+ Plus

GP Wegrace Motegi, Japan 2011

Valentino Rossi gaat na een botsing met Jorge Lorenzo in de tweede bocht onderuit, Ben Spies wordt meegenomen het grind in. Andrea Dovizioso, Marco Simoncelli en Cal Crutchlow maken een valse start, Casey Stoner overleeft ternauwernood een tankslapper, Nicky Hayden ploegt door het grind, Toni Elias en Alvaro Bautista crashen op weg naar hun beste resultaat van het seizoen. En Dani Pedrosa wint. Zo zag in het kort het verloop van de zeer tumultueuze Japanse Grand Prix eruit. Dani Pedrosa bleef met een zeer sterk optreden overeind in een bizar foutenfestival en kreeg dankzij zijn derde overwinning van het jaar ook weer zicht op de derde plaats in het WK. Jorge Lorenzo verhielp de stabiliteitsproblemen die hem op vrijdag plaagden en werd heel verdienstelijk tweede. Het had voor de regerende wereldkampioen ook anders af kunnen lopen. In de tweede bocht na de start raakte hij namelijk Valentino Rossi die daardoor in onbalans raakte, Ben Spies aantikte en viel. Spies, in Japan ernstig verzwakt na een voedselvergiftiging, ploegde door het grind en finishte na een indrukwekkende inhaalrace nog als zesde. Voor Lorenzo bleef de schade van de botsing zeer beperkt – voor Rossi niet. “Crashen na 500 meter is een vreselijk gevoel”, merkte Rossi. “Vooral als je ziet wat er vandaag misschien mogelijk was geweest.” Rossi, ’s ochtends veelbelovend derde in de warm up, legde de schuld deels bij Lorenzo. “Hij kwam bijna in het gravel en stuurde toen abrupt terug. Hij zal me niet gezien hebben en het zal niet zijn bedoeling zijn geweest, maar hij raakte me en ik kwam tegen Spies aan en die tikte mijn voorrem aan. Ik was gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.”Lorenzo was zich in ieder geval van geen kwaad bewust. “Ik had geen idee wie me van achteren raakte. Ik denk dat Valentino te hard op de bocht aan kwam. Ik zag dat hij viel, maar ik kon er niets aan doen. Ik had daarna zelf de handen vol om overeind te blijven.” De Spanjaard voelde mee met Rossi. “Ik vind het al verschrikkelijk dat ik nog maar drie wedstrijden heb gewonnen. Als je zo veel races hebt gewonnen in je carrière kan ik me niet indenken hoe hij zich moet voelen, wetende dat winnen dit jaar bijna onmogelijk is.”Casey Stoner domineerde het Japanse Grand Prix-weekend met ijzeren vuist tot in de vijfde ronde van de race. Toen raakte de Australische wereldkampioen een hobbeltje en de daaropvolgende angstaanjagende tankslapper sloeg hem bijna de clip ons uit de handen. Door het geweld weigerden de remmen tijdelijk dienst en een verwoed pompende Stoner kreeg de plotseling weer bijtende machine niet voldoende onder controle. De Honda-coureur denderde de grindbak in en kwam als zevende weer de baan op. Stoners rondetijden toonden duidelijk aan dat hij onder de indruk was van de ‘narrow escape’ en vanaf een zevende plaats was de derde eindpositie het maximale haalbare. Voor de balende Stoner was het zijn veertiende podium in vijftien races, maar blij was hij niet. “Ik had mazzel dat ik de muur niet raakte en dat ik er op bleef zitten, maar we hadden vandaag een machine waarmee ik had kunnen winnen”, meende de WK-leider toch. Na Stoners avontuur kwam Andrea Dovizioso aan de leiding. Voor één ronde. Toen moest hij naar binnen voor een ‘ride through’ vanwege een valse start. Dovizioso realiseerde zich dat hij een enorme kans op een mogelijke tweede MotoGP-zege had laten liggen. Toen hij binnenkwam voor zijn ‘ride through’-penalty