+ Plus

GP Wegrace Phillip Island 2011

In de laatste minuut van de warm up-training op zondagochtend kwam Casey Stoner zonder eigen toedoen plotseling een stuk dichter bij zijn tweede MotoGP-wereldtitel toen Jorge Lorenzo in de laatste bocht een hevig bokkende Yamaha niet onder controle kreeg en zwaar crashte. De Spanjaard verloor een stukje van zijn linker ringvinger en was uitgeschakeld. Stoner had daarna genoeg aan een zesde plaats, maar won soeverein. Mooier kon het volgens hem niet worden, dacht een breeduit grijnzende Stoner na de race. Niet alleen won hij voor het vijfde opeenvolgende jaar op zijn geliefde Phillip Island, vierde hij zijn 26e verjaardag, scoorde hij zijn negende zege van het seizoen maar haalde ook nog de constructeurstitel binnen voor Honda in combinatie met de laatste wereldtitel in het 800 cc-tijdperk. “Alleen als ik vandaag vader was geworden was het feest nog groter geweest. Maar daarvoor moet ik nog tot begin volgend jaar wachten”, lachte een zeer relaxte Stoner. Onder zeer moeilijke omstandigheden – een harde en onvoorspelbare wind plaagde de rijders en in de slotfase viel er een korte maar heftige regenbui die bijna ook Stoner deed crashen – won de Repsol/Honda-coureur op ogenschijnlijk speelse wijze. Marco Simoncelli versloeg voor een van een afstandje volgende Dani Pedrosa zijn rivaal Dovizioso in het gevecht om de tweede plaats. Stoner toonde zich een groot sportman door na de warm up de gevallen Lorenzo op te zoeken in het medisch centrum. “Zo wilde ik niet wereldkampioen worden”, zei Stoner. “Anderzijds hadden we het momentum en als het hier niet was gelukt, hadden we het in Maleisië af moeten maken. Maar het spijt me heel erg voor Jorge. We hebben een hele goede verstandhouding en dat is best bijzonder als je zulke grote rivalen bent. We hebben respect voor elkaar en dat mag je dan bij dit soort voorvallen ook wel laten zien, vind ik.” Op zondagavond werd de ontkroonde wereldkampioen al in Melbourne geopereerd en op maandag vloog hij voor een verdere behandeling naar Spanje. Yamaha liet weten dat hij de race in Sepang zal missen en dat een optreden in Valencia zelfs twijfelachtig is. Minder dan twee jaar na een veelbesproken seizoen waarin velen vreesden voor het einde van zijn carrière toen Stoner kampte met een slepende polsblessure en een pas laat ontdekte melkzuurintolerantie was hij weer de beste van de wereld – vier jaar na zijn eerste, toen zeer verrassende wereldtitel op Ducati. “Daarom is het vooral fijn dat ik nog kan racen en nog races kan winnen.” Stoner zei verlost te zijn van de last die het voor hem betekende om de enige rijder te zijn die op een Ducati kon winnen. Zijn vertrek naar Honda zorgde voor een verfrissende invloed. “Ik ben nu relaxter, omdat ik weet dat de motor werkt. Met Dani en Andrea heb ik twee competitieve teamgenoten en ook Simoncelli laat zien dat de Honda goed is. Bij Ducati moest ik de weg aangeven en soms was het moeilijk om te begrijpen of jouw snelheid de limiet was of dat je nog verder kon gaan met die machine. Het is prettig om te weten dat er nu ook andere rijders zijn die zinvolle informatie geven die bijdraagt aan de ontwikkeling van de motor in plaats van dat je er alleen voor staat. Dat werd steeds moeilijker voor me. En dan niet alleen als het op racen aan kwam, maar er waren ook andere dingen. Ik werd gekleineerd en had weinig plezier in mijn