+ Plus

GP Wegrace San Marino

Met duizend man kwamen ze de tien kilometer gelopen van Tavullia naar Misano, de fans van Valentino Rossi. Als geslagen honden dropen ze af – net als hun held. Al in de vijfde ronde was het gehoopte sprookje voorbij en ontwikkelde de droom van Casey Stoner zich verder en verder. Op het circuit waar in juni Troy Bayliss nog de dubbel aan Ducati schonk in het WK Superbike, koerste Stoner af op zijn achtste seizoensoverwinning. Het is niets voor Valentino Rossi om met de staart tussen de benen te vertrekken zonder iemand te woord te staan. De zevenvoudig wereldkampioen deed het toch. Terwijl hij op eerdere dagen de dialoog met de media was aangegaan, hield hij het na de dramatisch verlopen race bij een simpele persverklaring op papier. Zijn start was matig omdat de Michelins nog te koud waren, en toen hij in de vijfde ronde hard remde, voelde hij dat er iets kapot ging. Einde verhaal. “Als dit soort tegenslagen je overkomt, kun je twee dingen doen: de handdoek in de ring gooien of samen harder werken dan ooit”, las de persverklaring. “Dat laatste zullen we doen.” En dat de titel vrijwel buiten bereik was met 85 punten achterstand, ja, dat realiseerde hij zich terdege. Exit Rossi, enter Stoner. De Ducati-held startte andermaal fantastisch en kreeg daarom weinig mee van de ellende achter hem in de tweede bocht. Daar crashte Randy de Puniet en nam Dani Pedrosa mee naar de grond, terwijl Nicky Hayden al voor de derde keer dit jaar in de eerste ronde uit moest wijken voor crashende rijders. De van de achtste plaats gestarte Chris Vermeulen verdrong teamgenoot John Hopkins in de zesde ronde van de tweede positie. Hoewel hij de druk op landgenoot Stoner opvoerde, wilde die niet buigen – zoals die het hele jaar al onbuigzaam is. Rossi’s pech in de vijfde ronde leverde meer gespreksstof dan Stoners achtste overwinning. Het technisch mankement kwam dan ook op een uiterst pijnlijk moment. Na de GP in Brno had Rossi als enige Yamaha-rijder de beschikking gekregen over een nieuw blok met pneumatische kleppen. Op een circuit met korte rechte einden en haakse bochten viel het voordeel van de nieuwe viercilinder niet maximaal uitbuiten. “Het verschil is klein”, vertelde Rossi zaterdag na zijn veelbelovende tweede startplaats. “Vooral in de vijfde en zesde versnelling voel ik meer power. Daarom gebruik ik het blok ook in de race. Winnen wordt moeilijk, een podium zou moeten kunnen.” Het zou wishful thinking blijken. Een ander probleem bleef hem daardoor echter onthouden. “Het benzineverbruik van het nieuwe blok baart ons nog zorgen. Ik weet niet of we 28 ronden vol kunnen maken.” Des te cynischer was het dat uitgerekend Loris Capirossi in de uitloopronde met een lege tank stilviel en dat zijn teammaat Stoner die hem een lift gaf, in de pitstraat mee moest steppen. Terwijl de Yamaha-teamleiding het hield op “motorproblemen”, wilde Rossi’s crew chief Jerry Burgess wel een tipje van de sluier oplichten. “Bevestigen dat het de kleppen waren die stuk gingen, kan ik niet”, vertelde de Australiër. “Veel onderdelen in het nieuwe blok zijn hetzelfde gebleven, er zijn maar enkele spullen anders.” Burgess vond het echter geen gok om een relatief nieuw blok in te zetten. “Als Yamaha met nieuwe spullen komt, is het uitgebreid getest in Japan. En als Valentino doorgaans zegt, dat iets beter is, is het dat ook. We hebben geen risico genomen. En ik vind het een waardeloos cliché, maar we