+ Plus

MotoGP ABC

Het MotoGP-seizoen 2007 kende geen droomfinale, maar toch gebeurde er genoeg om voor te juichen, om je over te verbazen en op te winden. MotoPlus kijkt op de valreep van 2007 terug op een tumultueus seizoen aan de hand van het MotoGP-ABC. A – Achthonderd Vanwege de veiligheid, heette het, moesten de 990 cc-projectielen in 2007 plaatsmaken voor de minder snelle 800 cc-machines. Veiligheid bleek een heel relatief begrip. De 800 cc-generatie heeft minder topsnelheid, maar laat zich genadeloos de hoeken door jagen. Ondanks het pk-verlies en een litertje benzine minder aan boord, ging het in 2007 vreselijk hard. Op zes circuits sneuvelden de ronderecords, op vijf banen werden nieuwe polerecords gevestigd en in zeven races (onder vergelijkbare omstandigheden) was de winnaar sneller aan de streep dan een jaar eerder. In Laguna Seca had Casey Stoner 44 seconden minder nodig voor de 25 punten dan Nicky Hayden in 2006. Met dank aan het nieuwe asfalt, dat dan weer wel. Maar toch, de nieuwe regelgeving is een typisch geval van “een stap terug en twee vooruit”. B – Banden Nooit is er meer over banden gepraat dan in het seizoen 2007. Dat had alles te maken met de nieuwe reglementen, waarbij Bridgestone- en Michelinrijders al op donderdag maximaal 31 banden (zeventien achter, veertien voor) moesten kiezen. Voorstanders werden gedurende het seizoen rabiate tegenstanders, tegenstanders werden omgeturnd tot voorzichtige voorstanders. In Japan opperde Dorna-baas Carmelo Ezpeleta het plan om in 2008 met slechts één bandenmerk te werken. Die knuppel (waarmee niet bedoeld Don Ezpeleta) zorgde voor veel gekakel in het hoenderhok. Uiteindelijk kwamen alle partijen overeen dat er volgend jaar veertig banden (22 achter, achttien voor) mogen worden gebruikt. Wordt vervolgd in 2008. Trouwens, Dunlop haakt noodgedwongen af vanwege het ontbreken van clientèle. C – Constructeurstitel Om te zeggen ze alle veertien in het WK Superbike behaalde constructeurstitels in zouden willen wisselen voor die ene in de MotoGP gaat wat ver. Maar wat waren de mensen van Ducati Corse blij en terecht trots op hun “manufacturer’s title” in 2007. De GP7 van projectleider Filippo Prezioso was een briljante machine en hield voor het eerst sinds 1973 de constructeurstitel in de belangrijkste klasse in Europa. Valentino Rossi sloeg de spijker op zijn kop: “Ducati heeft haar huiswerk beter gedaan dan alle andere en grotere fabrikanten.” D – Debutanten Gedurende het seizoen kreeg de enige MotoGP-debutant Sylvain Guintoli gezelschap van Anthony West. De inbreng van nieuwelingen was dus wat magertjes. Daarom kijken we nu al uit naar 2008 als de top 3 uit het 250 cc-kampioenschap van 2007 én 2006 Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso en Alex de Angelis de switch maken. Vooral haantje Lorenzo zal de schijnwerpers op zich gericht weten. En zal merken dat de messen geslepen worden om het haantje te slachten als zijn prestaties tegenvallen. E – Ellebogenwerk John Hopkins finishte dit jaar mede dankzij vier podiums als vierde in de eindstand. Hij gaf samen met teamgenoot en Le Mans-winnaar Chris Vermeulen de veelgeplaagde Suzuki-mensen weer iets om vrolijk van te worden. Zijn zesde MotoGP-seizoen was zijn beste tot nu toe. Hopkins is de wheelieking bij uitstek, maar ook zijn ellebogenwerk blijft onveranderd spectaculair. De “E” staat ook voor elektronica. Traction control, wheelie control, launch control, het tijdens de race aanpassen van de ontstekingscurve of van het benzineverbruik; de meeste MotoGP-coureurs zien het als een noodzakelijk kwaad. Kijk er echter niet gek van op als ook daar in de nabije toekomst ook strengere regels gaan gelden. F – Fiasco Hoeveel sympathie je ook