werk. Nu is dat anders. Maar hoe lang ik nog doorga….. Totdat ik het niet meer naar mijn zin heb, denk ik.” Deze tweede wereldtitel had voor hem veel meer waarde dan de eerste in 2007, vertelde Stoner. “Vier jaar geleden werd ik vanwege allerlei dingen bekritiseerd en zou ik het vooral aan de snelheid van de Ducati en de Bridgestones te danken hebben. Dit jaar kan niemand voorbijgaan aan het feit dat er drie andere rijders zijn met dezelfde machine. Ik denk dat dit seizoen erg indrukwekkend was, zelfs voor onszelf.” De voorlopige erelijst van 2011 telt negen overwinningen en vijftien podiumplaatsen in zestien races. Alleen in Jerez haalde Stoner het einde niet toen hij neergehaald werd door Valentino Rossi. “Met de huidige concurrentie hadden we nooit verwacht dat het zo goed zou lopen met zoveel overwinningen. Met de Honda hebben we echt iets gevonden. Als we nu een slechte dag hebben, kunnen we nog altijd hard pushen aan de kop en meedoen voor de winst, hoe slecht de setting ook is. Bij Honda kregen we de kans om onze droom te realiseren en nu besef ik dat we dat eerder hadden moeten doen.” Hij was vooral een meer complete rijder geworden, vond hij zelf. “In 2007 had ik nog moeite met hard en laat remmen, maar op dat gebied heb ik me verbeterd. Bij de start van een race ben ik meer ontspannen. Met de Ducati was het zo moeilijk om iemand er uit te remmen, maar jaar na jaar hebben we dat weten te verbeteren. De Honda is niet de beste machine met het remmen, maar ik ben nu wel sterk op dat vlak. Van allerlei kanten kreeg Stoner lof toegezwaaid na zijn 39e GP-zege, zijn 32e in de MotoGP. Zijn gevaarlijkste tegenstander Jorge Lorenzo noemde Stoner ‘een genie’. “Hij is maar klein en slank, maar op de motor is hij zó snel en hij kan de motor laten glijden, terwijl hij zelf veel beweegt op de motor. Daar heb je een speciaal talent voor nodig. Hij heeft een uitzonderlijk gevoel voor het rijden met een motor op de limiet.” Lorenzo noemde drie redenen voor het feit dat hijzelf maar tot drie overwinningen kwam. “Ten eerste heeft Honda sinds het eind van vorig seizoen al een grote stap gezet en ook dit jaar met onder meer de speciale versnellingsbak. Dan is er het aantrekken van Casey en ten derde heeft men bij Yamaha ondanks alle inspanningen de M1 niet genoeg kunnen verbeteren.” Mick Doohan en zijn voormalige crewchief Jerry Burgess denken dat Stoner in staat moet zijn om de MotoGP nog jaren te kunnen domineren. Vijfvoudig 500 cc-wereldkampioen Doohan zei dat het vooral aan Stoner zelf lag. “Maar in deze vorm en het feit dat hij net 26 is, betekent dat hij nog wel een jaar of vijf door kan gaan. Hij kan één van de allergrootste rijders ooit worden. Hij wordt maar beter en beter. Hij heeft alle puzzelstukjes op de goede plekken laten vallen en hij is constanter dan wie dan ook. Hij was de enige die met de Ducati overweg kon en een makkelijke motor was dat zeker niet. De valpartijen die hij meemaakte waren volgens mij vooral omdat hij meer wilde dat de Ducati aan kon. Dankzij de Honda is Casey’s stijl rustiger geworden. Hij valt nog wel eens, maar hij is kalmer en het hele pakket is beter. Zijn kwaliteit is dat hij altijd vooraan mee kan vechten en zijn tegenstanders onder druk kan zetten. Bovendien hoeft hij dankzij zijn natuurlijke talent niet te vertrouwen op elektronica. Hij rijdt agressiever dan andere rijders en zijn gascontrole