werken hier wel in een mechanische sport. Als spullen kapot gaan, betekent dat vaak dat ze sterker terug komen. Daar moeten we nu ook van uit gaan.” Yamaha’s kracht is ook haar zwakte: alleen Rossi blijkt in staat goede resultaten te behalen met de M1. Dat Rossi als enige de nieuwe krachtbron ter beschikking kreeg, was volgens Burgess begrijpelijk, ook al lijkt dat beleid Yamaha extra kwetsbaar te maken. “Colin vervult een beetje de rol die Gerhard Berger destijds bij Ferrari vervulde: op een heel goede dag kan hij een race winnen en verder zorgt hij ook voor zinvolle info. Bovendien is Colin geen Randy de Puniet die een fiets verkreukeld inlevert bij zijn team en niet weet hoe het toch zo ver is gekomen.” Toch verwelkomt Burgess de komst van een jonge 250 cc-coureur als Jorge Lorenzo. “Als we dat eerder hadden gedaan, was het verschil tussen onze twee rijders misschien wel kleiner geweest.”Burgess pleitte vorig jaar nog voor het contracteren van zijn landgenoot Stoner door Yamaha. “Zijn prestaties van dit jaar spreken voor zich: hij weet iedereen te verslaan, terwijl er drie man rondrijden (Capirossi, Barros en Hofmann, FW) met hetzelfde materiaal. Hij weet nu dat hij iedereen kan verslaan en dat geeft zelfvertrouwen. Valentino had hier in de buurt kunnen zitten van Chris. Niet bij Casey.” De veelbesproken switch naar Bridgestone zou volgens Burgess geen structurele oplossing zijn. “Eén van de problemen is dat de Michelins te lang nodig hebben om op temperatuur te komen. Daar moeten we aan werken. Als je problemen oplost, leer je daarvan en word je sterker. Overstappen naar de concurrent is geen oplossing.”Kort na het geruisloze vertrek van Rossi circuleerde in de paddock het gerucht dat Rossi na dit seizoen ondanks een lopend contract zijn hielen zou lichten bij Yamaha en terug zou keren naar Repsol/Honda om daar herenigd te worden met Nicky Hayden. Dani Pedrosa zou bij het Gresini Team op een fabrieks-RCV met Bridgestone-banden stappen. Het lijkt een ondenkbaar scenario, zeker na de kritiek die Rossi na zijn vertrek bij Honda spuide. Zijn komst bij Yamaha was echter minstens zo voor de handliggend. Zes jaar geleden finishten tijdens de seizoensfinale in Valencia twee Suzuki-rijders op het podium (Sete Gibernau en Kenny Roberts namen op hun RGV500 Alex Barros in de sandwich), nu waren de sterk rijdende Chris Vermeulen en John Hopkins veroordeeld tot het zo lang mogelijk volgen van Casey Stoner. Vermeulen had even de illusie om het zijn landgenoot tot de streep moeilijk te kunnen maken. Net als in Laguna bleek dat te hoog gegrepen. “Ik heb even aan winnen gedacht, vooral na mijn snelste tijd in de warm up”, gaf Vermeulen toe. “Maar ik wist ook dat ik problemen met mijn voorband kon krijgen, en die kwamen ook. Achter was alles oké. Tijdens de test in Brno kregen we nieuwe spullen, maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of die vandaag in mijn machine zaten. Voor mij is het belangrijk om voor volgend jaar een goede machine te prepareren.” Derde man Hopkins kende tijdens zijn race zijn eigen problemen. “Mijn linker kneeslider was los komen te zitten en ik raakte ‘m bijna kwijt. Ik moest hem los trekken en er weer zo stevig mogelijk opdrukken. Dat kostte me wel een paar seconden.” Ook zonder dat bizarre incident was een hogere klassering dan die derde plek onmogelijk geweest, realiseerde Hopkins zich. “Chris was snel en Casey maakt dit seizoen geen fouten.”Dankzij zijn