+ Plus

GP Wegrace Sepang, Maleisi

In de tweede ronde, in ‘Turn 11’, hield de volledige MotoGP-wereld even op met draaien toen Marco Simoncelli ten val kwam en aangereden werd door Colin Edwards en Valentino Rossi. Door de impact verloor Simoncelli zijn helm en bleef bewegingsloos liggen op het circuit. Om 16.56 uur plaatselijke tijd kwam het bericht dat velen vreesden en niemand wilde horen. De dood van Marco Simoncelli dompelde alle motorsportliefhebbers over de gehele wereld in rouw. Het was het heldenwelkom dat hij op een andere manier had verdiend. Op dinsdag na de Maleisische Grand Prix werd het lichaam van Marco Simoncelli op het vliegveld van Rome begroet met gejuich. Zijn beste racevriend Valentino Rossi, Casey Stoner en zijn vrouw Adriana vergezelden ‘SuperSIC’s vader Paolo en vriendin Kate. Een dag later nam het publiek in druilerig Coriano afscheid van een coureur die niet onomstreden was en van een mens die geliefd was. Op donderdag werd Marco Simoncelli onder grote belangstelling van zijn familie, collega’s, vrienden en fans begraven. De plechtigheid werd rechtstreeks op de Italiaanse tv uitgezonden. Simoncelli’s optreden bracht hem juist in de periode waarin hij vanwege discutabele acties in het middelpunt van de controverse stond vele fans en geen enkele collega bestreed zijn uitzonderlijke talent, zijn nimmer aflatende strijdlust en schier oneindige moed. Achter Casey Stoner, polesitter Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso was Simoncelli in Sepang in een heftige strijd verwikkeld met Alvaro Bautista, de Suzuki-rijder met wie hij na een tijd van moeizaam communiceren door hun gezamenlijke 250 cc-verleden sinds dit jaar weer een goede relatie onderhield. Het duo haalde elkaar meerdere malen in totdat uit ‘Turn 11′ vlak voor Bautista de achterkant van Simoncelli’s Honda wegbrak. Waar in negen van de tien gevallen de coureur met een highsider zou worden gelanceerd of samen met zijn machine naar de zijkant zou glijden, liep het dit keer catastrofaal af toen Simoncelli zich vast bleef klampen aan zijn Honda die haaks de baan overstak. De aanstormende Colin Edwards en Valentino Rossi konden geen kant op en raakten de onfortuinlijke Simoncelli tegen rug, nek en hoofd. De wedstrijdleiding legde meteen de race stil. Rossi haalde op eigen kracht nog de pits, Edwards’ schouder raakte uit de kom. Enkele dagen later vreesde de Amerikaan ook voor breuken in zijn polsen en hak. Simoncelli’s vader Paolo was ter plaatse en hielp zelfs de brancard met zijn zoon in de ambulance. In de Italiaanse pers meldde Paolo dat hij toen al wist dat hij zijn zoon had verloren; om 16.56 uur plaatselijke tijd kwam de bevestiging die als een mokerslag iedereen uit het lood sloeg. MotoGP Medical Director Michele Macchiagodena vertelde over Simoncelli’s fatale verwondingen: “Toen onze medische staf bij hem arriveerde, was hij bewusteloos. In de ziekenwagen kreeg hij een hartstilstand en de medici startten reanimatiepogingen. In het medisch centrum werd bloed uit zijn borstkas verwijderd. Na drie kwartier hebben we de reanimatiepogingen moeten staken.” Op het circuit waar hij drie jaar eerder met het behalen van de 250 cc-wereldtitel zijn grootste succes behaalde, veroorzaakten ernstig hoofd-, nek, en borstletsel de dood van een van de meest populaire coureurs van het moment. In Sepang werd Simoncelli – zoals altijd – vergezeld door vader Paolo en zijn vriendin Kate met wie hij onlangs een appartement kocht. Zijn moeder en jongere zusje waren in Italië. Ook voor Fausto Gresini en zijn team was de klap verpletterend: in 2003 verloor het