+ Plus

Lezerstest Suzuki SV650

Eind jaren negentig was Suzuki’s SV650 een regelrecht succesnummer. De Japanners konden de middenklasse twin bij wijze van spreken op iedere straathoek uitdelen. Met de latere Gladius 650 kreeg dat succes niet het gewenste vervolg en zie daar, daar is ‘ie weer: de SV650. Een beetje opgestrakt hier en daar, Euro4-proof ook, maar nog steeds in alle vezels een SV650. Dat onderschrijft ook ons lezerspanel.
“DE SUZUKI SV650 HEEFT ME VERRAST”

Naam: Eric Bosch
Leeftijd: 57 jaar
Woonplaats: Doetinchem
Rijbewijs sinds: 1982
Rijdt zelf: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

“De totaal zwarte SV650 oog haast als een saaie, wat gedateerde motor. Duidelijk zichtbaar is het V-blok achter het buizenframe, maar even dacht ik, dat er misschien één of meer afdekkappen ontbraken, zo goed is alles zichtbaar. Het komt op mij in eerste instantie wat ‘rommelig’ over, maar het gaat uiteindelijk (ook) om het rijden. Bij het opstappen en starten vallen twee dingen direct op: het erg smalle stuur en het bomvolle display. Dat vermeldt werkelijk alles wat je wilt weten en nog meer. Zo wordt bijvoorbeeld niet alleen een indicatie van de hoeveelheid brandstof weergegeven, maar ook de resterende actieradius. En die laatste telt heel traag af. Een lekker zuinig ding dus.
Dat saaie gevoel, maar dan in de positieve zin, kreeg en hield ik ook tijdens het rijden. Alsof ik deze motor al jaren had en van binnen en buiten kende, zo ontzettend makkelijk en soepel. Een haast voorspelbare en zekere gasrespons, een lekker geluidje en ondanks het smalle stuur heerlijk sturend.
Het is geen snelheidsmonster, maar op binnenwegen is het lekker en behoorlijk schakellui sturen. Wil je snel inhalen, dan zul je een paar versnellingen terug moeten. Op de snelweg moet je met deze motor eigenlijk niet komen. Het kan prima, maar rij je iets harder dan toegestaan, dan wordt het minder fijn. Ik vind de koersvastheid dan duidelijk minder worden (en de tegenwind heel veel meer…). Het enige grote minpunt vond ik het zadel. Het leek alsof ik op slechts twee punten zat en dat wordt heel snel vervelend. Dat gaat zelfs te koste van de aandacht bij het rijden. Ik heb begrepen dat Suzuki voor deze motor een comfortzadel heeft, dat hopelijk veel beter zit.
Al met al heeft de Suzuki SV650 me verrast. Zoek je een motor in deze categorie en ga je alleen af op wat je ziet, dan loop je misschien door naar een ander model. Maar stap je op om een stevige proefrit te maken, dan zou je zomaar eens voor deze motor kunnen vallen. Puur omdat hij lekker stuurt en snel vertrouwd aanvoelt. Met de kwaliteit van de Suzuki zit het ongetwijfeld goed en met wat leuke extra’s is er beslist ook een goed ogende motor van te maken voor heel veel kilometers rijplezier.”
“ONGETWIJFELD WEER EEN SUCCESNUMMER”

Naam: Erik Berkvens
Leeftijd: 34 jaar
Woonplaats: Asten
Rijbewijs sinds: 2002
Rijdt zelf: KTM 990 Super Duke R

“Rond de tijd dat ik mijn motorrijbewijs haalde in 2002, was de eerste serie van de SV650 met z’n bolle frame en kuipwerk al een jaar of drie op de markt, en niet zonder succes. Ik was toen helaas gebonden aan de 25kW-restrictie en heb de eerste jaren rondgereden op een Aprilia RS125, wat ook een leuke tweetakt tijd was. Maar, terug naar de SV650. Het is een aantal jaar stil geweest rondom de SV650. In 2012 viel het doek voor deze serie, waarna Suzuki het 600cc-straatsegment probeerde te vullen met onder andere de GSR600 en de Gladius 650. ‘Never change a winning team’, zullen ze bij Suzuki gedacht hebben, want de SV650 staat dit jaar weer in de catalogus, waarschijnlijk tot genoegen van velen. De oudere modellen waren erg toegankelijk, heeft de nieuwe deze eigenschap ook? Het antwoord daarop luidt ja, de allemansvriend is er weer, evenals de fijne tweecilinder-sound, die door de originele uitlaat al niet verkeerd klinkt.
Wat me direct opvalt is het relatief smalle stuur, zeker vergeleken met andere modellen in dit segment. Alles zit wat korter op elkaar lijkt het. Het dashboard is volledig digitaal, geeft in één oogopslag alle informatie weer en heeft zelfs een versnellingsindicator, erg handig. De afwerking van de motor komt helaas her en der wat goedkoop over, evenals de eenvoudige swingarm, een gemiste kans. Wij reden op de matzwarte uitvoering, je moet ervan houden, maar ik vind ‘m er wat ‘plastiekerig’ uitzien. Gelukkig is hij ook leverbaar in de kenmerkende wit/blauwe Suzuki-kleuren, wat een heel stuk beter smoelt. Tijdens het rijden kan ik weinig negatiefs ontdekken. De motor pakt over het gehele toerenbereik lekker op, schakelt foutloos en stopt dankzij de dubbele remschijven en ABS binnen no-time. Het toegankelijke karakter in combinatie met de aantrekkelijke prijs, de lage rechte zit en de mogelijkheid tot kosteloze levering in 35kW-uitvoering (A2-rijbewijs) gaan de SV650 ongetwijfeld weer tot een succesnummer maken.”
“GESLAAGDE RENTREE, JAMMER VAN DE AFWERKING”

