+ Plus

GP Wegrace Spanje, Valencia

Zijn tegenstanders zullen het niet snel toegeven, maar Dani Pedrosa moet er in Valencia toch voor hebben gezorgd dat zij het even Spaans benauwd kregen. De kleine Honda-coureur reed een perfect weekend, bekroond met zijn tweede zege van het jaar, voor wereldkampioen Casey Stoner. Bovendien legde hij beslag op de tweede plaats in het WK, nog vóór de uitgevallen Valentino Rossi. Aan het eind van 2007 heeft Honda de inhaalslag gemaakt.De honderdste MotoGP-race in de geschiedenis miste de spanning van een jubileum, maar kreeg de winnaar die hij verdiende. Pedrosa sloot zijn vierde pole op rij nu eindelijk af met een overtuigende overwinning. In de zesde ronde glipte hij op het rechte eind uit de slipstream van de leidende Casey Stoner en deed zelfs de Australische nummer 1 van 2007 even versteld staan. De Honda, in het begin van het seizoen kampend met ogenschijnlijk chronisch snelheidsgebrek, bleek in de handen van Pedrosa een raket. Of de Honda nu dan ook sneller was dan Stoners Ducati? De wereldkampioen haalde even de schouders op. “Ik heb hem maar één keer gezien”, refereerde Stoner fijntjes aan Pedrosa’s inhaalactie. En wat Stoner ook probeerde, Pedrosa stond de leiding niet meer af. Het was voor de thuisrijder de vierde overwinning op Valencia; bijzonder ook omdat hij de enige coureur is die in de 125 cc, de 250 cc (twee maal) en nu ook in de MotoGP-klasse wist te winnen. Reden genoeg voor Stoner om gewaarschuwd naar 2008 te kijken. “Ik was tevreden met het pakket wat wij dit jaar hebben, maar ik hoop dat het volgend seizoen sterker is.”Hoewel zijn overwinning wellicht minder dominant was dan die in Duitsland – daar zette Pedrosa tweede man Capirossi op dertien seconden – van minder belang was hij zeker niet. Het was een belangrijke boost voor Honda. De nieuwe RC212V was met maar twee overwinning in een seizoen Honda’s minst succesvolle machine in 25 seizoenen. ’s Werelds grootste motorfabrikant kan het zich niet permitteren om met rijders als Pedrosa en Hayden twee slechte seizoenen achter elkaar te draaien. Eenzelfde blamage mag bandenfabrikant Michelin evenmin over zich heen laten komen. Jarenlang domineerde de Franse firma de belangrijkste wegraceklasse, in 2007 bleef het aantal zeges steken op zes. Bridgestone bleek in haar zesde seizoen niet alleen kwantitatief beter bedeeld, maar ook kwalitatief superieur. Pedrosa won in Valencia, maar de tweede Michelin-rijder Nicky Hayden finishte op een achtste plaats. Voor Valentino Rossi bleken de hardnekkige problemen uit Clermont-Ferrand voldoende om te breken met het waarmee hij vijf opeenvolgende wereldtitels behaalde. Na de desertie naar Bridgestone liet Michelin nog één keer zijn tanden zien. De Fransen verboden Rossi om twee dagen na de laatste GP zijn eerste testronden met Bridgestone te maken; het contract liep immers tot het eind van het jaar. De ironie wilde dat Rossi zichzelf na een pittige trainingscrash uitschakelde voor de test. Na minder dan tien minuten in de tijdtraining van zaterdag ging het namelijk vreselijk mis met Rossi, bij het uitkomen van de eerste bocht. De Italiaan accelereerde uit en plots brak de Yamaha weg. Bij de zware crash die volgde, brak Rossi zijn hand op drie plaatsen. “Ik wist meteen dat het mis was”, vertelde hij later. Rossi liet meteen weten dat de crash in Assen van vorig jaar door zijn hoofd was gegaan. “Toen had ik er meer last van. Ik reed toen, omdat ik nog een kans had op het kampioenschap. Nu gaat het om de tweede plaats.” Die verloor hij aan Pedrosa, omdat de Yamaha tien ronden voor het einde alle medewerking