achtste overwinning heeft de 21-jarige Australiër na dertien GP’s nu al negentien punten meer dan de 252 die Nicky Hayden vorig jaar had na achttien races. Stoner is na Freddie Spencer de op een na jongste rijder die drie opeenvolgende races in de belangrijkste klasse wint. Na zijn vierde opeenvolgende pole– zijn vijfde van het jaar – was Stoner er nog niet zo gerust op. Het fysiek zware Misano had dan ook zijn tol geëist van de WK-leider van het eerste uur. “Dit was misschien wel de zwaarste race van het jaar”, schatte hij in. De crash met De Puniet en Pedrosa en de problemen van Rossi waren aan hem voorbij gegaan. “Ik vind het jammer voor hen, maar het waren niet mijn problemen. Ik had alle concentratie nodig om voluit te kunnen blijven gaan. Het was erg warm en het harde remmen voor de krappe bochten betekende een flinke aanslag op de armspieren. De voorkant was ik een paar keer ook bijna kwijt, dus makkelijk was het niet.” Zijn eerste winst in Italië betekende dat hij de nederlaag in Mugello – Stoner strandde daar van de pole op de vierde plaats – wat makkelijker kon accepteren. “Toen waren we er nog niet klaar, nu wel. Iedereen denkt dat ik de nummer 1-rijder ben bij Ducati en dat ik beslis hoe de motor er voor 2008 uit gaat zien. Ik ben gewoon één van de rijders. We hebben allemaal onze input en de technische afdeling beslist. Het is alleen zo dat ik me erg op mijn gevoel voel en dat de samenwerking met het team en de technische staf steeds beter wordt. We leren elkaar steeds beter kennen en dat is te merken.”In Misano reed Stoner voor het eerst met een nieuw chassis. Nog zonder veel voordeel, meende hij. “Want we gebruiken dezelfde settings als bij het oude. Maar daarmee zitten we aan onze limiet, dit chassis kunnen we nog verder ontwikkelen.” Als Stoner in Estoril nog vijftien punten wint op Rossi, is hij de nieuwe wereldkampioen en begint wellicht een nieuw tijdperk. “Ik heb in Estoril mijn eerste 250 cc-race gewonnen. De baan ligt me wel. Waar ik wereldkampioen word, maakt me niet uit. Ik blijf pushen, maar ik denk dat ik wel begrijp wanneer het punt is gekomen om naar de punten te kijken.”De laatste zes GP’s in Mugello wist Valentino Rossi telkens te winnen. In Misano kwam er voor meer dan 50.000 teleurgestelde toeschouwers – mede door de techniek – een einde aan die indrukwekkende serie. De 1000 Rossi-fans uit Tavullia hadden hun pelgrimstocht wellicht beter kunnen voortzetten. In het vijf kilometer verderop gelegen Ancona was paus Benedictus te gast. In de situatie waarin hij nu verkeert, kan Rossi ook hulp van hogere machten gebruiken. ________________________________________ [[KASTEN PITSTOP]]Pitstop[Bild: 148330, auf vollige Breite Pitstop-kaste]• De eerste trainingsdag in Misano viel letterlijk volledig in het water. Na een enorme wolkbreuk was de wedstrijdleiding genoodzaakt om de kwalificatietrainingen van de 125 en de 250 en de twee geplande vrije trainingen van de MotoGP af te gelasten. De afwatering faalde volledig en bij het opkomen van het rechte eind en in de Curva della Quercia liepen mensen bijna tot hun oksels door het water. Het regenwater liep de pitboxen in, waardoor enkele teams werden genoodzaakt hun box af te breken en opnieuw op te bouwen. “Wat hier gebeurd is, vind ik erg onprofessioneel”, oordeelde Misano-liefhebber Lucio Cecchinello. “Bij de verbouwing van een circuit moet ook met dit soort zaken rekening worden gehouden.” Nadat het water was