+ Plus

GP Wegrace Valencia, Spanje 2011

Onverwacht kwam de spannendste finish van het jaar in de laatste race van het 800 cc-tijdperk. In een beladen wedstrijd klopte Casey Stoner Ben Spies met slechts 0,015 seconde. Het weekend in Valencia stond echter grotendeels in het teken van het afscheid van Marco Simoncelli. De MotoGP-race verliep aanvankelijk volledig volgens het geijkte patroon dat zich dit jaar had afgetekend. Casey Stoner startte vanaf pole position – voor de twaalfde keer, en evenaarde daarmee het record van Mick Doohan (500 cc, 1997) en Marc Marquez (125 cc, 2010) – en degradeerde de achtervolgers tot steeds kleiner wordende stippen. Dat Alvaro Bautista in de eerste bocht Andrea Dovizioso’s achterwiel aantikte, tegen de vlakte smakte en als een levende dominosteen ook het Ducati-trio Valentino Rossi, Nicky Hayden en Randy de Puniet (gestart vanaf een uitstekende vierde plaats) betekende dat het veld meteen met een kwart werd gedecimeerd. Hardnekkige spetters zorgden voor een onverwacht sensationele finale. Stoner zag een voorsprong van ruim tien tellen plotseling verdwijnen en toen hij ook nog eens een keer mis schakelde, stak Ben Spies binnendoor voorbij. De Dutch TT-winnaar had toen al afgerekend met een onderling hard vechtende Andrea Dovizioso en Dani Pedrosa – hun inzet was de derde plaats in de eindstand – en leek plots op weg naar zijn tweede GP-overwinning. Stoner had echter toch een ander scenario in zijn hoofd. “Ik dacht ‘ik heb het hele jaar nog geen risico’s genomen en ook nog niets stoms gedaan. Laat ik er maar voor gaan’”, vertelde de wereldkampioen na afloop. “In de laatste bocht pakt iedereen de tweede versnelling. Ik vond echter dat daardoor de motor te traag was. In die bocht is een stuk nieuw asfalt dat je plotseling een extra stoot grip geeft. Ik draaide veel korter dan iedereen en stak de baan bijna dwars over, bijna richting de pitlane. Met onze versnellingsbak blijft uit die bocht het voorwiel steeds boven het asfalt zweven en je moet dus short shiften (vroeg door schakelen, red) om het wiel op de grond te houden. Een betere exit uit die bocht dan die laatste keer kon volgens mij niet.”Stoner kwam uit Spies’ slipstream en klopte de Amerikaan met slechts 0,015. Met zijn veertigste GP-zege – zijn 33e in de MotoGP – maakte hij bovendien de cirkel rond als eerste (Qatar 2007) en laatste winnaar van een 800 cc-race. “Ik had niks over”, merkte de vanaf de derde startplaats vertrokken Spies. “Ik wist dat ik tot op de streep door moest knallen, maar een klein wheelietje en dat was het dan.”Omdat een volgens eigen zeggen verkrampt en slecht rijdende Dani Pedrosa in de slotfase zelfs nog door Rookie of the Year Cal Crutchlow verslagen werd in het gevecht om de vierde plaats had Andrea Dovizioso ruim genoeg aan zijn zevende podium van het jaar om zijn Honda-verbintenis af te sluiten als derde in het WK. De pakkende finish was echter een niet passend einde van een periode waarin de racerij klinische vormen begon aan te nemen. Dorna-baas Carmelo Ezpeleta dropte in Valencia een bommetje toen hij aankondigde dat in 2013 de MotoGP-grid misschien wel moet bestaan uit getunede 1000 cc-productiemotoren met een uniforme ECU en een maximum toerental van 16.000 toeren. De Spanjaard wil de invloed van de belangrijkste constructeurs aan banden leggen. Ezpeleta deed ten overstaan van fabriekskopstukken zijn plannen uit de doeken tijdens zeer gespannen vergaderingen in Valencia. Hij waarschuwde de fabrieken dat er niet onderhandeld kan worden over zijn ideeën. Ezpeleta wil af van prototypes waarvan de leasekosten niet meer op te brengen zijn voor satellietteams in de huidige moeilijke economische tijden. “Als je moet kiezen tussen een kampioenschap waarin nieuwe technologieën worden ontwikkeld of een klasse die spectaculair is, weet ik het wel”, aldus Ezpeleta. “We hebben een overeenkomst met de fabrikanten die behelst dat zij de komende vijf jaren 1000 cc-machines zullen leveren. Maar we hebben geen geld om deze strijd door te voeren. Een satellietteam team