staakte. Pedrosa’s slotakkoord was van een hoog niveau, waarmee hij een teleurstellend jaar (evenveel overwinningen en podiumplaatsen als in zijn Rookie-jaar, maar wel één poleposition meer) enigszins bevredigend afsloot. “Ik moest hard pushen om bij Casey te komen”, vertelde de winnaar. “De voorkant gaf niet het vertrouwen wat ik hebben wilde, maar later werd dat beter. Aan het eind van de race begonnen de banden wel behoorlijk te glijden, maar ik paste mijn rijstijl wat aan om meer grip te krijgen. Dit is een heel belangrijke overwinning, ook voor Michelin. Dat ik tweede in het kampioenschap was, hoorde ik pas toen ik stopte in de pitstraat. Daar had ik niet meer op gerekend.” Pedrosa keek al even vooruit naar 2008 en zette op voorhand Honda onder druk. “De technische ontwikkeling gaat snel. Wij moeten in de toekomst ook sneller op ontwikkelingen reageren en een machine hebben waarmee we sneller een goede set up kunnen vinden.”Hoewel hij geklopt werd, zette Stoner toch een nieuw record én hij evenaarde er een. De Ducati-coureur was de enige rijder die in alle achttien races van het jaar in de punten reed en evenaarde dankzij zijn tweede plaats het absolute puntenrecord van 367 van Valentino Rossi uit 2005. Naast zijn tien overwinningen, stond Stoner nog vier keer op het podium. In Valencia maakte hij door afnemende grip in de laatste paar ronden een aantal fouten, gaf Stoner toe. Dat hij Pedrosa niet meer had kunnen achterhalen, had hem niet gefrustreerd, vertelde de Australiër. “Omdat ik er alles aan gedaan heb. Ik ben er maximaal voor gegaan en ik heb deze race een paar keer de limiet overschreden, iets wat me ook weer verder geholpen heeft in mijn ontwikkeling. Ik heb vandaag een fijne race gereden, hoewel we niet goed genoeg waren voor de overwinning. Maar dat levert niet meteen stress op. Ik heb dingen geleerd, en dat was het belangrijkste.”In zijn afscheidsrace voor Suzuki behaalde John Hopkins met een derde plaats zijn vierde podiumplek en verdrong bovendien Marco Melandri van de vierde plaats in de WK-eindstand. Door die prestatie worden de eerste vier posities ingenomen door vier verschillende merken; een mooie statistiek die echter in 2007 niet per definitie standaard spanning bracht. Hopkins nam na vijf seizoenen met weemoed afscheid van zijn Suzuki-team. “Dit is best een emotioneel moment voor mij”, erkende de naar Kawasaki vertrekkende Amerikaan. “Ik kan Suzuki niet genoeg bedanken voor alles wat ze in die vijf jaar voor mij gedaan hebben. De ontwikkelingen zijn dit jaar hard gegaan; ik krijg er volgend jaar mijn handen vol aan.” Zijn derde plaats, twintig seconden achter Pedrosa, was niet eenvoudig geweest. “Ik kwam vanaf de zevende plaats en moest agressief rijden om naar voren te komen. Toen ik op de derde plaats lag, werd het meer een race tegen de klok dan een wedstrijd met tegenstanders. Maar ik ben blij dat ik dit hoofdstuk in mijn carrière zo heb kunnen afsluiten.”De 28-jarige Rossi worstelde zich door een uitermate moeizaam seizoen waarin hij naast technische problemen ook nog eens geplaagd werd door besognes van persoonlijke aard, zoals de veelbesproken belastingaffaire, de breuk met zijn vriendin en het afscheid van zijn manager. Alleen in zijn 500 cc-debuutjaar in 2000 won hij minder races, terwijl hij de meeste crashes in acht seizoenen noteerde. Het aandenken aan zijn zesde schuiver van het jaar had hem niet in de weg hoeven te staan naar een “elfde of twaalfde plaats”, waarmee hij zijn tweede plaats in het WK had kunnen behouden. “Ik had dankzij een injectie tijdens de race geen last van mijn hand, na de race des te