mag hebben voor het team van King Kenny Roberts, het seizoen 2007 werd een fiasco. Het team dat vorig jaar nog derde plaatsen scoorde in Barcelona en Estoril en een zesde plek in de eindstand behaalde, begon in november 2006 aan een race tegen de klok die niet te winnen viel. Toen de motorische updates tegenvielen, had zoon Kenny er geen trek meer in. Broertje Kurtis nam het over. Zonder succes. Er is slechts hoop op betere tijden. G – Gevechten De theorie dat de 800’s voor meer close racing zou gaan zorgen, bleek niet meer dan dat: theorie. De praktijk was dat passeren met de 800 cc-machines moeilijker bleek, omdat zij door hun gebrek aan koppel een innige voorliefde hebben voor die ene ideale lijn. Bovendien waren de clubjes die in 2006 vochten om de overwinning dit jaar veelal gereduceerd tot duo’s of trio’s. Toch, het wás genieten in Qatar, Mugello, Barcelona, Assen en Estoril. H – Heldhaftig Wat Marco Melandri in Laguna Seca liet zien, was wel zeer heldhaftig. Door een onoplettende Kurtis Roberts crashte Melandri hard in de training. De Italiaan liep een breuk in zijn enkel op, maar klasseerde zich toch als tiende. Ondanks een gebrek aan bewegingsvrijheid en een teveel aan pijn finishte een fenomenale Melandri als derde. Het was “één van de mooiste dagen” uit zijn carrière. Die dag werd namelijk (ook) bekend dat hij in 2008 de teamgenoot van Casey Stoner zou worden bij Ducati. I – Inkomsten Of beter: het teruglopen van die inkomsten. Het afhaken van sponsors is een grote zorg voor Dorna en de teams. In april kwam het in Barcelona tot een vergadering waarbij alle betrokkenen hun zegje mochten doen, maar baanbrekend succes in de sponsorjacht is nog geen sprake. J – Jankerd Fausto Gresini zag na 2006 zijn hoofdsponsor Fortuna verdwijnen en er kwam geen geldschieter voor in de plaats. Dat is zuur als je drie keer (twee keer Sete Gibernau, één keer Marco Melandri) een rijder als vice-wereldkampioen in de MotoGP hebt mogen koesteren. Toen Ducati-teammanager Livio Suppo voortvarend werk maakte van het contracteren van Marco Melandri (zoals al in 2006 overeengekomen) begon Gresini te sputteren over de zijns inziens onfrisse praktijken van landgenoot Suppo. Beetje een slecht verliezer, die Gresini. Een beetje een jankerd wel, eigenlijk. K – Kleinkunstenaar Het was niet echt het jaar waarop Dani Pedrosa had gerekend. Hij werd twee keer van zijn fiets gerost – een fiets overigens, die bepaald niet aan de verwachtingen voldeed. Naarmate het seizoen vorderde, werd Pedrosa alsmaar narriger korter in zijn toch al korte commentaar. Maar als alles klopte – en als de kop goed op de smalle schouders stond – was Pedrosa een ware kleinkunstenaar. Zijn overwinning in Valencia was van grote klasse, zijn zege op de Sachsenring (dertien seconden voor tweede man Capirossi) was formidabel. L – Livio Livio Suppo haalde in 2004 de Ducati-leiding over om met het grillige maar leergierige Bridgestone in zee te gaan. En bovendien contracteerde de 43-jarige Italiaan de wereldkampioen van 2007. Suppo is een zeer aanwezige persoonlijkheid die arrogantie weet te verbergen door charme en nooit te beroerd is om rake uitspraken te doen. Of ze nu waar zijn of niet. M – Machteloos Machteloze Makoto. Makoto Tamada is zo’n coureur die het goede gevoel moet hebben en dan heel veel kan. Daar waren in het verleden twee voorwaarden voor: een Honda RCV in combinatie met Bridgestone-banden. Het verval zette in 2005 al ernstig in toen de Bridgestones werden ingewisseld tegen Michelins. Met Dunlops onder een Yamaha kon gevoelsmens Tamada dit jaar ook veel te weinig. Zijn beste race: Laguna, een achtste plaats. De tweevoudig GP-winnaar werd uiteindelijk achttiende in het WK. Volgend jaar te bewonderen