betaalt 3 miljoen aan leasekosten. Een privé-team met een 1000 cc-machine zou tussen de 750.000 en één miljoen euro kwijt zijn en slechts enkele seconden langzamer zijn. Er is geen geld. Einde verhaal.”De fabrikanten stonden allerminst te juichen voor Ezpeleta’s drastische plannen en ook wereldkampioen Stoner ziet weinig in de MotoGP-revolutie. “Als we de prototypes schrappen, kunnen we net zo goed met touring cars gaan racen”, vond Stoner. “Ik weet niet of ik nog wel deel wil uit maken van een kampioenschap waarin een straatmotor met andere vering en een ander frame plotseling een racer zou moeten zijn.”Valentino Rossi zei zich te realiseren dat ingrijpende maatregelen nodig zijn om de kosten te drukken. “De prototypes zijn erg duur en geld is er niet”, wist ook Rossi. “Misschien wordt de show beter, maar uit technisch oogpunt wordt het een stuk minder interessant. Ik hoop dat de motoren uitdagend te rijden blijven rijden en dat het mooi om te zien is. De prototypes van nu zijn zeker geen normale straatmotoren.”Zijn crewchief Jerry Burgess stond erg sceptisch tegenover Ezpeleta’s plannen. “Dit is geen Formule 1 waarin alle fabrikanten met een 90 graden V8 rijden”, stelde Burgess. “De bouw van onze blokken in de MotoGP is anders en blokken van een andere configuratie hebben ook een andere vermogensafgifte. Een toerenbegrenzer van 16.000 toeren begrijp ik ook niet. Bij Yamaha hadden we voor Valentino veertig blokken per jaar, nu zijn we verplicht terug naar zes: dát is een bezuiniging. We hebben de technische vernieuwing nodig en de rijders die hun talenten kunnen tonen. Misschien moeten we wel meer pk’s en minder grip hebben zodat de coureurs met hun gascontrole het verschil kunnen maken. Als we de sport terugbrengen naar het niveau van de Moto2 zijn we verkeerd bezig. Voor fabrikanten verdwijnt de uitdaging en de reden om in deze klasse actief te blijven. En als de fabrieken verdwijnen stort ook het kampioenschap in. We moeten onze technische partners aanmoedigen in plaats van ontmoedigen.”125 cc: Terol in anti-climaxDe titel in de 125 cc-klasse kwam terecht bij de man die hem het meest verdiende. Nico Terol (18) finishte na een voorzichtige start bekeken als tweede achter de andermaal imponerende Rookie of the Year Maverick Vinales (25). De strijd om de titel werd al in de derde ronde beslist toen Terols enig overgebleven concurrent Johann Zarco (volgend jaar in de Moto2 actief) op het deels natte asfalt met een crash zijn eerste DNF van het seizoen noteerde. Op het circuit waarop hij zeven jaar geleden zijn GP-debuut vierde, ging de 23-jarige Terol de geschiedenis in als de laatste 125 cc-wereldkampioen. Hij won dit jaar acht races en stond elf keer op het podium. De pupil van Jorge Martinez is de vijftiende Spaanse 125 cc-wereldkampioen, veertig jaar nadat Angel Nieto voor het eerst de 125 cc-titel naar Spanje haalde. Een niet geheel fitte Jasper Iwema sloot een andermaal tegenvallend weekend af als twintigste. Moto2: Wereldkampioen crashtOp zaterdag kwam het al bericht dat Marc Marquez de Moto2-race zou laten schieten vanwege hardnekkige zichtproblemen. Daarmee was Stefan Bradl definitief de nieuwe Moto2-wereldkampioen, twintig jaar nadat zijn vader Helmut in de 250 cc-klasse tweede was geworden. “Hij heeft me al die jaren gesteund, ook toen het minder ging. Daarom is hij voor mij nu ook wereldkampioen”, vond de eerste Duitse wereldkampioen sinds Dirk Raudies in 1993. In de race vloog de 21-jarige Bradl in de vijfde ronde met een vervaarlijke highsider van zijn Kalex. Hij lag toen op een bescheiden zevende positie. In een onwaarschijnlijke speling van het lot won Michele Pirro de laatste Moto2-race van het jaar voor de niet minder verrassende Mika Kallio en Dominique Aegerter. Het was voor de tot in Valencia weinig opvallende Italiaan zijn eerste GP-zege. De emoties waren tastbaar en voelbaar: polesitter Pirro maakte deel uit van het Moto2-team van Fausto Gresini en was dus teamgenoot van de in Sepang om het leven gekomen Marco Simoncelli. (kader)Ciao MarcoOp zondagochtend