meer”, vertelde Rossi, die met een aangepast remhendel reed. “Wat nog het meest wrang is, is dat alle moeite voor niks was. Er waren mensen om me heen die me aanraden om niet te rijden, maar ik wilde beslist. Wat er precies gebeurde, weet ik niet, maar ik schakelde terug en er blokkeerde iets. Het was niet de versnellingsbak, maar het achterwiel stapte wel opzij en ik trok de koppeling in. Daarna voelde er iets niet goed en daarom ben ik binnen gekomen. Ik had dit met dit blok niet verwacht en daarom is het een enorme desillusie. Ik heb dat bij de mensen van Yamaha ook duidelijk gemaakt.” Rossi verborg echter zijn frustratie niet. “Mijn machine was weer erg langzaam. Ik werd zelfs ingehaald door Tamada. Ook de Kawa van De Puniet is gewoon een stuk sneller dan wij. Die rijdt een viercilinder in lijn, net als wij. Het is dus niet alleen het bandenprobleem dat wij hebben. Met de motor hebben wij net zulke grote problemen. Er is nog veel marge om te verbeteren. Het is aan Yamaha om mij dat te bewijzen. Het zal volgend jaar weer een vier in lijn worden. De ontwikkeling van een V4 kost meer tijd.” Heel veel vertrouwen in het in Misano gepresenteerde blok met pneumatische kleppen heeft Rossi evenmin. “Uiteindelijk had ik tijdens de testen één kilometer meer top. Dat blok is niet het antwoord. Er moet echt iets groots gebeuren in 2008. Ik hoop bij de eerste test in januari in Sepang iets te hebben dat écht werkt.” Rossi ontkende dat hij het vertrouwen in zijn werkgever langzamerhand kwijtraakte. Met zijn bandenpartner Michelin was dat wel het geval. Na het debacle in Laguna Seca, waar Rossi op een halve minuut achter Stoner als vierde finishte, begon hij een overstap naar Bridgestone serieus te overwegen. “De situatie is duidelijk. Wij praten en vragen en krijgen dan een antwoord van Yamaha. Met de bandensituatie is dat anders. Van Michelin hebben wij nooit goede antwoorden gekregen. Ik moet Michelin bedanken voor de successen die we samen hebben behaald, maar de laatste twee jaar heb ik teveel problemen gehad. De overwinning van Pedrosa hier brengt mij niet op andere gedachten. Ik heb niet het gevoel dat ik met Michelin op een Yamaha kan winnen en anderzijds kun je ook niet winnen met een te langzame machine. Bij een band gaat het allemaal om gevoel en vertrouwen. Dat had ik niet genoeg meer.” Paradoxaal genoeg verwacht Rossi dat Michelin volgend jaar wel beter zal presteren. “Ze gaan meer investeren en ze zullen het wel beter doen in 2008. Maar dat is niet mijn probleem.” Dat zou het echter wel kunnen worden. De zevenvoudig wereldkampioen neemt een niet te onderschatten risico door als enige Yamaha-coureur op Bridgestones te vertrouwen. Pas over een jaar kan gezegd worden of de Italiaan zich andermaal een groot ziener heeft getoond of dat zijn opportunisme tot niets heeft geleid. Data uit het verleden zijn immers niet voorhanden. “Mijn switch van Honda naar Yamaha was groter”, schatte Rossi zelf in. “Misschien kunnen we iets met de ervaring van Kawasaki. Zij hebben een viercilinder in lijn, net als wij. Maar de Bridgestones doen het op alle merken goed. Het is aan ons om te zorgen dat we de Yamaha er goed op af kunnen stemmen. Ik hoop en denk dat ik er beter mee zal presteren. Wanneer doe je ergens verstandig aan? Als je van je fouten uit het verleden leert.”De Yamaha-box zal volgend jaar uit twee gedeeltes bestaan om overname van data te voorkomen, terwijl Rossi en zijn nieuwe teamgenoot Lorenzo zullen werken met verschillende teammanagers.Het seizoen 2007 bracht niet het gehoopte spektakel van het onvergetelijke 2006. Hoewel er evenveel rijders naar het