in het WK Superbike. Met wéér een ander bandenmerk. Als dat maar goed gaat. N – Nederlanders Tja. Hugo van den Berg haakte af na de GP van Misano. Geen plezier, geen prestaties. Joey Litjens kreeg niet de punten die hij wilde. Hij zat er enkele malen dichtbij en dat was het meest positieve dat over zijn seizoen kon worden gezegd. O – Oogkleppen Met 800 cc-motoren zou het moeilijk driften zijn. Maar vooral Toni Elias liet zien dat het wél kon. Hij maakte zich niet geliefd bij mannen als Casey Stoner en Valentino Rossi vanwege oogkleppen van XXL-formaat. Het zat Elias zelf ook lang niet altijd mee – hij miste drie GP’s na een beenbreuk opgelopen tijdens de trainingen voor de TT – en zijn twaalfde plaats in de eindstand was misschien wat tegenvallend. Maar wat blijft het een feest om dat bedeesde mannetje met die waanzinnige extraverte stijl aan het werk te zien! P – Pneumatische kleppen Suzuki had ze al, Ilmor (WIE?) en Kawasaki introduceerden ze voor 2007: pneumatische kleppen. De doelstellingen – twee podiums (De Puniet scoorde er één), een pole en een plek bij de eerste zeven in de eindrangschikking (De Puniet werd elfde) werden niet gehaald bij Kawasaki, maar de continu verbeterende ZX-RR werd wel alom geroemd als één van de beste machines. In Valencia voerden De Puniet en West de topsnelheidslijst aan, terwijl in Duitsland, Portugal, Maleisië en Amerika De Puniet zich met de Kawa zich ook onder de snelste drie motoren schaarde. Wel jammer dat hij veertien keer crashte. Q – Qualifiers Omdat de plakbanden ook in het op donderdagmiddag aangeboden bandenpakket van de Bridgestone-en Michelinrijders zitten, zijn de coureurs er zuinig op. Slechts de Kawasaki-rijders hadden de moed om niet zoals de meeste collega’s twee, maar steevast drie qualifiers in hun aanbod op te nemen. De Dunlop-mannen Sylvain Guintoli en Makoto Tamada werden niet gehinderd door deze maatregel. In Valencia liet Guintoli in het uurtje op zaterdagmiddag niet minder dan vijf qualifiers monteren! Hij bereikte er een vijfde startplek mee. Michelin bood de beste qualifiers. Twaalf keer in achttien GP’s stond één van hun klanten op de pole. R – Regen In drie van de achttien GP’s speelde dit jaar regen een belangrijke rol. In Donington bleef de baan in de race te nat om te switchen van regenbanden naar slicks, in Le Mans noopte de toenemende regen tot pitstops. De Franse GP werd door de machinewissels misschien onoverzichtelijker, maar zeker ook spectaculairder. Chris Vermeulen was briljant. Loris Capirossi had in het natter wordende Motegi niets te verliezen en plande zijn pitstop perfect. Zo pikte Capi toch nog zijn overwinning mee – hoewel in Japan de meeste aandacht uitging naar zijn teamgenoot Stoner die de wereldtitel veiligstelde. Wel een mooie dubbelslag. S – Schandalen Ja! Ze waren er. Iedereen weet nog wel van de belastingaffaire van Valentino Rossi, maar de storm (oké, het briesje) omtrent een drugsdealende/smokkelende ex-werknemer van Earl H. (de vader van) uit O. ging snel liggen. H’s “Second Chance Cars”, waar volgens zoon Nicky doktoren en advocaten niet echt tot de klantenkring behoren, bleek clean. Toen Nicky enkele weken na de ophef gevraagd werd of er nog scandaleus nieuws was, moest hij even denken. “M’n zus heeft een bekeuring gekregen voor te hard rijden. Telt dat ook?” Om de ernst van de zaak aan te geven, voegde hij er nog iets aan toe. “En het was niet haar eerste.” T – TT De publiekslieveling reed vanaf de elfde startplaats in een meer dan magistrale race naar de overwinning. In oorverdovende toejuichingen die van de tribunes golfden getuigden niet alleen van bewondering, maar zeker ook van opluchting – omdat niet wéér Casey Stoner won. Hij had er in de aanloop naar de