+ Plus

Mailfeedback MP20/2012

MOTORSCOOTER ALS MOTORALTERNATIEF (1) Alternatief voor automobilisten Toen het ter sprake kwam in de motorvriendengroep waren we er unaniem over: ook scooterrijders worden door ons gegroet onderweg op de motor. Dat was al in 1974 en de scooters van die tijd waren Vespa’s of Heinkels. Bovendien was het tumult rond de rellen tussen Rockers (motorrijders) en Mods (scooterrijders) in Brighton nog niet verstomd. Later kwam je nog wel eens een verdwaalde Italiaan tegen op zijn scooter. Sporttas op het kleine bagagerekje met kennelijk alles daarin wat mee moest. Achterop de buddyseat een donkere Italiaanse schone en het was niet moeilijk voor te stellen dat die combinatie op vakantie ook best leuk kon zijn. De afstand tussen motorfietsen en scooters was tot de eeuwwisseling erg groot. Daarna groette je onderweg op de motor tegenliggers die je pas na het kruisen als scooter identificeerde. Toch blijven de verschillen tussen een motorfiets en een scooter dusdanig dat het een keus is welk voertuig je voorkeur heeft. Als alternatief voor automobilisten die in de file staan is het zeker een geschikt voertuig, veel beschutting en gemakkelijke bediening. Maar de laatste jaren zijn er ook motorfietsen die aan deze beschrijving voldoen. Een belastingvoordeel voor weggebruikers die het fileprobleem mee helpen oplossen en milieuvriendelijk zijn, lijkt mij logischer dan subsidie op kolencentrales. In ‘74 reden er in Duitsland al 16 jarigen met daarvoor afgegeven rijbewijs op 50 cc snelbrommers, in Frankrijk 16 jarigen op 125 cc motorfietsen en in België haalde men één rijbewijs voor auto en motor tezamen. Maar in Nederland schijnt alles altijd net even strenger te moeten. Zie ook de Nederlandse versie op de nieuwe Europese regelgeving omtrent rijbewijzen. Dat inhoudelijk de rijopleiding sterk verbeterd is juich ik toe, maar er is geen steekhoudend argument om mensen op grond van leeftijd in te perken als het gaat om motor en scooter rijden. Zeker niet wanneer kennelijk een vierwielig motorvoertuig wel gereden kan worden. Roel Zuidema, Texel [Beeld Gerd_willemen] MOTORSCOOTER ALS MOTORALTERNATIEF (2) Scooter ideaal voor woon/werk Ik was erg verheugd om eens in een motormagazine een vergelijkende test te lezen tussen enkele maxi-scooters, temeer daar ik zowel een scooter als motor heb: een Suzuki Brugman 650 en een BMW R1100RT. Met beide pendel ik tussen Antwerpen en Brussel, in totaal zo’n 15.000 kilometer per jaar. De verplaatsingen met de motor besparen me zo per dag makkelijk een uur in het verkeer vergeleken met de auto. Als ik enkel op kantoor moet zijn, neem ik wel eens de BMW, maar als ik me voor mijn job (controle van bouwwerven) moet verplaatsen in de stad, neem ik steevast de scooter. Hij is in de stad wendbaarder en makkelijker dan de BMW. Onder het zadel leg ik snel even een laptop en een mooi vest en als ik dan op een vergadering binnenkom, is er niemand die merkt dat ik met de scooter ben. Ook bij slecht weer ben ik op de scooter beter uit dan met de motor (verplaatsingen in de stad), ook omdat ik gebruik maak van een Thermoscud dewelke een uitstekende bescherming geeft bij regen en koude. Wat betreft de verplaatsing op de snelweg heb ik niet echt een voorkeur. Hoewel de BMW bij slecht weer iets meer bescherming biedt, voel ik me comfortabeler om met de scooter tussen de files door te rijden. Die is lichter en wendbaarder. Gerd Willemen, Antwerpen (B) MOTORSCOOTER ALS MOTORALTERNATIEF (3) Geen alternatief voor motor In antwoord op jullie vraag, kan ik kort zijn: nee. Indien je eenmaal je rijbewijs hebt, is het veel meer fun om een motor aan te schaffen die precies voldoet aan jouw wensen. Motorscooters zijn, hoe je het ook wendt of keert, toch eenheidsworsten. Dat deze motorscooters het in steden als Rome en Barcelona beter doen dan in Nederland, ligt