verdwenen, bleef een dikke modderlaag achter. De verwijdering daar van nam veel tijd in beslag. Opvallend was dat tijdens de eerste natte vrije training de drie Australische regenspecialisten Anthony West, Chris Vermeulen en Casey Stoner onderuit gingen. Het extra uur MotoGP-training op vrijdag werd nu op zaterdagochtend ingelast. De 125 en 250 moesten het zonder extra tijd op zaterdag doen. [Bild: 150081]• De meningen over het nu met de klok mee gereden circuit waren verdeeld. “Het is een kartbaan, te krap voor een MotoGP-machine”, vond de altijd kritische Stoner. “Andersom was beter geweest.” Rossi en Hayden vertelden over een “goede eerste indruk” en Alex Barros die hier vorig jaar nog een race voor het WK Superbike reed, had minder hobbels geconstateerd dan in 2006. Een enorme highsider van Marco Melandri in de tweede vrije training zette echter weer vraagtekens bij de veiligheid. Melandri, de snelste man in de eerste natte training, kwam met zijn achterwiel naast de kerbs en werd gekatapulteerd. Zijn Honda maakte radslagen in het grind en de hekken voorkwamen dat de stuiterende machine op de tribunes terecht kwam en weer op de bandenstapels landde. Daardoor ontbrandde de discussie over grindbakken en grote uitloopstroken weer. Safety commission-lid Rossi sprak een onomwonden “ja” uit voor de geasfalteerde stroken. Stoner was genuanceerder. “Daar valt geen eensluidend antwoord op te geven. Asfaltstroken geven rijders een tweede kans na een inschatfout, maar je ziet ook dat jongens daar op gokken. Ze nemen meer risico’s en daardoor kunnen ook voor andere rijders gevaarlijke situaties ontstaan.”[Bild: 148273]• Nadat hij in Brno in een volledige mediastilte had volhard, stond Valentino Rossi in Misano de gehele pers weer te woord – uitsluitend in het Engels, echter. Voor het eerst sprak de Italiaan over zijn belastingperikelen. Rossi wenste zich niet te verschuilen achter zijn management. “Ik neem de volledige verantwoording voor wat er gaande is”, aldus de Yamaha-coureur. “Ik ben me van geen kwaad bewust en heb gedaan wat iedereen zou hebben gedaan.” Rossi gaf toe dat de affaire hem parten had gespeeld in Brno. “Ik had verwacht dat het makkelijker zou zijn, maar het was moeilijk om me te concentreren.”• De MotoGP-opening van 2008 wordt zo goed als zeker verreden bij kunstlicht. Na een voorzichtige test na de GP van 2006, waarbij Loris Capirossi, Kenny Roberts en Valentino Rossi met straatmotoren in het donker rondgingen, heeft de bond in Qatar het idee verder opgepakt. De filosofie achter het plan is tweeledig: ’s avonds zijn de temperaturen lager en – vooral – men hoopt publicitair te scoren. Het Amerikaanse Musco Lighting heeft al materiaal verscheept naar Qatar en wil eind oktober de eerste tests uitvoeren. Medio februari moet het project afgerond zijn. Het bedrijf is vol vertrouwen dat het zorg kan dragen voor de eerste wegrace-GP bij kunstlicht, “’s werelds grootste verlichte sportevenement”, aldus Jeff Rogers van Musco Lighting. Men heeft ruim ervaring met dit soort evenementen, waaronder een race op de Daytona Speedway. Om de baan goed te verlichten zullen in totaal 3700 lampen worden gebruikt, waarvan er 3200 op 150 palen zo’n 35 tot 40 meter hoog aan de buitenkant van de baan staan en 500 aan de binnenkant. Die moeten voor een grote horizontale lichtbundel zorgen die schaduwen zo veel mogelijk uitschakelen. Lampen op motoren worden als “niet nodig” gezien. “Onze ervaring is dat het