner miste in Mugello een plek op de eerste rij, omdat hij gehinderd werd door een andere rijder, zei hij. “Daar baal ik meer van dan dat ik niet op de eerste rij sta”, foeterde Stoner. “Het lijkt steeds vaker te gebeuren.” Vorig jaar had Stoner enkele malen akkefietjes met langzamere rijders, dit jaar maakte hij Loris Capirossi in Jerez met een trappende beweging duidelijk niet blij te zijn met zijn ex-teamgenoot die hem in de weg zou zitten. Tijdens de vrijdagtraining in Mugello kreeg Sylvain Guintoli een dodelijke blik toegeworpen en een niet nader genoemde collega hield Stoner in de tijdtraining van de eerste rij, zo dacht de wereldkampioen. “Als ik vind dat het gevaarlijk word, spreek ik anderen er zeker op aan. Ik heb dit ook al in de veiligheidscommissie aangekaart, maar wat kan men doen? Het is gewoon gevaarlijk als je bezig bent aan je snelle ronde en iemand zit op de ideale lijn. Toen ik vrijdag Guintoli zag, draaide ik bewust een paar keer aan het gas om hem te laten horen dat ik er aan kwam. Maar hij gaf me een metertje, ik moest door een plas water en hij dook gelijk achter me aan. Dan denk ik ‘ga toch aan de kant’.”* Andrea Dovizioso reed in Mugello met een ietwat aangepaste kleurstelling, met via sponsor Maxicono Motta (MM) aandacht voor een schoon milieu. Dovizioso reed met “Ride 4 Planet” op de kuip van zijn machine. Samen met For Planet heeft de financiële inbreng van MM 1 miljoen vierkante meter regenwoud in het Amazone-gebied te redden. Dovizioso heeft inmiddels de verschillen gemerkt tussen de 250 cc-klasse en de MotoGP. “Die liggen vooral bij de start en de eerste paar ronden”, stelde de Italiaan vast. “Iedereen rijdt heel agressief, terwijl de machine en de banden nog niet warm zijn. Vooral als je verder naar achteren staat op de grid is het dan erg lastig. Ik zal mijn kwalificaties moeten verbeteren.”* De aanwezigheid van Tady Okada was voor Casey Stoner een eer, zei hij. “Ik heb hem zo vaak op tv gezien dat het wel heel bijzonder is om nu samen met hem rond te rijden”, aldus de wereldkampioen. Over de suggestie om zijn held Mick Doohan ook maar eens terug te vragen, was Stoner minder enthousiast. “Dat moesten we maar niet doen. Dan gaat hij nog races winnen ook.”* Valentino Rossi heeft in Barcelona aangegeven dat hij zijn contract met Yamaha wel wil verlengen. Eerder gaf zijn teammanager Davide Brivio al aan dat de fabriek graag verder wil met de zevenvoudig wereldkampioen. “We hebben allebei hetzelfde idee over het contract”, aldus Rossi. “We zijn dichtbij verlenging van onze deal en dan gaat het over 2009 en 2010.”Of hij na zijn nieuwe verbintenis zal stoppen, wilde de Italiaan nog niet zeggen. “Ik ben nu 29, ik denk dat ik op mijn 31e nog wel op topniveau zit. Maar het hangt af van de vorm van dat moment. Maar 34 of 35 hoef geen probleem te zijn. Troy Bayliss is 39 en die behoort nog tot de top.”* Kawasaki heeft definitief besloten om tijdens de GP’s van Laguna en Indianapolis geen wild card-rijders in te zetten. Het team is van mening dat de aandacht geconcentreerd moet worden op de twee permanente rijders voor de rest van het seizoen, terwijl ook de ontwikkeling van de Screamer tijdelijk stopgezet is om dezelfde reden. Competition Manager Michael Bartholemy ontkent echter dat er sprake is van een crisis. “Vorig jaar hadden we een heel goede machine, maar dit jaar hebben sommige fabrikanten ons ingehaald”, stelt de Belg. “Daarmee wil ik niet zeggen dat we de ogen moeten sluiten. In Japan moet men zich meer concentreren op de richting die wij aangeven. Men wilde aanvankelijk de Screamer door ontwikkelen, maar we hebben nu alle aandacht nodig voor de bestaande