team Daijiro Kato na een crash in Suzuka. “Ik kan het niet geloven”, sprak Gresini. “Na zoiets zie je geen reden om dit nog te doen.”Voor aanvang van de voetbalwedstrijden in de Serie A namen op zondag alle teams een minuut stilte in acht en bij de laatste races voor het Italiaanse wegracekampioenschap in Mugello reed het volledige veld met rouwbanden. Terwijl boezemvriend en trainingsmaatje Valentino Rossi overmand door verdriet het circuit verliet en zich in de dagen daarna vooral via Twitter bescheiden uitte (‘ik heb een jongere broer verloren’), gaf Colin Edwards zijn verslag van de gebeurtenissen. “Als ik iets had kunnen doen om dit te voorkomen, had ik het gedaan”, vertelde Edwards voordat hij dezelfde avond nog terugvloog naar vrouw en kinderen in Texas. “Eerlijk gezegd wist ik niet eens waar hij plotseling vandaan kwam. Ik weet eigenlijk niet eens wat ik me kan herinneren. Het was een ‘racing incident’, maar het is wel verschrikkelijk.”Na de botsing zette Edwards zelf zijn machine aan de kant en zakte vervolgens in elkaar door de pijn aan de schouder. “Ik probeerde me te realiseren wat er gebeurd was en toen zag ik Marco op de baan liggen zonder zijn helm. Ik wist ‘oh shit, dit is niet goed. Ik hoopte op een wonder.” Edwards had een zwakke plek voor Simoncelli, liet hij al vaker merken dit seizoen toen de Italiaan onder vuur lag. “Het was een fantastische jongen en we konden het erg goed met elkaar vinden. Racen was het liefste wat hij deed en hij had zo’n geweldige levensinstelling.”Ducati-teammanager Vittoriano Guareschi vertelde dat Rossi niet wist of hij de machine of Simoncelli had geraakt. “Valentino zal tijd moeten krijgen om te aanvaarden wat er is gebeurd. Voor iedereen is dit een grote ramp, want Marco stond ons ook zeer na. Een grote vriend van Ducati en van Valentino.” Dorna-baas Carmelo Ezpeleta, die al in de pitlane alle coureurs persoonlijk op de hoogte stelde van Simoncelli’s overlijden, verwoordde het verdriet en ongeloof. “Dit is een zeer trieste dag voor de MotoGP-familie. Meteen na het ongeval konden we zien hoe ernstig het was en de medische staf heeft al het mogelijke gedaan. Ik sprak Marco zaterdag nog en nu is hij er niet meer”, aldus Ezpeleta, die een charismatische smaakmaker van de MotoGP verloor. “MotoGP is niet belangrijk nu, maar het is een enorm verlies voor ons.”Manager Carlo Pernat was de man die Simoncelli de MotoGP binnenloodste. “Hij droomde er van om wereldkampioen te worden, maar die droom is nu voorbij. Wat er ook gebeurde, Marco was altijd de vriendelijkste jongen in de paddock. Hij was een echte racer, een ster op en naast de baan.”Alle coureurs waren diep geraakt en velen lieten zich in officiële statements uit via hun teams of via Twitter. Nicky Hayden verving op zijn Twitter-account zijn eigen foto door een beeltenis van Simoncelli. “Marco crashte vaak, maar hij leek onoverwinnelijk. Wat er vandaag gebeurde, leek niet mogelijk”, sprak Andrea Dovizioso, rivaal sinds hun gezamenlijke minibike-jaren. Met zijn grote jeugdheld Kevin Schwantz had Simoncelli een bijzondere vriendschap opgebouwd. Schwantz, in juni in Assen gehuld in een Simoncelli-shirt, hoorde het nieuws over de dood van de 24-jarige publiekslieveling vol ongeloof. “Marco stond voor hoe ik me herinner dat racen ooit was”, aldus Schwantz. “Hij had er zoveel plezier in. Hij was altijd vrolijk en hij zou alleen nog maar groter worden. Ik herkende mezelf terug in Marco. In de manier zoals hij de racerij benaderde, zoals hij zich bijvoorbeeld enorm kon verheugen op een bijzondere actie die hij in een bepaalde bocht wilde uitvoeren. Als