had hij een voorsprong van 1,1 seconde op Dani Pedrosa. “Ik ben kwaad op mezelf”, baalde de Italiaan die weer als tiende terugkwam op de baan. “Voor de penalty was ik de snelste rijder op de baan. Als ik de ‘ride through’ niet had gekregen, zou alles anders zijn gelopen. Dani had zeker een goed tempo, maar ik zou zeker mijn voorsprong nog verder hebben kunnen uitbouwen. Ik heb een mooie kans laten liggen.”Verschillende rijders spraken na afloop hun ergernis uit over het feit dat het rode licht langer dan verwacht bleef branden. “Misschien wel, maar dat is geen excuus”, vond Dovi zelf. “In de regels staat dat je moet wachten, simpel zat. Ik wist meteen dat ik fout zat.”Zijn pal achter hem geposteerde rivaal Marco Simoncelli liet zich tot eenzelfde fout verleiden. Ook Simoncelli – en Cal Crutchlow – moest binnenkomen voor een ‘ride through’ en verloor zo’n twintig seconden. Hij smaakte nog wel het genoegen om Dovizioso in een harde confrontatie de vierde plaats te ontfutselen. “Zonder die straf was het een mooie race geweest”, vertelde Simoncelli. “Mijn kansen op een podium konden met de vuilnis mee. Elke keer als ik voorbij start-finish kwam en mijn tijden zag, dacht ik ‘f**k, een podium had er in gezeten’. Daar ben ik er kwaad om. Ik keek naar de lichten bij de starten en ik zag dat Dovi bewoog. Toen liet ik ook de koppeling opkomen en ik bewoog. Ik had er geen enkel voordeel van, maar de regel is duidelijk en het was mijn eigen schuld.”Toch had voor Simoncelli het weekend een aardig staartje. Op maandag na de wedstrijd testte hij voor het eerst de nieuwe RC213V.Na het strafwerk voor Dovizioso en Simoncelli kreeg Dani Pedrosa vrij baan. Na eerdere overwinningen in Motegi in de 125 (2001) en de 250 cc-klasse (2004) schreef de Spanjaard op Honda’s thuiscircuit nu ook de MotoGP-race op zijn naam. Het was de eerste Honda-zege sinds 2004 toen Makoto Tamada de beste was.“Daarmee ben ik ontzettend blij”, glunderde de vanaf de vierde plaats gestarte Pedrosa. “Het was een heel raar begin, want ik zag voor me dat Dovi te vroeg weg was. Stoner en Dovi waren in het begin erg snel, maar toen zij wegvielen, bleef Lorenzo dicht bij me in de buurt. Ik heb daarna maximaal gereden. Het is een fijn gevoel om hier te winnen na mijn problemen (Pedrosa crashte toen in de trainingen toen zijn gas bleef hangen, red.) van vorig jaar hier.”Ook zonder de tumultueuze gebeurtenissen op de Twin Ring was de Japanse Grand Prix vooral veelbesproken in de aanloop. Jorge Lorenzo onthulde in Japan dat hij zich niet had gedoucht (“ik was me met water uit flessen”) tijdens zijn Japanse verblijf, Nicky Hayden en Dani Pedrosa lieten schoenen en kleding achter bij hun vertrek. Casey Stoner arriveerde te laat voor de verplichte persconferentie op donderdag, omdat de aanstaande vader zijn verblijf in Japan zo kort mogelijk wilde houden. Veel teams in de lichtere klassen – ook het team van Jasper Iwema – werkten in Japan met ingehuurd Japans personeel, omdat de vaste krachten verkozen in Europa te blijven. Ondanks waarschuwingen van IRTA lieten de teams grote voorraden water en voedsel invliegen naar Japan. Op donderdag werd de omgeving nog opgeschrikt door een lichte aardbeving. De slapende Valentino Rossi maakte het mee. “Ik werd wakker, omdat ik flink werd gebeten door een mug en plotseling begon mijn kamer te bewegen”, beschreef de Italiaan. “Ik schrok me kapot en dacht ‘f**k, dit is wat anders dan een mug’. Ik trok mijn broek aan en verliet mijn