mijns inziens aan het simpele feit dat je in die steden wegen hebt zonder duidelijke rijbanen. Scooters scheuren rechts en links de auto’s voorbij. Niemand maalt erom. Nederland kent alleen maar wegen met zeer begrensde rijbanen, waarbij de inhaalmogelijkheden minimaal (en vaak illegaal) zijn. Zelf woon ik in Den Haag en heb ik in het verleden diverse malen getracht met de motor naar de binnenstad te rijden. Echter, de wegen zijn zo smal dat inhalen er vaak (nogmaals legaal) niet mogelijk is. Sterker nog, als ik de fiets neem, ben ik vaker sneller op mijn bestemming dan met de motor of auto. Hierin ligt volgens mij de reden dat motorscooters in Nederland nooit zo zullen ‘aanslaan’ als in de zuidelijke Europese landen. En wellicht dat de weersomstandigheden ook een rol spelen. Peter Bosman MOTORSCOOTER ALS MOTORALTERNATIEF (4) Overgestapt wegens lichamelijke mankementen Na tien jaar BMW RT verruilde ik in 2010, vanwege lichamelijke ‘mankementen’, de R1200RT voor een Yamaha TMax. In augustus 2012 keerde ik terug naar mijn oude BMW-liefde en wel met de C650GT. De R1200RT kon ik op dat moment vanwege zijn grootte helaas niet meer de baas. Als motorscooterrrijder ervaar je inderdaad dat je door sommige ‘stoere heren’ volledig genegeerd wordt en dat teruggroeten door voornoemde heren er niet meer bij is. Wat mij in deze opvalt is dat de ‘niet-teruggroeters’ veelal diegenen zijn die zich met zeer hoge snelheden op sportmotoren voortbewegen. Na meer dan twee jaar motorscooterervaring kom ik vooralsnog tot de conclusie dat de motorscooter vooral door de categorie ‘oudere motorrijders’ wordt gekozen; een categorie die het waarschijnlijk niet meer zo heeft op snelheden van boven de 150 km/uur, en bij welke categorie de knieën niet per se meer aan de grond hoeven te komen. Wellicht is dit één van de redenen waarom ‘stoere heren’ de motorscooterrijder niet accepteren. Zowel de Yamaha T-Max als de BMW C650GT halen moeiteloos de 150+ en ook het stuurgedrag en de wegligging van beide motorscooters voldoet naar mijn mening ruimschoots aan de door de desbetreffende categorie gestelde eisen. Met de C650GT leg je moeiteloos, dankzij onder andere het elektrisch verstelbare windscherm – aan de leeftijd aangepaste – lange(re) afstanden af. Wil je als tweewielerliefhebber, boven de leeftijd van 74, van je hobby blijven genieten, dan is de motorscooter een uitkomst. Joop Caneel MOTORSCOOTER ALS MOTORALTERNATIEF (5) Prima alternatief Zelf ben ik vier jaar terug, moe van alle files, het continu te laat komen op afspraken en de constante parkeerproblemen overgestapt van de auto naar een maxi-scooter. De eerste was een Suzuki Burgman 650, waarop ik in twee jaar 42.000 kilometer heb gereden. Inmiddels heb ik alweer 56.000 kilometer gereden op zijn opvolger, eveneens een Suzuki Burgman 650 maar dan een Executive uitvoering, dus met verwarmde handvatten, een verwarmd zadel en windgeleiders. In mijn helm zit een communicatiesysteem, waardoor ik onderweg prima kan bellen en naar de radio luister. Hoewel de files wel wat zijn afgenomen door de crisis en door meer asfalt, blijf ik het jaar rond (tot het moment dat er kans is op ijzel) lekker doorrijden. Ik zit vaak bij klanten; helm en motorpak trek ik voor de deur uit en berg ik op in de enorme laadruimte. Colbert en nette schoenen aan en naar de afspraak. Niemand die het ziet, alleen dat ik op tijd ben en geen parkeerkaart vraag. Al met al dus een meer dan prima alternatief voor de auto. In verhouding tot de auto is de motor al erg goedkoop. Wat mij betreft zijn daar geen extra maatregelen nodig. Ik rijd de scooter zakelijk, waardoor ik geen bijtelling heb. Juist dat laatste zou veel beter gepromoot kunnen worden, hoewel dan wel weer het gevaar bestaat dat de overheid ook dit melkkoetje gaat uitmelken. Voor zover ik weet zit er nog steeds BPM op nieuwe