podium mochten (twaalf toen en nu), wisten vorig jaar zeven rijders een GP te winnen en dit jaar van Stoner-dominantie slechts vijf. Wel werd op vijf circuits het polerecords gebroken, terwijl op zes banen het ronderecord scherper werd gesteld. Een gunstig teken is dat dit jaar vier verschillende fabrikanten races wisten te winnen, iets wat sinds 1994 (Honda, Yamaha, Suzuki en Cagiva) niet meer voor kwam. Die diversiteit geeft hoop voor de MotoGP-toekomst, waarin giganten als Honda en Yamaha zich geen tweede opeenvolgend rampjaar kunnen veroorloven, Suzuki en Kawasaki de kloof definitief willen overbruggen en Ducati de smaak van succes ook in 2008 wil proeven. Casey Stoner, de onbetwiste man van 2007 die zich omturnde van tuimelaar tot topper, zei het donderdags voor de seizoensfinale al, inde wetenschap dat hem intensief testwerk te wachten stond. “2008 begint dinsdag na de laatste GP.”________________________________________[[KASTEN 125 CC]]125 ccTalmacsi bezwijkt nietGabor Talmacsi was ooit een niet onverdienstelijk bokser. Tijdens de laatste GP van het seizoen moet de Hongaar hebben geput uit zijn verleden met zijn vuisten. Talmacsi trainde als snelste, maar was in de race niet bij machte weg te rijden van zijn teamgenoot en enige concurrent Hector Faubel. Talmacsi pakte snel de kop, terwijl Faubel een mislukte start goed moest maken. Toen dat gedaan was, kreeg Talmacsi zware aanvallen te verduren, waarbij overduidelijk was dat Faubel zijn teammaat tot fouten wilde verleiden. Talmacsi bezweek ook niet onder het fysieke geweld en betaalde elke actie op het randje met gelijke munt terug. Sergio Gadea, de derde man van het Aspar Team had de uitdrukkelijke opdracht gekregen zich niet met het duel om de wereldtitel te bemoeien. Dat viel de Spanjaard niet licht, maar uiteindelijk koos hij er voor in de laatste bocht in de remmen te knijpen en de naar buiten sturende Talmacsi de tweede plaats te gunnen. Faubel won de race, Talmacsi sloot een roerige periode met verbintenissen bij Honda, Italjet, Malaguti, KTM en nu Aprilia voorlopig af met een wereldtitel. Volgend jaar zal hij zijn nummer 1-status verdedigen.werd de. “Ik weet niet wat ik moet zeggen”, glom de eerste Hongaarse wegracewereldkampioen in de geschiedenis. “Het was een heel moeilijke race, ook omdat Hector mij steeds probeerde te blokken. Dat was zijn tactiek en dat was zijn goed recht. Toen de banden minder werden, werd het steeds lastiger. Op mijn pitboard stond zoveel informatie dat ik soms achterom keek om te zien wat er echt gebeurde. Ik ben ontzettend blij. Hector, Sergio en ik hebben elkaar gemotiveerd tot betere prestaties.”Faubel baalde zichtbaar. Begrijpelijk was dat wel. “Ik heb vandaag laten zien dat ik de beste was”, vond de vijfvoudig winnaar van 2007. “Niet alleen won ik de meeste races, maar ik had ook de meeste podiums (dertien tegen tien voor Talmacsi, FW). Ik heb er alles aan gedaan, maar het is niet gelukt.”Joey Litjens sloot een moeizaam seizoen af met een 24e plaats. Litjens crashte op zaterdag en ging met een schouderblessure de race in. “Het was mijn moeilijkste wedstrijd van het jaar”, vond hij. “Door de adrenaline heb ik de pijn niet echt gevoeld, maar toen ik afstapte, deed alles zeer.” Binnenkort hoopt Litjens meer te weten over zijn racetoekomst. De kans dat die bij het Molenaar Team ligt, is niet erg groot. Litjens heeft nog een optie met Aprilia in de 125 cc, maar sluit een overstap naar het WK Supersport niet uit. ________________________________________[[KASTEN 250 CC]]250 ccKallio waarschuwt de concurrentieMika Kallio is geen man van grote woorden. De Fin