licht beter kan zijn dan daglicht”, aldus Rogers. “Er zijn in de VS autocoureurs die liever ’s avonds dan overdag rijden.” De stroomvoorziening van zo’n 1 miljoen watt wordt geleverd door aggregaten waardoor uitval wordt uitgesloten. • Carmelo Ezpeleta van Dorna wilde nog niet zeggen of allen drie klassen bij kunstlicht worden verreden. De Dorna-baas liet echter duidelijk doorschemeren dat de MotoGP-coureurs “als de veiligheidseisen gewaarborgd zijn” op zondagavond zeker in het donker hun ronden zullen maken. “Als we ’s avonds racen, zullen de trainingen ook ’s avonds zijn.” Ezpeleta sloot ook niet uit dat er in de toekomst meer races bij kunstlicht worden verreden, waarbij gedacht wordt aan de GP in Maleisië. Valentino Rossi gaf aan de voorkeur te geven aan racen bij daglicht. “Maar als het zover is, zal ik graag testen”, aldus Rossi. “Dat behoort tot mijn taak als lid van de Safety Commission. Tijdens de test in 2006 was het niet veilig genoeg.” Casey Stoner was terughoudend, Nicky Hayden vertelde het idee wel “pretty cool” te vinden. “Ik ben opgegroeid met racen bij kunstlicht op dirt track-banen, dus het kan zeker interessant zijn”, schatte de Amerikaan in. [Bild: 148605]• Anthony West wordt naast John Hopkins de tweede rijder bij het Kawasaki Racing Team. De Australiër die tijdens de GP in Donington de plek overnam van Olivier Jacque, tekende in Brno bij. Kawasaki’s eerste keus was Randy de Puniet, maar de Fransman verraste zijn team door via het internet zijn overstap naar het LCR-team van Lucio Cecchinello bekend te maken. De Puniet reed in 2003 en 2004 al voor het Cecchinello. De Cecchinello/Honda zal volgend jaar ook op Michelins staan. De werkwijze van De Puniet werd niet erg gewaardeerd door het Kawasaki Team. “We zouden na deze GP nog een gesprek met hem hebben, maar dat kon hij blijkbaar niet afwachten.”, aldus Kawasaki-zegsman Ian Wheeler. Een terugkeer van Shinya Nakano naar Kawasaki was ook een optie geweest, aldus Wheeler. “We hebben in Brno nog met Shinya gesproken, maar we denken dat Anthony een beter koppel vormt met Hopper.”• Andrea Dovizioso lijkt alleen een kans te hebben op een MotoGP-startplaats als hij een verbintenis met het Konica Minolta/Honda Team van Gianluca Montiron aangaat. “Zijn Scot Team heeft hem de toezegging gedaan dat hij naar de MotoGP kan, maar heeft geen motoren”, zegt Montiron. “Ik heb de motoren en ik heb ook het vertrouwen dat Konica Minolta de verbintenis verlengt. Het past ook in mijn strategie om met een jonge coureur uit de 250 te gaan werken.” Dat brengt Shinya Nakano in een moeilijke positie, want de meeste plaatsen zijn inmiddels vergeven. Het team van Montiron blijft met Michelin rijden. Nakano hoopt met de hulp van een grote sponsor onderdak te krijgen bij Gresini/Honda. [Bild: 148300]• Na het belastingschandaal van Valentino Rossi was er in Misano het drugsschandaal rond een ex-werknemer van Earl H., vader van Nicky. H’s bedrijf 2nd Chance Cars werd in verband gebracht met drugsdeals en het witwassen van drugsgeld, maar Earl zelf werd niet beschuldigd. “Mijn vader heeft nou niet bepaald doktoren en advocaten in zijn klantenkring, maar hier heeft hij niets mee van doen”, verzekerde Nicky. “Hij heeft van alles gedaan om aan geld te komen om mij en mijn broers te laten racen – van gokken op paardenraces tot ‘garden sales’ – maar drugshandel hoort daar niet bij. Een of andere ‘clown’ die hij aan het werk had heeft een fout gemaakt met het aannemen van extra geld en een klant is gepakt met een auto die hij bij mijn vaders bedrijf had gekocht. Mij houdt het in ieder geval niet bezig.”