+ Plus

Icon Sheene

Te koop aangeboden voor de echte liefhebber: Suzuki 1400 cc voorzien van een Garrett turbo, Spondon frame, Carello drijfstangen, Wiseco zuigers, ISR remtangen, Bitubo racevering, Motech Formule 1 bedrading, een hele reeks aan speciale handgemaakte onderdelen, koppel van 180 Nm en een slordige 257 pk aan boord. We stellen u voor: de Icon Sheene.Een hoop geweld voor één motor en de topsnelheid is dan ook redelijk uniek, 320 km/uur moet het apparaat lopen. Exclusiviteit is hier duidelijk het steekwoord, er zullen dan ook geen duizenden van deze machines van de lopende band rollen. Integendeel, de bijzondere Icon Sheene enkel op bestelling gemaakt en dat ook nog in een maximale oplage van 52 stuks, één voor elk jaar dat Barry Sheene heeft geleefd! En elke motor wordt gebouwd volgens de specifieke eisen van de nieuwe eigenaar. Nah ja specifiek, wat kleur betreft zul je als nieuwe eigenaar toch wat concessies moeten doen, de Sheene is in alle kleuren leverbaar, zolang het maar Icon-grijs is.Barry Sheene, tweevoudig wereldkampioen 500cc wegrace in 1976 en 1977. Bij leven al een legende en lid van de Moto GP hall of fame. De club waarin alleen de allergrootsten uit de wegrace een plaatsje hebben veroverd. Een coureur met een unieke uitstraling, die de motorsport ook naar een compleet ander niveau tilde en onder meer grote sponsoren naar de sport bracht. Na zijn overlijden in 2003 hebben werd al snel duidelijk dat de coureur, maar vooral ook de mens Sheene, veel betekende voor veel mensen. Razend populair werd hij door zijn prestaties op de circuits, maar minstens zo populair werd Bazzer door zijn optredens naast de baan. Zijn flamboyante levensstijl en vaak pittige uitspaken bezorgden hem duizenden fans over de hele wereld. Eén van die fans is de Britse motorsportliefhebber en grondlegger van Icon Motorcycles Andrew Morris. Tijdens een roeitocht met een vriend over de Atlantische oceaan in 2005 ontstond het idee om als eerbetoon aan zijn held een compleet nieuwe motorfiets te ontwerpen. Volledig handgemaakt en super exclusief. Gaandeweg de twee maanden durende roeitocht vormde zich in zijn gedachten elk mogelijk onderdeel van de motor. Bij thuiskomst begon Morris meteen met het verwezenlijken van zijn droom. Een jarenlange zoektocht naar de juiste mensen en onderdelen resulteerde in de lijfelijke première van de Icon Sheen dit jaar tijdens het Festival of Speed in het Engelse Goodwood. Vijf jaar lang bedenken, onderhandelen, bouwen, testen en doorzetten zijn verenigd in een motor waar Barry Sheene zelf trots op zou zijn geweest. Toch is het geen replica, vertelt Morris. “Dat zou de gemakkelijke weg zijn geweest, het moest meer worden dan dat. Niet via het geijkte en inmiddels platgetrapte pad, maar een nieuwe en originele weg. En ik denk dat we daarin geslaagd zijn.”Bij de bouw van de Sheene ging Morris dan ook beslist niet over één nacht ijs. Hij wilde een motor bouwen met daarin verwerkt zoveel mogelijk invloeden van zijn naamgever. Daarom zocht Morris contact met een aantal personen waarmee Sheene in het verleden had samengewerkt. Mensen als Steve Parrish, waarin hij de meest geschikte persoon vond om het project te doen slagen. Parrish was immers niet alleen een oud teammaat van Sheene, maar ook jarenlang zijn boezemvriend.De ex-racer fungeert daarom ook als spreekbuis voor Stephanie Sheene, de weduwe van Barry en vele jaren zijn steun en toeverlaat op de circuits. Het tweetal vormde het ultieme koppel voor de pers. Het ex-fotomodel en de losbandige motorcoureur uit een achterbuurt van Londen met onafscheidelijk Cockney accent. Haar steun voor het Icon-project was voor Morris dan ook onontbeerlijk. Geen makkelijke opgave, omdat ze doorgaans nogal terughoudend is waar het gaat om bezigheden omtrent haar