miste twee opeenvolgende jaren de wereldtitel in de 125 cc-klasse, maar gaf nooit zijn uiting aan zijn frustraties. In zijn eerste seizoen in de 250 cc-klasse heeft de KTM-coureur laten zien dat hij een belangrijke aanwinst is in een categorie die voor volgend jaar de top 3 – die identiek was aan die van 2006 – verliest. Dat Kallio na zeventien GP’s uiteindelijk slechts als zevende in de tussenstand te vinden is, is maar ten dele aan hem te wijten. De KTM was in het begin van het jaar niet in technische topvorm, maar bleek aan het eind toch goed voor vier GP-overwinningen en drie poles. Twee van die zeges en twee van die poles kwamen op naam van Kallio. In Valencia confisqueerde hij na een matige eerste dag de pole en liet hij op zondag zien wat een intelligente coureur hij is. Kallio hield zich gedeisd in de openingsfase met een volle tank, maar terwijl Jorge Lorenzo steeds verder terugviel – de wereldkampioen werd slechts zevende op een circuit waar hij maar niet kan winnen – bouwde Kallio zijn race perfect op. Samen met Alvaro Bautista zette hij de achtervolging in op Alex de Angelis. Die leek zijn 250-afscheid te bekronen met een overwinning, maar de man uit San Marino liet zich de winst weer ontfutselen. Toen Bautista zeven ronden voor het einde crashte (zijn tweede schuiver van het weekend), verhoogde Kallio het tempo. Met nog anderhalve ronde te rijden stuurde hij zich heel bekeken voorbij De Angelis, een actie die deed denken aan de GP van Duitsland. Toen werd De Angelis in de laatste ronde als koploper nog gepasseerd door het KTM-duo Aoyama-Kallio. Ook in Valencia had De Angelis geen antwoord op het slotoffensief van de Fin. Samen met de gecrashte Bautista is Kallio voor volgend jaar één van de titelkandidaten. Zijn teammaat Aoyama miste het gevoel voor een goed resultaat. De derde plaats was voor Alex Debon. De Aprilia-testrijder wacht de zware taak om Jorge Lorenzo te doen vergeten bij Fortuna/Aprilia, maar toonde voor eigen publiek dat er in 2008 ook met hem rekening mag worden gehouden. Debon passeerde twee ronden voor het einde Andrea Dovizioso. ________________________________________[[KASTEN PITTSTOP]]Pitstop• In Valencia werden de laatste plooien voor het herziene bandenreglement gladgestreken. Het aantal wordt – zoals eerder aangekondigd – verhoogd van 31 naar veertig (achttien voor- en 22 achterbanden). “Dat zal er alleen maar voor zorgen dat er meer qualifiers gebruikt worden op vrijdag en op zaterdagochtend”, meende Casey Stoner. “Ik vind het maar niks. Het gebruik van qualifiers vind ik sowieso niet goed. Van mij hadden ze de 31 banden aan kunnen houden en twee qualifiers kunnen droppen.” Naast het verhogen van het aantal banden werd bepaald dat bandenfabrikanten voor aanvang van het seizoen één circuit mogen aangeven waar zij maximaal vier dagen per jaar kunnen testen nadat op die baan een GP is verreden. Het is echter niet toegestaan om bij die testen gebruik te maken van een vaste GP-rijder. Als een nieuw circuit aan de kalender wordt toegevoegd (zoals Indianapolis in 2008) of wanneer een circuit volledig nieuw geasfalteerd is, wordt een tweedaagse bandentest georganiseerd, minimaal vier weken voordat er een GP wordt verreden. Ook hier is het vaste GP-rijders niet toegestaan om deel te nemen. • Dunlop is volgend jaar niet terug te vinden in de MotoGP. Jeremy Ferguson van Dunlop geeft toe dat hij had gehoopt voor 2008 minimaal één team op Dunlops te zien. “Toen we in 2006 in de MotoGP kwamen, was ons doel om in het tweede jaar minimaal één podium te scoren”, aldus Ferguson. “In Motegi waren we er met Sylvain Guintoli