ik hem sprak, zei ik steeds dat hij geduld moest hebben, en dat hij snel genoeg was om met de besten mee te gaan. We weten allemaal hoe gevaarlijk deze sport is, maar we hopen altijd dat dit soort dingen niet gebeurt.” Cal Crutchlow, Toni Elias en Karel Abraham zagen het ongeluk vlak voor zich gebeuren, maar weigerden om ‘uit respect voor Marco’ precies te vertellen wat ze hadden gezien. Hector Barbera, met wie Simoncelli in de 250 cc-klasse furieuze gevechten had gevoerd, zag de coureur over het asfalt schuiven. “Dat beeld vergeet ik nooit. We kennen allemaal de risico’s, maar we kunnen alleen maar bedenken dat Marco is gestorven bij het uitoefenen van de sport waarvan hij zo hield.”Wilco Zeelenberg sprak na het incident al snel met zijn geblesseerde pupil Jorge Lorenzo die thuis in Spanje het drama op tv had gezien. “Hij was in tranen”, vertelde Zeelenberg. “Ook hij is helemaal kapot. Hij was zo blij dat hij er niet bij was. Die jongens waren geen vrienden en er was een grote rivaliteit tussen de twee. Maar ze respecteerden elkaar wel. Marco was ook een uitzonderlijk talent met een groot hart. Soms niet helemaal fair in zijn inhaalacties en hij nam soms grote risico’s, maar dit kon iedereen overkomen. Ik pas er dan ook absoluut voor om te zeggen ‘zie je wel’. We wisten meteen dat het ernstig was en alles minder dan deze uitkomst zou een wonder geweest zijn. Maar toch hoop je daar op, ook omdat wij berichten van IRTA kregen dat hij bij bewustzijn zou zijn. Zou het dan toch nog meevallen, dachten wij. Daarop zijn we toch begonnen met het voorbereiden van een herstart. Dat is onze job. Maar iedereen was van slag, dit was tegen beter weten in.”Eerder dit jaar uitte Lorenzo zich kritisch ten opzichte van Simoncelli. “Jorge werd toen door sommigen als een huilebalk gezien, maar hij wilde vooral waarschuwen”, aldus Zeelenberg. “Het niveau in de MotoGP is enorm hoog. Dat zie je aan jongens die eens een keer meerijden: die staan meteen strak achteraan. Vooraan wordt zó hard gereden en dan worden er risico’s genomen.”De Nederlander meende dat er vooral gekeken moet worden naar wat de betrokkenen van het drama kunnen leren. Of er een discussie zal komen over nekbraces (in de motocross en in de Dakar Rally verplicht) sloot Zeelenberg niet uit. “Maar de houding van een coureur op een racer is onnatuurlijk en ik weet niet of een nekbrace dan werkt. Ik denk niet dat dit voorkomen had kunnen worden. Maar elk ongeval staat op zich en er wordt al zo hard gewerkt om alles veiliger te maken. Simoncelli’s pak had ook airbags, maar die hadden in dit geen geval geen functie.”De Valencia-race van aanstaand weekend zal in het teken staan van de verwerking van het verlies van een collega en vriend, terwijl de MotoGP-wereld daarna – na twee testdagen op dinsdag en woensdag – aan de winterstop begint. De eerste wintertest van 2012 staat dan uitgerekend gepland in Sepang. Zeelenberg: “We moeten er in de winter aan werken om dit een plek te geven. Het zal een vreemd gevoel zijn als we daar weer komen, maar we zullen ons professioneel gedragen, de gebeurtenissen afsluiten en dan weer vooruit moeten kijken. Hoe je het ook bekijkt, in Sepang zal toch weer gereden gaan worden.”