werd op indrukwekkende wijze afscheid genomen van Marco Simoncelli. Onder leiding van Simoncelli’s held Kevin Schwantz op de #58 Gresini/Honda reden alle GP-coureurs een paraderonde over het circuit. Daarna parkeerden de MotoGP-coureurs hun machines op één lijn op de grid alvorens een oorverdovend vuurwerk losbarstte. Simoncelli’s vader Paolo had verzocht om een minuut ‘chaos en lawaai’ in plaats van een minuut stilte. “Het was een van de coolste dingen die ik ooit heb mogen doen”, aldus een aangeslagen Schwantz. Simoncelli’s maatje Valentino Rossi weigerde diepbedroefd te zijn, zei hij. “Als ik aan Marco denk, denk ik aan een grappige jongen die altijd maffe dingen zei”, glimlachte Rossi. “Ik heb alleen maar positieve herinneringen aan hem. Jammer dat we nooit echt een mooi gevecht op de baan hebben uitgevochten.”Andrea Dovizioso had een ‘vreemd en leeg gevoel’. “Ik heb 17 jaar met hem geracet en hij had nooit wat”, haalde de Italiaan herinneringen op. “Het is niet te bevatten dat hij er niet meer is. Ik kan me hem alleen maar herinneren als sterk en snel. Hij was mijn grootste rivaal ooit. Hij kon er niets aan doen wat er is gebeurd. Het was het noodlot. Hij was een goede tegenstander en een goeie kerel. Ik wist dat van hem en hij wist dat van mij, maar we hebben het nooit tegen elkaar uitgesproken.”Simoncelli’s nummer 58 wordt in de toekomst niet meer gebruikt. Het circuit van Misano wordt vernoemd naar de overleden coureur. Honderden fans lieten op een speciale ‘tribute wall’ in Valencia een persoonlijke boodschap achter. In de pitbox van het Gresini/Honda Team stond Simoncelli’s Honda RC212V met daarop zijn kenmerkende wit-rode helm. Aan de wand hing een spandoek met daarop ‘Ciao Marco, het was een eer en een voorrecht om met je te werken.’Pitstop• Loris Capirossi nam in Valencia na 22 seizoenen en 328 GP’s afscheid van de racerij. De drievoudige wereldkampioen won 29 GP’s en stond 99 keer op het podium. Het afscheid viel de 38-jarige Italiaan zwaar. Capirossi reed in Valencia als speciaal eerbetoon aan Marco Simoncelli met het nummer 58. “Het is moeilijk zonder Marco”, verwoordde Capirossi zijn gevoel. “Ik hoop nog steeds dat het maar een nachtmerrie is en dat ik morgen wakker word en dat er niets gebeurd is. Het is erg moeilijk om de werkelijkheid te begrijpen. Het mooie is dat Marco in zijn leven dingen deed waarvan hij hield. Een deel van mijn hart behoort nu toe aan hem. Ik zal hem nooit vergeten.” Volgens Capirossi verloor de MotoGP-wereld een toekomstige grootheid. “Marco had mij en Valentino makkelijk kunnen opvolgen, want hij had een prachtige persoonlijkheid en veel mensen volgden hem vanwege zijn karakter.”• Inmiddels zijn de voorbereidingen voor een uitgebreid onderzoek gaande betreffende het noodlottige ongeval van Simoncelli. De helm en het pak van de coureur zijn door FIM-gedelegeerden onderzocht nadat eerder de Maleisische politie al een onderzoek had uitgevoerd. Technisch directeur Mike Webb (die volgend jaar de scheidende wedstrijdleider Paul Butler vervangt) en veiligheidsvertegenwoordiger Franco Uncini maakten deel uit van de FIM-delegatie. Ook werden de data van Simoncelli’s machine, beelden van het circuit en de on board-beelden van Colin Edwards en Valentino Rossi bekeken. Vanwege de schokkende beelden zullen die niet vrij komen. Medio december worden de bevindingen van het onderzoek verwacht. Webb sprak van een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden zonder dat er sprake was van ongewone data.