dichtbij. Het is frustrerend dat we volgend jaar niet meer bij zijn, ook omdat we in de tweede helft van dit jaar een redelijke progressie hebben geboekt. Onze qualifiers werden steeds beter, dat bewezen Guintoli en Tamada hier in Valencia ook met een vijfde en zesde startplaats.” In de races lieten de Dunlop-rijders in de openingsfase echter vaak te veel tijd liggen en ook in de regen van Donington was de prestatie “rampzalig”. “Maar in Motegi en Le Mans was dat al weer beter. Het is een grote investering in tijd en inzet geweest, want in geen twee races hebben we dezelfde banden kunnen gebruiken.” Vorig jaar werd het Dunlop/Yamaha Team gedragen door Carlos Checa. “We waren graag met hem doorgegaan. Continuïteit is in een dergelijk proces van cruciaal belang. Nu hadden we met Sylvain een MotoGP-rookie die de beste dingen liet zien.” In 1998 won Simon Crafar in Donington als laatste 500 cc-coureur een race voor Dunlop; Guintoli’s vierde plaats in Japan was het hoogtepunt in twee seizoenen MotoGP. “We kenden de competitie en wisten dat het zwaar zou worden. We hebben het nooit onderschat.”• Alex Barros maakte in Valencia bekend dat hij “voor 95 procent zeker” zijn laatste race reed. “Ik heb aanbiedingen uit het WK Superbike, maar men heeft mij nog niet kunnen overtuigen dat ik moet doorgaan”, aldus de 37-jarige Barros. “Ik denk daarom dat het hier bij blijft. Dat is niet iets om treurig van te worden. Ik heb een mooie carrière gehad. Ik heb veel bereikt als coureur uit een land zonder grote motorsporttraditie.” Barros maakte in 1986 in Jarama zijn GP-debuut in de 80 cc-klasse, dankzij zijn vader die loog over zijn leeftijd. Drie jaar later debuteerde hij in de 500 cc als fabrieksrijder voor Cagiva. De Braziliaan reed daarnaast voor Suzuki, Honda, Yamaha en – dit seizoen – voor Ducati. Barros maakte vorig jaar een uitstapje naar het WK Superbike, maar keerde dit seizoen terug. Hij reed 276 GP’s, won er zeven en stond 32 keer op het podium. “Ik had nooit verwacht dat ik het zo lang zou volhouden. Het was soms moeilijk als Braziliaan, maar ik ben dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen. Ik ben nooit wereldkampioen geworden, maar ik hoop dat het ooit een landgenoot lukt.” Barros gaf toe dat zijn leeftijd begon mee te spelen. “Ik voel me nog heel goed, maar als je crasht voel je dat je geen twintig meer bent.”• Barros maakte in 20 GP-seizoenen veel coureurs mee. Om een nummer 1 uit te kiezen, valt hem zwaar. “Ik heb gereden met Lawson, Doohan, Schwantz, Rainey, Gardner en ook met Rossi. Vergelijken kan niet. Je kunt niet zeggen dat Pele beter was dan Ronaldinho of dat Agostini beter was dan Rossi. Er is ook nog wel plaats voor vriendschap in het paddock. Ik ga goed om met Loris, Carlos (Checa, FW) en Toni Elias ken ik al vanaf zijn vierde.” Om een hoogtepunt in zijn carrière aan te geven, is moeilijk. Mijn eerste overwinning in 1993 in Jarama op de Suzuki was mooi, met een Honda V2 op het podium in Donington en tweede achter Rossi in de TT in 2002 was erg bijzonder; hij op een MotoGP, ik op een 500 cc-Honda.” Barros kijkt niet met weemoed terug op het tweetakttijdperk. “Ik denk zelfs dat de viertakten leuker zijn. Maar ik vind dat men de invloed van de elektronica moet beperken. Ik weet zeker dat ik zonder traction control kan rijden, maar daar heb je ervaring voor nodig. Zo werkte het ook in de 500 cc: de traction control was je hand. Daarom is het nu moeilijker voor oudere coureurs als ik om met een MotoGP-machine om te gaan. Een 125 kun je vol open zetten, een 800 cc-MotoGP-machine ook. De elektronica helpt crashes voorkomen, maar belemmert het talent van een rijder.”