(kader)Simoncelli’s seizoenSepang-test 1: De nummer 8 van de titelstrijd in 2010 is de snelste. Qatar: Na een vierde trainingstijd finisht Simoncelli als vijfde. Jerez: Zes ronden voert SuperSIC op het natte Jerez het veld aan. Dan crasht hij in de eerste bocht. Estoril: Lorenzo waarschuwt Simoncelli dat hij niet alleen zichzelf maar ook andere rijders in gevaar kan brengen. “So I get arrested”, zegt de Italiaan. Hij crasht al in de eerste ronde.Le Mans: Enkele rijders uiten hun bezorgdheid over Simoncelli’s rijstijl. Tijdens een hard duel met Pedrosa snijdt hij de Spanjaard de pas af. Pedrosa crasht, Simoncelli wordt bestraft met een ‘ride through’. Hij stuurt Pedrosa een sms waarin hij spijt betuigt. Catalunya: Verovert zijn eerste pole in de MotoGP voor een vijandig publiek. Hij finisht als zesde. Silverstone: Op een doorweekt circuit crasht hij halverwege de race in derde positie. Assen: Wéér ligt polesitter Simoncelli onder vuur als hij in de eerste ronde uitgerekend Lorenzo meesleurt in een val. Mugello; ‘The only thing on his head is hair’, zegt Pedrosa bij zijn comeback over de naast hem gezeten Simoncelli. Onder de indruk van de commotie wordt de thuisrijder vijfde. Sachsenring: Laatste van drie rijders die een bikkelharde strijd voeren om de vierde plaats. Laguna Seca: Crash in ronde 7. Ligt dan vijfde. Brno: Dolblij met zijn eerste MotoGP-podium; derde vóór Lorenzo.Indianapolis: Door bandenproblemen slechts twaalfde. Misano: Dit keert wint Simoncelli het harde gevecht met Dovizioso en Spies om de vierde plaats. Aragon: Mist een mogelijk podium door een fout. Motegi: Valse start en ´ride through´. Furieuze inhaaljacht brengt hem de vierde plaats.Phillip Island: Behaalt met een tweede plaats zijn beste MotoGP-resultaat. Wenst in persconferentie na afloop de in de warm up gecrashte Lorenzo beterschap.Sepang: Valt in de tweede ronde en wordt aangereden door Edwards en Rossi. Bezwijkt aan verwondingen. (Kader)Simoncelli’s carrièreGrand Prix debuut: 2002 Tsjechië, 125cc, Brno Aprilia.Eerste Grand Prix-overwinning: 2004 125cc GP, Jerez Aprrilia.Aantal Grand Prix-overwinningen: 14 (2 x 125cc Aprilia. 12 x 250cc Gilera).Aantal Grand Prix-podiums: 31. ( 2 x MotoGP – Honda. 7 x 125cc Aprillia. 22 x 250cc Gilera).1999 en 2000: Italiaans Minimoto kampioen 2001: Italiaans 125 kampioen ( Honda)2002: Europees 125 cc-kampioen (Aprilia), 33e in WK2003: 21e in WK 125 (Aprilia)2004: elfde in WK 125 (Aprilia)2005: vijfde in WK 125 (Aprilia)2006: tiende in WK 250 (Gilera)2007: tiende in WK 250 (Gilera)2008: 250 cc-wereldkampioen (Gilera)2009: derde in WK 250 (Gilera)2010: achtste in MotoGP (Honda)Pitstop• Wild card-rijder John Hopkins moest zich op zaterdagochtend terugtrekken uit de Sepang-GP. In augustus crashte de Amerikaan als wild card-rijder in Brno waarbij hij zijn hand ernstig blesseerde. Hoewel hij later nog een tweede plaats veroverde in het Britse Superbike-kampioenschap veroorzaakte het heftige remmen op een MotoGP-machine onverwachte schade. De schroefjes en plaatjes los in de opgezwollen vinger hadden losgelaten en aanvullend letsel zou kunnen leiden tot amputatie, kreeg Hopkins te horen. Terwijl over Suzuki’s MotoGP-plannen ook in Sepang geen klare wijn werd geschonken, kwam eerder het nieuws dat Hopkins’ Britse Crescent Suzuki team in 2012 start in het WK Superbike. Of Hopkins de stap mee maakt, is onbekend. • Op vrijdagochtend werden de Moto2-rijders in hun eerste ronde geconfronteerd met nat asfalt in slechts één bocht. Yonny Hernandez, Jules Cluzel en ook Marc Marquez en Bradley Smith gingen hard onderuit toen de marshals verzuimden om te vlaggen. De FIM bestrafte het circuit van Sepang daarvoor met een boete van 15.000 euro. Smith brak zijn linker sleutelbeen (hij knalde tegen de stilliggende machine van Marquez) en Marquez kreeg na vier moeizame rondjes op zaterdagmiddag een startverbod voor de race. Marquez blesseerde onder zijn schouder en liep verwondingen aan zijn gezicht op. Op donderdag maakten hij en zijn