kamer. Maar toen het schudden stopte, ben ik maar weer in bed gekropen.”Ducati bracht twee eigen specialisten mee die de stralingsniveaus rond het circuit en het hotel in de gaten hielden. Zij hoefden geen alarm te slaan, liet teammanager Vito Guarescchi weten. “Een van onze mensen had een Geigerteller gekocht en had gemeten dat de straling in Florence hoger was dan in Japan.”125 cc: Zarco breekt de banNa een moeizame Japanse GP in 2010 bekeek Johann Zarco videobeelden van 2006 en 2007 en constateerde dat hij op het stop & go-circuit zijn rijstijl moest aanpassen. Dat deed de 21-jarige Fransman met succes. Zarco veroverde niet alleen de pole, maar kon na zes tweede plaatsen nu eindelijk gehuldigd worden als verdiend winnaar. Hij passeerde WK-leider Nico Terol toen die problemen met zijn banden begon te krijgen. Zarco’s eerste GP-zege kwam daarna niet meer in gevaar. Hector Faubel werd derde. Jasper Iwema trainde als vijftiende, maar startte slecht. Daarna werkte hij zich gestaag naar voren en finishte zeer sterk als dertiende. Moto2: Marquez aan kopZonder te winnen heeft Marc Marquez de leiding overgenomen in het Moto2-kampioenschap. Het Spaanse multi-talent moest buigen voor de ontketende Andrea Iannone die zijn derde seizoenszege boekte, maar omdat Stefan Bradl niet verder kwam dan een zwaarbevochten vierde plaats achter Tom Lüthi kon polesetter Marquez toch als nieuwe lijstaanvoerder uit Japan vertrekken. Zijn voorsprong bedraagt slechts één puntje op de Duitser, die al sinds de GP van Groot-Brittannië geen race meer gewonnen heeft. De als achtste vertrokken Bradl was desalniettemin tevreden, omdat hij in een weekend vol problemen het maximaal haalbare had bereikt. Pitstop• Ondanks ‘positieve gesprekken’ in Motegi heeft Suzuki geen beslissing genomen over 2012. Dat bevestigde Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning op zondagavond. “Het is frustrerend dat we zonder nieuws vertrekken uit Japan. Maar dit is natuurlijk wel Suzuki’s eigen team. Instemmen met samenwerking is niet voldoende. We moeten samenwerken aan een project waar we op korte termijn mee vooruit kunnen en dat minstens van het niveau is als waar we nu op zitten.” Inmiddels heeft Suzuki’s testrijder Nobu Aoki wel een nieuwe 1000 cc-racer getest. “Door het extra vermogen en koppel voelt hij erg prettig aan. Maar we hebben nog veel kleine probleempjes die we moeten oplossen voordat we kunnen gaan racen”, vertelde Aoki. Wel verwacht de Japanner dat de tijd tot de GP van Qatar erg kort is om de nieuwe machine raceklaar te maken. “Misschien wil men beginnen met de 800 en daarna de 1000 inzetten. Maar ik weet echt niet wat de fabriek wil.”• Fausto Gresini gaat niet in op het aanbod van Honda om voor 2012 een 800 cc-RCV voor de helft van het geld te leasen voor een tweede rijder in zijn team naast de voor volgend jaar bevestigde Marco Simoncelli. Gresini ziet meer in het ontwikkelen van een eigen MotoGP-project met een Honda Fireblade-blok. De Italiaan ontkende dat het Ten Kate Team bij de tuning van de viercilinder is betrokken. “Dorna is zeer geïnteresseerd en voor onze eigen toekomst is dit een goed project”, verduidelijkte Gresini. Wie het frame gaat leveren, is nog onbekend. Gresini is in gesprek met Moriwaki (zijn frameleverancier in de Moto2) en FTR en hoopt voor het einde van het jaar een machine testklaar te hebben. Over wie de tweede CRT-machine gaat bemannen liet Gresini zich niet uit. • Het Aspar Team zet volgend jaar vanwege