+ Plus

GPS opbouw

Perfect gemonteerd…De keuze van een geschikte navigatiesysteem is al lastig, maar het volgende struikelblok is de montage van dat GPS-apparaat op de motor. MotoPlus keek de kunst af bij GPS-specialist Waypoint in Notter. Gemiddeld monteren ze bij Waypoint twaalf GPS-sen per week. Meestal een routineklus, maar soms ook weer een nieuwe uitdaging. Lastige montages zijn bijvoorbeeld de Suzuki Burgman en de BMW K1200LT. Het probleem zit hem dan in het kwijtraken van het apparaat zelf óf in de elektrische aansluiting op de accu, als die laatste helemaal is weggebouwd. Want de GPS-montage kun je in feite in twee delen opsplitsen: de fysieke montage van de GPS en de elektrische aansluiting. Als we beginnen met dat laatste, dan zijn er een aantal motoren waarbij de accu erg goed bereikbaar is, zoals de Yamaha FJR en Honda’s VFR en Blackbird. Sommige modellen hebben ook een accessoire-stopcontactje en dat kun je natuurlijk ook erg goed gebruiken. Of achter dat plugje de stroom weghalen, zodat de plug zelf nog bruikbaar blijft voor andere accessoires. Voor sommige lastige modellen zijn er trouwens al speciale hulpmiddelen leverbaar voor stroomafname bij de zekering. We keken mee met de opbouw van een Honda custom, waar een Garmin StreetPilot 2720 opkwam. Nadat het zadel eraf was gehaald en de tank was losgemaakt, wordt een voedingskabel vanaf de GPS-montageplek naar de accu gelegd [1]. Waypoint adviseert om die voeding bij GPS-toestellen met ingebouwde accu (zoals de Garmin 276C) altijd over het contact te laten lopen, zodat de motoraccu niet kan worden leeggetrokken. Bij andere systemen kan de voeding direct op de accu. Bij sommige GPS-systemen volstaat een 2-aderige voedingskabel (voor de plus en de min-aansluiting), maar de 2720 heeft in combinatie met de Perfect Cradle-houder een 8-aderige kabel. Deze wordt op lengte geknipt en de draden gestript [2]. De zwarte draad moet altijd aan de massa is en de rode aan de pluspool. Daarna is het even goed opletten, omdat de overige kabels moeten worden geïsoleerd of juist in een bepaalde kleurencombinatie aan elkaar moeten worden gesoldeerd [3]. Dit heeft te maken met de eventuele routeaanwijzing per spraakoverdracht, hetzij via een kabel, hetzij via draadloze Bluetooth. Over de gesoldeerde stukken plaats je een krimpkousje en/of vulkaniserende tape om het goed te isoleren en waterdicht te maken [4]. De rode draad die naar de pluspool moet, wordt voorzien van een zwevende zekering (1 ampere), die eventuele kortsluiting moet voorkomen. Het uiteinde van deze draad wordt – net als de zwarte massadraad – voorzien van kabelschoentjes [5] en aangesloten op de accu [6]. Tot slot wordt de hele kabel goed vastgezet met trekbandjes. Vervolgens gaan we het GPS-apparaat zelf op de motor monteren. Het GPS-kastje wordt altijd in een houder geklikt en die houder moet vast op de motor komen. Dat kan met de universele, bijgeleverde RAM-mount [7]. Dit is een met rubber beklede kogel, die middels een klem om het stuur wordt geschroefd. Op die knobbel wordt een “wasknijper” geplaatst, die aan de andere zijde de GPS-houder of de Cradle draagt [8]. Deze montage is heel flexibel en het GPS-apparaat kan makkelijk op je eigen voorkeur ingesteld worden. Meestal is dat het midden of linkerzijde, omdat je hem met de linkerhand bediend. Deze oplossing met de RAM-mount is echter niet heel sierlijk en ziet er in onze ogen ook een beetje uit als tijdelijke oplossing. Voor de BMW’s R1100RT [9], R1150RT, R1150GS, R1150RT, R1200GS, Yamaha FJR1300 en Honda ST1300 zijn inmiddels fraaie vaste GPS-montagesteunen leverbaar, maar een handige doe-het-zelver kan hier zelf ook iets moois van maken. Een stalen buisje tussen de montagebouten van rem- en koppelingshendel vormt vaak ook een mooie basis voor een GPS (of een roadbook). Of de bouten waarmee het stuur is vastgezet, kunnen voor de GPS-montage gebruikt worden [10 + 11]. Zodra de houder is gemonteerd, kan de GPS worden geplaatst en aangesloten aan de voedingskabel [12]. Om te voorkomen dat het toestel eventueel uit de steun kan vallen, wordt de aansluiting geborgd door een schroefje dat met het bijgeleverde schroevendraaiertje wordt vastgezet [13]. Vervolgens het toestel testen [14] en als alles naar behoren werkt, kunnen de tank en buddyseat weer gemonteerd worden. Voor wie niet alleen via het beeldscherm zijn routeaanwijzing wil krijgen, maar ook via de spraakaanwijzing, zal eventueel nog een inbouwsetje in de helm moeten plaatsen. Of het GPS-systeem koppelen met het bestaande intercom-, radio- of telefoonsysteem. Voor de systemen van Baehr en Autocom zijn daarvoor aparte kabels met eventueel een splitter leverbaar. Laat je hierover echter goed informeren, want bij verkeerd aansluiten kun je de versterker in het GPS-systeem opblazen. Tekst en foto’s: Tonny van der Spoel, m.m.v. Waypoint Notter

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-