• Ook Carlos Checa reed zijn laatste MotoGP-race. De 35-jarige Checa rijdt volgend jaar in het WK Superbike met het Ten Kate Team nadat hij in 220 GP’s startte. “Zo als het dit jaar was, wil ik niet racen”, aldus Checa. “Ik wil een kans hebben op de titel en dat was de laatste twee seizoenen niet mogelijk. Ik denk dat ik in 2008 betere mogelijkheden heb in het WK Superbike. Dit jaar heb ik nooit een goed gevoel met de Honda gekregen. Het werkte gewoon niet.” Als beste combinatie uit zijn lange loopbaan noemde Checa het Ducati/Bridgestone-pakket waarmee hij in 2005 twee podiums scoorde. Checa won twee GP’s en stond 24 keer op het podium. • Luis D’Antin maakte in Valencia bekend dat zijn team de komende twee jaren Alice als hoofdsponsor heeft. Alice, een divisie van Telecom Italia, is ook al prominent zichtbaar bij het Ducati/Marlboro Team. Pramac blijft een prominente geldschieter, maar de teamnaam wordt Alice Team. • Casey Stoner is de winnaar geworden van de BMW M Award. Stoner verdiende een M3 Coupé door in negentien tijdtrainingen (inclusief de IRTA-test in Jerez in februari) Valentino Rossi 2,184 seconden voor te blijven. Dani Pedrosa werd derde in de lijst, gevolgd door Randy de Puniet en Nicky Hayden. Hoewel het Ducati Team gesponsord wordt door Alfa Romeo was Stoner wel genegen om de sleutels in ontvangst te nemen. “Het gaat me niet eens zo zeer om die auto, maar vooral dat ik dit jaar over alle trainingen de snelste was”, aldus de wereldkampioen. “Vorig jaar was ik één van de langzaamsten… Wat hij met de auto gaat doen, wilde Stoner niet zeggen. “Dat beslis ik later zelf wel.” • Tijdens de GP van Valencia bood Team Roberts fans en supporters de mogelijkheid om zonder kosten hun naam op de KR212V te laten zetten. Net voor de Australische GP maakte het team bekend waarbij werd gezegd dat er in het KR-logo op de kont van de machine plaats was voor 500 namen. “Al na twee dagen kreeg ik de vraag van onze webmaster hoeveel extra ruimte hij kon krijgen”, lachte teammanager Chuck Aksland. De inschrijving werd na een week al gestaakt; veel eerder dan gepland. Uiteindelijk konden 15.502 mensen hun naam terugvinden op de KRV. “Er staan namen van mensen die wij kennen, onder andere die van David Coulthard, maar ook uit Indonesië en Maleisië. Of Coulthard zelf zijn naam heeft doorgegeven, weet ik niet. We hebben veel mails en reacties gekregen van mensen die ons een hart onder de riem wilden steken. Blijkbaar staan veel mensen sympathiek tegenover onze aanpak.”• Of het Roberts Team volgend jaar nog in de MotoGP actief is, is echter ondanks alle morele support nog onduidelijk. Zoals wij onlangs meldden hoopt het Roberts Team een deal te kunnen sluiten met Ducati om complete machines in te kunnen zetten en verder te kunnen ontwikkelen. “De gesprekken zijn positief, maar uiteindelijk is de vraag of Ducati het wil doen”, aldus Aksland. De teammanager duidt op het belang van de Amerikaanse markt voor Ducati. “We hopen midden november te weten waar we aan toe zijn, maar ik loop lang genoeg mee in deze wereld om te weten dat deadlines niet altijd gehaald worden.” Om tijdtechnische redenen zou het Aksland erg welkom zijn als de deal doorgaat. “We lopen nu al twee maanden achter ten opzichte van het schema van vorig jaar toen we een chassis moesten bouwen voor de Honda-motor. Als we nu alleen blokken zouden kunnen krijgen, werd de tijd wel erg krap. Als het lukt, praten we over een project van drie tot vijf jaar.” In een uiterst geval zou Team Roberts genoegen nemen met een Ducati Desmosedici GP7 “om mee te beginnen”. Het team wil