team bekend ook in 2012 in de Moto2 actief te blijven. • Er komt volgend jaar in de Moto2 geen minimum gewichtslimiet voor rijder en machine komt zoals door een aantal teams gepropageerd. Honda zal ook in 2013 en 2014 de exclusieve blokkenleverancier zijn. • Hector Barbera verlaat het Aspar Team dat volgend jaar met mogelijk twee CRT-machines wil starten. Aleix Espargaro is een van de mogelijke rijders. Barbera verhuist naar Pramac/Ducati. • Het Forward Team met als rijder Colin Edwards gaat voor 2012 in zee met Suter/BMW. Het Marc VDS Racing Team reageerde daarop door te verklaren dat het team volgend jaar met Scott Redding in de Moto2 switcht naar Kalex. Marc VDS leverde een deel van het ontwikkelingsbudget voor de Suter/BMW en stelde bovendien dat constructeur Eskil Suter zich dit jaar niet aan de afspraak had gehouden die behelsde dat het team als eerste de nieuwste Moto2-spullen zou ontvangen. Marc Marquez kreeg voorrang. • Katsuyuki Nakasuga verving in Sepang de geblesseerde Jorge Lorenzo. De 30-jarige Yamaha-testrijder vierde zijn GP-debuut met twee crashes op de eerste dag. Tijdelijke teamgenoot Ben Spies meldde zich zaterdag na de kwalificaties af voor de race. Spies crashte op zaterdag twee keer en besloot in samenspraak met het teammanagement dat het verstandiger was om de GP te laten schieten. 125 cc: Terol wankeltIn de bloedhitte van Sepang liep Nico Terol een gevoelige nederlaag op. Terol leek de race onder controle te hebben, maar ging in een slopende slotfase twee maal in de fout en kon ternauwernood op de been blijven. In de uitloopronde viel de als vijfde gefinishte WK-leider uitgeput en uitgedroogd neer naast de baan. Zijn grootste concurrent Johann Zarco werd derde achter de fenomenale Maverick Vinales en Sandro Cortese. Zarco pakte weer vijf punten terug op Terol, maar heeft nog wel een achterstand van twintig punten. Jasper Iwema’s race kwam al in de eerste bocht tot een vroegtijdig einde toen hij werd aangetikt door een andere coureur. Ook Luis Salom van RW Racing GP raakte buiten zijn schuld bij het incident betrokken. Moto2: Geluk lacht Lühti toeMet zijn grootste Marc Marquez met één oog toekijkend leek Stefan Bradl in Sepang op weg naar de wereldtitel in de Moto2. De Duitser was samen met de van pole vertrokken Tom Lüthi (voor de Zwitser zijn eerste niet-125-pole) te sterk voor de concurrentie. Bradl verrichtte het meeste kopwerk, maar liet volgens eigen zeggen de volgende Lüthi voorbij om zijn lijnen te bestuderen. Een ronde later zwaaide de wedstrijdleiding echter de rode vlag vanwege een crash van Axel Pons en Bradl’s geplande ‘counterattack’ bleef uit. Zo won Lüthi zijn eerste Moto2-race – in 2005 won hij als polesitter de 125 cc-race in Sepang – voor de balende Bradl. Met een overwinning zou hij wereldkampioen zijn geweest; nu heeft hij in Valencia drie punten nodig. Pol Espargaro bleef net buiten bereik van de de sterk opgekomen Alex de Angelis. BijschriftenOpenerMarco Simoncelli, 20-1-1987 – 23-10-2011Sepang gridMarco Simoncelli staat op de vijfde plaats op de grid, klaar voor wat zijn laatste race zal zijn. Sepang startAchter Stoner en Pedrosa duikt Simoncelli samen met Bautista de eerste bocht in. Sepang actieAchter Dovizioso vecht Simoncelli met Bautista een intense strijd uit om de vierde plaats. Even later crasht hij. EzpeletaCarmelo Ezpeleta lichtte alle MotoGP coureurs persoonlijk in. Hier stelt hij Casey Stoner op de hoogte. PerscoGeflankeerd door Franco Uncini en Paul Butler brengt Medical Director Michele Macchiagodena het slechte nieuws.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-