overleden echtgenoot. Iedereen wil wel iets met de ‘heilige’ naam Sheene doen, onmogelijk om al deze verzoeken te honoreren. Het Icon-project mag echter op haar volledige steun rekenen. Zelf zegt ze daarover: “Om een motorfiets te zien die speciaal voor Barry is ontworpen en gemaakt, geeft een ultieme kick. Hij zou het prachtig hebben gevonden om zelf aan dit project te kunnen bijdragen en zijn persoonlijke stempel op het project te drukken.” Ook andere vrienden van Barry hebben een bijdrage aan het project geleverd, zoals onder andere Mike Fairholme en Martin Ogbourne. Fairholme is de ontwerper en spuiter van de wereldbekende helm van Sheene: zwart met gouden strepen, naam op de achterkant, twee zevens op de zijkant en natuurlijk de Donald Duck voorop.Martin Ogbourne was vele jaren de chefmonteur voor Suzuki GB en in die hoedanigheid monteur van Sheene. Niet verwonderlijk dat Ogbourne een adviserende rol had met betrekking tot het motorische gedeelte. Voor het testwerk deed men een beroep op iemand in de familiaire periferie van Sheene. Scott Smart, neef van Sheene, zoon van Paul Smart en momenteel een zeer verdienstelijk coureur in het Britse Superbike kampioenschap. Deze was van meet af aan positief over de machine, “hij laat je glimlachen tijdens het rijden”. Daar is overigens ook het trekken van dikke zwarte strepen op het asfalt debet aan, want gebrek aan vermogen kun je de Icon Sheene onmogelijk verwijten. Ook het stuurgedrag viel hem in positieve zin op, mede door het Spondon frame en de lichte carbon wielen. De volledig instelbare vering, volgens race specificaties, doet de rest.Op het Festival of Speed in het zuid Engelse Goodwood beleefde de Icon Sheen dit voorjaar zijn officiële primeur. Andrew Morris en het team van Icon Motorcycles hadden groots uitgepakt op één van de grootste en meest prestigieuze evenementen van Groot-Brittannië. Op het immense terrein van het festival had men een stand ingericht met daarin onder meer een tweetal originele racers van Sheene: de 1975 Suzuki RG500 XR 14 en de 1981 door Akai gesponsorde Yamaha OW53. De grote blikvanger was uiteraard de Icon Sheene bike. Het hele weekend verdrongen de enthousiaste fans zich om het orakel van Goodwood.Daarbij kregen de enthousiaste motorbouwers van Icon bijval van Freddie Sheene. De in Australië woonachtige zoon van Barry kwam speciaal naar Engeland gevlogen om de bijzondere racer voor het eerst rijdend aan het publiek te tonen. Als Husqvarna-fabrieksmonteur van endurorijder Chris Hollis en zelf fervent crosser, een klusje dat hij niet dagelijks doet, zeker niet in Goodwood waar hij de mensen ontmoet die zijn vader nog altijd als held, een legende soms zelfs, beschouwen. Ook zijn zuster Sidonie was aanwezig. Zij woont en werkt in Londen voor CSS Stellar Sports, een bedrijf dat onder andere de PR zaken regelt van voormalig Formule1 coureur Allan McNish. Sidonie is overigens gemakkelijk te herkennen als de dochter van Barry Sheene: in haar nekt prijkt namelijk een opvallende tatoeage van nummer 7, het kenmerkende startnummer van haar vader.Freddie Sheene is het levende bewijs van dat de appel niet ver van de boom valt. Hij liet zich voor de gelegenheid door Dainese een nieuw leren pak aanmeten en ook wat helm betreft koos hij voor het merk waar zijn vader altijd mee reed, AGV. Ook junior voelt dus perfect het aanwenden van sponsorbelangen aan. De jonge Sheene had de eer om met de naar zijn vader vernoemde Icon een promorondje over het circuit te maken. In de verste verte niet met de zo kenmerkende en gedurfde stijl van zijn vader, maar niemand die het hem kwalijk naam. Zelf omschreef hij de kennismaking als een “amazing ride”. Niet verwonderlijk natuurlijk, in het vooronder van de machine ratelt een überpotente 1400cc Suzuki viercilinder. Om