machine.” Testrijder Olivier Jacque testte de afgelopen dagen in Estoril en kwam op maandag naar Barcelona. Jacques deelname aan de Barcelona-test was niet gepland. Jacque moet Hopkins ondersteunen in de ontwikkeling van de ZX-RR. Bartholemy: “John kan goed aangeven wat hem tegen houdt om harder te rijden. Maar hij kan moeilijk duiden hoe we het geheel sneller kunnen maken. Olivier kan selecteren wat werkt en wat niet.” * Bartholemy gaf toe onlangs te hebben gesproken met Colin Edwards. De ervaren Amerikaan zou één van de twee kandidaten zijn om voor 2009 de plaats van de teleurstellende Anthony West over te nemen. “Ik zou nog graag eens praten met Colin”, aldus Bartholemy. “We hebben twee rijders op het oog. Het probleem is dat ik in Colin geen toekomstige wereldkampioen zie, maar wel iemand die ons verder kan helpen. De andere kandidaat is volgens mij wel iemand die in de toekomst mee kan doen voor de titel, maar hem ontbreekt het nog aan ervaring. Het is een lastige keus.” Hoewel Bartholemy het niet wilde bevestigen, wordt alom aangenomen dat Andrea Dovizioso de tweede rijder is. De persoonlijk manager van de Italiaan is ook al wezen praten bij Tech3.* Tech 3-teambaas Hervé Poncharal wil Edwards graag binnenboord houden, maar mist de financiën om het Kawasaki-aanbod te evenaren. Edwards’ salaris voor 2008 wordt betaald door Yamaha, maar dat was een overeenkomst van één jaar. “Ik denk dat wij een eerste klas-pakket hebben met Yamaha, Michelin en onze teammensen”, aldus Poncharal. “Colin heeft ook aangegeven dat hij wil blijven, maar ik wil zijn carrière niet dwarsbomen.” Dovizioso’s belangstelling ontkent Poncharal niet. “Er zijn meerdere rijders en managers bij mij langs geweest. Ook jongens die vorig jaar nog niet eens naar ons wilden luisteren. Het kan snel veranderen, ik ben daar niet bitter over.” Voor Poncharal is het echter lastig om een tweede man naast Toseland te contracteren als hij geen hoofdsponsor heeft. Een rijder die geld meebrengt, zou een uitkomst zijn. “Maar dat is een utopie.” * De kansen dat Jorge Martinez volgend jaar een derde Suzuki gaat inzetten, worden alsmaar kleiner. Nadat eerder Yamaha liet weten het bij Fiat/Yamaha en Tech3 te houden, zijn de onderhandelingen tussen de fabriek en de teambaas in een impasse geraakt. Inmiddels heeft Ducati/Marlboro-teammanager Livio Suppo laten weten dat hij bereid is met Martinez te praten. Suppo is zeer gecharmeerd van Martinez’ kopman Alvaro Bautista. En wil onderzoeken of men vijf machines in kan zetten in 2009. “Samenwerken met Martinez is een optie, maar hoewel het pas juni is, is het inmiddels behoorlijk laat om zaken voor te bereiden voor volgend jaar.” De zaak nam een bizarre wending toen Bautista aangaf niet geïnteresseerd te zijn vanwege de recente prestaties van de Ducati-rijders. Martinez wil echter graag de stap zetten en bekijkt de mogelijkheid om die met een andere rijder te zetten.* In Mugello en Barcelona werd volop gesproken over de vervanging van de 250 cc-klasse. In Italië werd duidelijk dat Honda het Dorna-voorstel van 625-650 cc-viercilinders niet steunt. HRC managing director Kosuke Yasutake. “Als het Dorna-voorstel over 600 cc-blokken zou gaan, zouden wij dat begrijpen”, vertelde Yasutake. “Maar het zal moeilijk zijn om fabrieken te vinden die zulke blokken willen maken. Ons doel is om een klasse te creëren die betaalbaar is en minimaal evenveel vermogen of meer heeft dan de huidige 250 cc-klasse. Zo’n klasse zou nog steeds een goede opstapklasse voor de MotoGP zijn, naar onze mening.” Yasutake gaf ook duidelijk aan dat de switch van twee- naar viertakten onomkeerbaar is. “Dat zijn we binnen de MSMA overeengekomen.” Een