Naam: Rik Bolt
Leeftijd: 26 jaar
Woonplaats: Assen
Rijbewijs sinds: 2008
Rijdt zelf: Triumph Street Triple R

“Terug van weggeweest: de vroeger zo populaire SV650 is in een nieuw jasje gestoken. Onze testmotor heeft een matzwarte kleurstelling, iets wat de motor wat mij betreft weinig goed doet.
De kwaliteit van de lak oogt erg goedkoop en verder is de motor ook slordig afgewerkt. Overal is een wirwar aan kabels zichtbaar en de afwerking en het materiaalgebruik zijn ook niet echt des Suzuki’s. Doodzonde. Gelukkig zijn smaken verschillend, en er zullen ongetwijfeld mensen zijn, die erg gecharmeerd zijn van het uiterlijk en de kleur. Maar wanneer ik enkele dagen later in een showroom enkele andere kleurstellingen bekijk, oogt de SV650 compleet anders. Vooral de sportieve witte kleur in combinatie met de blauwe striping smoelt stukken beter dan de matzwarte. Zo blijkt maar weer eens hoe de kleurstelling voor een vertekend beeld kan zorgen.
Eenmaal onderweg valt direct op dat de Suzuki eigenlijk heel anders rijdt dan hij er uitziet: leuk en speels. De Suzuki is erg uitgebalanceerd en geeft geen klap verkeerd. Het bekende 650cc-blok is levendig en speels en het complete rijwielgedeelte werkt eigenlijk onopvallend goed samen. De Suzuki stuurt flitsend en licht en voelt vanaf de eerste meters vertrouwd aan. Alles lijkt te kloppen.
Ook het dashboard is, in tegenstelling tot de motor in het algemeen, strak en modern. Het volledig digitale dashboard is zeer compleet en goed afleesbaar. Wat wel negatief opvalt bij de SV is de stuuruitslag. Deze vind ik vrij beperkt. In combinatie met het hoge zwaartepunt, is manoeuvreren met de motor een behoorlijke klus, laat staan voor wat kleinere en ‘lichtere’ rijders.
Maar de conclusie kan niet anders luiden dan dat de terugkeer van de SV650 wel degelijk geslaagd is. Ik vind daarentegen wel dat Suzuki de motor echt tekort heeft gedaan heeft door hem zo matig af te werken. Dit had echt beter gemoeten. Concurrenten als de Yamaha MT-07 of de Kawasaki ER-6n ogen stukken strakker en beter. De Suzuki SV650 staat voor € 7.299,- in de showroom. Voor dat geld krijg je een hele leuke motor, die je qua rijden niet snel zal verrassen en allesbehalve saai is.”
“DE ‘ECHTE’ IS TERUG!”
Naam: Sander op ’t Hoog
Leeftijd: 39 jaar
Woonplaats: Tilburg
Rijbewijs sinds: 1990
Rijdt zelf: Yamaha TDM900

“Met de SV650 keert een oude bekende terug. Na een periode de ‘Gladius’ in het programma te hebben gehad, die de (mannen)harten niet veel sneller deed kloppen, is de ‘echte’ weer terug, met standaard ABS! Het gelaste vakwerkframe en de rest van het uiterlijk doen veel denken aan de meest succesvolle eerste versie van de SV. De 90° V-twin is ook nog steeds aanwezig, al is deze natuurlijk helemaal gemoderniseerd. Dit blok is technisch gezien het kloppend hart, maar ook het ‘emotionele’ hart. Suzuki heeft er niet voor gekozen om uit kostenoverwegingen voor een paralleltwin te gaan, zoals veel andere fabrikanten, maar vast te houden aan een ‘echte’ twin. En ‘echte’ twins leven nu eenmaal. En dat kon wel eens een goede zet zijn, want Suzuki is er in geslaagd om de SV toch erg scherp te prijzen, waardoor je dus van beide plussen profiteert.
Wat je wel merkt van die lage prijs is dat remmen en vering niet van topklasse zijn. Het voldoet allemaal prima, maar is niet voldoende om de beste van zijn klasse te zijn. Maar daar kun je met wat extra investering in wat aftermarket spullen veel verbetering in boeken. Belangrijker is misschien dat de basiszaken wel erg goed zijn; de motor stuurt goed, is mooi in balans, en het blok loopt fantastisch. Gretig, prettig, en het vermogen is wat je in dit segment mag verwachten. En dat alles bij een bijzonder laag verbruik en lage onderhoudskosten.
De zithouding is voor een dergelijke naked vrij sportief. De voetsteuntjes staan relatief hoog en ver naar achteren, waardoor je wat ‘sportief’ voorover zit. Het zadel is wat hard en loopt naar voor iets af. Het is erg persoonlijk wat je daar van vindt, maar mij past het niet zo lekker. Het stuur is naar huidige maatstaven wat smal en iel, maar verder is de SV ook voor langere mensen prima te berijden.
Windbescherming is er niet veel, maar het rijden van de in ons land toegestane snelheden is op de SV prima te doen, daarboven is het raadzaam een beetje naar beneden te duiken.
Conclusie: de SV is terug! Een leuke motor om recreatief mee te toeren, te scheuren, een circuitdagje mee te pakken, of om lekker praktisch alledaags mee naar het werk te gaan. Het kan allemaal en de SV zal je waarschijnlijk een grote grijns in je helm geven!”

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.