laat zien hoe getalenteerd hij is.” Volgens Burgess had Honda een duidelijk doel met het binnenhalen van Stoner. “De enige reden was het veroveren van de titel. Niks anders. Ze hadden een winnende motor, alleen nog niet de juiste coureur. Ik heb vanaf het begin gezegd dat hij de man was die een titel te verliezen had. Hij was dit jaar zonder twijfel de beste rijder, iemand die constant was en kan winnen op droge en natte banen. Toen wij naar Ducati gingen en hoorden van Valentino hoe moeilijk hij het vindt om hard te gaan met de motor, wisten wij hoe lastig het zou worden om Casey te verslaan.” Wayne Gardner, de 500 cc-wereldkampioen van 1987, had weinig woorden nodig om zijn jonge landgenoot te beschrijven. “Zet Stoner op een makkelijker te berijden machine dan de Ducati en hij wint. Zo simpel is het. Hij is snel met alles.” Toen Stoner naar Honda verhuisde, nam hij zijn Ducati-crew onder leiding van chefmonteur Christian Gabbarini mee. Ook in 2007 was Gabbarini al van de partij. “Toen was het compleet anders. Iemand bij Ducati vertelde mij toen dat de fabriek het geweldig zou vinden als Casey een paar podiums zou pakken. Bij Honda had men maar één doel en dat was winnen en minder was onacceptabel. Casey’s missie en ook die van ons als team was niet om een goed seizoen te draaien, maar om te winnen. Casey wilde iedereen laten zien dat hij met die druk kon omgaan.” Valentino Rossi, Stoners opvolger bij Ducati, kende andermaal een dramatisch weekend. Op een circuit waar hij sinds 1998 op het podium finishte, crashte de vanaf de dertiende plaats gestarte Rossi over het voorwiel toen hij net de vijfde plaats had overgenomen van Alvaro Bautista. Geruchten als zou hij willen opstappen bij de fabriek uit Bologna ontkende Rossi met klem. “Daar is het veel te vroeg voor. Ik heb een tweejarig contract en we hebben nog tijd. Ik wil niet te vroeg opgeven.” Vooral de gevoelige voorkant blijkt de achilleshiel van de GP11.1. Experimenteren met een andere zitpositie loste in Australië niets op. “Elke keer als ik harder probeer te gaan, crash ik”, stelde Rossi mismoedig vast. Hoewel hij en teamgenoot Nicky Hayden het ontkennen, zullen de twee Ducati-mannen tijdens de Valencia-test met een compleet nieuw frame rijden. Teammanager Vito Guareschi zei dat de fabriek de schuld van de slechte resultaten vooral bij zichzelf en niet bij de rijders zoekt. “We hadden nooit verwacht dat Valentino het zo moeilijk zou krijgen. Ik denk dat we een compleet nieuwe, meer normale machine moeten bouwen.” 125 cc: Cortese bevestigt gevoel Al op vrijdag sprak Sandro Cortese de verwachting uit dat hij mee kon doen voor de pole en het podium. De Duitser, eerder dit seizoen winnaar in Brno, trainde als tweede en won vervolgens de wedstrijd. Kort voor aanvang was er veel hektiek toen het begon te regenen. De start werd tien minuten uitgesteld, maar Cortese hield het toch bij slicks. Toen de baan opdroogde, sloeg hij toe. Luis Salom werd erg knap tweede voor Johann Zarco , die zes punten terug pakte op de zesde man Nico Terol. De WK-leider miste met slicks het vertrouwen op de natte baan. Jasper Iwema viel uit door een vastloper. Moto2: De Angelis op herhaling Alex de Angelis bewaarde in Phillip Island de kalmte en herhaalde wat hij vorig jaar deed: starten vanaf de pole en winnen. De MotoBI-coureur versloeg in de laatste ronde Stefan Bradl die een alles of niets-actie