tegenvallende sponsorgelden toch geen tweede rijder in. Teamvertegenwoordiger Gino Borsoi ontkende echter dat baas Jorge Martinez wil breken met Ducati omdat het team zou werken aan een tweemans-CRT-team met Suter/BMW’s. In Bologna werkte men al aan de bouw van een tweede Aspar-machine voor 2012, maar van spanningen tussen het team en de Italiaanse constructeur was geen sprake, zei Borsoi. Er was een afspraak, maar geen getekende overeenkomst, aldus Borsoi. “We hebben gewoon niet het geld om een tweede rijder in te schrijven. We hebben overwogen om te korten op onze teams in de kleinere klassen, maar daar zijn onze sponsors tevreden en het blijft zoals het is.” Aspar-coureur Hector Barbera crashte hard in Motegi. De Spanjaard, eerder in 2008 zwaar gewond geraakt in Japan, verloor het bewustzijn en werd naar het ziekenhuis gevlogen. Daar constateerde men naast een gekwetste nek ook een gebroken rechter sleutelbeen. Barbera moest minimaal een nacht in het ziekenhuis blijven. • Colin Edwards hoeft niet te rekenen op hulp van zijn huidige Tech3 team bij de bouw van een CRT-machine voor zijn nieuwe Forward Racing. De Amerikaan hoopte dat Guy Coulon een frame zou kunnen bouwen voor zijn nieuwe project, maar teambaas Hervé Poncharal vertelde in Motegi dat het team de tijd niet heeft. “Het is voor ons onmogelijk in deze korte tijd een competitieve machine te bouwen en iets anders willen we niet voor Colin”, aldus Poncharal. De kansen op een Moriwaki/Yamaha lijken nu het grootst voor Edwards. UITSLAGEN GP WEGRACE MOTEGI, JAPAN125 cc1. Johann Zarco (F), Derbi; 2. Nicolas Terol (E), Aprilia; 3. Hector Faubel (E), Aprilia; 4. Maverick Viñales (E), Aprilia; 5. Sandro Cortese (D), Aprilia; 6. Jonas Folger (D), Aprilia; 7. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 8. Adrian Martin (E), Aprilia; 9. Danny Kent (GB), Aprilia; 10. Alessandro Tonucci (I), Aprilia; 11. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 12. Marcel Schrötter (D), Mahindra; 13. Jasper Iwema (NL), Aprilia; 14. Harry Stafford (GB), Aprilia; 15. Zulfahmi Khairuddin (MAL), Derbi. WK Tussenstand: 1. Nicolas Terol, 261 punten; 2. Johann Zarco, 230; 3. Maverick Viñales, 190; 19. Jasper Iwema, 16.Moto21. Andrea Iannone (I), Suter; 2. Marc Marquez (E), Suter; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Stefan Bradl (D), Kalex; 5. Simone Corsi (I), FTR; 6. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 7. Bradley Smith (GB), Tech 3; 8. Dominique Aegerter (CH), Suter; 9. Esteve Rabat (E), FTR; 10. Mika Kallio (SF), Suter; 11. Xavier Simeon (BE), Tech 3; 12. Anthony West (AUS), MZ-RE Honda; 13. Michele Pirro (I), Moriwaki; 14. Mattia Pasini (I), FTR; 15. Pol Espargaro (E), FTR. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 235 punten; 2. Stefan Bradl, 234; 3. Andrea Iannone, 157.MotoGP1. Dani Pedrosa (E), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Casey Stoner (AUS), Honda; 4. Marco Simoncelli (I), Honda; 5. Andrea Dovizioso (I), Honda; 6. Ben Spies (USA), Yamaha; 7. Nicky Hayden (USA), Ducati; 8. Colin Edwards (USA), Yamaha; 9. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 10. Randy de Puniet (F), Ducati; 11. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 12. Kousuke Akiyoshi (J), Honda; 13. Shinichi Ito (J), Honda; DNF door crash. Valentino Rossi (I), Ducati; Toni Elias (E), Honda; Alvaro Bautista (E), Suzuki. WK Tussenstand: 1. Casey Stoner, 300 p

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-