voorstel van KTM om 500 cc-viertakt twins te bouwen, werd door Yasutake niet gesteund, terwijl zijn HRC-voorganger Horiike een vergelijkbaar idee wel zag zitten. In Barcelona kwamen de IRTA, Dorna en de MSMA volgens IRTA-president Poncharal op één lijn te zitten nadat men overeen kwam dat de motoren 600 cc-viertakt viercilinders moeten zijn in een prototype chassis. Of de plannen de goedkeuring weg kunnen dragen van de FIM en WK Superbike-promoter Flammini valt nog te bezien. Flammini heeft het alleenrecht bedongen van een WK-serie met 600 cc-motoren. In Assen komen de vertegenwoordigers van de MSMA, IRTA en Dorna weer bijeen voor vervolgoverleg. De veranderingen zouden in 2010 in moeten gaan. ________________________________________[KASTEN WINNAAR/VERLIEZER][MUGELLO] WINNAAR VAN HET WEEKEND: Valentino RossiHet ligt te voor de hand om hier niet Valentino Rossi uit te roepen tot de grandioze winnaar van het volksfeest in Mugello. “Ik hoop dat het publiek tot na de finish achter de hekken blijft”, sprak hij donderdags voor de race nog, misschien al wel vast vooruitlopend op wat er zou kunnen gebeuren bij een zevende achtereenvolgende overwinning in Mugello. Het publiek bleef netjes tot die finishvlag, daarna was het hek van de dam. En er was niemand die het erg leek te vinden. Hoewel, uitgefloten worden als je een voortreffelijke race hebt gereden en dan ook nog eens op Italiaans trots Ducati, nee, dat is niet fijn. En onverdiend bovendien. VERLIEZER VAN HET WEEKEND: John HopkinsDe bedoelingen waren aan het begin van het jaar zo goed bij Kawasaki. Met nieuwe man John Hopkins moesten er regelmatig podiums worden gescoord. Maar “Hopper” raakte geblesseerd en dat gooide de hele seizoensvoorbereiding in de war. En vanaf dat moment trad de wet van Murphy in gang. De ontwikkeling op de concurrentie bleef achter lopen en de machine die vorig jaar door een aantal insiders werd gezien als de beste van het paddock, is nu niet meer dan een figurant. Hopkins krijgt het ook aardig voor de kiezen. In Le Mans brak zijn ketting en in Mugello vloog hij door een haperend quickshiftersignaal hard van de sokken. De Amerikaan was laaiend en liet dat de teamleiding ook weten. Hopkins werd vorig jaar vierde in het WK. Die vierde plaats is dit jaar heel ver weg. [Zwischenstand bei Mugello][Mit logo]WK TUSSENSTAND1. Valentino Rossi, 122; 2. Dani Pedrosa, 110; 3. Jorge Lorenzo, 94; 4. Casey Stoner, 76; 5. Colin Edwards, 58; 6. Loris Capirossi, 51; 7. Andrea Dovizioso, 44; 8. James Toseland, 43; 9. Nicky Hayden, 40; 10. Shinya Nakano, 35; 11. Chris Vermeulen, 31; 12. John Hopkins, 26; 13. Alex de Angelis, 24; 14. Marco Melandri, 24; 15. Toni Elias, 24.[Barcelona][Mit logo]WK TUSSENSTAND1. Valentino Rossi, 142 punten; 2. Dani Pedrosa, 135; 3. Jorge Lorenzo, 94; 4. Casey Stoner, 92; 5. Colin Edwards, 69; 6. Andrea Dovizioso, 57; 7. James Toseland, 53; 8. Loris Capirossi, 51; 9. Nicky Hayden, 48; 10. Shinya Nakano, 42; 11. Chris Vermeulen, 40; 12. John Hopkins, 32; 13. Marco Melandri, 29; 14. Alex de Angelis, 24; 15. Toni Elias, 24;WINNAAR VAN HET WEEKEND: Dani PedrosaHij is niet de meest charismatische man van het MotoGP-veld. Maar Dani Pedrosa wordt wel steeds mondiger, opener (zij het met mate) en populairder. Het publiek in Barcelona was duidelijk op zijn hand en het luide “Da-ni, Da-ni” deed hem zichtbaar goed. Pedrosa lachte breeduit en had ook alle reden om tevreden te zijn. Na overwinningen in de 125 en 250 cc in Barcelona won hij nu – zeer overtuigend – ook de MotoGP. En dan te bedenken dat hij een groot deel van het voorseizoen moest missen door een zware crash in Maleisië. Maar terugkijken heeft niet veel zin. Pedrosa