aan het respectabele vermogen van 257 pk te komen is onder meer gebruik gemaakt van een Garrett turbo met slechts 0,4 bar druk. Maar intern is het blok ook op een flink aantal punten aangepakt, de originele drijfstangen werden bijvoorbeeld vervangen door exemplaren van Carillo, terwijl de zuigers uit de stal van Wiseco komen. Voor de koeling werden twee handgemaakte en gepolijste oliekoelers gemonteerd. Verder kreeg de Sheene een quickshift zesversnellingsbak. Voor de bedrading en het motormanagement werd gekozen voor een Motec Formule 1 systeem, dat relatief makkelijk hergeprogrammeerd kan worden. En aan de rechterkant naast de swingarm lijnt een fraaie gekromde RVS einddemper. Het geheel is gehangen in een gepolijst aluminium Spondon buizenframe en de motor is volledig afgeveerd door Bitubo. Voor een volledig instelbare vork volgens race specificaties, die geklemd zit in een handgemaakte kroonplaat met ingegraveerde handtekeningen van Barry en Stephanie Sheene. Achter werd er eveneens een volledig instelbare race schokbreker opgeschroefd. Om de prestaties ook enigszins goed in beeld te brengen kreeg de Icon een kleurrijk, digitaal dashboard in een gepolijst aluminium huis. Eveneens bijzonder is het feit dat je de Sheene start zonder sleutel, uiteraard is de dikke viercilinder wel uitgerust met een ingebouwd alarmsysteem.Ook de swingarm is een geval apart, een aluminium stukje handwerk met geïntegreerde paddockstand adapters, bovenop een aluminium hugger en een technisch bijzonder mooie oplossing voor de kettingspanners. Duidelijk geen post waar kosten werden bespaard, net als wat betreft de wielen, die zijn vervaardigd van ultralicht carbon. De remmen werden betrokken bij het Zweedse ISR, voor schitteren twee zeszuiger exemplaren, achter neemt een vierzuiger remtang de honneurs waar. De ingenieurs van Icon zochten voornamelijk hun toevlucht tot carbon en aluminium. Ook wat kuipwerk (grotendeels carbon) en tank (aluminium) betreft. Die laatste wordt net als alle andere componenten met de hand gemaakt, heeft een inhoud van 24 liter en beschikt, zoals het een waardig racer betaamt, over een snelvulopening. Het maken van die tank alleen al kost bijna een maand. Ondanks de voornamelijk lichtgewicht materialen ligt het drooggewicht van de motor toch op ongeveer 200 kilo (ter vergelijking, de nieuwe Kawasaki ZX-10R weegt rijklaar 208 kilo). Iets dat natuurlijk voornamelijk op het conto van het relatief zware blok komt.De Icon word alleen geleverd in Icon grijs, maar wel met een aantal opvallende designs van Mike Fairholme, de grafisch ontwerper achter de helmdesigns van onder andere Barry Sheene, Ayrton Senna, Nigel Mansell en Damon Hill. Daarnaast mag de nieuwe eigenaar één kaart uit een pak speelkaarten (altijd bestaande uit 52 kaarten) kiezen. Deze gekozen kaart (bijvoorbeeld een harten aas) wordt vervolgens op de motor gespoten. Zo word elke Sheene nog exclusiever dan hij al is.Belangstelling voor de Icon Sheene is er genoeg, er zijn er zelfs al vijf van verkocht via www.iconsheene.com. Maar of Icon ook daadwerkelijk de volledige serie van 52 stuks zal gaan bouwen blijft vooralsnog de vraag. Het mag dan een unieke motorfiets vol topmaterialen zijn, het prijskaartje dat eraan hangt is welhaast nog exclusiever dan de machine zelf. Een kleine 130.000 euro moet er bij overhandiging worden afgetikt, en daarmee nestelt de Icon Sheene zich aan de top van de duurste motorfietsen ooit. Zelfs een mega exclusieve MV Agusta F4 100CC gaat in vergelijking met ‘slechts’ € 100.000,- als betaalbaar door het leven. Heb je ook ‘maar’ 200 pk en zijn er wereldwijd 99 in plaats van 51 anderen die eenzelfde fiets hebben. Het verschil moet ‘m ergens in zitten, nietwaar.

Lees meer over

Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...