• Het Molenaar Team rijdt volgend jaar niet vanzelfsprekend op Honda. “Ik ben blij dat er over de alternatieven KTM en Aprilia gesproken kan worden”, vond teammanager Jarno Janssen. Een meeting met Honda in Misano liep op een grote teleurstelling uit, omdat de gemailde leasebedragen niet bleken te kloppen. Binnen enkele weken moet een beslissing worden genomen, aldus Janssen. “De goedkoopste optie is KTM, maar die fietsen schijnen niet fantastisch te sturen. Met Aprilia hebben we gesproken, met KTM is er contact via de mail.” Hoe het GP-team eruit gaat zien en met welk materiaal men in 2008 rijdt, mag dan nog niet ingevuld zijn, het nieuw te vormen team voor het Spaans Open zal starten op Honda’s. “Die fietsen hebben we in ieder geval.” ________________________________________125 cc[KO]Dans voor twee mannen[FLIESSTEXT]Hector Faubel en Sergio Gadea hebben hun contract voor 2008 al getekend. Het duo blijft volgend jaar zitten waar het zit: bij het Bancaja Aspar Team van Jorge Martinez. De toekomst van Gabor Talmacsi is nog ongewis. De Hongaar is in onderhandeling met teambaas Martinez om volgend jaar Alvaro Bautista te vergezellen in de kwartliterklasse, maar dan wil hij toch graag diens vacante nummer 1-plaats in de 125 cc-klasse overnemen. Na de GP in Misano heeft Talmacsi weer een stap in de goede richting gezet. Hij hoefde daarvoor niet eens op zijn eigen krachten te vertrouwen – en dat was maar goed ook. De zieke Talmacsi was het weekend van de GP in San Marino een vaste klant van dokter Costa en ook op de wedstrijddag was hij verre van fit. Simone Corsi en Hector Faubel hielpen Talmacsi er echter aardig bovenop. Seconden achter de rug van de zeer sterk rijdende thuisrijder Mattia Pasini (geboren in het 10 kilometer verderop gelegen Rimini) was het trio in de slag om de tweede plaats. Twee ronden voor het einde stuurde Talmacsi in een klein gaatje dat Faubel open leek te laten. De Spanjaard gooide de deur niet volledig dicht en raakte vervolgens Corsi. De twee klapten tegen het asfalt en Talmacsi kreeg niet alleen de tweede plaats in de schoot geworpen, ook nam hij weer de leiding in het WK over van Faubel. Een laaiende Faubel kwam nog over de streep, als zeventiende – en puntloos. Het ruitje van de stroomlijn haalde de pits niet. Het is al de zevende keer dit seizoen dat de leiding in het WK wisselt tussen Faubel en Talmacsi. Na Brno leidde Faubel met tien punten, Talmacsi heeft nu een even grote marge op zijn teamgenoot.Lukas Pesek scoorde zijn eerste pole van het seizoen, maar weer kostte een pittige crash hem een mogelijk podium. Een val van een rijder voor hem verpestte de race van Joey Litjens. Helaas deed zijn 31e startplaats vooraf al weinig goeds vermoeden. Dat hij bij de start zeven plekken won, bracht hem weinig. Litjens knokte wel, maar kon niet tevreden zijn met zijn uiteindelijke 27e positie, vier plekken voor Hugo van den Berg. Die werd andermaal geplaagd door technische tegenslag en een team dat niet echt gemotiveerd lijkt om te werken voor – de geld meebrengende – Van den Berg. ________________________________________250 cc[KO]Spain’s Number 1[FLIESSTEXT]Het was bepaald niet zijn favoriete circuit, zei Andrea Dovizioso. Maar toch, zijn tweede plek op de grid, minder dan tweetiende achter polesetter Jorge Lorenzo, gaf