TT immers al vijf gewonnen. Dat hij na de Drentse nederlaag tegen Valentino Rossi nog vijf keer won, ach, detail. U – Uitgejouwd Dat overkwam Stoner toen hij zich in Donington vertoonde op de grote Riders for Health-veiling. Een vaag groepje zich liefhebbers noemende aanwezigen jouwde de WK-leider uit. Daar stond die brave jongen dan met z’n goeie gedrag. Hij snapte het zelf ook niet helemaal. Het zal wel de kift zijn van die Engelsen. Die zien Valentino Rossi als een halve Engelsman. Hij woont toch in Londen? Vraag maar aan de Italiaanse belastingdienst. V – Vaarwel Vaarwel, veteraan. Van sommige mensen denk je dat ze altijd wel ergens in een paddock zullen zijn. Alex Barros is zo iemand. Maar in Valencia zei hij toch echt dat het “voor 95 procent zeker” was dat hij zou stoppen. Ook overstap naar het WK Superbike zat er niet in. Na 276 GP’s, waarin hij zeven overwinningen en 32 podiums behaalde, is het afgelopen voor de zeer sympathieke 37-jarige Braziliaan. Barros was fabrieksrijder voor Suzuki, Honda en Yamaha, terwijl hij in zijn afscheidsjaar op de Ducati GP7 van Luis D’Antins klantenteam zat. In Mugello beklom Barros voor de laatste keer het podium. De oudgediende troefde daar Stoner af. Barros was niet bedroefd over zijn afscheid. Het was mooi geweest en hij had het mooi gehad, vond hij. W – Werkpaard Er zijn coureurs die harder werken dan anderen. Nicky Hayden, bijvoorbeeld. De Amerikaan verloor zijn wereldtitel en kwam in het eerste jaar op de Honda RC212V niet verder dan een achtste plaats in de eindstand. Maar werklust kon Hayden nooit ontzegd worden. Terwijl Valentino Rossi vanuit zijn hotelkamer daags na de GP in Qatar naar zijn team belde met de mededeling dat hij weinig zin had om te testen met zo’n harde wind, draaide Hayden onverstoorbaar zijn rondjes. Om pas laat in de middag gezandstraald af te stappen. Na de GP in Jerez liet hij zich zonder morren natregenen, in Turkije was hij de allereerste man op de baan bij de test na de GP. En recenter nog: Dani Pedrosa liet de wintertest in Sepang schieten omdat er geen nieuwe spullen waren voor de 2008-RCV, terwijl Hayden toch op het vliegtuig stapte. De Honda-coureur klaagde nooit, hoewel daar reden genoeg voor was. Hayden verloor een wereldtitel, maar won respect. X – Xenomanie Geen idee wat xenomanie betekent? Tssss… Nou, vooruit: het is een zucht of voorliefde voor alles wat vreemd is. Mensen die daar aan lijden kunnen hun lol op in het MotoGP-wereldje. Ik geef toe, het is wat vergezocht. Ik had voor de X ook Xandra Reemer kunnen gebruiken. Dan had hier gestaan: “Ook dit jaar werd Xandra Reemer in het MotoGP-paddock allesbehalve node gemist.” Y – Yamaha Twee jaar geleden vierde Yamaha het vijftig jarig bestaan niet alleen met de MotoGP-wereldtitel voor Valentino Rossi, maar ook met de constructeurstitel. Vooral dankzij Valentino Rossi. Dit jaar kwam het merk niet verder dan de derde plaats. En toch dankzij Valentino Rossi, de enige man die hard weet te gaan met de M1. Hij is ook de enige rijder die met recht de Yamaha en de hoge bazen mag bekritiseren. Rossi liet dit jaar zelf ook steekjes vallen, maar dat er bij Yamaha hard gewerkt moet worden om de Italiaan ook voor 2009 aan boord te houden, is wel erg duidelijk. Z – Zondvloed Een ongemeen felle wolkbreuk zette bochten en boxen blank in Misano. De organisatie ging door de knieën voor dit natuurgeweld (en had dientengevolge het water aan de lippen staan) en haalde een streep door de trainingen van de vrijdagmiddag. De inderhaast opgestarte reddingsacties van het Rode Kruis werden gestaakt toen de afvoerputjes eens goed werden doorgeblazen. Jaja, de gevolgen van de klimaatveranderingen…

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-