• Colin Edwards moest de race in Valencia laten schieten vanwege in Sepang opgelopen verwondingen. De Amerikaan werd geopereerd aan beschadigd kraakbeen in zijn linker bovenarm. “Het was een naargeestige speling van het lot dat drie van de meest kleurrijke coureurs in de MotoGP bij de crash betrokken waren en dat er maar twee van ons het ongeval overleefden”, vertelde Edwards vanuit Amerika. “Veel fans volgden de MotoGP van hem. Hij laat een grote leegte achter.” Edwards werd in Valencia vervangen door tweevoudig Amerikaans Superbike-kampioen Josh Hayes. De 36-jarige Hayes (foto) deed het bepaald niet onverdienstelijk met een zevende plaats achter Lorenzo-vervanger Katsuyuki Nakasuga. ’s Ochtends noteerde Hayes op slicks op een opdrogende baan de snelste tijd in de warm up. • Paul Bird heeft James Ellison gecontracteerd als enige rijder voor zijn nieuwe CRT-machine. De 31-jarige Ellison reed dit jaar in het WK Supersport en zat in 2006 op een Tech3/Yamaha. Bird hoopt op korte termijn een deal te sluiten met Aprilia dat de blokken voor zijn nog te ontwikkelen racer moet leveren. In 2013 en 2014 wil Bird twee machines inzetten. De in Valencia aanwezige Chris Vermeulen, in 2011 bij Bird’s Kawasaki-team in dienst, liet weten wel te voelen voor een plaats op een nieuwe CRT-machine. Ook staat de lang geblesseerde Vermeulen open voor een job als testrijder of een plaats in een Britse Superbike-kampioenschap.Uitslagen GP van Valencia1. Maverick Viñales (E), Aprilia; 2. Nicolas Terol (E), Aprilia; 3. Hector Faubel (E), Aprilia; 4. Efren Vazquez (E), Derbi; 5. Jonas Folger (D), Aprilia; 6. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 7. Luis Salom (E), Aprilia; 8. Niklas Ajo (SF), Aprilia; 9. Luigi Morciano (I), Aprilia; 10. Louis Rossi (F), Aprilia; 11. Manuel Tatasciore (I), Aprilia; 12. Marcel Schrötter (D), Mahindra; 13. Alessandro Tonucci (I), Aprilia; 14. John Mcphee (GB), Aprilia; 15. Giulian Pedone (CH), Aprilia; 20. Jasper Iwema (NL), Aprilia.WK-eindstand: 1. Nico Terol, 302; 2. Johann Zarco, 262; 3. Maverick Viñales, 248; 23. Jasper Iwema, 16.1. Michele Pirro (I), Moriwaki; 2. Mika Kallio (SF), Suter; 3. Dominique Aegerter (CH), Suter; 4. Anthony West (AUS), MZ-RE Honda; 5. Kenny Noyes (USA), FTR; 6. Yonny Hernandez (COL), FTR; 7. Mike di Meglio (F), Tech 3; 8. Xavier Simeon (B), Tech 3; 9. Max Neukirchner (D), MZ-RE Honda; 10. Julian Simon (E), Suter; 11. Andrea Iannone (I), Suter; 12. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 13. Jules Cluzel (F), Suter; 14. Pol Espargaro (E), FTR; 15. Claudio Corti (I), Suter.WK-eindstand: 1. Stefan Bradl, 274; 2. Marc Marquez, 251; 3. Andrea Iannone, 177. 1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Ben Spies (USA), Yamaha; 3. Andrea Dovizioso (I), Honda; 4. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 5. Dani Pedrosa (E), Honda; 6. Katsuyuki Nakasuga (J), Yamaha; 7. Josh Hayes (USA), Yamaha; 8. Karel Abraham (CZ), Ducati; 9. Loris Capirossi (I), Ducati; 10. Toni Elias (E), Honda; 11. Hector Barbera (E), Ducati; 12. Hiroshi Aoyama (J), Honda; Crashes: Randy de Puniet (F), Ducati; Alvaro Bautista (E), Suzuki; Valentino Rossi (I), Ducati; Nicky Hayden (USA), Ducati.WK-eindstand: 1. Casey Stoner, 350; 2. Jorge Lorenzo, 260; 3. Andrea Dovizioso, 228. BijschriftenMisschien wel de spannendste finish in het 800 cc-tijdperk dat van 2007 tot en met de race in Valencia duurde: Casey Stoner klopt Ben Spies met 0,015. PodiumWel champagne voor Spies, Stoner en Dovizioso, maar ontkurkt werden de flessen niet uit respect voor Marco Simoncelli. CrashIn de eerste bocht werd het veld al met een kwart uitgedund toen Alvaro Bautista onderuit ging en Nicky Hayden, Valentino Rossi en Randy de Puniet meesleurde. DoviziosoDe nummers drie, vier en vijf in de WK-eindstand – Dovizioso, Pedrosa en Spies – waren ronden lang met elkaar in gevecht. hayes_nakasugaDe twee invallers Josh Hayes (stand in voor Edwards) en Katsuyuki Nakasuga (Lorenzo-vervanger) vochten om plaats 6. De Japanner won. Capi-eliasLoris Capirossi nam na 22 GP-seizoenen afscheid in Valencia. Hij hield Toni Elias achter zich. Abraham en Crutchlow (17 en 35) RESERVEKarel Abraham ging in de laatste ronde onderuit en liet de Rookie of the Year-titel aan Cal Crutchlow. TributeNa een indrukwekkende ereronde met Kevin Schwantz op de Honda van Marco Simoncelli staat de machine op de grid met alle andere GP-machines daar achter. Tribute2De MotoGP-collega’s, teammensen en officials nemen afscheid van #58 met een enorm portret aan de wand van de jurytoren.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-