bijna fout af zag lopen. De Duitser nam wel weer de leiding over in het WK van Marc Marquez. De Moto2-debutant ramde op vrijdag de onfortuinlijke Ratthapark Wilairot van achteren toen de training al beëindigd was. De wedstrijdleiding zette Marquez voor straf helemaal achter op de grid. De Spanjaard knalde van de 38e plaats naar het podium; Wilairot weekend zat er op na vrijdagochtend. • In Phillip Island werd bevestigd dat Aspar en Ducati niet verder gaan vanwege de grote financiële offers die daar mee gemoeid gaan voor Aspar. Sporting Director Gino Borsoi zei dat het team volgend jaar beslist wel op de MotoGP-grid zal staan. “We zijn in gesprek met Aprilia voor een blok en een andere optie is in zee gaan met Suter/BMW”, aldus Borsoi. “Die machine is er, maar het potentieel daarvan is nog onduidelijk. Misschien biedt Aprilia betere mogelijkheden.” Borsoi sprak de hoop uit in Sepang de definitieve plannen voor 2012 uiteen te kunnen zetten. Het team kwam overigens in Phillip Island niet aan de start. De in Motegi geblesseerde Hector Barbera werd vervangen door Damian Cudlin, maar de thuisrijder – in Japan nog de vervanger van Loris Capirossi – crashte op zaterdagochtend en besloot zich flink ‘gebutst’ terug te trekken voor de race. . • Even leek het er op dat de ‘vrijgekomen’ Ducati’s mogelijk elders voor de lease aangeboden zouden worden, waarbij het Moto2-team van Marc VDS in de picture was. Het Ducati-management is zeer gecharmeerd van Scott Redding, maar uiteindelijk werden de gesprekken met het Marc VDS-management afgekapt. “We wilden niet weer in de problemen komen na wat we met Aspar meegemaakt hebben”, verklaarde Ducati’s Alessandro Cicognani. “We gaan de machines nu definitief niet maken en zullen volgend jaar met niet meer dan vier machines (twee fabrieksmachines, een machine voor Abraham en een Pramac/Ducati, red.) op de grid zijn. Van een vijfde motor is geen sprake meer.” • Andrea Dovizioso is er van overtuigd dat zijn nieuwe contract bij Tech3/Yamaha hem meer mogelijkheden biedt een deal met LCR/Honda waar hij over een fabrieks-RC213V kan beschikken. Zijn jarenlange verbintenis met Honda verbreekt de Italiaan met de hoop dat een sterke 2012 hem een fabrieks-Yamaha op kan leveren. “Het was moeilijk om nee te zeggen tegen Honda op een moment dat de machine zo goed is”, legde Dovi uit. “Maar ik wil proberen kampioen te worden en het lijkt alsof Honda geen behoefte aan mijn talent heeft, omdat ze Casey en Dani al hebben. Daarom zie ik geen reden om te blijven. Ik geloof dat de Yamaha goed bij mijn stijl past, hoewel je het pas echt beoordelen als je er op zit. Ik denk dat goede resultaten mogelijk zijn.” Yamaha’s teammanager Maio Meregalli verwelkomt Dovi, zegt hij. “We willen Andrea’s ervaring toch ook gebruiken om de motor verder te ontwikkelen. Dat hij als doel heeft om door te schuiven naar het fabrieksteam lijkt me logisch. Maar wat er gaat gebeuren in 2013 (Lorenzo en Spies hebben beiden tot en met 2012 een contract, FW) moeten we afwachten.” • Dovizioso’s keuze voor Tech3/Yamaha was slecht nieuws voor Lucio Cecchinello die daarna Alvaro Bautista als wenskandidaat zag, terwijl ook John Hopkins en Randy de Puniet tot de kandidaten behoren. In Phillip Island kwam plotseling het nieuws dat Suzuki volgend jaar wél door zou willen gaan en dan mogelijk zelfs met twee rijders. Bautista en Hopkins zouden dan de