twee rijders inzetten, maar weet nog niet welke. “Het probleem is dat veel rijders inmiddels vastgelegd zijn.” Alex Barros zou echter wat Aksland betreft zijn pensioen nog even uit mogen stellen. “Alex heeft enorm veel ervaring en heeft ook dit jaar met de Ducati gereden. Dat zou interessant kunnen zijn.” • Julian Simon zal volgend jaar met Repsol-sponsoring en onder regie van Alberto starten op een KTM. Simon verlaat Honda, omdat de fabriek de ontwikkeling van de 250 cc-machine stop zet. De GP-toekomst van Shuhei Aoyama is onzeker. In de 125 cc-klasse starten Tomoyoshi Koyama, Lorenzo Zanetti, Tito Rabat, nieuwkomer Marc Marquez, Rafael de Rosa en Randy Krummenacher met KTM-fabriekssteun in afzonderlijke teams. • Casey Stoner ziet zichzelf niet op korte termijn in een Formule 1-bolide stappen. Dat maakte hij duidelijk nadat bekend werd dat mogelijk zevenvoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher de Ducati GP7 zou gaan testen. Stoner zou niet om een wederdienst vragen, gaf hij aan. “Ik ben nog niet klaar voor een ‘test’ in een F1”, oordeelde de Australiër zelf. “Ooit hoop ik het wel eens te doen. Ik ben zeker geïnteresseerd in de F1 en ik denk dat dit seizoen één van de interessantste is die ik ooit heb gezien. Dat een Ferrari-coureur wereldkampioen is geworden, vind ik goed. Ik ben een Ferrari-fan.” Stoner gaf aan veel respect te hebben voor Schumacher. “Hij doet mij denken aan Mick Doohan. Hij is zeker een inspiratie geweest.”________________________________________[[KASTEN UITSLAGEN]Uitslagen Valencia, Spanje125 cc – 24 ronden = 96,120 km1. Hector Faubel (E), Aprilia – snelste ronde2. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia – pole3. Sergio Gadea (E), Aprilia 4. Mattia Pasini (I), Aprilia 5. Lukas Pesek (CZ), Derbi 6. Esteve Rabat (E), Honda 7. Pablo Nieto (E), Aprilia 8. Bradley Smith (GB), Honda 9. Tomoyoshi Koyama (J), KTM10. Pol Espargaro (E), Aprilia 11. Nicolas Terol (E), Derbi 12. Simone Corsi (I), Aprilia 13. Michael Ranseder (AU), Derbi 14. Alexis Masbou (F), Honda 15. Randy Krummenache (CH), KTM24. Joey Litjens (NL), HondaWK-eindstand1. Gabor Talmacsi 282 2. Hector Faubel 277 3. Tomoyoshi Koyama 193 4. Lukas Pesek 182 5. Mattia Pasini 174250 cc – 27 ronden = 108,135 km1. Mika Kallio (SF), KTM – pole en snelste ronde2. Alex de Angelis (RSM), Aprilia3. Alex Debon (E), Aprilia 4. Andrea Dovizioso (I), Honda 5. Hector Barbera (E), Aprilia 6. Julian Simon (E), Honda 7. Jorge Lorenzo (E), Aprilia 8. Yuki Takahashi (J), Honda 9. Thomas Luthi (CH), Aprilia 10. Hiroshi Aoyama (J), KTM11. Marco Simoncelli (I), Gilera 12. Aleix Espargaro (E), Aprilia 13. Roberto Locatelli (I), Gilera 14. Alex Baldolini (I), Aprilia 15. Ratthapark Wilairot (THA), HondaWK-eindstand1. Jorge Lorenzo 312 2. Andrea Dovizioso 260 3. Alex de Angelis 2354. Alvaro Bautista 181 5. Hector Barbera 177MotoGP – 30 ronden = 120,150 km1. Dani Pedrosa (E), Honda – pole en snelste ronde2. Casey Stoner (AUS), Ducati 3. John Hopkins (USA), Suzuki 4. Marco Melandri (I), Honda 5. Loris Capirossi (I), Ducati 6. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki 7. Alex Barros (BRA), Ducati 8. Nicky Hayden (USA), Honda 9. Randy de Puniet (F), Kawasaki 10. Toni Elias (E), Honda 11. Sylvain Guintoli (F), Yamaha 12. Carlos Checa (E), Honda 13. Colin Edwards (USA), Yamaha 14. Shinya Nakano (J), Honda 15. Makoto Tamada (J), YamahaWK-eindstand1. Casey Stoner 367 2. Dani Pedrosa 242 3. Valentino Rossi 2414. John Hopkins 189 5. Marco Melandri 187Kijk voor volledige standen en uitslagen op www.motoplus.nl

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-