hem goede hoop dat hij met de wereldkampioen in gevecht kon. Dankzij de nieuwe spullen die Honda hem in Brno afgeleverd had, was zijn machine ook meer aan de Aprilia van Lorenzo gewaagd, had Dovizioso gemerkt. Ook in Misano ging Dovizioso het gevecht met Lorenzo bepaald niet uit de weg, en samen hielden zij Hector Barbera en de KTM-rijders Mika Kallio en Hiro Aoyama op afstand. In de zestiende van 26 ronden zette Lorenzo zijn eerste serieuze aanval in op Dovizioso, maar die counterde direct. Twee ronden later nestelde de WK-leider zich aan kop. Het bleek de definitieve beslissing in de race: Dovizioso’s Honda gaf de geest en zijn toch al kleine kansen op de titel werden plots nog veel kleiner. De Italiaan verloor ook zijn tweede plaats in het WK aan Alex de Angelis. De Oostenrijkse hoop op twee KTM-rijders op het podium werd vijf ronden voor het eind de grond ingeboord, toen Mika Kallio buiten de ideale lijn op het vuile gedeelte van de baan kwam, het gas te bruut open draaide en met een enorme highsider van zijn machine vloog. Zo koerste Aoyama comfortabel naar de tweede plaats, zijn derde podium van het jaar. Na afloop werd de Japanner genoemd als nieuwe rijder bij Pramac/Ducati. De strijd om de derde plaats was wel het aanzien waard. De teruggevallen Barbera stond onder zware druk van de sterk rijdende Thomas Lüthi en de aanklampende De Angelis. Barbera hield uiteindelijk een paar tienden over op Lüthi. Het was Barbera’s eerste podium sinds de GP in Mugello. Lüthi sprak na afloop van zijn beste race tot nu toe. De Zwitser en Alvaro Bautista reden in Misano met het 2008-prototype van de Aprilia-fabrieksracer. Lüthi haalde een knap resultaat, maar Bautista crashte al in de derde ronde, terwijl hij een vierde plaats bezette. De nog regerend 125 cc-kampioen stapte weer op en eindigde ondanks een afgebroken rechter voetsteun nog op de achtste plaats. Lorenzo’s achtste seizoensoverwinning maakt hem nu echt Spanjes’s meest succesvolle 250-rijder, met zestien overwinningen in de kwartliterklasse. Titelprolongatie lijkt met 54 punten voorsprong slechts een kwestie van tijd. ________________________________________[KASTEN UITSLAGEN]Uitslagen Misano, San Marino125 cc – 23 ronden = 96,14 km1. Mattia Pasini (I), Aprilia – snelste ronde2. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia 3. Tomoyoshi Koyama (J), KTM4. Sergio Gadea (E), Aprilia 5. Pol Espargaro (E), Aprilia 6. Randy Krummenache (CH), KTM 7. Stefan Bradl (D), Aprilia 8. Bradley Smith (GB), Honda 9. Raffaele de Rosa (I), Aprilia 10. Michael Ranseder (AU), Derbi 11. Esteve Rabat (E), Honda 12. Joan Olive (E), Aprilia 13. Mike di Meglio (F), Honda 14. Andrea Iannone (I), Aprilia 15. Sandro Cortese (D), Aprilia 20. Lukas Pesek (CZ), Derbi – pole27. Joey Litjens (NL), Honda 31. Hugo van den Berg (NL), ApriliaWK-Tussenstand1. Gabor Talmacsi 189 2. Hector Faubel 179 3. Tomoyoshi Koyama 145 4. Lukas Pesek 129 5. Simone Corsi 119250 cc – 26 ronden = 108,68 km1. Jorge Lorenzo (E), Aprilia – pole 2. Hiroshi Aoyama (J), KTM – snelste ronde3. Hector Barbera (E), Aprilia 4. Thomas Luthi (CH), Aprilia 5. Alex de Angelis (RSM), Aprilia 6. Shuhei Aoyama (J), Honda 7. Roberto Locatelli (I), Gilera 8. Alvaro Bautista (E), Aprilia 9. Yuki Takahashi (J), Honda 10. Julian Simon (E), Honda 11. Jules Cluzel (F), Aprilia 12. Aleix Espargaro (E), Aprilia 13. Ratthapark Wilairot (THA), Honda 14. Karel Abraham (CZ), Aprilia 15. Eugene Laverty (IRL), HondaWK-Tussenstand1. Jorge Lorenzo 241 2. Alex de Angelis 187 3. Andrea Dovizioso 186 4. Alvaro Bautista 135 5. Hector Barbera 119MotoGP – 28 ronden = 117,04 km1. Casey Stoner (AUS), Ducati – pole en snelste ronde2. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki3. John Hopkins (USA), Suzuki4. Marco Melandri (I), Honda 5. Loris Capirossi (I), Ducati 6. Carlos Checa (E), Honda 7. Toni Elias (E), Honda 8. Anthony West (AUS), Kawasaki 9. Colin Edwards (USA), Yamaha 10. Shinya Nakano (J), Honda 11. Alex Hofmann (D), Ducati 12. Sylvain Guintoli (F), Yamaha 13. Nicky Hayden (USA), Honda 14. Makoto Tamada (J), Yamaha 15. Kurtis Roberts (USA), KR212VWK-Tussenstand1. Casey Stoner 271 2. Valentino Rossi 186 3. Dani Pedrosa 168 4. Chris Vermeulen 144 5. John Hopkins 140Kijk voor volledige standen en uitslagen op onze vernieuwde website www.motoplus.nl[Bilder][Erste Spread][Opener: Bild 149690, kein Unterschrift. Heading Rechts oben in Zwei Zeilen, Intro Links unter. Bild 149414 einsatz auf Opener. Links unten oben das Intro][Unterschrift bei Bild 149414]Terwijl Casey Stoner soeverein op weg is naar zege nummer acht, druipt Valentino Rossi al in de vijfde ronde af met motorische problemen.[Zweite Spread][An die ganze Unterseite von die Spread die crash-serie anordnen in etwas wie ein ‘dia-frame’][Folgorde der Bilder: 149264 – 149265 – 149266 – 149268 – 149269 – 149270 – 149271 – 149272 – 149273][Unterschrift]Randy de Puniet gaat al in bocht twee in de fout en kegelt en passant ook Dani Pedrosa uit de race. De kleine Spanjaard was furieus, begrijpelijk. Nicky Hayden moest, om De Puniet te ontwijken, door het grind en kon achteraan het veld aansluiten. [149319, an die Linker Seite halb freistehend, oben anfang crash-serie]Just another day at the office! Met een buffer van 85 punten kan Casey Stoner de titel bijna niet meer ontgaan. [149472, Linker Seite oben recht, zwei Spalten]De Suzuki-tandem John Hopkins en Chris Vermeulen verdeelden de buit achter Stoner. Vermeulen werd twee, Hopkins drie. [Rechter Seite, oben: 149614]De door pijn geplaagde pitbull Toni Elias reed wederom een knappe race en troefde Anthony West af. [Rechter Seite Mitte: 149680 + 149044. Ein Unterschrift]Een nekhernia en heftige trainingscrash leken Marco Melandri niet te deren. De Italiaan werd vierde en hield Loris Capirossi en Carlos Checa achter zich.[Funfte Seite, Bild 149322 oben GP Rapport, Kein Unterschrift][Letzte Spread][125 cc][149809]Mattia Pasini kwam al vroeg in de race los van een groepje achtervolgers en reed voor eigen publiek ijzersterk naar de winst. [149822]Hector Faubel en Simone Corsi gaan al strijdend ten onder. Gabor Talmacsi profiteert en neemt in de stand de leiding over van Faubel. [149831]Mattia Pasini hield op de streep meer dan genoeg over om even te relaxen in het zonnetje.[250 cc][149970]Close racing tussen Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso. Dovizioso gaf uitstekend partij, tot zijn machine er mee ophield en zijn kansen op de titel alleen nog theoretisch lijken.[149513]Uitgerekend door een harde crash van teamgenoot Mika Kallio kreeg Hiroshi Aoyama de tweede plek in de schoot geworpen.[148686]Hector Barbera besliste de spannende strijd om de laatste podiumplek in zijn voordeel. [149787 – Freistehend unter in die Seite]Mocht zijn MotoGP-avontuur mislukken, dan kan Jorge Lorenzo altijd nog figureren in Gladiator II.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...