motoren en dat vind ik wel volstrekte waanzin. Mijn scooter verbruikt ongeveer 1 op 20, ik neem nauwelijks parkeerplek in, draag niet bij aan het fileleed en aan milieuvervuiling. Wat mij betreft dus weg met de BPM op motoren net als op schone auto’s. Dit betekent ook weer een extra stimulans voor overstappers! Paul Permentier MOTORSCOOTER ALS MOTORALTERNATIEF (6) Ik rijd beide Rijden op een motorscooter is een goed alternatief als je zonder extra aan te schaffen koffers aardig wat bagage wilt vervoeren, je tijdens een regenbui of bij koude zonder extra waterdichte of winddichte kleding warm en droog kunt overkomen. Ik ben zelf werkzaam als motoragent en rijdt in die zin veel op een BMW R1200RT. De Suzuki Burgman 400 gebruik ik dagelijks voor het woon/werk-verkeer en plezierritten. Het voordeel van de scooter is verder dat het verbruik van benzine en olie laag is. In het woon/werk-verkeer rijd ik 1 op 21 en bij toerritten zelfs 1 op 28. Stefan van Dijk [Beeld uit MP 16 p. 12] Elektrisch rijden Wel of niet? Het wordt er voor de motorliefhebber niet prettiger op: verdubbeling MRB, forensentaks en een benzineprijs die het komende jaar zal doorstijgen naar pak hem beet € 2,10. En nu ga ik voor de bijl: ik besloot onlangs drie van mijn vier motoren te verkopen. Ze kwamen nog maar een paar keer per jaar onder de hoes vandaan. De K1200R mag blijven voor de vakanties en funritten. Om niet terug te kunnen komen op deze beslissing, heb ik de kentekens alvast geschorst. Nu denk ik zeer serieus na om de dagelijkse 70 kilometer suffig woon/werk-verkeer met een elektrische motor te gaan rijden. Maar het aanbod en prijsverschil in dit segment is wel zeer groot. Kunnen jullie de elektrische motoren een keer met elkaar vergelijken? Dat maakt de keuze voor deze getergde motorforens een heel stuk gemakkelijker. Willem van der Eerden, Schijndel We hebben onze twijfels of er voor 70 kilometer per dag nu al echt een elektrisch (motor)alternatief is. De elektrische motoren waar wij mee gereden hebben, zijn dat in elk geval niet. Die zijn na een half uurtje echt helemaal leeg. Eigenlijk is alleen de elektrische BMW-scooter een alternatief, maar het duurt nog tot begin 2014 voordat die op de markt komt. Die heeft in elk geval een actieradius van 100 kilometer en een top van 120 km/uur. Heb je al eens een Honda NC700 overwogen voor woon/werk-verkeer? Met normaal rijden is 1 op 30 echt goed haalbaar. En dat is inderdaad heel erg prettig aan de pomp. Maar we houden zeker een vinger aan de pols, dus als elektrisch rijden echt een alternatief wordt, zullen we daar zeker melding van maken. APK VOOR MOTOREN Gewoon accepteren Naast racen op mijn tweewieler ben ik gek op sleutelen en zo heb ik geregeld motoren op stal staan. En bij iedere motor bekijk ik automatisch of alles wel in orde is: banden, remmen, ketting, je kent het wel. Nu doet iedereen heel negatief over een APK voor motoren. Dat snap ik, want het kost geld en tijd. Maar dat kost iedere hobby. Je kunt het ook positief bekijken. Stel je koopt een tweedehands motor en deze is APK gekeurd, dan geeft dit wel iets meer zekerheid bij je aankoop. Lang niet iedereen brengt zijn motor netjes weg voor onderhoud en sommige mensen doen maar wat. Naar mijn idee mag het APK-verhaal best eens positief worden belicht. Vaak wordt er gezegd dat slechts een heel klein percentage van alle ongevallen het gevolg is van slecht onderhoud. Maar waarom zouden we ook dat kleine percentage niet terug proberen te dringen? Tevens voorkom je zo ook de af en toe wat slordige aflevering van motoren, waarbij een motorzaak zegt: ‘O, dat bandje kan nog wel even mee’. ortom, accepteer de APK-keuring. Het is maar één keer per jaar en bovendien hoeven nieuwe fietsen de eerste paar jaar niet te worden gekeurd. Brian van de Guchte

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.