kijkt ook al vooruit. Misschien wel richting een MotoGP-wereldtitel. Wie hem zondag in Barcelona aan het werk zag, weet dat niets uitgesloten moet worden.DE VERLIEZER VAN HET WEEKEND: Jorge LorenzoVoor de tv-camera’s trok Jorge Lorenzo in Mugello het boetekleed aan na zijn eerste racecrash van het jaar. Hij wilde te veel, maakte een fout en vertelde “mentaal geknakt” te zijn. En dat was opmerkelijk. Want Lorenzo had een enorme “boost” gekregen na zijn tweede plaats in Le Mans en was weer een stuk fitter. In Mugello ontbrak het hem echter aan vertrouwen. De zevende startplaats was zijn schuld, zei hij, niet die van de Yamaha of de Michelins. Lorenzo reed met in zijn achterhoofd de angst om te vallen, gaf hij toe. De crash kwam in de race. En in Barcelona nog één. Hij hoefde zelf de beslissing niet te nemen of hij kon starten of niet. Zo miste Lorenzo een race voor eigen publiek. Het was beter zo. 125 CC:DIMEGLIO VAN CRASHPILOOT TOT KAMPIOENSKANDIDAATDe 125 cc-race in Mugello leverde weer ouderwets spektakel op met een leidende groep die aanvankelijk uit meer dan tien rijders bestond. Het spektakelstuk kende acht verschillende koplopers, maar de verrassende polesitter Rafaele de Rosa kon uiteindelijk geen vuist maken. Mike Di Meglio deed het meeste kopwerk, maar ook hij moest toch toestaan dat de slim en economisch rijdende Simone Corsi in de slotfase de beslissende tip uitdeelde. Gabor Talmacsi kwam een metertje voor de streep uit de slipstream van Espargaro om de tweede plek te claimen. Di Meglio werd vierde – nét voor Bradley Smith – en kwam als gedeeld koploper met Corsi naar Barcelona. En hij vertrok er ook als leider – ruim voor Corsi. De Italiaan crashte zwaar in de warm up en begon “kreupel” aan de race. Di Meglio echter geenszins. De Fransman rekende af met Nico Terol en had het geluk dat Sergio Gadea het grind ingestuurd werd door Terol. Waar hij zich in het verleden nog wel eens het hoofd op hol liet brengen, bleef Di Meglio nu uitermate kalm. Ondanks heftige tegenstand. Di Meglio boekte zijn eerste GP-overwinning op een droge baan, net voor de van pole vertrokken Pol Espargaro. Talmacsi werd derde voor de sterke Bradl (net als Corsi en Espargaro ook gevallen in de warm up) en Corsi. Het De Graaf GP Team kende een matig weekend in Mugello. Stevie Bonsey deed het netjes met een elfde plaats, Danny Webb gooide echter een paar punten te grabbel door in de een na laatste ronde te vallen. Het was Webbs derde DNF door een crash in zes races. Hugo van den Berg finishte als 29e. In Barcelona ging het een stuk beter. Bonsey en Webb crashten beiden in de trainingen, maar revancheren zich knap in de race. Bonsey werd heel fraai zevende na van een zestiende plaats vertrokken te zijn. Webb finishte als elfde na een mooie inhaalrace. Van den Berg had met zijn 21e plaats ook reden om gematigd tevreden te zijn. UITSLAG 125 CC ITALIЁ: 1. Simone Corsi (I), Aprilia; 2. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 3. Pol Espargaro (E), Derbi; 4. Mike di Meglio (F), Derbi – snelste ronde; 5. Bradley Smith (GB), Aprilia; 6. Sergio Gadea (E), Aprilia; 7. Nicolas Terol (E), Aprilia; 8. Sandro Cortese (D), Aprilia; 9. Joan Olive (E), Derbi; 10. Stefan Bradl (D), Aprilia; 11. Stevie Bonsey (USA), Aprilia; 12. Andrea Iannone (I), Aprilia; 13. Raffaele de Rosa (I), KTM – pole; 14. Scott Redding (GB), Aprilia; 15. Michael Ranseder (AU), Aprilia; 29. Hugo van den Berg (NL), Aprilia. UITSLAG SPANJE: 1. Di Meglio; 2. Espargaro – pole; 3. Talmacsi; 4. Bradl; 5. Corsi; 6. Redding; 7. Bonsey; 8. Cortese; 9. Gadea; 10. Marc Marquez (E), KTM; 11. Danny Webb (GB), Aprilia; 12. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 13. Tomoyoshi Koyama (J), KTM; 14. Smith; 15. Randy Krummenacher (CH), KTM; 21. Van den Berg; DNF Joan Olive (E), Derbi – snelste ronde. WK TUSSENSTAND: 1. Mike di Meglio, 112 punten; 2. Simone Corsi, 98; 3. Stefan Bradl, 77. 250 CC:SIMONCELLI IS GEEN UNDERDOG MEER Eindelijk was het in Mugello de beurt aan Marco Simoncelli. De slungelige Italiaan won voor eigen publiek zijn eerste 250 cc-race nadat hij in Portugal en Frankrijk al als tweede over de streep was gekomen. Over zijn debuutwinst bij de kwartliters werd nog lang nagesproken. Simoncelli was in gevecht met polesitter Hector Barbera en beseft dat de Spanjaard over een veel snelle machine beschikte. Toen Barbera in de slotfase een tactisch spelletje wilde spelen, kwam hem dat duur te staan. Twee ronden voor het einde drong hij Simoncelli de kop op, maar die week bij het opkomen van het rechte stuk van zijn lijn. Barbera schrok, moest uitwijken, maar raakte met zijn remhendel de kuip van Simoncelli’s Gilera. Het voorwiel blokkeerde en Barbera ging met een angstaanjagende salto over de kop. Het was een wonder dat de Spanjaard ongedeerd bleef. De Italiaanse GP blonk toch al uit in bizarre crashes. Alvaro Bautista crashte – alweer – toen hij aan de leiding lag, terwijl ook Manuel Poggiali, Hector Faubel, de sterk rijdende Lukas Pesek en Yuki Takahashi over de schreef gingen. Het zorgde er wel voor dat Thomas Lüthi voor het eerst in de 250 cc-klasse op het podium kwam. De oud-125 cc-wereldkampioen moest wel Le Mans-winnaar Alex Debon voor laten. Lijstaanvoerder Mika Kallio kwam er door koppelingsproblemen niet aan te pas, maar finishte door de vele uitvallers voor hem, nog als vierde, vijf seconden voor Mattia Pasini. Een week later na Gilera’s eerste 250 cc-zege ooit bewees Simoncelli hoe sterk hij dit jaar is geworden. Hij liet polesitter Bautista het werk doen en gaf Barbera niet de kans om voorbij te komen. Bautista leek over de beste papieren te beschikken, maar Simoncelli hield de druk hoog. In de laatste ronde liet Bautista zich tot een kostbare fout verleiden, waardoor schaduw Simoncelli binnendoor kon glippen. In de sprint naar de streep bleef Simoncelli nu wel keurig op zijn lijn, maar Bautista kwam te kort. Barbera kwam elf seconden later over de streep. Kallio werd vijf ronden voor het einde geveld door een kapotte zuigerveer. De KTM-coureur kon zich niet mengen om de strijd aan de kop, maar verloor een vrijwel zekere vijfde plaats. Kallio voert het WK nog wel aan, maar Simoncelli is tot op drie punten genaderd.UITSLAG 250 CC ITALIЁ: 1. Marco Simoncelli (I), Gilera; 2. Alex Debon (E), Aprilia; 3. Thomas Luthi (CH), Aprilia; 4. Mika Kallio (SF), KTM; 5. Mattia Pasini (I), Aprilia; 6. Roberto Locatelli (I), Gilera; 7. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 8. Hiroshi Aoyama (J), KTM; 9. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 10. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 11. Julian Simon (E), KTM; 12. Alex Baldolini (I), Aprilia; 13. Eugene Laverty (IER), Aprilia; 14. Fabrizio Lai (I), Gilera; 15. Imre Toth (HON), Aprilia; DNF Hector Barbera (E), Aprilia – pole; DNF Alvaro Bautista (E), Aprilia – snelste ronde. UITSLAG 250 CC SPANJE: 1. Simoncelli; 2. Bautista – pole en snelste ronde; 3. Barbera; 4. Debon; 5. Luthi; 6. Pasini; 7. Aoyama; 8. Hector Faubel (E), Aprilia; 9. Simon; 10. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 11. Wilairot; 12. Yuki Takahashi (J), Honda; 13. Baldolini; 14. Manuel Poggiali (RSM), Gilera; 15. Lai. WK TUSSENSTAND: 1. Mika Kallio, 106 punten; 2. Marco Simoncelli, 103; 3. Mattia Pasini, 98.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-