gedoodverfde Suzuki-vertegenwoordigers gaan worden. “Ik denk dat Alvaro in zijn hart liever fabrieksrijder voor Suzuki is. Maar wij kunnen hem niet eeuwig aan een lijntje houden en hij mag een goede kans niet laten schieten”, vond Suzuki-teammanager Paul Denning ook. “Als Suzuki doorgaat zou het voor ons een teleurstelling zijn als Alvaro er niet meer bij is.” In het voor Suzuki altijd lastige Phillip Island kwalificeerde de Spanjaard zich als vierde en promoveerde door de afwezigheid van Lorenzo zelfs naar de eerste startrij. In de race ging Bautista echter onderuit toen hij op een vijfde plaats reed. • Toni Elias voelde in Australië de behoefte om zich eens duidelijk uit te spreken over de gang van zaken bij LCR/Honda. “We maken een dramatisch jaar door, terwijl ik had gedacht tussen de zesde en tiende plaats te kunnen meevechten. De motor is daar goed genoeg voor”, meende de 2010-Moto2-wereldkampioen. Elias zegt dat hem al na twee races met ontslag werd gedreigd en dat zijn plaats zou worden vervangen door John Hopkins. “Ik snap niet waarom ik alle schuld in de schoenen geschoven krijg. Ik begrijp die druk niet. We zijn een team en samen moeten we op zoek gaan naar oplossingen. Ik denk dat ik meer had kunnen laten zien als we meer hadden samen gewerkt. Maar dit is hun keuze en ik heb daar onder geleden. Ik geloof nog steeds in mezelf, maar Lucio en ik spreken niet dezelfde taal. Ik kreeg niet de steun die ik verwacht had en na twee testen verloor het team al alle vertrouwen in me.” ________________________________________ UITSLAGEN GP PHILLIP ISLAND 125cc 1. Sandro Cortese (D), Aprilia; 2. Luis Salom (E), Aprilia; 3. Johann Zarco (F), Derbi; 4. Efren Vazquez (E), Derbi; 5. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 6. Nicolas Terol (E), Aprilia; 7. Hector Faubel (E), Aprilia; 8. Maverick Viñales (E), Aprilia; 9. Louis Rossi (F), Aprilia; 10. Danny Webb (GB), Mahindra; 11. Marcel Schrotter (D), Mahindra; 12. Luigi Morciano (I), Aprilia; 13. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 14. Alexis Masbou (F), KTM; 15. Sturla Fagerhaug (NOR), Aprilia. WK Tussenstand: 1. Nicolas Terol, 271 punten; 2. Johann Zarco, 246; 3. Sandro Cortese, 205. Moto2 1. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 2. Stefan Bradl (D), Kalex; 3. Marc Marquez (E), Suter; 4. Claudio Corti (I), Suter; 5. Pol Espargaro (E), FTR; 6. Kenan Sofuoglu (TUR), Suter; 7. Scott Redding (GB), Suter; 8. Andrea Iannone (I), Suter; 9. Mike Di Meglio (F), Tech 3; 10. Yuki Takahashi (J), Moriwaki; 11. Thomas Lüthi (CH), Suter; 12. Dominique Aegerter (CH), Suter; 13. Aleix Espargaro (E), Pons Kalex; 14. Michele Pirro (I), Moriwaki; 15. Simone Corsi (I), FTR. WK Tussenstand: 1. Stefan Bradl, 254 punten; 2. Marc Marquez, 251; 3. Andrea Iannone, 165. MotoGP 1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Marco Simoncelli (I), Honda; 3. Andrea Dovizioso (I), Honda; 4. Dani Pedrosa (E), Honda; 5. Colin Edwards (USA), Yamaha; 6. Randy de Puniet (F), Ducati; 7. Nicky Hayden (USA), Ducati; 8. Toni Elias (E), Honda; 9. Loris Capirossi (I), Ducati; 10. Karel Abraham (CZ), Ducati; DNF Alvaro Bautista (E), Suzuki; DNF Hiroshi Aoyama (J), Honda; DNF Cal Crutchlow (GB), Yamaha; DNF Valentino Rossi (I), Ducati. WK Tussenstand: 1. Casey Stoner, 325 punten; 2. Jorge Lorenzo, 260; 3. Andrea Dovizioso, 212.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-